ik ben van plan om van een ikea besta boekenkast een hamsterkast te maken voor mijn 3 hams, de tekeingen zijn gemaakt en ik ga van het weekend het idee helemaal op papier uitwerken ( tekeningen, materialen enz. ) zodat ik zo snel mogelijk kan beginnen.
ik wil niet heel erg haasten ofso, maar ik hoop dat het in een paar weken wel zo'n beetje af is
ik houdt jullie ( voor degene die er geïntresseerd in zijn... ) op de hoogte in dit topic
grtz Ina
Laatst gewijzigd door Ina H op 20 mar 2010, 15:45, 11 keer totaal gewijzigd.
Ik heb nog nooit een hamsterkast gemaakt maar dingen die ik kan bedenken:
- Latje voor de kooien: Ik neem aan om bodembedekking tegen te houden? Dit zou je kunnen doen van plexiglas, dan kun je erdoorheen kijken. Van gewoon hout kan ook, dan kun je er niet doorheen kijken dus
- Gat maken: Ik denk met een decoupeerzaag, dan schuren en eventueel zou je als afwerking aluminium profielen kunnen kopen als die er in de dikte van het hout zijn. Van die U profielen dus. Die kun je op maat zagen en erop kitten
- Gaas maak je vast aan hout. Dus je maakt frames van latten in een rechthoek en spant daar gaas tussen. Makkelijkst is met een tacker te werken. eventueel nietjes/scherpe randjes wegwerken door er nog een lat tegenaan te schroeven.
Die zet je dan met scharnieren aan de kast vast.
bedankt voor de reacties, ik heb de kooi/ kast inmiddels al helemaal kunnen uitwerken, ik ga eerst de kast halen en dan alles afmeten en de materialen maken
ik maak foto's als ik aan het werk ben natuurlijk, dus houdt dit topic in de gaten als je benieuwd bent naar vooruitgang!
ik ga deurtjes maken met latjes en gaas, omdat mijn hamsters alledrie erge klimmers zijn, en ik vind het zelf ook wel mooi
ik ga waarschijnlijk aanstaande woensdag den kast halen en dan meteen beginnen, ik hoop dat, als ik een beetje doorwerk, hem na het weekend vrijwel af is
ik ga trouwens ook de buitenkant van de deurtjes schilderen, en mischien ook lakken, zodat de kast 1 geheel wordt, en niet een witte kast met bruine deurtjes
Heb je de kast op je slaapkamer staan? dan is het misschien niet zo slim om de hele voorkant met gaas te doen, dan gaan ze soms enorm knagen.
Ik heb voor de bodembedekking tegen te houden een trespa randje, voor het hok.
jep, de kast staat op mijn slaapkamer, maar door dat geknaag slaap ik wel heen, ik lig zelfs niet meer wakker van het radje van Puck waarin hij de hele nacht rent en die heel erg bonkt...
trespa, kun je die gewoon bij praxis of gamma halen?