Hamster wordt weer schuwer.

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Hamster wordt weer schuwer.

Berichtdoor Naranja » 08 sep 2017 00:17

Sinds een weekje of zes ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste (Syrische) hamstertje, veel gegoogled, veel opgezocht, maar mijn kleine dondersteen is een vrij verlegen hamster gebleken. Ik heb traditionele methoden geprobeerd zoals hier op de site staat (snoepje aangeven door de tralies, snoepje in de kooi, hand staan) maar ondanks dat hij het prima vindt een snoepje als ik deze aangeef met mijn vingers, staan we hier al een week of vier op stil. Ik had dus besloten om een hamsterbal te kopen (paaien op een andere manier ;)) en dat sloeg in eerste instantie heel goed aan! Hij wilde meteen z'n kooi weer uit, smeekte erom om erin te gaan. Ging voor mijn gevoel helemaal goed dus! Af en toe dan ook op de bank uit de hamsterbal gehaald, oppakken, even over handen laten lopen en dan weer terug. Voor mijn gevoel langzaam laten wennen. Maar na een dag of twee, drie was dit enthousiasme er wel weer af en kon ik hem alleen de kooi uit krijgen met een mok of een beker.

Nu sinds een weekje wordt hij steeds later wakker en gaat hij steeds vroeger slapen. Hij wil ondertussen ook zo snel mogelijk zijn kooi weer in en in zijn rad rennen (en is hier dan ook niet meer uit te krijgen) . Als ik hem uit de kooi pak dan ging oppakken van de bank gewoon goed en dergelijke. Nu heb ik dat een paar dagen geleden geprobeerd te doen in de kooi en daar schrok hij zich het leplazeres van. Sindsdien zijn mijn handen uiteraard al helemaal weer verschrikkelijk eng en lijk ik de voortgang die we hadden gemaakt (die alweer daalde) helemaal weer teniet gedaan te hebben. Oppakken op de bank is namelijk ook weer eng. Snoepjes uit m'n vingers pakt hij overigens nog wel aan, maar daar houdt het nog steeds op.

Nu is het mijn eerste hamster en aangezien ik er nog geen ervaring mee heb ben ik verschrikkelijk bang dat ik iets fout doe. Hij lijkt überhaupt geen interesse te hebben om iets met mij te maken te hebben of uit de kooi te komen (niet meer tenminste). Ben ik te hard gegaan door hem op de bank te laten lopen? Moet ik hem een tijdje met rust laten? Wat kan ik het handigste doen?
Naranja

Hamsters: Popcorn

Re: Hamster wordt weer schuwer.

Berichtdoor Romata » 08 sep 2017 11:28

Gewoon blijven doen wat je al deed. Maar misschien is het een idee om de snoepjes (meelwormen vinden ze erg lekker) op je vlakke hand te leggen en hem daarop te laten komen en zo op deze manier kun je hem misschien uit de kooi krijgen. Zo doen mijn dochters het tenminste bij onze hamster, als wij onze hand met snoepjes in de kooi leggen wil hij wel eens knabbelen (absoluut niet door) maar de handjes net over de rand stapt hij er zo op. Die van ons zit ook liever in zijn kooi hoor, na 5 minuutjes begint hij steeds drukker te worden (vluchtgedrag) en merk je echt dat hij terug wil. Nooit een hamstertje geweest die rustig bij je blijft zitten, geeft ook niets elk beestje is anders. Maar hij staat 2 a 3 x per dag aan het raampje te bedelen voor snoepjes :lol:
Romata

Re: Hamster wordt weer schuwer.

Berichtdoor Naranja » 09 sep 2017 20:04

Hartstikke bedankt! Dan gaan we gewoon zo verder. :) Meelwormen kreeg hij al, maar ik ben er ondertussen achter dat gekookte pasta nog een veel grotere voorliefde is van meneer. Daarvoor klimt hij wel op mijn hand (al voel je hem de hele tijd trillen en schrikken)
Naranja

Hamsters: Popcorn

Keer terug naar Algemeen