FAQ (veelgestelde vragen) Evenementen

Hier kun je alle foto's, verslagen en vragen kwijt over de evenementen.

Moderator: morgantcm

Re: FAQ (veel gestelde vragen) Evenementen

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:35

Wat is een meeting?
Een hamsterforum-meeting is een gelegenheid waarbij mensen van het forum elkaar ontmoeten om samen iets leuks te gaan doen. Dat kan van alles zijn: van het vieren van een verjaardag bij iemand thuis, tot een wandeling met de honden, een picknick in een park of een bezoekje aan de dierentuin. Meetings worden door forumleden zelf georganiseerd en gepland. Als je interesse hebt, kun je altijd aangeven dat je ook graag wilt komen. Mocht je problemen hebben met vervoer of niet in staat zijn met het openbaar vervoer te komen, dan kun je kijken of er iemand is met wie je mee kunt reizen.

Naar beginpost
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Leeftijd: 32

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:36

Kan ik zelf een meeting organiseren?
Natuurlijk kun je ook zelf een meeting organiseren als je een leuk idee hebt of je wilt graag eens wat forumleden ontmoeten. Hier kun je dan een topic voor openen. Het is wel de bedoeling dat je een topic opent met een idee voor een meeting. Dat hoeft niet helemaal concreet en al volledig uitgedacht te zijn, maar een algemene richtlijn is wel zo prettig. Dus niet: "Wie heeft er zin om wat te gaan doen?", maar: "Wie vindt het leuk om een keer uit eten te gaan in Amsterdam?"

Als je iets bij jou thuis organiseert, dan is het ook wel goed om met de volgende zaken rekening te houden:
- Kunnen er mensen blijven slapen indien dat nodig is? Zo ja, voor hoeveel mensen heb je plek? Wat moeten mensen zelf aan slaapspullen meenemen?
- Heb je voldoende eten en drinken in huis? Is het de bedoeling dat andere mensen ook iets meenemen of meebetalen? Zijn er mensen allergisch/vegetarisch/veganistisch?
- Is jouw woning goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Kunnen mensen makkelijk hun auto's parkeren bij jou?
Dit zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden als je iets organiseert. Bedenk bijvoorbeeld van tevoren ook dat mensen allergisch kunnen zijn voor bepaalde huisdieren of als je wilt dat iemand DVD's, een SingStar of een Nintendo Wii meeneemt, dat je dat van tevoren moet communiceren.

Naar beginpost
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:38

Wat is een evenement?
Een evenement is een beurs of tentoonstelling waar mensen met een gedeelde interesse of hobby samenkomen. Bij evenementen kun je bijvoorbeeld verschillende dieren bewonderen, kopen of laten keuren en ook spulletjes, kooien en voer kopen en verkopen. Er worden veel verschillende evenementen gehouden gedurende het hele jaar. Forumleden spreken vaak op evenementen af om hamsters of spullen uit te wisselen. Bovendien is het leuk om elkaar te leren kennen én te herkennen op evenementen. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld forumshirts beschikbaar en ook kun je een naamkaartje opdoen.

Voor meer informatie over de forumshirts kun je hier kijken: viewtopic.php?t=21375
Voor meer informatie over de naamkaartjes kun je hier kijken: viewtopic.php?t=30118

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:40

Welke evenementen voor hamsters en andere knaagdieren zijn er?
Het meest bekende evenement voor knaagdieren op het forum is de Exoknaag. Hier is een afzonderlijk stuk van de FAQ aan gewijd.

Verder zijn er nog enkele jaarlijks terugkerende evenementen, zoals:
- Knagersfestijn Barneveld
- Championshow
- Nationale Kleindierenshow Utrecht
- Kleindier Veldhoven
- Gallinova
- Midden Veluwe Show
- Gelderlandshow
- Animal Event
- Beestiggoed (Peer, België)
- Dierenhappening (Hasselt, België)

Natuurlijk zijn dit niet alle evenementen, maar dit zijn wel de meest bekende die ook bezocht worden door leden van het Hamsterforum. Eén à twee maanden voor aanvang van een evenement wordt er meestal door een forumlid een topic voor aangemaakt in het subforum Evenementen, waar dan gekletst en gediscussieerd kan worden. Natuurlijk mag je ook zelf een topic aanmaken als je ziet dat er nog geen is voor een bepaald evenement. Het is echter niet de bedoeling om meerdere kletstopics over hetzelfde evenement aan te maken, alleen als het verkoop/overname van spullen of hamsters betreft of een extra carpooltopic. Als je meer wilt weten over een evenement, dan kun je het beste even via Google naar meer informatie zoeken: http://www.google.nl

