Verschillen huisvesting hamsters Duitsland-Ned/Bel

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: Sylvia.

Wall-e

Verschillen huisvesting hamsters Duitsland-Ned/Bel

Bericht door Wall-e »

Hallo,

Toevallig belandde ik gisteren op het Duitse hamsterforum, waar iemand een kooi voor haar rusje toonde, formaat Mary en ze kreeg veel negatieve commentaar; te klein voor een rusje en onderbak niet diep genoeg :bloos:
Ik ben dus wat verder blijven lezen daar en wat een kooien hebben die hamsters daar, vaak aquaria of zelfgemaakte hamsterverblijven met wel 50 cm of meer bodembedekking ;)
Zij hanteren daar dus weer veel grotere maten van kooien als wij en mijn rusje en syrtje zouden daar blijkbaar erg zielig gevonden worden in hun Criceti 15.
Wat vinden jullie van de verschillen tussen de huisvesting van onze hamsters en de Duitse hamsters? :zwaai:

Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Verschillen huisvesting hamsters Duitsland-Ned/Bel

Bericht door Lotte<3 »

Naar mijn mening vind ik de huisvesting in Duitsland voor hamsters iets te overdreven, een hamster is zelf ook niet groot. Hoe zouden de hokken van een konijn dan wel niet zijn in Duitsland? Groter is dan meestal wel beter maar de meeste mensen hebben geen ruimte voor zo'n grote kooi en geen geld. Ik heb zelf de Duna Fun en het is gewoon te zien dat Fruity zich vermaakt. Ik zou je er niet te druk om maken. :-)
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
Wynter
Hamsters: Hatter
Leeftijd: 38

Bericht door Wynter »

Ik vind de huisvestiging in Duitsland geweldig. Hoewel een hamster niet groot is, zoals Lotte zegt, heeft een Syrische hamster veel ruimte nodig, in de natuur gaan ze elke nacht 3-4 kilometer weg van hun hol om eten te zoeken. Dit kan ik een hamster niet bieden hier in mijn huisje, maar ik kan wel de grootst mogelijke ruimte voor een hamster bieden, en voor mijn hammie is dat nu 100x55x89(H) en mijn toekomstige hok is 100x50x145, en daarvan is 45cm aquarium/terrarium zodat ze lekker kan graven.

Ik vind de huisvestiging in Duitsland helemaal niet overdreven.
Lotte<3
Hamsters: Tiki, Lola, Berlioz
Leeftijd: 28
Contacteer:

Bericht door Lotte<3 »

Wynter schreef:Ik vind de huisvestiging in Duitsland geweldig. Hoewel een hamster niet groot is, zoals Lotte zegt, heeft een Syrische hamster veel ruimte nodig, in de natuur gaan ze elke nacht 3-4 kilometer weg van hun hol om eten te zoeken. Dit kan ik een hamster niet bieden hier in mijn huisje, maar ik kan wel de grootst mogelijke ruimte voor een hamster bieden, en voor mijn hammie is dat nu 100x55x89(H) en mijn toekomstige hok is 100x50x145, en daarvan is 45cm aquarium/terrarium zodat ze lekker kan graven.

Ik vind de huisvestiging in Duitsland helemaal niet overdreven.
Met dat ze klein zijn hoeft zeker niet te zeggen dat ze ook in een klein hok hoeven te zitten. :-), zo bedoelde ik het ook niet.
Alleen zullen vele ouders er niet mee eens zijn als ze zo'n grote kooi zien als minimale maten voor de hamster van hun kind. Dit kost namelijk wel wat...
Verder vind ik het top dat ze daar zo de dieren behandelen hoor. :+:
❤ღ Even brighter than the moon ღ❤
Wynter

Bericht door Wynter »

Ja, maar misschien dat een hamster dan ook niet gekocht word als levend speelgoed, want dat is het vaak.
@anja
Leeftijd: 56

Bericht door @anja »

Ach over de behandeling van dieren in duitsland valt een hoop te zeggen. liefhebbenrs zorgen goed voor hun dieren en zien het als een hobbie. Kooien worden zodanig ingericht als net een kleine natuurlijke omgeving, werkelijk prachtig ! Daarintegen hebben ze ook huisdieren als wasberen, neusberen en zelfs ottes.... Die vervolgens als ze te groot worden en onhandelbaar, gewoon los gelaten worden... Gevolg is dat we in het noorden van nederland al een kleine wasberen kolonie in het wil hebben.... En de meesten zijn dus afkomstig uit duitsland. Dus tja, wat is goed en wat is slecht ? Ik vind dat als je een ruime kooi hebt en je ziet dat je dieren het er naar hun zin hebben, je ze echt niet te kort doet.
Sabbie
Leeftijd: 36

Bericht door Sabbie »

Een grotere kooi voor hamsters is prima, hoe groter hoe beter, absoluut waar. Ik vind niet dat mijn hamster het slecht heeft in zijn Jenny gekoppeld aan een Gabber Luna Park, maar ik denk wel dat het altijd beter kan. Als ik dacht dat een hamster het echt slecht had in deze kooi, zou ik er zelf ook geen hamster in houden. In dit geval is het niet een kwestie van "het ene is verkeerd en het andere is juist", maar meer: beide zijn goed genoeg, het ene is alleen beter, en dan is het natuurlijk beter in Duitsland als alle hamstertjes in meters lange aquaria gehouden worden.

