[syr] kleur nestje Pip x Tommie

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

[syr] kleur nestje Pip x Tommie

Berichtdoor Noorhamster » 28 apr 2016 14:52

Hoi ik ben nieuw hier en ik zou graag willen weten welke kleuren er in mijn nestje hamsters kunnen zitten. Ik wil later mijn eerste nestje hamsters nemen, zo rond augustus/september. Pip is driekleur chocola teddyvacht satijn en Tommie Oranje langhaar. PiP komt bij de fokker vandaan en Tommie bij een goede dierenspeciAALzaak. Ik weet dus niet welke kgenetica Tommie bezit, maar Pips ouders waren driekleur en Sepia chocola. Ik wil ook weten of je nog speciale spullen zoals een klein radje voor de kleintjes ofzo nodig hebt. Graag met een goed antwoord komen, bedankt voor jullie hulp :zwaai: :lol:
Noorhamster

Hamsters: Pip

Re: [syr] kleur nestje Pip x Tommie

Berichtdoor **Lilia** » 28 apr 2016 22:34

Hoe oud zijn Pip en Tommie? Er staat veel informatie in dit subforum, bovenaan in de Veelgestelde vragen.

Chocolade driekleur satijn langhaar geeft met zo'n partner in ieder geval gele en goudkleurige mannen, goud en goud schildpad dames, met en zonder witband. De helft met een satijnen vachtje en bij twee langhaar ouders worden alle ukkies ook langharig. Maar het lijkt me handiger dat je je eerst inleest over het wel en wee van een nestje, genetica komt dan vanzelf. :)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor Noorhamster » 14 mei 2016 18:16

Mag een slotje op
Noorhamster

Berichtdoor **Lilia** » 14 mei 2016 21:56

Je wil nog steeds een nestje, dan kan hij toch gewoon open blijven?
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
**Lilia**

Berichtdoor Noorhamster » 15 mei 2016 15:39

Ja maar er reageerde niet veel mensen.
Noorhamster

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 15 mei 2016 16:03

Niet alle mensen op het forum hebben genoeg kennis van de genetica om jou vraag te beantwoorden. (die eigenlijk al beantwoord is ook) Je kan ook altijd de genetica bij syren goed doornemen. Dan kan je zelf misschien een inschatting maken. Maar genetica bij syren is best pittig vind ik. Bij dwergen is het naar mijn idee makkelijker. Maar ja ik weet niet hoever je je al ingelezen hebt? Van wat jij over je hamsters vertelt kan ik opmaken dat je geen problemen krijgt met lethale genen of andere genen die beter niet gekruist worden. Maar het is jammer dat Tommie bij een dierenspeciaalzaak vandaan komt. Daardoor heb je namelijk geen beeld van de mogelijke erfelijke aandoeningen die in zijn lijn voorkomen. Voor hetzelfde geld draagt hij een afwijking met zich mee die hij dan aan de ukken overdraagt. Dat hij nu gezond is zegt niet zo veel helaas. :-|
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Corine*Kiwie*

Leeftijd: 21
Hamsters: Cinna, Floff en Mous

Berichtdoor **Lilia** » 15 mei 2016 17:24

Wat voor vragen heb je dan nog? Zonder vragen weten mensen niet wat je nog wil weten.
**Lilia**

Berichtdoor Noorhamster » 16 mei 2016 10:24

Ik heb slecht nieuws, PiP moet Tommie niet omdat hij veel jonger is. Heb ik me goed ingelezen, keurt ze hem af! Wie heeft er dan nog een leuke langharige mannetjes syr te leen? Het heeft geen haast, het nestje is rond juli/augustus gepland.
Noorhamster

Berichtdoor _mona_ » 16 mei 2016 10:33

Hou oud is Pip dan? Want syren mogen echt niet te oud zijn voor een eerste nestje he...
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Noorhamster » 16 mei 2016 10:35

In juli/augustus is ze 7,5 maanden.
Noorhamster

Berichtdoor _mona_ » 16 mei 2016 10:39

En het ventje? Hoe kan je nu al weten dat ze hem niet moet hebben? Heb je hen al samen gezet? En waarom dan, als je pas in augustus een nestje wilt?

Sowieso is het handig om een ouder ventje te nemen, dan heeft die zich al wat 'bewezen'. Ik zou ook echt afraden om zomaar een mannetje te zoeken. Dan weet je echt niets van het ventje. Zitten er erfelijke ziektes in de lijn? Hebben ze de potentie om oud te worden? ...
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Noorhamster » 16 mei 2016 10:41

Tommie is nu nog 3 maanden.
Noorhamster

Berichtdoor Romy S » 16 mei 2016 11:02

Het is niet verstandig om het vrouwtje met 7,5 maand haar eerste nog nestje te laten krijgen,dan is ze al te oud, het risiko dat het fout gaat is dan enorm hoog. Als ze 4 en half ä 5 maand is dan is dat een prima leeftijd voor een eerste netje.
Tommie is nog veel te jong voor een nest, zeker omdat je niets van z'n achtergrond weet, zou ik hem lekker als huisdier houden en geen risiko's met hem en zn nageslacht willen lopen.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Gabriëlle » 16 mei 2016 12:50

Echt verstandig is het niet om dit nest te fokken, zeker omdat het mannetje een onbekende afstamming heeft. Waarom ga je niet naar de fokker van het vrouwtje voor een mannetje? (Als de vrouwtjes hamster wel een fokgeschikte achtergrond heeft?).

Over de leeftijd ben ik het niet helemaal eens met Romy. Vrouwtjes kunnen tot een maand of 9 prima een 1e nest krijgen, ik geef er de voorkeur aan om tussen de 4 en 6 maanden te laten dekken omdat ze dan makkelijker drachtig worden. Na 9 maanden is dat heel moeilijk soms zelfs onmogelijk als ze nog niet eerder een nest gehad hebben, maar niet per definitie risicovoller.

3 maanden voor een mannetje is veel te jong, helemaal van onbekende afstamming, 1,5 jaar komt dan eerder in de buurt. Dus voor dit vrouwtje zou je hem niet in moeten zetten als je gezonde nakomelingen belangrijk vind.
Gabriëlle

Leeftijd: 33

Berichtdoor Noorhamster » 17 mei 2016 19:52

Maar wie heeft er dan een leuk langharig ventje met een kleur met uitmonstering? (Goud,oranje,grijs, etc.)
Noorhamster

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting