Hamster bijt na nieuwe kooi...

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Hamster bijt na nieuwe kooi...

Berichtdoor Kim Kegge » 21 aug 2017 21:34

hoii,

ongeveer drie maanden geleden heb ik een nieuwe en grotere kooi gekocht voor mijn hamster. Maar sinds ze in de nieuwe kooi zit, bijt ze in mijn hand als ik haar eruit wil halen (of überhaupt als ik mijn hand in de kooi leg). Met haar oude kooi deed ze dit nooit, het was dan altijd zachtjes knagen en daarna stapte ze op mijn hand. Ik heb nu wel een andere oplossing om haar eruit te halen, maar ik zou het toch wel fijner vinden als ze weer op mijn hand kan.

Hebben jullie misschien een idee waarom ze nu bijt?? En hebben jullie misschien oplossingen om het bijten te stoppen??

Groetjess,
Kim
Kim Kegge

Hamsters: Misty

Re: Hamster bijt na nieuwe kooi...

Berichtdoor Dukat » 22 aug 2017 08:10

Een ruim verblijf is altijd beter, maar misschien is de hamster wat bang voor de grote leegte in de bak en oogt alles te veel als een kale vlakte met te weinig schuilplekjes. Sommige hamsters zijn daar gevoelig voor. Wat kan helpen is een tijdelijk tussenschot met een opening, waardoor de hamster wat meer de tijd heeft om aan de ruimere kooi te wennen zonder dat alles meteen zo weids is.

Een andere oorzaak kan zijn dat er iets in de kooi niet naar behoren werkt. Het balletje van het drinkflesje kan vastzitten, het loopradje is stuk of er is te weinig bodembedekking om lekker gangen te kunnen graven.

Daarnaast kan een hamster bijten als deze iets onder de leden heeft. Als je zeker wilt weten of jouw hamster niet iets heeft kun je haar het beste laten nakijken door de dierenarts.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Keer terug naar Algemeen