Kooi geschikt voor goudhamster?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Kooi geschikt voor goudhamster?

Berichtdoor HamNugget » 06 jun 2017 14:53

Goedemiddag allemaal,

Mijn Russisch dwerghamstertje is onlangs overleden :( en waarschijnlijk wil ik wel weer een nieuwe. Een goudhamster lijkt mij best wel leuk ik denk alleen dat de kooi die ik heb niet geschikt is voor een goudhamster, maar dat weet ik dus niet zeker. Aangezien hier een heleboel hamster liefhebbers zitten die vast een heleboel meer verstand hebben van deze beestjes vroeg ik me af of jullie me hier of kunnen adviseren.

Het gaat om de kooi in het linkje:
https://petsplace.nl/pps-ferplast-hamsterkooi-favola-8010690044859.html?gclid=CjwKEAjwpdnJBRC4hcTFtc6fwEkSJABwupNim5lwvb2sMmOsJdO0caGg5bYyFbjL4Gy2524Z9XSeMhoCBmLw_wcB

Er zitten ook nog een hele lading buizen bij (passen Goudhamster daar uberhaubt in?).

Ik hoop dat jullie hier een beetje kijk op hebben. Ik zo eventueel wel wat kleine aanpassingen willen doen aan het hok, maar mocht het niet passen dan neem ik weer zo'n schattig dwergje.
HamNugget

Leeftijd: 19
Hamsters: Hammie

Re: Kooi geschikt voor goudhamster?

Berichtdoor xAnnick » 06 jun 2017 16:32

Sterkte nog met het overlijden van je hamster :(

Persoonlijk vind ik deze voor zowel dwerg als syr niet (meer) geschikt. Ik ben de minimummaten kwijt, maar ik zou zelf niet kleiner gaan dan 80x50. Een aquariumbak vind je vaak voor een mooi prijsje op marktplaats (en dan ook mooie maten) en daar kun je heel veel spullen in kwijt om het natuurlijke gedrag (vooral het graven) te stimuleren.
De buizen zijn inderdaad ook te krap voor een syr.

Neem zeker eens een kijkje in het foto van mijn aquarium/terrarium topic om inspiratie op te doen :D
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor HamNugget » 06 jun 2017 17:43

xAnnick schreef:Sterkte nog met het overlijden van je hamster :(

Persoonlijk vind ik deze voor zowel dwerg als syr niet (meer) geschikt. Ik ben de minimummaten kwijt, maar ik zou zelf niet kleiner gaan dan 80x50. Een aquariumbak vind je vaak voor een mooi prijsje op marktplaats (en dan ook mooie maten) en daar kun je heel veel spullen in kwijt om het natuurlijke gedrag (vooral het graven) te stimuleren.
De buizen zijn inderdaad ook te krap voor een syr.

Neem zeker eens een kijkje in het foto van mijn aquarium/terrarium topic om inspiratie op te doen :D

Pff ik heb grootste hok in de winkel gekocht voor mijn beestje, nooit ergens gelezen dat een hamster zulke grote maten nodig heeft voor een hok. Had er nog extra opgelet dat ik een heleboel zaagsel in kon doen zodat hij inderdaad kon graven. Ik zal eens even oriënteren voor een nieuw en groter geval. Ik hoop alleen dat dit thuis wordt geaccepteerd aangezien dit hok al groot wordt gevonden. Bedankt voor de informatie in ieder geval ;)
HamNugget

Hamsters: Hammie

Berichtdoor xAnnick » 06 jun 2017 18:01

Klopt, maar dierenwinkels hebben helaas maar zelden hokken die aan de minimummaten voldoen :-| Ook ik begon met een prima hok van 60x40, maar na wat rondneuzen en informatie over Duitse verblijven ben ik toch van mening dat dat te klein is. Ik heb inmiddels een 100x50x50 aquarium en ik wilde dat ik dat meteen had aangeschaft. Daar doe je je hamster een groter plezier mee.

Heel veel succes!

xAnnick

Berichtdoor Nimfee » 09 jun 2017 12:31

Ik ga mee met Annick. Op Marktplaats kun je inderdaad voor weinig geld mooie bakken vinden. Mijn dwergjes wonen in detolfs van de Ikea, deze zijn +/- 160x40 cm. Het is fantastisch om te zien hoeveel tunnel ze graven en hoe ze zich uitleven in deze ruimte! :D Zeker de moeite waard :)
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Romy S » 09 jun 2017 15:50

Een tip is de alaska van zooplus die te koop is voor iets meer dan 40 euro en aan de zg minimale maten voldoet .
Dat dierenwinkels die oude maten verkopen grotere is dat wettelijk de oude maten niet zijn aangepast naar grotere maten. De kleine maten zijn nog peperduur ook en je hamster heeft er weinig aan.
Het is een goede tip om op marktplaats te kijken , vak ben je dan goedkoper uit ook. Maar inderdaad die hele grote bakken nemen veel plek in.
Ik hoop dat je iets vindt en succes met het zoeken.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Hammytromp » 09 jun 2017 19:56

Ik weet niet of ik zo "reclame" mag maken, maar ik heb bij Vraag&Aanbod een hok te koop staan. Het is een zelf gemaakt hok met de perfecte afmetingen en je krijgt er een groot looprad bij! Pluspuntje: hij is goedkoper dan t hok waar je je oog nu op heb.
Groetjes van Amber en syrtje Binky
Hammytromp

Hamsters: Binky

Berichtdoor xDenies » 11 jun 2017 11:01

Als je dan de keus moet maken kan je er beter een Rusje in laten wonen. Een Syrische hamster heeft een loopwiel nodig die niet eens in deze kooi past. De buizen zijn overigens ook absoluut niet geschikt voor een volwassen Syr met volle wangzakken.

