Bodembedekking om in te graven

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Re: Bodembedekking om in te graven

Berichtdoor xAnnick » 02 mei 2017 19:35

Oei, met zand uit de tuin zou ik toch voorzichtig zijn. Heb je dat van tevoren op de een of andere manier ontsmet? Anders bevat het nogal veel bacteriën, vrees ik.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Spencer » 02 mei 2017 20:17

Nee, het was niet ontsmet. Maar je argument, van de bacteriën, ben ik wel eens eerder tegengekomen. Toch heb ik er voor gekozen om dit te doen. Ik vraag me echt af of natuurlijk zand echt kwaad kan. Vormen bacteriën in het zand echt een gevaar? Zijn we misschien niet te angstig aangelegd? In ieder geval heeft het hamstertje er echt van genoten zonder ziek te worden.
Spencer

Berichtdoor melson » 02 mei 2017 21:36

ik vind bacteriën niet eens het ergste, hier krijgen alle dieren veel groen van buiten zonder het te wassen.
erger vind ik bij zand dat die of te droog en stoffig wordt of te vochtig en koud wat weer schimmel en luchtweginfecties kan veroorzaken
ik ben wel benieuwd naar een foto van de gangen in het zand, want ik kan mij niet voorstellen dat het mogelijk is. in al het zand wat ik had in mijn kooien was het niet mogelijk om gangen te bouwen (behalve een zand-leem- mengsel).
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
melson

Berichtdoor Spencer » 02 mei 2017 22:28

De hamsters die wij nu thuis houden, leven in andere gebieden van de wereld in de vrije natuur. In die wilde natuur hebben ze te kampen met de meest uiteenlopende soms extreme moeilijkheden. Daarom ga ik er vanuit dat onze tamme hamstertjes wel iets kunnen verdragen, iets meer dan je soms zou verwachten. Ik heb foto's van 1 van de tunnels, alleen weet ik niet hoe ze te uploaden.
Spencer

Berichtdoor melson » 03 mei 2017 08:01

De hamsters die wij nu thuis houden, leven in andere gebieden van de wereld in de vrije natuur. In die wilde natuur hebben ze te kampen met de meest uiteenlopende soms extreme moeilijkheden. Daarom ga ik er vanuit dat onze tamme hamstertjes wel iets kunnen verdragen, iets meer dan je soms zou verwachten

dit is voor mij geen argumentatie voor ongeschikte bodembedekking ;) want de natuur kunnen wij niet echt na botsen in een 100x50cm bakje. en ook worden de meeste hamsters niet heel erg oud in de vrije natuur...

hier vind je trouwens filmpjes van hamsters in hun natuurlijke habitat:
viewtopic.php?f=1&t=105038&hilit=+habitat
groetjes
Melanie

melson

Berichtdoor Spencer » 03 mei 2017 14:33

melson schreef: ik ben wel benieuwd naar een foto van de gangen in het zand, want ik kan mij niet voorstellen dat het mogelijk is. in al het zand wat ik had in mijn kooien was het niet mogelijk om gangen te bouwen (behalve een zand-leem- mengsel).

Ingang tunnel (misschien moet de foto gedraaid worden): Afbeelding

zijaanzichten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spencer

Berichtdoor xDenies » 08 mei 2017 20:09

Interessant. Heb je een foto van de gehele bak?
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Spencer » 09 mei 2017 12:06

Nee, helaas geen foto's van de bak in het geheel. Heb alles weer anders ingedeeld. De bak was 1,50 m en daarvan had ik alleen 40 cm met zand bedekt. De rest was gewoon ingericht met zaagsel en een beetje hooi.
Spencer

Berichtdoor xDenies » 10 mei 2017 19:27

Maar dit is meer dan alleen zand?
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Hamsters: 15

Berichtdoor Spencer » 11 mei 2017 21:52

In het zand zaten kleine wortelen van planten/struiken die in de tuin staan. Verder begon uit het zand een beetje gras te groeien, dus ook wortelen van levende planten. Nu houden de wortels natuurlijk het zand beter bij elkaar. Ik heb ook bijna geen losse aarde in de bak gedaan, maar meer kluiten zand. Zand dat echt aan elkaar plakte. Deze kluiten waren vrij vochtig, maar werden keihard door het opdrogen.

Dit keer heb ik iets losser zand in de bak gedaan. Niet geschikt om tunnels te maken, maar wel leuk om kuiltjes in te graven.
Spencer

Berichtdoor syrischehamster » 12 mei 2017 08:17

Heb je dan niet in huis ook last van allerlei beestjes die daaruit komen?

Ik ben het niet helemaal eens met het argument dat ze er in de natuur ook in leven. Voornamelijk voor wat betreft de vochtigheid. Ik kan me voorstellen dat in een glazen bak de vochtigheid totaal niet vergelijkbaar is met in de vrije natuur. Dus schimmels e.d. zouden dan gemakkelijker kunnen ontstaan. Ik vraag me ook af of een hamster die altijd binnen leeft wel net zo sterk en weerstandig is dan een die in de natuur geboren is. Ik denk het niet eerlijk gezegd.
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
syrischehamster

Hamsters: Louis en Gavi

Berichtdoor Spencer » 12 mei 2017 21:21

Beestjes heb ik nog niet gezien. Met het vocht in de bak viel het ook reuze mee. Het zand droogt vrij snel. In de tunnels zal het misschien iets vochtiger geweest kunnen zijn. Daarover maak ik me geen zorgen.