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:41

Wat is een keuring?
Bij een keuring beoordeelt een gediplomeerde keurmeester je hamster op een aantal punten. Keuringen vinden altijd plaats tijdens evenementen en je dient je er van tevoren voor aan te melden. Bij een keuring wordt bijvoorbeeld gekeken naar de vachtstructuur, de bouw en de grootte van de hamster. Deze onderdelen worden vergeleken met de standaard die voor dat type hamster geldt, bijvoorbeeld Syrische (goud)hamsters of Russische dwerghamsters. Voor elk punt wordt een waardering gegeven. Dit oordeel loopt van Uitmuntend (U) tot Onvoldoende (O). Aan het einde van een keuring mag je het predikaat, waar het eindoordeel over je hamster op staat, mee naar huis nemen. Voor bepaalde keuringen is het nodig dat je over een fokkerskaart beschikt of bij een vereniging bent aangesloten, maar voor andere keuringen mag je ook meedoen met je huisdierhamster. Hou er rekening mee dat je meestal wel eerder aanwezig moet zijn bij een evenement om je hamster te registreren voor de keuring. Informeer hier dus van tevoren over bij die specifieke keuring of het evenement.

De Landelijke Vereniging van Kleine Knaagdieren Liefhebbers (N.M.C.) heeft een duidelijke en uitgebreide uitleg op haar website staan, waar je bijvoorbeeld kunt lezen hoe je een fokkerskaart aanvraagt: http://www.kleineknaagdieren.nl/nmc/inf ... /index.php

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:42

Welke knaagdierkeuringen zijn er?
Er zijn knaagdierkeuringen bij verschillende evenementen. Om te weten of er een keuring plaatsvindt bij een bepaald evenement, kun je het beste op de website van dat evenement kijken. Er wordt dan ook aangegeven of je een fokkerskaart nodig hebt of niet. Een organisatie die vaak keuringen verzorgt is het N.M.C. Op hun website kun je een agenda vinden van de evenementen waarbij zij komen keuren: http://www.kleineknaagdieren.nl/nmc/eve ... /index.php

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:43

Wat is de Exoknaag?
De Exoknaag is een dierenbeurs die tweemaal per jaar wordt gehouden in Houten, vlakbij Utrecht. De Exoknaag vindt meestal plaats in april en in december en wordt georganiseerd door TER. Soms is er nog een extra Exoknaag in Zwolle in september. Er zijn verschillende zalen in het Expo Center in Houten en naast knaagdieren zijn er ook andere dieren te bewonderen, zoals katten, honden, fretten, reptielen, insecten en spinnen. De openingstijden van de zalen variëren en deze kun je terugvinden op de website van TER. Wat knaagdieren betreft kun je verschillende standjes verwachten met kooien, voer en overige benodigdheden. Ook is er een forumtafel die als ontmoetingsplek dient voor de forumleden. De Exoknaag is het populairste evenement dat door de meeste forumleden wordt bezocht. Een aantal maanden van tevoren wordt er meestal door een forumlid een topic geopend om over de Exoknaag te kletsen en om te inventariseren wie er allemaal gaat. Hier kun je een voorbeeldtopic over de Exoknaag vinden: viewtopic.php?t=64088

Kijk ook op de website van TER om alles te weten te komen over de Exoknaag: http://www.ter.nl/vhmevents_prj/

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:44

Wanneer is de Exoknaag?
De Exoknaag wordt meestal twee keer per jaar gehouden en soms drie keer per jaar. Rond april en december vindt er een Exoknaag plaats en als er een extra Exoknaag wordt georganiseerd, dan vindt deze meestal in september plaats.

De precieze data kun je terugvinden op de website van TER, die het organiseert:
http://www.ter.nl/vhmevents_prj/

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:45

Waar wordt de Exoknaag gehouden?
In april en in december wordt de Exoknaag gehouden in het Euretco Expo Center. Deze is te vinden aan de Meidoornkade 24 in Houten. Als er een extra Exoknaag plaatsvindt, dan wordt deze in september gehouden in de IJselhallen in Zwolle. Deze zijn te vinden op de Rieteweg 4.

