Wanneer "voorstellen" aan kat?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Wanneer "voorstellen" aan kat?

Berichtdoor Jacky8 » 14 jul 2017 21:27

Dag allemaal,

al een tijdje lees ik mee op dit forum ter voorbereiding op een syrische hamster. Gisteren was het zo ver en heb ik een hamstertje gehaald bij een collega van mij die af en toe een nestje hobbymatig fokt. Het is een syrische hamster van 6,5 weken oud. Hij is bij de fokster handtam geweest en ik zit regelmatig bij de kooi te kletsen. Het hamstertje komt dan nieuwsgierig maar wel gespannen naar me toe gelopen en houdt een gepaste afstand. Hij eet al lekkers uit mijn hand, heeft zelfs op mijn hand zitten eten. Naar advies van de fokster is het handig als ik hem elke dag even oppak omdat hij aan handen gewend was.

Momenteel zit het beestje in een duna multy (van mijn russische dwerg van een tijd geleden). De Alaska kooi neem ik over van iemand via via volgende week. (de duna multy is een plastic bak met tralies aan de bovenkant).

Nu ga ik dus de goede kant op met tam maken van het beestje. Echter rest mij de vraag: wanneer laat ik de kat bij de hamster? Met mijn vorige hamster heb ik de kat gelijk geïntroduceerd en had de hamster echt "schijt" aan de kat. Hij was hem zo'n beetje aan het uitdagen en volgde de kat zijn bewegingen. Nu denk ik dat dit hamstertje een stuk banger is, en ben ik bang om alle voortgang met tam maken teniet te doen als er ineens een kat voor de kooi staat. Aan de andere kant: beter kan ik het nu doen, omdat ik pas net begonnen ben met tam maken. De kat vindt hamsters fascinerend en blijft zeker de eerste dagen vlak bij de kooi wanneer hamstertje wakker is.

Uiteindelijk wil ik het hamstertje denk ik of in de logeerkamer, maar liever op mijn slaapkamer (waar hij nu al staat). Voor nu laat ik de slaapkamerdeur dus dicht...

Wie heeft advies? Alvast bedankt!
Groetjes ook van GIjs
Jacky8

Re: Wanneer "voorstellen" aan kat?

Berichtdoor Gabriëlle » 14 jul 2017 22:46

Dat ligt aan zowel de kat als de hamster.

Mijn kat is bang voor mijn syren als er een enkele door de kamer loopt, maar een groepje jonge syren vind hij wel gezellig, en daarbij zaten ze in zijn rennetje en op zijn fleece kleedje volgens hem :lol:. De jonge syren trekken zich niets van hem, slechts een enkeling probeert de kat te proeven.
Afbeelding.

Je ruikt zelf ook naar kat dus die geur zal de hamster niet geheel vreemd zijn. Ik zou het kort proberen hoe het hamstertje reageert, en van daaruit verder bekijken.
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Dukat » 14 jul 2017 23:53

Persoonlijk zou ik er echt nooit en te nimmer aan willen wagen. Ook de kat kan reageren op een manier die verschilt. Het risiko dat de kat de hamster grijpt en verwondt of doodbijt is mij te groot.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Gabriëlle » 15 jul 2017 01:09

Topicstarter bedoeld een hamster die in de kooi zit kennis laten maken met een kat in dezelfde kamer is.

Er zijn niet veel katten die je bij een hamster kan laten zonder tralies of bescherming ertussen en sommige kan je er zelfs niet bij laten met alleen maar tralies ertussen. Een kat als die zich zo gedraagt als mijn Biggles is heel zeldzaam. De kans dat Biggles gebeten word door een loslopende hamster is groter dan andersom, maar tot nu toe heeft Biggles het overleefd :lol: .
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Jacky8 » 15 jul 2017 06:38

Nee precies, ik bedoel echt dezelfde kamerdeur als waar de hamster in zit, open laten staan. Dat zal uiteindelijk de bedoeling zijn, de kat is erg mensgericht en wordt altijd onrustig als er een kamer dicht is waar wij in zitten, hij houdt teveel van knuffelen.

Die eerste foto is erg leuk!! Haha. hij lijkt "not amused". Ik denk dat ik hem vanmiddag maar even erbij laat, kijken wat er gebeurt.....
ik hou jullie op de hoogte.

En nee ik zou denk ik nooit mijn kat los met mijn hamster durven zetten! De kat is erg speels, ik zou niet willen dat ie ineens een poot uithaalt. Met mijn konijnen gaat het wel goed overigens, maar die zijn de helft van zijn maat zeg maar, en die houden geen rekening met hem maar lopen hem overhoop...
Groetjes ook van GIjs
Jacky8

Berichtdoor Jacky8 » 17 jul 2017 10:56

Nou ik heb de kat erbij gelaten gisteren. Het leek de hamster niet erg veel te doen. Hij stond op zijn achterpootjes te kijken wat er aan de hand was! Dus goed nieuws. Het hamstertje duikt nu ook niet meer elke keer weg bij beweging/geluid. Leuk om die vorderingen te zien!
Ik denk dat als de hamster groter is, mijn kat hem minder interessant vindt. Ik ga het merken.
Groetjes ook van GIjs
Jacky8

Berichtdoor Linemarie » 09 aug 2017 07:28

Onze huidige kat kan gewoon in dezelfde kamer zijn als waar de hamsterkooi staat. Maar als de hamster uit de kooi is moet ik wel extra goed opletten want een hamster zonder tralies eromheen is toch wel erg interessant.

De eerste kat die we hadden sliep in ren waar de hamster in zat. Hamster klom gewoon over de kat heen.
Groeten van Linemarie.
Linemarie

Hamsters: Ilana Rosa

Keer terug naar Algemeen