Is deze kooi geschikt voor dwerghamsters?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Is deze kooi geschikt voor dwerghamsters?

Berichtdoor Himmyhammy » 31 mei 2017 19:34

Hallo, ik ben dus nieuw op dit forum :)

Ik krijg volgende week voor m'n 15e verjaardag een hamster, ik heb m al uitgezocht bij de fokker en krijg hem op donderdag 8 juni mee.
Nu heb ik nog geen kooi, en wilde er dus snel nog eentje bestellen.

Ik heb meerdere kooien gezien die allemaal heel verschillend waren. Ik heb niet een heel erg groot budget, maar wil wel echt zo groot mogelijk.
Degene die ik nu heb uitgekozen is niet de allergrootste qua maten, maar ik dacht omdat hij een aantal plateaus heeft dat het wel kan?
Hij is 55 x 38 x 62, dus ik denk dat het wel nog groter is dan de minimum. Dit is de kooi waar ik het over heb:

Hij staat op de website zoohandel24.eu, ik heb het over de CH 2 (twins). (ik mag geen links plaatsen ;()

Naast het feit dat ik me zorgen maak over de maten, ben ik ook bang dat de tralie afstand van 1 cm te groot is voor een jonge Rus... Ik moet wel snel iets bestellen, anders heeft hij volgende week wanneer ik hem ophaal helemaal niets. Als deze niet goed is, heeft iemand nog andere ideeën voor kooien rond de 30/40 euro (de verzendkosten nog niet meegerekend dan) die wel zo groot mogelijk is?
Himmyhammy

Leeftijd: 15

Re: Is deze kooi geschikt voor dwerghamsters?

Berichtdoor melson » 31 mei 2017 20:08

de van jou gekozen kooi is te klein.
als je een nieuwe kooi wilt kopen voor 40€ is dit misschien een optie: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ?rrec=true
ik persoonlijk zou liever voor een grotere glazen bak / aquarium gaan. die krijg je tweede hands redelijk goedkoop, maar je hebt natuurlijk niet meer veel tijd om op iets bij jouw in de buurt te wachten. je kunt ook hier in het forum even kijken, misschien is staat er nog iets onder 'vraag en aanbod'. ik zou alleen niet onder 80x50cm gaan, beter groter.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
melson

Berichtdoor Himmyhammy » 31 mei 2017 20:46

Oh, oei. Ik had op veel sites gelezen dat de minimum voor een dwerghamster 50 x 30 is, maar ik snap wel dat dat te klein is aangezien ze heel erg actief zijn. Dan zal ik verder kijken naar kooien van ongeveer 80 x 50. Ik zit nu op een andere site te kijken waar er een paar van 75 x 50 zijn, is dat heel erg?

Die alaska had ik ook gezien alleen vond ik het toch wel jammer dat ik al de extra spullen er dan nog bij zou moeten kopen, maar opzich geen ramp :) Ik kijk even of ik vergelijkbare dingen vind, anders is dit een goede optie.

Was de tralie afstand van 1 cm wel oké? Op sommige sites lees ik dat de maximum 8 mm is en op sommige dat het max 1 cm is. Ik wil niet dat hij ineens ontsnapt en we hem niet meer kunnen vinden :(

Maar dank je wel voor de bevestiging dat hij te klein is, ga ik gelijk even verder zoeken!
Himmyhammy

Berichtdoor xAnnick » 31 mei 2017 22:14

Himmyhammy schreef:Oh, oei. Ik had op veel sites gelezen dat de minimum voor een dwerghamster 50 x 30 is, maar ik snap wel dat dat te klein is aangezien ze heel erg actief zijn. Dan zal ik verder kijken naar kooien van ongeveer 80 x 50. Ik zit nu op een andere site te kijken waar er een paar van 75 x 50 zijn, is dat heel erg?

Die alaska had ik ook gezien alleen vond ik het toch wel jammer dat ik al de extra spullen er dan nog bij zou moeten kopen

Tralieafstand van 1 cm is prima, hoor. Misschien in het begin even in de gaten houden.

Ik zou absoluut voor minimaal 80x50 gaan. Je zult merken dat de "verplichte" spullen (looprad, zandbak, huisje etc.) al heel veel ruimte in beslag nemen. In een aquariumbak kun je zowel de spullen als ook veel bodembedekking om te graven kwijt. Op marktplaats vind je vaak bakken met mooie maten voor een prima prijs. Ik kan je zeggen: liever nu wat meer tijd nemen en dan meteen een goede bak aanschaffen, dan overhaast iets duurs aanschaffen en er later achterkomen dat er toch iets anders had kunnen komen.