Ik wil wat Anja zegt nog even bevestigen inderdaad. Bijvoorbeeld in Blijdorp is nu een kleine kolonie wasbeertjes opgenomen die zijn afgestaan door particulieren uit Duitsland die er niet meer voor konden zorgen. Wasberen worden daar ontzettend vaak gehouden en ze zijn op internet te koop. Vervolgens hebben die dieren uiteraard veel meer verzorging nodig dan de meeste mensen ze kunnen geven, worden ze agressief en gaat de boel stinken en tja, dan worden ze losgelaten/online verkocht. In dit geval zijn er een stuk of 11 in ieder geval goed terecht gekomen, maar vaak zat gebeurt dat ook niet.
Minimi
Leeftijd: 37

Bericht door Minimi »

Ik denk dat je hier altijd een grote discussie over kan voeren....
Zolang je hamster (eigenlijk elk dier) genoeg beweging kan hebben en gezond is en aan de 'minimum' maten die er worden genoemd houd er geen problemen moeten zijn.
Hoe groter hoe altijd beter maar dan zou in principe NIEMAND op enkele boerderijen na een hond of kat mogen hebben - aangezien deze een nog groter terratorium en bewegings ruimte nodig hebben. Vogels zouden sowieso NOOIT meer mogen worden gehouden en als ze in Duitsland echt zo 'bezien' zijn met het welzijn van het dier zouden ze uberhaupt er niet aan moeten beginnen aangezien een dier 'opsluiten' niet goed is.

Ik denk sowieso dat je er rekening mee moet houden dat 'huisdieren' zoals het woord al zegt, te gedomesticeerd zijn dat ze ook beter om kunnen gaan met de mindere kilometers die hun wilde voorvaderen hebben. Zet een hamster buiten in de tuinen neer dan overleven ze het niet.
Het liefst geef ik al mijn beestjes hun 'natuurlijke' leefomgeving met de 'natuurlijke' formaten/afstanden maar helaas ik kan geen 10 kooien van 150cm*90 kwijt ofzo. Maar ik kan ze wel zo goed mogelijk proberen te bieden.

Ik denk dat er altijd overdreven kan worden over "Slecht" of "Goed" betreft dieren welzijn aangezien ze helaas niet zelf kunnen praten :-|
Laatst zat ik dus op de amerikaanse hamsterforum met hun kooien ... hier hanteren ze ook al weer gauw andere regels en kooien (met RSPCA etc. regels & wetten die het voorschrijven) dat ik soms ook dacht 'te klein' was etc.

@ Wynter ; ik denk... nee ik ben bang dat er ook nog altijd in Duitsland ook echt wel hamsters (of andere dieren) voor de 'lol' worden gekocht hoor en eindigen als 'troep' omdat het niet leuk meer is.

Maar ja dit is dan weer mijn mening. Ik zou me niet druk maken om jou kooi, Wall-E zit prima en is in goede conditie.
Killer, mijn lieve kleine engeltje ✝26.01.2013
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

ik ben zelf duitse en ook op het duitse forum aktief en heb zo een beetje zicht op allebei kanten natuurlijk ;)
ik kan mij nog herinneren, dat toen ik hier de eerste kwam ook wel van de minimummaten en het veele plastik schrok (nog steeds eigenlijk, maar intussen ben ik iets meer gewend ;) )

op het duitse forum worden wel andere minimummaten gehanteerd en er worden ook andere huisvestingen dan kooien geadviseerd i.v.m. hoger bodembedekking. plastik is ook een no go bij een inrichting van een knaagdieren-huisvesting. dat zijn al best grote verschillen, maar ik merk ook dat het niet alleen hierom gaat maar dat er vaak ook gewoon een verschil in smaak is. (mij kun je liever vermoorden voordat een goedkoop plastikkooi in mijn woonkamer komt te staan :bloos: en net hetzelfde met de inrichting ;) net zoals ze hier op het forum op elkaar lijken ze ook op het duitse forum op elkaar, maar dan op een ander manier...

ik denk hier word nu net de fout gemaakt om het duitse forum met duitsland te vergelijken. net als hier zitten op het duitse hamsterforum mensen die het beste voor hun hamsters willen en dus een bepaalde standaard hebben terwijl je in duitsland (buiten het forum) ook wel plastikkooien met te kleine afmetingen kunt vinden en met mensen die door dierenwinkels geadviseerd zijn, die dus net zo weinig verstand hebben als die in nederland en meer hun oog op winst richten.

