Ikea voor hamsters

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Snadraa
Leeftijd: 39

Re: Ikea voor hamsters

Bericht door Snadraa »

laureentje schreef:ik heb de uitleg gevonden! wil je hem hebben?
stuur maar een pm ;)
Nee hoor, daar zijn we hier handig genoeg voor :) Heb al wel vaker zelf kooien gemaakt en ik had al eens met een schuin oog naar de expedit gekeken nog voor ik deze site tegenkwam ;) Maar voor nu is het terrarium groot genoeg, maar groter is natuurlijk altijd nog gaver! Komt wel als we de zolder gaan renoveren :)

Groetjes van Sandra, Floris, Lotje, Zelano, Alanda en kabouter Otje
Pooh
Hamsters: Dirk & Saartje
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door Pooh »

Dat zijn wel leuke ideeën zeg! Denk alleen niet dat ze daar hier op zitten te wachten :mrgreen:.
Groetjes uit Hamsterdam
van Syr Harry en Rusjes Doortje & Malcolm
ilona1505
Hamsters: Yip

Bericht door ilona1505 »

vet leuk!!!
Sanne(L)Jesse
Leeftijd: 33

Bericht door Sanne(L)Jesse »

wauw echt heel vet joh! ik zou dat ook wel willen maar ik ben echt A-creatief..
εϊз
Meredeth
Leeftijd: 41

Bericht door Meredeth »

Komende tijd ga ik n 4vaks expedit proberen om te toveren tot 2 kooien. Ik laat wel alle planken er in en ga gaten maken om van ene vak naar andere vak te kunnen (ik niet, cenne en coco!)
:cry:Serre en Cenne en Coco
Karin.
Hamsters: 1 syr

Bericht door Karin. »

Ben benieuwd naar het resultaat! Ik zit zelf al te denken om een expedit met 8 vakken om te bouwen tot kooi (of twee)
Albert †, Bernhard † en Claus †, Dirk, Ed en Fred
Moonzzz
Hamsters: Keely (syr)
Leeftijd: 31

Bericht door Moonzzz »

echt super cool

wil ik ook wel _/-o_ :P
Live your Life as crazy as it is
[color=red]:¨•.•¨:[/color]
[color=blue].[/color][color=red]`•.[/color] [color=indigo][b]K[/b][/color][color=violet]eely[/color]
nope1431
Hamsters: Lucky, Pluisje en Snowy
Leeftijd: 61

Bericht door nope1431 »

oh dat ziet er super uit zeg; dat wil ik ook wel. Ga eens kijken op de Ikea site, of die expedit kasten er nog zijn en hoe ze er dan uitzien. Zou het veel werk zijn om ze om te bouwen?? heb 2 linkerhanden.
Meredeth

Bericht door Meredeth »

De expedit kast heb ik in elkaar gezet. Ik heb er 4 pootjes van de ikea keuken serie van 21 cm hoog eronder gezet.

Ik ben van plan in de staande planken gaten te maken en hierin pvc buizen te verlijmen. Zodat je niet t spaanplaat ziet (omdat je t gat heb gemaakt) en dat ze een 'racebaan'/'glijbaan' hebben.

Van het weekend ga ik bij de bouwwinkel u profielen kopen waar een plexiglasplaatje van 4mm dik in past. Vervolgens plexiglas scoren bij de plexiglas boer van de breedte van het expedit vakje - 2x de dikte van het u profiel. Dan u profiel verlijmen op de plank en tegen de staanders, plexiglas erin schuiven (en dat 8x, 2x per vakje).
Snadraa

Bericht door Snadraa »

In plaats van plexiglas zou je ook nog gewoon glas kunnen overwegen. Dat kijkt prettiger en blijft beter krasvrij. Bij glashandels kan je het gewoon op maat laten maken en zoveel kost het tegenwoordig ook niet meer ;) Sterker nog, tot nu toe was ik met glas altijd goedkoper uit dan met plexiglas.
Groetjes van Sandra, Floris, Lotje, Zelano, Alanda en kabouter Otje
Meredeth

Bericht door Meredeth »

Goeie tip! Ik ga het uitzoeken :) Gebruik jij dan gehard glas? Om te voorkomen dat het in scherven valt als je er met voederbakje tegen aan stoot? Omdat gehard glas in vierkante blokjes uit elkaar valt in plaats van scherven..
Sann
Hamsters: Sid
Leeftijd: 35

Bericht door Sann »

Ik heb voor mijn terrarium ook glas gehad, en dat is echt heel prettig! Er komen minder snel krassen op, en je kunt er beter doorheen kijken.
Ik heb 1 van de deurtjes een keer op het laminaat laten vallen, en het ging niet stuk! (Het laminaat wel..) Je moet dus inderdaad wel stevig glas hebben..
Groetjes Sanne, Sid, en alle muizendames.
Iris.
Hamsters: 0

Bericht door Iris. »

Wow cool :D
Katjes Kenai & Benji

Iris. Pictures
Iris. Flickr
denise1997
Hamsters: 2
Leeftijd: 28

Bericht door denise1997 »

WOW O_o
Wat ontzettend gaaf! _/-o_
Is hier ook zeker welkom, maar denk niet dat het genoeg ruimte is in ons 78m2. :lol:
♥ Groetjes van Denise, syrtje April en rusje Hazel ♥
Meredeth

Bericht door Meredeth »

Hieronder foto verslag!

Ik begon met een plan: (erg creatief! ;) )
Afbeelding

Toen naar de IKEA, expedit kast kopen en thuis in elkaar zetten. De poten zijn van de keukenserie van IKEA:
Afbeelding

Gaten boren in tussenschotten met 41mm boorstuk. Tip: boor de helft van ene kant en de andere helft vanaf de andere kant. Dan blijft de buitenste laag mooier.
Afbeelding

Vervolgens flexibele pijpen erin lijmen met siliconenlijm
Afbeelding

u profielen (van doe het zelf winkel 3x 3.40 euro) op maat zagen, randen nat schuren met schuurpapier van 600.. en in de kast lijmen
Afbeelding

Advies, deze tubes gebruiken!
Afbeelding

Vervolgens de 'plastic' plaat van 1x1 meter (35 euro doe het zelf winkel) intapen op maat en met decoupeerzaag (met stofzuiger binnen bereik) zagen op langzame stand.
Afbeelding
Afbeelding

Van mdf plaat huisje maken die net onder de buis uitkomt. Vastgelijmt met houtlijm en spijkers gebruikt.
Afbeelding

Raampjes in u profielen zetten, inrichting erin, flesjes ophangen met klittenband met plaklaag. Tijdelijk wc rol in de 'lage gaten' tot we een definitieve maat buis hebben gevonden.
Eindresultaat:
Afbeelding
Plaats reactie