Bodembedekking om in te graven

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Bodembedekking om in te graven

Berichtdoor xmereltjeexo » 05 feb 2017 12:26

Ik ga over een paar maanden een nieuw goudhamstertje ophalen, maar ik wil deze een zo fijn mogelijke inrichting geven voor hem. Ik heb een detolf en ik gebruikte eerst back-2-nature bodembedekking, maar dit is best hard en er is niet echt een graafmogelijkheid.

Ik gebruik back-2-nature omdat mijn ouders en zus allergisch worden van zaagsel, maar dit is wel vervelend omdat back-2-nature ook niet te beste en goedkoopste is. Weten jullie een goed alternatief voor zaagsel waarin de hamster wel kan graven etc? Liefst niet duurder dan back-2-nature (ong. 14 euro per 30l), want ik gebruik daar zeker 1,5/2 zakken van.
xmereltjeexo

Leeftijd: 15
Hamsters: -

Re: Bodembedekking om in te graven

Berichtdoor _mona_ » 05 feb 2017 12:36

Carefresh. Totaal niet goedkoop, maar wel heel goed, neemt geur en vocht super op waardoor je het maanden zal kunnen laten liggen. En de hamster kan er heel fijn in graven.

Er zijn nog andere opties zoals vlas, cotton comfort en russel bedding, misschien is dat ook uit te testen, of daar ook allergische reacties op komen?
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor FloorMila » 05 feb 2017 20:58

Ja carefresh is inderdaad goed om in te graven. het is alleen best wel duur.
FloorMila

Leeftijd: 14
Hamsters: Gizmo en Mabel

Berichtdoor Hamstersam » 05 feb 2017 21:02

Misschien kun je het zelf maken. In deze video wordt een soort carefresh zelf gemaakt: https://m.youtube.com/watch?v=kNz6fwEvrjs
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor xmereltjeexo » 05 feb 2017 21:27

Zijn er hier mensen die cotton comfort gebruiken? Want dit ziet er nog enigszins natuurlijk en mooi uit. Stoft het niet en stinkt het niet?
xmereltjeexo

Berichtdoor Hamstersam » 05 feb 2017 21:44

Ik heb het wel een keer gebruikt ja. Het ruikt wel apart maar het stinkt zeker niet. Je moet wel even aan de geur wennen. Het stof niet echt.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor _mona_ » 05 feb 2017 21:58

Ik vond cotton comfort wel erg stoffen. Heel raar, fijn stof. Het is heel ander stof dan van zaagsel en cotton comfort beweert ook goed te zijn voor allergie. Ik hoor ook van veel mensen dat ze ondanks het rare stof inderdaad weinig tot geen last hebben van cotton comfort.
Maar het is echt wat uittesten wat voor jullie werkt denk ik.

Het veiligste lijkt me echt carefresh, het is duur in aankoop maar je zal het veel langer dan een andere bodembedekking kunnen laten liggen dus uiteindelijk ben je niet echt duurder uit.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Berichtdoor Hamster Bibi » 08 feb 2017 18:09

Ik ben ook niet weg van cottoncomfort. Het stoft ontzettend en het lijkt me daarom niet goed voor de hamster. Hij ademt het in en het komt in de oogjes. Ik zou bij allergie ook kiezen voor carefresh. Eerlijk gezegd nog nooit zelf gebruikt, gebruik zelf zaagsel van Plospan. Maar omdat ik nu een viespeukje sinds 2 weken heb die overal plast behalve in zijn zandbakje en het nogal snel gaat rieken, ga ik het misschien wel eens proberen als mijn zaagsel op is. Cottoncomfort heb ik trouwens wel ervaring mee.
Likjes van rusje Midas (16- 12- 2016)

Rip:
Syr Jp (mei 2014 - 20- 05- 2016)
Syr Pip (19-10-2014 - 21-01-2017)
Rus Bibi (21-07-2014 - 08- 02- 2017)
Hamster Bibi

Leeftijd: 49
Hamsters: Midas

Berichtdoor xmereltjeexo » 12 feb 2017 21:48

Ik had nu een zak cotton comfort gekocht om uit te testen, vind het wel mooi spul, stofte niet, wel apart geurtje maar dat valt nu niet erg meer op. Maar het hamstertje dat ik op ga halen is een langhaartje, en ik las net dat dit in de haren kan gaan zitten. Is dit echt zo erg?
xmereltjeexo

Berichtdoor _mona_ » 12 feb 2017 22:28

Bij mijn langharige vent Parcival bleef echt alles gigantisch in de haren hangen en klitte verschrikkelijk. Cotton comfort was juist het enige graafbare dat ging bij hem! :-)
Groetjes van Mona
_mona_

Berichtdoor Nimfee » 15 feb 2017 10:16

Eenmaal cotton comfort gehaald en vond het ook vrij stoffig. En er zaten mijten in dus toen was ik er snel klaar mee :p maar dat kan natuurlijk gebeuren, hoeft niet altijd te zijn. Ik vond het te duur en te stoffig en daarom niet opwegen tegen de andere bodembedekkers.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Maicke » 24 feb 2017 03:22

Ik krijg 1 maart mijn detolf binnen :) Mijn hamster heeft carefresh en hennepvezel in zijn kooi liggen, vind ie heerlijk om in te graven! Misschien is het leuk om bedding te combineren aangezien de detolf heel groot is.
Bijvoorbeeld een dikke laag carefresh en dan weer een iets dunnere laag met hennepvezel waar ze lekker in kunnen graven ;)
Maicke

Leeftijd: 17
Hamsters: 1

Berichtdoor Rij » 25 feb 2017 16:31

Voor een goede graafbodem mix ik verschillende bodembedekkers. Ik heb Cotton Clean (lijkt geloof ik wel beetje op cotton comfort?), supasoft bedding, hennepvezel en hooi. En ik mix het dan goed door elkaar en hierin kunnen ze prima tunnels maken die ook blijven bestaan. :) Ben zelf geen fan van zaagsel omdat ik dat al uit het pak vind stinken en helemaal als het een tijdje ligt. Maar je zou het prima kunnen gebruiken, ik heb het vervangen voor hennepvezel (minder stof ook).
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Boshi + de Russische dwerg : Clover.
Het vlinderhondje : Robin, de witbuikegel : Distel en de dikstaartgerbil : Kip.
Rij

Leeftijd: 30

Berichtdoor rineke0806 » 02 mei 2017 16:44

Hamster Bibi schreef:Ik ben ook niet weg van cottoncomfort. Het stoft ontzettend en het lijkt me daarom niet goed voor de hamster. Hij ademt het in en het komt in de oogjes. Ik zou bij allergie ook kiezen voor carefresh. Eerlijk gezegd nog nooit zelf gebruikt, gebruik zelf zaagsel van Plospan. Maar omdat ik nu een viespeukje sinds 2 weken heb die overal plast behalve in zijn zandbakje en het nogal snel gaat rieken, ga ik het misschien wel eens proberen als mijn zaagsel op is. Cottoncomfort heb ik trouwens wel ervaring mee.

Is Plospan een beetje graafbaar? Ik heb het nu ook gekocht voor mijn toekomstige hamstertje :)
rineke0806

Berichtdoor Spencer » 02 mei 2017 18:52

Bij mijn Rus heb ik naast zaagsel flink wat zand uit de tuin in zijn bak gedaan. Hij heeft er een verblijf in uitgegraven met twee tunnels.
Spencer

Volgende

Keer terug naar Huisvesting