Misschien zijn er overigens wel manieren of het zand te 'ontsmetten', zodat alle levende organismen in het zand sterven. Wat gebeurt er als je dit zand eerst in de magnetron stopt?

Nu gaan we er vanuit uit dat onze tamme huishamstertjes minder sterk en weerstandig zijn dat hun wilde familieleden. Maar misschien kunnen ze toch iets meer hebben dan wij denken. Ik denk niet dat een zandtunneltje levensbedreigend is voor het beestje. Het zou mooi zijn indien er onderzoeksresultaten beschikbaar kwamen over de gevaren van zand en aan welke eisen het zand moet voldoen. Ik denk dat zand een van de leukste dingetjes is voor de hamster. Vooral zand om tunnels te graven. Als iemand hier interessante webpagina's heeft: graag!

Wat mij ook opviel was dat de ingangen van de tunnels echt verborgen waren. Ze waren van buitenaf niet te zien. Een tunnel begon onder een bergje hooi en de andere ingang lag verborgen direct achter een huisje. Die beestjes zijn slimmer dan ik dacht.
Spencer

Berichtdoor melson » 12 mei 2017 22:16

een zandtunneltje is niet levensbedreigend ;) het gaat om de omstandigheden, vind ik. je gaf wel de mogelijkheid om tussen zand en zaagsel te kiezen. dus als het zand te vochtig en/of te koud wordt kan de hamster naar de andere kant verhuizen. ik vind bij zand of aarde zoals ik al eerder schreef niet het probleem van beestjes, maar van of te vochtig of te droog met problemen als gevolg. Als je bak groot genoeg is en je verschillende dingen kunt aanbieden is dit prima, maar alleen op zand/aarde vind ik niets. en ook in een kleine bak kun je geen natuurlijke situatie nabotsen. Allen bij de ventilatie gaat het al mis. in de natuur heb je ventilatie door de aarde heen en door de tunnels bv. Ook zie ik als probleem, dat iemand zand/aarde gebruikt met meststoffen.
Ik ga er inderdaad. vanuit dat een tamme hamster minder sterk en minder weerstand hebben dan wilde hamsters. Misschien niet van natuur uit, maar ze maken nergens kennis mee. ze kennen geen honger, weinig levensbedreigende situaties, geen voedselarmoede, hebben nooit de hemel gezien of zijn met iets in de natuur in aanraking gekomen. Ze hebben bijna geen beweging, veels te veel (ongezond) voer, natuurlijke selectie is er niet want de mens 'helpt'. En dan heb ik het niet eens over inteelt en broodfok die ook net een andere start in het leven bied... dus ja. ik denk er is een verschil betreffende de weerstand ;)

Wat mij ook opviel was dat de ingangen van de tunnels echt verborgen waren. Ze waren van buitenaf niet te zien. Een tunnel begon onder een bergje hooi en de andere ingang lag verborgen direct achter een huisje.

dit is gewoon natuurlijk gedrag. je laat je vijand toch niet zien waar je woont ;) hier beginnen de gangen ook allemaal verborgen, vaak onder een verdieping die net boven het zaagsel is of vanuit een huisje.
groetjes
Melanie

melson

Berichtdoor Hamstersam » 12 mei 2017 22:28

Maar we moeten er natuurlijk ook aan denken dat hamsters al duizenden jaren aan evolutie achter de rug hebben in barre omstandigheden en dat de jaren dat ze in gevangenschap zijn gehouden ze niet meteen heel kwetsbaar hebben gemaakt. Maar wel kwetsbaarder natuurlijk.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 15
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor melson » 12 mei 2017 22:43

ja, maar het ging toch ook om minder kwetsbaar en niet om wel of helemaal niet kwetsbaar... ;) ik denk dat inteelt en verkeerd fokken/vermeerderen wel best snel een invloed heeft op de gezondheid van een dier, dit duurt niet duizenden van jaren, anders zouden er niet zoveel tumoren zijn bij ratten bv. of kijk naar de degoes. er is geen natuurlijke selectie in de bouwmarkt of de broodfokker, ze worden maar vermeert en oeps, ze krijgen meer en meer tandklachten en suikerziektes...
ook maakt zich juist de langzame evolutie eerder kwetsbaar, want hamsters (of andere knaagdieren) zijn bv. lichamelijk op andere voeding ingesteld als dat ze hier vaak krijgen en door de slechtere vertering van niet in hun verbreidingsgebied voorkomende voedingsstoffen kunnen weer gezondheidsklachten ontstaan (bv. suikerziekte).
groetjes
Melanie

melson

VorigeVolgende

Keer terug naar Huisvesting