Logeren met andere huisdieren

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Logeren met andere huisdieren

Berichtdoor Jip_2017 » 05 jul 2017 09:01

Hoi allemaal,

Straks gaan we op vakantie en onze hamster gaat daarom uit logeren, en op dat adres woont ook een hond. Daarvoor krijgen wij nog een vogel te logeren.
Hoeveel stress bezorgt zoiets een hamster? Of kan een hamster na een paar dagen wennen geluid van andere dieren wel aan? Hij blijft wel gewoon in dezelfde kooi, dus zn omgeving verandert niet :).
Jip_2017

Hamsters: Jip

Re: Logeren met andere huisdieren

Berichtdoor Mimosa » 05 jul 2017 13:09

Als de hamster niet in direct contact komt met de hond en de hond zich niet "overdreven" gedraagt in de buurt van de kooi van de hamster verwacht ik geen problemen. Mijn oppashond heeft van mij vrijwel direct geleerd dat hij niet in de buurt van de traliekooien mag komen en hij respecteert die afstand dus ook waardoor mijn hamsters gewoon zonder gebreken kunnen rommelen in hun kooien. Wat de hond wel heel interessant vind is wanneer de hamster uit de kooi komt dus zorg ik er gewoon voor dat er altijd voldoende afstand is tussen die twee. Als de hond op je logeeradres de kooi en de hamster niet met rust kan laten omdat het te interessant is voor hem dan zou ik persoonlijk wel op zoek gaan naar een plek in huis waar de hamster daar geen last/besef van heeft. Wat de vogel betreft denk ik dat dat gewoon een kwestie van wennen aan het geluid zou zijn en hangt het er een beetje vanaf hoe schrikkerig je hamster van zichzelf is. Mijn hamsters zijn bijvoorbeeld nogal "chill", die zijn niet zo snel onder de indruk.

Verder nog een kleine toevoeging. Ik ben namelijk van mening dat wanneer de hamster in dezelfde kooi blijft maar hij wel naar een ander huis wordt verplaatst hij daar ook wel iets van mee krijgt. Dus zijn "omgeving" veranderd wel degelijk. Een andere omgeving is toch en andere indruk, andere stemmen, andere handen, andere routine. Het kan dus zijn dat hij voor de oppassers moeilijker te hanteren is de eerste dagen dan jij van hem gewend bent omdat hij nog aan het wennen is.
Mimosa

Leeftijd: 24

Berichtdoor Dukat » 05 jul 2017 16:12

Als je het echt niet vertrouwd kun je de hamster in een aparte kamer plaatsen, waar geen andere dieren mogen komen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Jip_2017 » 05 jul 2017 21:14

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Je hebt helemaal gelijk Mimosa mbt omgeving, dat die verandert. Ik bedoelde de kooi alleen, maar het klopt dat de geluiden om hem heen wel erg anders zijn.
Ik wilde hem op het oppasadres in ieder geval in een andere kamer plaatsen, omdat ik een hond in de buurt toch wat griezelig vind.

Zouden jullie het verder aanraden om de hamster wel uit de kooi te halen? Wij doen dat elke avond even. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer iemand anders hem uit de kooi haalt in een andere ruimte dat misschien wel stressvol is. Daar zijn dan geen dieren bij, dan kan ik echt niet rustig op vakantie, haha!
Jip_2017

Hamsters: Jip

Berichtdoor Mooonie » 05 jul 2017 21:53

Ik heb hier vorige zomer een hamster gehad van een vriend om op te passen en heb haar elke avond uit de kooi gehaald. Heb het idee dat de hamster het wel prettig vond, ze stapte vanaf de verdieping van de kooi zelf op mijn hand op een gegeven moment :) Dit zal misschien ook wel per hamster verschillen. Als de oppas het wil doen zou ik het zeker proberen en kijken hoe de hamster reageert :-) Misschien eerst even kort en langzaamaan wat langer uit de kooi.
Mooonie

Leeftijd: 24
Hamsters: Humpy, Pumpkin

Berichtdoor Dukat » 05 jul 2017 22:09

Ik denk dat dit per hamster afhangt. De ene hamster zal wat meer tijd nodig hebben om te wennen aan een vreemde dan de ander.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Romy S » 10 jul 2017 15:38

Een hamster heeft wel degelijk in de gaten dat je ze ergens anders neer zet, en of dat nu thuis is zelfs in dezelfde kamer of dat ze tijdelijk met vakantie gaan en dit alles in dezelfde kooi. Ik verplaats mijn hamsters ook wel eens in dezelfde ruimte en dat hebben ze echt wel allemaal door.
Maar als ze in hun eigen kooi blijven is dat wel vertrouwder voor ze.

Wat de hond aan gaat heeft marrie gelijk, die van mij kijkt er niet naar, of staat soms gezellig met okidoki te neuzen.

En anders net als hier boven al vermeld wordt in een andere kamer.

Zelf heb ik nooit problemen met mn honden naar mn hammies gehad. Dat ligt ook vaak aan de baas, de hond en zn opvoeding
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Keer terug naar Algemeen