@minimi: dat lijkt mij een nog grotere diskussie of je nu überhaupt huisdieren moet houden ;)
@anja en Sabbie: natuurlijk heb je altijd zulke mensen ertussen zitten die hun verantwoording niet nemen of er goed over na denken van tevoren. het wordt alleen een beetje moeilijk om een heel volk iets toe te spreken of juist niet want volgens mij heb je in alle landen zwarte schapen ertussen zitten
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
Wynter

Bericht door Wynter »

Melson, hoe groot zijn de standaard maten op het Duitse forum?
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

de minimummaten die worden gehanteerd zijn:
voor syren 100x50 (of 100x40 - hierover wordt lekker gediscusseerd ;)
voor dwergen 80x50
groetjes
Melanie

Wynter

Bericht door Wynter »

Damn... maar ik voldoe wel aan de minimum maten :lol:

-- 03 nov 2012 21:23 --

Heeft iemand trouwens een link? Ik zou wel graag willen kijken & ideeën opdoen voor mijn kooi.
Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 33

Bericht door Nona »

Mijn grootste probleem met de Duitse huisvesting is dat ze compleet tegen alles van plastic zijn, dus o.a. ook traliekooien. Tenminste, dat geld voor de meesten. Het moeten houten kooien/hamsterkasten of aquaria/terraria zijn. En dan is inderdaad zo'n groot oppervlakte wel nodig, want ik zie hier toch echt dat de meeste hamsters graag klimmen in hun tralies en als ze dat niet kunnen is dat toch weer een vorm van beweging minder, dus dan is een groter grondoppervlak wel nodig. Ik vind het allebei z'n voordelen en nadelen hebben, het natuurlijke is super maar zoveel ruimte als een Syr bijvoorbeeld in het wild zou gebruiken kunnen wij toch niet bieden en de tamme versie die de mens gefokt heeft gedraagt zich toch anders, sommige Syren doe je echt geen plezier met een aqua, die willen echt tralies om in te klimmen. Anderen vinden een aqua wel prima, dus het is wel persoonlijk.

Zelf vind ik het ideaal om een traliekooi met hoge onderbak te hebben, een uitdagende inrichting (die dus best ook plastic mag bevatten maar zeker ook voldoende houten dingen om aan te knagen enzo) en natuurlijke voeding, zo'n samengeperst alles-in-één brokje zou ik bijv. nooit voeren.
Minimi
Leeftijd: 37

Bericht door Minimi »

@ Melson; Ja maar daar doelde ik stiekem ook een beetje op ;) Ik heb namelijk eens met me klas zo'n halve discussie gehad erover met ogen op 'dierenwelzijn' (we hadden toen over huisvesting).

Hoe graag ik ook zou willen heb ik geen mogelijkheid om een meter breedde kooi aan te schaffen voor alle hamhams op het moment helaas. Maar Melson? Zoals er iemand al vroeg weet je dan ook misschien de 'persoonlijke richtlijnen' die voor konijnen, cavia's en ratten wordt gebruikt dan ? Als de hamsters al grotere richtlijnen hebben dan die van ons :lol:

Wat word daar dan voor materiaal gebruikt ? Enkel glas en hout?
...Eigenlijk verwacht ik nu puur takken en bladeren en geen loopwielen of houten plateau's, klimtoestellen en huisjes :bloos:
Killer, mijn lieve kleine engeltje ✝26.01.2013
melson
Contacteer:

Bericht door melson »

voor info's over verschillende knaagdieren wordt deze pagina vaak gebruikt: http://www.diebrain.de/

en er zijn wel ook traliekooien te vinden! een aquarium kun je ook wel uitagend inrichten om te klimmen. maar ik weet ook dat er van wordt gezegd, dat ze minder klimmen als ze meer kunnen graven wat natuurlijker gedrag is, dus wordt meer waarde op diepe bodembekking gelegd.

@minimi: dat dacht ik al :razz: zulke discussies kunnen leuk zijn , maar vaak lopen deze uit de hand en vooral op een forum waar je alleen kunt schrijven... ;)

natuurlijk heb je ook loopwielen, plateaus en inrichting! :lol: zelfs ik heb een plastik-looprad iv.m. schoonmaken ;) maar daar heb ik ook lang over nagedacht en die beslissing was niet makkelijk voor mij :-)

hier nog een link voor grote/natuurlijk ingerichte kooien: http://hamstergehege.blogspot.nl/
Laatst gewijzigd door melson op 03 nov 2012, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes
Melanie

Plaats reactie