[syr] kleur nestje Pip x Tommie

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: [syr] kleur nestje Pip x Tommie

Berichtdoor Corine*Kiwie* » 21 mei 2016 17:45

Nou heel veel mensen doen ook wel gelijk erg denigrerend. Ik zou ook in de verdediging schieten. Zeker als je je van je fouten nog niet bewust bent.
Om te beginnen vind ik het heel lief dat je dit voor je zusje wilt doen, en snap ik dat het heel leuk klinkt ook voor jezelf. Zo'n nestje met lieve kleine ukkies. Maar er komt veel bij kijken, en als je eraan begint dan is het wel belangrijk dat je goed weet wat er allemaal bij komt kijken en wat er mis kan gaan. Misschien dat je, als je dat uit hebt gezocht ook de reactie van de mensen hier een beetje snapt. Zij willen namelijk het beste voor de hamsters en weten wat er allemaal bij een nestje komt kijken, en mis kan gaan.

Probeer anders nog wat meer informatie uit te zoeken, en denk er dan nog is goed over na. Als jij dit graag als cadeautje wilt geven dan kan dat ook voor kerst of gewoon zomaar, als het zover is. Het belangrijkste is toch een gezond nestje hamsters en niet dat ze er precies op die ene dag zijn. Dat is sowieso al lastig want dat zou betekenen dat het die ene dekking gelijk raak moet zijn. Dat kan haast alleen maar in een teleurstelling eindigen. Mijn tip is, lees je goed in, stel je vragen, laat je hier alsjeblieft niet wegjagen om vervolgens zelf te gaan sjoemelen met hamsters want daar schiet niemand wat mee op, en kijk dan daarna als je meer weet of je het echt nog wilt. Het klinkt veel leuker en makkelijker dan het is en het kost ook vaak meer geld dan het opbrengt. Als je geluk hebt speel je quitte. Zeker als er complicaties zijn bij mama of bij de ukken dan ben je heel veel geld kwijt. Je kan beter zorgen dat je een goed potje hebt voor de zekerheid en daar wat van overhouden, dan dat je naar de dierenarts moet maar geen geld hebt. Dat is heel zielig voor de hamsters en ik weet bijna zeker dat het jou ook een rot gevoel zou geven.

Als je uiteindelijk echt een nestje wilt, dan kan je misschien iets regelen met een fokker in de buurt. Wie weet kan je wel wat regelen met de fokker van het vrouwtje wat je hebt. Dat je je fokdieren bij hem koopt, en hem op de hoogte houd en om hulp kan vragen als dat nodig is. en dat je bijvoorbeeld overgebleven ukken bij hem mag brengen. Zo zorg je dat je een goed plan hebt. Goede hulp als het nodig is, van iemand die er veel van weet en een huisje voor de ukken als het toch niet lukt om ze allemaal van een huisje te voorzien. Een beter waterdicht vooruitzicht voor de hamsters en het geeft jezelf denk ik ook een beter gevoel.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~
Corine*Kiwie*

Leeftijd: 22
Hamsters: Cinna, Floff en Mous

Berichtdoor Noorhamster » 22 mei 2016 10:53

Ik heb al 4 extra Kooien van 60x40 gekocht voor de jonge hamsters. En sorry maar eerst dacht ik dat jullie kritiek alleen was om te beletten dat ik al een nestje zou nemen, maar nu snap ik dat het was om uit te leggen hoeveel je er voor moet regelen. Ik heb gevraagd aan dierenspeciaalzaken en vrienden of ze een hamstertje wilden kopen, ik heb er 8 aangesproken. Dus alles is geregeld, nu alleen nog een mannetje. Het heeft geen haast hoor :D en bedankt voor de tips. Ik zal de buizen en de verdieping en de huisjes er af halen.
Noorhamster

Hamsters: Pip

Berichtdoor Esmeralda » 22 mei 2016 12:02

Ga je dan wel eisen stellen aan de grootte van kooien die de hamsters krijgen nadat je ze verkoopt? 80x50 bijv? Als je ze naar een dierenwinkel doet heb je een grote kans dat ze vervolgens in een te klein kooitje terecht komen, dat moet je niet willen toch?
Esmeralda

Leeftijd: 34
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Noorhamster » 23 mei 2016 16:54

Nee absoluut niet, mijn kleine live hammies moeten een goed verblijf. Daarom ga ik ze verkopen aan de dierenspeciAALzaak in Rotterdam, die heeft zelf soms ook nes

-- 23 mei 2016 16:56 --

Sorry, per ongeluk op bevestig gedrukt :lol:
....nestjes en de hokken zijn sowieso 60x40. Ik heb er zin in!!! Bedankt voor de tips, nu nog een mannetje regelen. Het heeft geen haast en er moet nog het een en ander geregeld worden, maar het begin is er. :D
Noorhamster

Berichtdoor Esmeralda » 23 mei 2016 17:01

Ik bedoel niet in de dierenwinkel zelf, ik bedoel bij de mensen die ze daarna kopen..
Esmeralda

Berichtdoor Noorhamster » 23 mei 2016 17:31

Ja ik zal het wel melden, en anders verkoop ik ze aan een fokker, en als ze er zijn zal ik een topic maken waarop jullie van het forum ze ook kunnen reserveren.
Noorhamster

