Help hamster ineens heel boos

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Help hamster ineens heel boos

Berichtdoor Hamtam » 22 jun 2017 13:52

We hebben een hamstertje van ongeveer 5 maanden oud nu. Er is heel veel tijd en geduld in gestoken en ze werd steeds tammer en rustiger. Maar ineens vanuit het niets lijkt het is ze heel fel en boos als je in de buurt van de kooi komt. Ze valt aan en maakt dat snel klikkende/ratelende geluid en opent haar mondje wijd open. Er is echt niets gebeurd het was op de een op andere dag zo. Wat kunnen we in godsnaam doen? Want ik laat mijn kindjes er nu niet veilig meer mee omgaan. Is dit nog op te lossen of moeten we haar gewoon een rustig leventje geven in haar kooitje en accepteren dat ze het niet wil? Of zou ze pijn hebben? Keutels zijn prima, ze eet en drinkt prima. Rent vrolijk rond totdat je bij de kooi komt dan valt ze je aan. En we doen niets van van bovenaf. Zij staat hoog en ziet ons aankomen lopen....
Hamtam

Hamsters: Flippie en Snoetje

Re: Help hamster ineens heel boos

Berichtdoor xAnnick » 22 jun 2017 15:30

Misschien uit frustratie? Hoe groot is de kooi?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Dukat » 22 jun 2017 17:50

Wat voor hamster is het? Een dwerg of een syrische hamster?

Ik denk dat je het beste gewoon helemaal opnieuw kunt beginnen en stapje voor stapje rustig het vertrouwen weer gaat opbouwen, net als toen je de hamster nog maar pas had.

De boosheid kan komen omdat de hamster toch ergens heel erg van geschrokken is. Het blijven prooidieren.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Hamtam » 22 jun 2017 18:14

Dukat schreef:Wat voor hamster is het? Een dwerg of een syrische hamster?

Ik denk dat je het beste gewoon helemaal opnieuw kunt beginnen en stapje voor stapje rustig het vertrouwen weer gaat opbouwen, net als toen je de hamster nog maar pas had.

Sorry een Russische dwerghamster.

Oké maar dat kan dus wel? Fijn! Veel tijd er in steken is geen probleem. Kan t ook komen door de erge hitte?
Bedankt voor je antwoord

-- 22 jun 2017 18:15 --

xAnnick schreef:Misschien uit frustratie? Hoe groot is de kooi?

Die is 60x30 met 3 verdiepingen.
Hamtam

Berichtdoor Romy S » 22 jun 2017 22:47

Ik denk dat het door de warmte komt, mijn hamsters willen ook graag met rust worden gelaten en zijn ook niet echt aktief.
als ze er uit willen, komen, ze uit zich zelf wel, ik hoor het probleem momenteel wel meer dat ze nu toch wat narrig reageren nu het zo warm is, ik zou dat gefriemel ook niet fijn vinden met deze hitte, dus ik zou hem voor nu lekker met rust laten en lekker zn eigen dingetje laten doen.
Komt vast weer goed :)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Dukat » 22 jun 2017 22:48

Graag gedaan :-)
Hamtam schreef:Kan t ook komen door de erge hitte?

Misschien. Maar ik heb hier nog nooit van gehoord. Met dit weer kunt u het beste een kei nemen, goed wassen met heet water, in de oven 20 minuten om de bacterien te doden, laten afkoelen, dan in de diepfries doen en dan in de kooi leggen. Dan heeft de hamster een koel plekje. Ze kunnen bezwijken van de hitte.

Wat betreft het gedrag, misschien hefft jouw hamstertje momenteel behoefte aan meer schuilpekjes in de kooi. Een extra huisje bijv. Dat kan de hamster helpen om van de schrik te bekomen. Meestal zijn hamsters nieuwsgierig genoeg om weer interesse te krijgen in wat lekkers. Geef dit alleen in kleine beetjes, en alleen als je tegen het dier praat en er bij bent, niet in de kooi achterlaten. hetzij met een lepel, hetzij met de hand.

Edit:
Afgaande op wat Romy S zegt, (poster boven mijn post) over dat hamsters tijdens een hittegolf wat sikkeneuriger zijn, wil ik dat geloven. Ze heeft wel ervaring met hamsters. Kan dus ook nog een oorzaak zijn. Nu maar hopen of de hamster bijtrekt wanneer het weer wat minder heet wordt.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Hamtam » 24 jun 2017 01:21

Romy S schreef:Ik denk dat het door de warmte komt, mijn hamsters willen ook graag met rust worden gelaten en zijn ook niet echt aktief.
als ze er uit willen, komen, ze uit zich zelf wel, ik hoor het probleem momenteel wel meer dat ze nu toch wat narrig reageren nu het zo warm is, ik zou dat gefriemel ook niet fijn vinden met deze hitte, dus ik zou hem voor nu lekker met rust laten en lekker zn eigen dingetje laten doen.
Komt vast weer goed :)

Dank je wel! Mijn man heeft haar gisteren toen het afgekoeld was nog vastgehouden. Was niks aan de hand. Dus ik denk dat je gelijk hebt!

-- 24 jun 2017 01:22 --

Iedereen bedankt voor alle antwoorden! Heel fijn om informatie te krijgen.
Hamtam

Keer terug naar Algemeen