Onverwacht nestje

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Onverwacht nestje

Berichtdoor maudw » 12 jul 2017 15:14

Hoi,

Ik heb nu zo'n 3 weken geleden een Russische dwerghamster gekocht. Ongeveer anderhalve week geleden (29 juni) lagen er opeens 3 roze wormpjes bij haar in het nest. Ze was dus zwanger. Dit is het eerste nestje wat ik ooit heb gehad en nog allemaal erg nieuw. Ik heb er veel over gelezen en overhal hoor/lees ik andere dingen. Dus ik weet even niet zo goed meer hoe het nou allemaal zit.
Maar nu zit ik een beetje met een dilemma. Ik heb gelezen dat je ze vanaf 4 weken mag scheiden van de moeder en dat ze met 5/6 weken vruchtbaar kunnen zijn. Maar ik ga 25 juli voor 3 weken op vakantie. Dan zijn ze dus bijna 4 weken oud. Ik wil verdere inteelt echt proberen te voorkomen dus wil ze echt niet te lang bij elkaar houden. Moet ik ze voordat ik op vakantie ga van elkaar scheiden of pas als ik terug kom en riskeren dat er weer een nestje komt.

Graag hoor ik jullie advies :)

(Oh ja, ik ben toch nieuwschierig naar hoe de kleuren van de babies zo konden komen. Mams is grijs met witte vlekjes en paps is waarschijnlijk hetzelfde als mams. Maar nu is er een zwart/witte en twee bruine babies uitgekomen )
maudw

Hamsters: Hammie + babies

Re: Onverwacht nestje

Berichtdoor midnightflower » 13 jul 2017 09:39

Hoi Maudw,

Dat is wel even schrikken he, zo'n onverwacht nestje!
Heeft moeder lekker veel nestmateriaal en eiwitten van je gekregen? :)

Wat de ukjes betreft is het zo dat Russische dwerghamsters op 3 weken (meestal) al zonder moeder door het leven kunnen. Als de moeder er rustig onder blijft, kan je vanaf de oogjes open zijn de ukjes voorzichtig tam gaan maken.
Vanaf de leeftijd van 4 weken kunnen ze geslachtsrijp zijn en moeten dus op geslacht gescheiden worden. Het onderscheid is niet heel moeilijk te zien met behulp van internet-plaatjes maar vraag gerust om bevestiging. Je wil hier natuurlijk geen foutje maken.
Ik geef er zelf de voorkeur aan om ze pas vanaf hun 5e levensweek naar nieuwe baasjes te laten verhuizen. Ze kunnen de hele 'verhuizing' dan wat beter aan en passen zich vlotter aan in hun nieuwe omgeving. Rond 6 weken (en soms iets eerder) hebben ze behoefte aan hun eigen plekje.

Heb je iemand in je omgeving (met een beetje ervaring) die kan oppassen tijdens je vakantie?
Ik zou ze voor vertrek in ieder geval zeker op geslacht scheiden! Hoe lang ben je precies op vakantie?
Mocht ik je ergens bij kunnen helpen mag je me altijd een berichtje sturen. Als je een beetje in de buurt wonen, kan ik je misschien ook helpen met (vakantie)opvang. Ik ben het vlotst te bereiken via de facebookpagina hieronder.

Van de kleurtjes en genetica heb ik weinig verstand dus dat laat ik even aan iemand anders over ;)
Ik weet alleen dat ze meer met zich meedragen dan bij mama en papa zichtbaar is.

Succes en geniet van de ukjes nu ze er toch zijn!
midnightflower

Leeftijd: 25

Re: Onverwacht nestje

Berichtdoor maudw » 13 jul 2017 12:25

Bedankt voor je reactie!

Ja, moeders krijgt veel groenvoer, stukjes ei en gekookte kip dus denk dat het voldoende is. Ook heeft ze genoeg om een nest mee te maken.

Ja ik had voor mams een adresje gevonden om op te passen maar ze hebben geen zin om de zorg over de babies over te nemen. Zeker als ze ze ook moeten scheiden. Ik ben namelijk 3 weken op vakantie. Ik zie dat je in Almere woont, ik woon in t zuiden dus dat is best wel ver. Maar toch bedankt voor het aanbod! De fokker heeft ook aangeboden om ze op te vangen maar dan moeten ze ook daar heen verhuizen dus dan kunnen ze net zo goed naar een nieuw baasje lijkt mij?

Ik geniet er zeker van! Ze zijn namelijk erg leuk om naar te kijken :)
maudw

Hamsters: Hammie + babies

Keer terug naar Fokken & voortplanting