Wat je eventueel als tijdelijke oplossing kunt doen, is een curverbak aanschaffen. Deze zijn vaak bij bouwmarkten of bijvoorbeeld de Blokker verkrijgbaar, deze hoeft niet reusachtig groot te zijn, maar voldoet als tijdelijke huisvesting (wanneer je wel een fatsoenlijk maatje neemt). Deze kun je later weer gebruiken om spullen in op te bergen, dus je schaft hem dan niet voor niets aan. Ik heb vorig jaar mijn hamster tijdelijk in een curver moeten houden vanwege mijten, deze was 70x35, dus ging prima voor even. Enkel iets om het mee af te dekken moet je dan hebben.

Spullen zul je vermoedelijk bij ieder soort kooi extra moeten aanschaffen. Een looprad bijvoorbeeld is in (vrijwel) geen enkele kooi groot genoeg. Afhankelijk van de grootte van je volwassen dwerghamster zou ik naar een rad vanaf 18-20 cm diameter (groter kan uiteraard) kijken.
En je kunt nooit spullen genoeg hebben, zeg ik altijd maar :roll: :lol:
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Himmyhammy » 01 jun 2017 00:27

xAnnick schreef:
Himmyhammy schreef:Oh, oei. Ik had op veel sites gelezen dat de minimum voor een dwerghamster 50 x 30 is, maar ik snap wel dat dat te klein is aangezien ze heel erg actief zijn. Dan zal ik verder kijken naar kooien van ongeveer 80 x 50. Ik zit nu op een andere site te kijken waar er een paar van 75 x 50 zijn, is dat heel erg?

Die alaska had ik ook gezien alleen vond ik het toch wel jammer dat ik al de extra spullen er dan nog bij zou moeten kopen

Tralieafstand van 1 cm is prima, hoor. Misschien in het begin even in de gaten houden.

Ik zou absoluut voor minimaal 80x50 gaan. Je zult merken dat de "verplichte" spullen (looprad, zandbak, huisje etc.) al heel veel ruimte in beslag nemen. In een aquariumbak kun je zowel de spullen als ook veel bodembedekking om te graven kwijt. Op marktplaats vind je vaak bakken met mooie maten voor een prima prijs. Ik kan je zeggen: liever nu wat meer tijd nemen en dan meteen een goede bak aanschaffen, dan overhaast iets duurs aanschaffen en er later achterkomen dat er toch iets anders had kunnen komen.

Wat je eventueel als tijdelijke oplossing kunt doen, is een curverbak aanschaffen. Deze zijn vaak bij bouwmarkten of bijvoorbeeld de Blokker verkrijgbaar, deze hoeft niet reusachtig groot te zijn, maar voldoet als tijdelijke huisvesting (wanneer je wel een fatsoenlijk maatje neemt). Deze kun je later weer gebruiken om spullen in op te bergen, dus je schaft hem dan niet voor niets aan. Ik heb vorig jaar mijn hamster tijdelijk in een curver moeten houden vanwege mijten, deze was 70x35, dus ging prima voor even. Enkel iets om het mee af te dekken moet je dan hebben.

Spullen zul je vermoedelijk bij ieder soort kooi extra moeten aanschaffen. Een looprad bijvoorbeeld is in (vrijwel) geen enkele kooi groot genoeg. Afhankelijk van de grootte van je volwassen dwerghamster zou ik naar een rad vanaf 18-20 cm diameter (groter kan uiteraard) kijken.
En je kunt nooit spullen genoeg hebben, zeg ik altijd maar :roll: :lol:

Dat met die curvers wilde ik als plan B doen, als ik voor volgende week niets heb kunnen vinden. Ik had ze gezien bij inderdaad de blokker en ikea, dus dat zal ik zeker proberen :)

Ik had trouwens ook inderdaad gelezen dat die loopwielen vaak te klein zijn, maar er staat bij geen enkele kooi bij hoe groot die zijn. Ik dacht dat ze misschien wel 18 cm zouden zijn, anders konden ze er net zo goed helemaal geen bij doen toch?

Ik heb trouwens op marktplaats een aquarium van 100 l x 40 b x 40 h gevonden, 15 euro, wat? :O Ik ga hem even mailen. Ik hoop dat ik hem voor volgende week nog kan ophalen. Alleen nu is het probleem waar ik dat reusachtige ding ga leggen :P
Himmyhammy

Berichtdoor xAnnick » 01 jun 2017 10:27

Ah super dat je dat met die curver al in gedachten had.

Helaas zijn de radjes dus wel te klein die bij de kooien geleverd worden. Ik had een werplast karat 60 en het wiel dat daarbij zat was denk ik 14 cm of zo. En dat is dus bij de meeste kooien het geval, helaas.

Zou super zijn als het lukt met het aquarium, klinkt als een goede deal :D
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Keer terug naar Huisvesting