Toch als je de mogelijkheid hebt zou ik naar een grotere kooi gaan zoeken. Zeker als je voor een Syrtje wilt gaan.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Rizzie » 13 jun 2017 13:50

Ik heb een syrtje, hij vermaakt zich prima in dit hok: http://www.hamsterkooien.com/rex-2-hamsterkooi/
Maar ik moet eerlijk zeggen, als het had over had kunnen doen zou ik (zeker voor dit geld) een kooi nemen waarin hij meer kan graven en eventueel klimmen. Hij vind die houten trappetjes maar niks, hij klautert altijd via een andere manier omhoog, haha!

Ik vind dat je bij zoohandel en bij budgetkooien mooie kooien tegen een redelijke prijs kan kopen. Zoals bijvoorbeeld deze:

http://www.zoohandel24.eu/produkt-84-270
http://www.zoohandel24.eu/produkt-84-275

Je moet er dan nog wel wat aan knutselen zodat hij niet vast komt te zitten met zijn pootjes.

Of ze echt iets doen met die tunnels weet ik niet, maar ze moeten minsters een diameter van 5 cm (beter is nog meer) hebben, anders kan de syr er niet doorheen. Die van mij ging nét door een gat van 4,5 - 5 cm, maar hij moest zich er echt doorheen wurmen.

PS: Ik heb wel een ander looprad en huisje etc moeten kopen.
Rizzie

Hamsters: Turbo

Berichtdoor xAnnick » 13 jun 2017 19:19

Rizzie, om eerlijk te zijn vind ik geen van die kooien uit je links geschikt voor een syrtje. Die hebben echt meer ruimte nodig en ik betwijfel of je er een rad van 27 cm in kwijt kunt. En ook in die buizen kunnen ze de wangzakken lelijk beschadigen als ze er met volle wangen proberen doorheen te gaan.

xAnnick

Berichtdoor Rizzie » 14 jun 2017 09:31

Iedereen zijn eigen mening natuurlijk, maar mijn syrtje heeft zich nooit verveeld in zijn kooi en hij heeft genoeg ruimte om te klauteren, voor een rad en voor zijn huisje etc.

Ik heb geen buizen in mijn kooi, maar een beetje buizen of wat extra graafruimte lijkt me toch leuk voor zo'n beestje.
Rizzie

Berichtdoor xAnnick » 14 jun 2017 10:00

Het is niet per se een mening, maar een feit. In Duitsland zijn verschillende onderzoeken gedaan naar kooiafmetingen en gedrag/activiteit. Op basis van deze onderzoeken ligt de minimummaat in Duitsland bij 100x50 en voor syren wordt altijd groter aanbevolen.

Het kan zo zijn dat je hamster nu nog genoegen neemt met waar hij inzit, maar optimaal is het niet, om het zo maar te zeggen.
Zeker, extra graafruimte is altijd goed :D Daarom is een aquariumbak zo ideaal ;)

xAnnick

Berichtdoor Rizzie » 14 jun 2017 10:47

Ja precies, dat is zo. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog de kooi is, bij mij heeft hij nog 2 bovenverdiepingen dus daar kan hij ook nog heen. Al je dat niet hebt snap ik dat het snel krap wordt. Iedereen zegt ook weer want anders over de maximale maat en iedereen heeft er een andere mening over, ik heb al zo veel verschillende maximale maten/onderzoeken/mening voorbij horen komen. Ik let goed op het gedrag van mijn syr of hij bijvoorbeeld geen tekens van verveling toont en ik vind dat iedereen dat moet doen.

Ik had eigenlijk plannen om een grotere kooi aan te schaffen of om mijn kooi uit te breiden met een aquariumbak zodat hij ook nog diep kon gaan graven (nu kan hij niet zo heel diep graven). Maar het gaat helaas niet zo goed met mijn oude hamstertje, dus ik hoop dat hij snel beter wordt en ik alsnog mijn plannen door kan zetten. Maar hij is al heel oud voor een bont syrtje (en heel lief).Dus ik kijk het eerst maar even aan.
Rizzie

Berichtdoor xAnnick » 14 jun 2017 10:54

Verdiepingen zijn inderdaad een mooie extra, maar vervangen niet het bodemoppervlak van de juiste maten. Een hoge dichte bak is heel praktisch omdat er zoveel, bodembedekking in kan.
Jammer dat het niet zo goed gaat met je hamstertje, hopelijk knapt hij weer wat op.

xAnnick

Berichtdoor Rizzie » 14 jun 2017 10:58

xAnnick schreef:Jammer dat het niet zo goed gaat met je hamstertje, hopelijk knapt hij weer wat op.

Bedankt, ik hoop het ook! Hij is 2,5 jaar, dus hij heeft best een mooie leeftijd, maar als het aan mij ligt mag hij nóg een 2,5 jaar mee hihi
Rizzie

Volgende

Keer terug naar Huisvesting