Kijk voor meer informatie over tijd en plaats op de website van TER:

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:46

Hoe kom ik bij de Exoknaag?
Als je over een auto beschikt, kun je er natuurlijk zelf heen rijden of je kunt je ouders vragen of zij je willen brengen. Als dat niet mogelijk is, zijn er nog twee manieren waarop je bij de Exoknaag kunt komen. De eerste manier is via het openbaar vervoer. Vanaf station Utrecht Centraal kun je een trein of een bus naar station Houten te nemen. Vanaf station Houten is er een bus die je in de buurt van het Expo Center brengt. Je moet dan wel nog een stukje lopen. Op deze website kun je buslijnen, treintijden, haltes en straten vinden: http://www.9292ov.nl

De tweede manier om bij de Exoknaag te komen is via een ander forumlid. Er zijn altijd forumleden die met de auto naar Exoknaag gaan en die het geen probleem vinden om anderen mee te nemen als ze plaats hebben in de auto. Enkele weken voordat de Exoknaag plaatsvindt, wordt er meestal een carpooltopic geopend, waarin forumleden kunnen aangeven of ze nog een lift zoeken naar de Exoknaag. Houd er wel rekening mee dat je eventueel moet meebetalen voor de verbruikte benzine. Hier kun je een voorbeeldtopic vinden voor de Exoknaag carpool: viewtopic.php?t=66927

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:47

Hoeveel kost de Exoknaag?
De actuele entreeprijzen meer informatie over de prijzen van bijvoorbeeld het huren van een stand of tafel kun je vinden op de website van TER:

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:48

Waar kan ik een kaartje kopen voor de Exoknaag?
Je kunt van tevoren een kaartje kopen voor de Exoknaag of op de dag zelf. Houd er wel rekening mee dat er vaak lange wachtrijen zijn als je op de dag zelf het kaartje bij het Expo Center wilt kopen. Je kunt ook van tevoren een kaartje bestellen via de ticketservice van TER. Je betaalt dan wel €1,50 reserveringskosten als je in Nederland woont en €2,00 als je in België woont. Je dient het geld zelf over te maken naar TER:

Citaat:
U maakt de totale kosten (entreeprijs x aantal kaarten) voor de tickets inclusief de reserveringskosten over op:

- Nederland: rekeningnummer 60.67.39.335 onder vermelding van de beurs of het evenement, (eventueel) uw e-mail adres en het aantal kaarten. Door het overmaken op het rekeningnummer krijgen wij uw adresgegevens ter beschikking.
- Buitenland: rekeningnummer BIC ABNANL2A en IBAN: NL22ABNA0606739335 onder vermelding van de beurs of het evenement, uw adres gegevens, (eventueel) uw e-mail adres en het aantal kaarten.

Op de website van TER is een apart gedeelte waar je meer informatie kunt vinden over de ticketverkoop:
http://www.ter.nl/vhmevents_prj/index.p ... &Itemid=74

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:49

Hoe kan ik dingen kopen of verkopen tijdens de Exoknaag?
Het is mogelijk om spulletjes of hamsters te kopen en verkopen bij de Exoknaag. Meestal wordt er ongeveer 2 à 3 maanden van tevoren een topic geopend waarin forumleden kunnen aangeven dat zij naar de Exoknaag gaan en dat ze bepaalde dingen meenemen om te verkopen of dat ze nog bepaalde dingen zoeken. Het is echter niet de bedoeling om dit vraag en aanbod topic als vervanging van het subforum Vraag & Aanbod te gebruiken! Alléén in het topic posten als je naar de Exoknaag gaat en iets wilt overnemen van iemand of graag iets kwijt wilt. Dan kun je contact opnemen met die persoon via PM (privébericht). Het makkelijkste is om op de dag zelf bij de forumtafel af te spreken voor transacties met een ander forumlid. Hier kun je een voorbeeldtopic vinden van een vraag en aanbod topic voor de Exoknaag: viewtopic.php?t=74138

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 22 sep 2010 17:50

Zijn er forumleden aanwezig bij de Exoknaag?
De Exoknaag is eigenlijk het evenement dat door de meeste forumleden wordt bezocht. Dit is dus dé mogelijkheid om iemand van het forum beter te leren kennen en om hamsters of spulletjes uit te wisselen. Een centraal punt waar de forumleden elkaar kunnen ontmoeten is bij de forumtafel, die iedere Exoknaag wordt gehuurd. Er worden meestal ook door verschillende leden foto's gemaakt, die dan daarna op het forum geplaatst worden in een topic waarin gezellig nagepraat kan worden over die dag. Hier kun je een voorbeeld vinden van een verhalentopic met foto's na afloop van een Exoknaag: viewtopic.php?t=63589

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Volgende

Keer terug naar Evenementen