Berichtdoor Romy S » 23 mei 2016 18:15

We proberen inderdaad je te vertellen dat het niet verstandig is om dit nestje te fokken en je eerst eens beter in alles te verdiepen .
Ik krijg het gevoel dat je overal wel makkelijk over denkt maar zo werkt het in de praktijk nou eenmaal niet.
Je wordt overal op gewezen maar je negeert het gewoon of vraag het als je iets niet begrijpt.
Een mannetje lenen zal niet zo makkelijk zijn, ook van mij krijg je hem niet, maar ook geen uk, wat dat aangaat sluit ik me geheel aan bij alles wat Haags Hopje je verteld heeft.
Mijn advies? houdt je hammies lekker als huisdiertjes , samen met je zusje kun je er een hoop plezier van hebben.
Lees je goed in, ga naar fokkers om eens te kijken en advies te vragen.
Niet elke fokker zal de overige ukken over willen nemen .
Ik hoop samen met vele anderen dat je een goed besluit neemt omtrent dit nestje.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Echo » 23 mei 2016 19:39

Ik sluit me aan bij Romy. Een nestje is heel leuk, als (en slechts als) alles goed gaat. Helaas loopt het toch regelmatig eens mis.
Ik denk dat je inderdaad beter je hamster(s) als huisdiertjes houdt en gewoon zo van ze geniet. Een fokker zal ook niet zomaar overige ukjes overnemen.

Nu, als je het echt zeker bent en je ouders vinden het geen probleem om indien nodig met de hamsters naar de dierenarts te gaan en je hebt alle nodige voorbereidingen getroffen (kooien, voedsel, nestmateriaal, etc, etc), tsja, dan zou het wel moeten lukken.
Maar ik las ergens dat je het ook wil doen om wat geld mee te verdienen, nou, een nestje kost véél meer dan wat je krijgt voor de ukjes, dus daarvoor hoef je het zeker niet te doen....
Groetjes van Nina en Hannibal.
Dag José, Henna, Feline en Uuft...
Echo

Leeftijd: 26

Berichtdoor Eeyore » 23 mei 2016 20:10

Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen doe het niet. Het is een hoop werk en kan je een hoop zorgen brengen.

Daarbij heb je het steeds over hokken van 60x40, terwijl je met goudhamsters wilt fokken.
Die afmetingen zijn goed voor dwerghamsters, niet goudhamsters. Voor goudhamsters is 80x50 echt het MINIMUM. Groter is altijd beter.
Trotse huisdierslaaf van katten Joep en Nienke, cavia's Rozie, Oscar, Mop, Knuffel en Domino, syren Astolat en Jamelia en de ratten Carolus, Lucius en Merlijn.
Eeyore

Leeftijd: 23
Hamsters: 6

Berichtdoor Esmeralda » 23 mei 2016 21:33

Dat laatste heeft ze denk ik uit de FAQ van t Huisvesting subforum. Dat is inderdaad verouderd..
Esmeralda

Berichtdoor Noorhamster » 24 mei 2016 17:03

..... Ik weet niet wat ik er mee aan moet. Na al deze kritiek die goed bedoeld is hoor, weet ik het niet meer. Zou iemand even alles willen samenvatten, dan kan ik een keuze maken. En ik negeer jullie berichten echt niet hoor, maar ik houd het in gedachten op mijn alles-waarom-het-niet-handig-is-om-een-nestje-te-nemen lijstje.
Noorhamster

Berichtdoor Esmeralda » 24 mei 2016 17:11

Om voor mezelf te praten: alle moeite die je wilt doen om je zusje aan een hamster uit jouw nestje te helpen, weegt niet op tegen de offers /gevolgen. Ja, het is qua idee leuk. Dat snap ik best. Maar jouw mama hamster loopt een risico, je krijgt misschien (áls alles goed gaat) een groot nest waarvoor je van alle andere pups geen goede huisjes kunt garanderen. Grote kans dat ze in te kleine huisjes komen bij mensen die niet goed weten hoe ze ervoor moeten zorgen. Dat is toch egoïstisch?
Alleen dat zou mijns inziens al meer dan genoeg reden moeten zijn.
En dat zijn ze nog niet eens allemaal :-)

Bovendien staan er al meer dan genoeg hamstertjes op marktplaats. Ook is een dier geen "ding" wat je iemand kado doet. Ik hoop dat je iets met alle reacties doet.
Esmeralda

Berichtdoor xAnnick » 25 mei 2016 07:51

En alle risico's die een nestje met zich meebrengt, dat moet je echt niet willen om alleen geld te verdienen en een hamster voor je zusje te "produceren" (want daar lijkt het nu een beetje op). In het slechtste geval ben je 300 euro kwijt aan mogelijke operatie en verlies je dan alsnóg moeder en baby's.

Samengevat:
- te groot risico
- valt geen geld aan te verdienen (kosten zijn hoger dan opbrengst) - sowieso is fokken voor geld puur vermeerderen in mijn ogen
- je wilt 1 hamster voor je zusje maar je "produceert" er nog een stuk of 8 bij die ook een huisje moeten hebben
- ruimte is beperkt
- voor alle hamstertjes een fatsoenlijk huisje zoeken gaat veel tijd kosten

Mogelijk ben ik nog wat vergeten. In principe staat alles al in de reacties.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Noorhamster » 25 mei 2016 08:30

OK ik zal er over nadenken. Ik zal me er meer in verdiepen en ik heb een nieuw plan. We geven mijn zusje een mannetjeshamster voor haar verjaardag en zo kunnen we misschien toch een nestje nemen, wel met een grotere vrouwtjeshamster. Maar nu denk ik wel drie keer na voor ik een nestje neem ;) bedankt allemaal.
Mag een slotje op.
Noorhamster

Berichtdoor xAnnick » 25 mei 2016 08:35

Oke, goed dat je er nog eens over nadenkt.
Maar waar haal je die mannetjeshamster vandaan dan? Of je nu of later een nestje neemt, gezonde ouderdieren moet je toch hebben.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting