Nieuwe kooi, vragen en tips?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderators: I, morgantcm

Nieuwe kooi, vragen en tips?

Berichtdoor ashamster » 01 aug 2017 20:27

Hoi allemaal,

Eerst even een introductie over mijn hamster:
Haar naam is Jean Jacque en ik heb haar in oktober bij een dierenwinkel gekocht (ik weet het, van een fokker is beter, maar daar dacht ik toen niet aan :oops: ).
Ze werd redelijk snel tam, maar houdt er niet van om lang te knuffelen, wil liever rondrennen. Sinds een paar weken rent ze helemaal niet meer in haar radje of bol door de kamer. Ik dacht eerst dat het door de hitte kwam, maar maak me nu wel een beetje zorgen.

Ik denk dat ik een nieuwe kooi voor haar moet halen met meer leef- en speelruimte, een grotere rad en grotere bol.
Wat adviseren jullie? Ik zag dat een aquarium de beste oplossing kan zijn, maar hoe richt je zoiets in, welk formaat moet die hebben, en hoe maak je dit schoon als je een dikke laag zaagsel erin hebt? Of welke bodem is het beste voor in een aquarium? :-?

Gooi je tips maar hieronder, zodat ik het beste voor mijn beestje kan halen en maken!
Danku! :zwaai:
ashamster

Hamsters: Jean-Jacque

Re: Nieuwe kooi, vragen en tips?

Berichtdoor xAnnick » 02 aug 2017 22:58

ashamster schreef:
Ik denk dat ik een nieuwe kooi voor haar moet halen met meer leef- en speelruimte, een grotere rad en grotere bol.
Wat adviseren jullie? Ik zag dat een aquarium de beste oplossing kan zijn, maar hoe richt je zoiets in, welk formaat moet die hebben, en hoe maak je dit schoon als je een dikke laag zaagsel erin hebt? Of welke bodem is het beste voor in een aquarium? :-?

Hoii :zwaai:

Mag ik ten eerste zeggen dat ik de naam van je hamster geniaal vind _/-o_
En ook dat ik het super vind dat je om tips vraagt!

Een aquarium vind ik inderdaad ook een mooi verblijf. De adviesmaat voor Russische dwerghamsters ligt bij 80x50 (als ik me niet vergis), groter is uiteraard altijd beter en als je meer ruimte hebt, zou ik deze zeker benutten!

Zelf heb ik een aquarium van 100x50x50 en je bent qua inrichten eigenlijk heel erg vrij. Niets moet, je kunt het helemaal inrichten zoals jij het mooi vindt. Tegenwoordig lees je wel eens wat over de "Duitse stijl" of over hamsterscaping, een soort aquascaping maar dan voor hamsterverblijven. Meer hierover vind je via Google.
Een dikke laag bodembedekking is inderdaad eigenlijk de basis voor het verblijf, denk aan 15-20 cm en meer. Daarnaast mogen een huis (het liefst zonder bodem en als het kan met meerdere kamers), een geschikt looprad (18 cm doorsnede of groter) en een bak met chinchillazand (voor de reiniging van de vacht) niet ontbreken. Naast deze dingen kun je ook heel veel accessoires gebruiken. Denk hierbij aan mos, takken, kurkbuizen, eetbare takjes, etcetera etcetera. Zelf vind ik een soort eetbare plantjes altijd heel leuk staan, zoals dit:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... ?rrec=true

Bedenk ook dat hamsters prooidieren zijn en dat ze het minder prettig vinden om in open ruimtes rond te lopen. Je kunt dan ook je aquarium vrij vol zetten, of in ieder geval met genoeg verstopmogelijkheden.

Qua bodembedekking wordt zaagsel het meest gebruikt inderdaad. Het voordeel hiervan is dat de tunnels van je hamster niet instorten wanneer je het zaagsel bij het inrichten steeds weer aandrukt en eventueel met hooi mengt voor meer stevigheid.

Bij een groot verblijf met een dikke laag bodembedekking is het eigenlijk nooit nodig om al het zaagsel te vervangen, dit zou ook een duur grapje worden. Enkel regelmatig de vieze plekjes eruit halen en daar wat nieuw zaagsel neerleggen is voldoende.

Hier een voorbeeld van mijn ingerichte aquarium:
(Een bak met chinchillazand ontbreekt hier in verband met huidproblemen van mijn hamster)

Voorkant
Afbeelding

Bovenkant
Afbeelding
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor ashamster » 03 aug 2017 00:18

xAnnick schreef:Mag ik ten eerste zeggen dat ik de naam van je hamster geniaal vind _/-o_
En ook dat ik het super vind dat je om tips vraagt!

Een aquarium vind ik inderdaad ook een mooi verblijf. De adviesmaat voor Russische dwerghamsters ligt bij 80x50 (als ik me niet vergis), groter is uiteraard altijd beter en als je meer ruimte hebt, zou ik deze zeker benutten!

Hey! Super bedankt voor je antwoord! Ik zal even op zoek gaan naar een mooi aquarium :)
ashamster

Berichtdoor melson » 04 aug 2017 18:49

[....] en grotere bol.

bedoel je een loopbal?
die zijn niet geschikt voor hamsters, kunnen zelf gevaarlijk zijn omdat hamsters niet op tijd kunnen stoppen en tegen een muur kunnen lopen met blessures als gevolg. verder kunnen ze niets ruiken en zich niet verstoppen, war voor de hamster als vluchtdier enorme stress is.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------
melson

Berichtdoor ashamster » 04 aug 2017 20:29

melson schreef:
[....] en grotere bol.

bedoel je een loopbal?
die zijn niet geschikt voor hamsters, kunnen zelf gevaarlijk zijn omdat hamsters niet op tijd kunnen stoppen en tegen een muur kunnen lopen met blessures als gevolg. verder kunnen ze niets ruiken en zich niet verstoppen, war voor de hamster als vluchtdier enorme stress is.

Ja ik zet haar daar nu ook alleen in met schoonmaken kooi
ashamster

Keer terug naar Huisvesting