Houtgeur te sterk? + houtlak

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Houtgeur te sterk? + houtlak

Berichtdoor BlackOreoCookie » 08 apr 2017 20:59

Hoi iedereen,

Volgende week krijg ik mijn eerste hamster (syrische blonde witband) en ik heb een houten loopwiel van 29cm gekocht. Toen deze thuis werd bezorgd, was er een hele sterke houtgeur te ruiken, die zelfd in de bezorgdoos was ingetrokken. Het is niet irritant en het stinkt ook niet (ruikt best lekker zelfs, haha), maar aangezien de hamster klein is en (hopelijk) veel tijd door gaat brengen in het wiel, vroeg ik me af of dit slecht voor hem zal zijn. Ik had ergens gelezen dat hamsters een houtgeur wel lekker vinden, maar ik vraag het toch maar hier voor de zekerheid :)

Tevens wil ik ook vragen of het beter is om het wiel te lakken, omdat ik ook heb gehoord/gelezen dat hamsters wel eens in het wiel plassen, en dat lak het hout hiertegen beschermt. In dat geval zou ik graag wat advies willen voor welke lak ik kan gebruiken.

Alvast bedankt,

Urla
BlackOreoCookie

Re: Houtgeur te sterk? + houtlak

Berichtdoor Mimosa » 08 apr 2017 22:39

Allereerst, welkom! Ik vermoed dat de geur van het rad niet schadelijk zal zijn voor je hamster. Mocht je je er toch niet helemaal lekker bij voelen kun je hem nu natuurlijk een weekje uit de doos zetten om te laten luchten.

Verder heb ik altijd botenlak gebruikt voor het pakken van mijn houten radjes. Ik raad het ook zeker aan omdat sommige hamsters echt wel smeerpoetsen zijn die tijdens het rennen lekker inderdaad in hun radje urineren haha.
Mimosa

Leeftijd: 23

Re: Houtgeur te sterk? + houtlak

Berichtdoor BlackOreoCookie » 14 apr 2017 22:42

Dankjewel! Ik heb het laten luchten en het is wat aangenamer nu :)
BlackOreoCookie

Keer terug naar Huisvesting