Zwangere hamster?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Zwangere hamster?

Berichtdoor Bliss » 09 mei 2016 18:02

Hallo allemaal

Exact een week geleden heb ik mijn twee hamsters betrapt toen ze aan het paren waren, dit was voor mij een complete shock aangezien de dierenwinkel gezegd had dat het twee meisjes waren. Een week later is Munshkin 4 gram verdikt, heeft ze een nest gemaakt in de hoek van haar kooi, ze eet veel meer en vraagt ook om veel meer eten en ziet er wat ronder uit. Nu vraag ik me af of dat dit tekens zijn dat ze zwanger is? Hoe weet ik het 100% zeker?

Danku
Bliss

Hamsters: Munshkin

Re: Zwangere hamster?

Berichtdoor Ayla_ » 09 mei 2016 19:27

Het kan best wel eens zijn dat ze zwanger is ja. Hoe je het zeker weet, is afwachten.. Ze zal vanzelf dikker worden, zeker bij syren (goudhamsters) zie je dit na dag 10 volgens mij vaak al duidelijk. En anders zal ze vanzelf plots bevallen, als ze zwanger is en alles goed verloopt.

Ik raad aan, wat voor soort het ook is, ze in aparte kooien te doen als je dat nog niet hebt gedaan. Anders kan zij wel eens agressief worden naar de man, of de jongen opeten door stress als het een solitaire soort is, of ze elkaar niet mogen.. Ook als ze niet zwanger is, het lijkt me dat je niet alsnog wil proberen een nestje te krijgen? :-)
Ayla_

Leeftijd: 19
Hamsters: 3

Berichtdoor _mona_ » 09 mei 2016 19:40

Over wat voor hamsters gaat het?
Ik zou sowieso de kooi klaarmaken alsof er kleintjes komen, en over zo'n 16 dagen weet je het zeker he :)

4g aankomen zegt echt nog niets, zeker als ze in de groei zijn komen ze nog veel bij zonder zwanger te zijn. Zijn de hamsters nu uit elkaar?
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Esmeralda » 09 mei 2016 19:42

Oops! Dat gaat bij dierenwinkels helaas wel vaker fout. Zou ze dat wel even melden trouwens. O ja en zeg ze er maar meteen bij dat ze moeten stoppen om 2 hamsters voor 1 kooi te verkopen, hamsters moeten helemaal niet bij elkaar!

Ik heb geen idee of dit betekent dat ze zwanger is maar ik zou ze sowieso zo snel mogelijk uit elkaar halen. Stel dat t niet raak is, dan krijgen ze in elk geval geen kans het weer te proberen.
Mocht je er wel achter komen dat ze zwanger is, lees je dan zo goed mogelijk in (bijv bij Fokken & Voortplanting) en bedenk tijdig wat je met de kleintjes gaat doen zodat je evt al ruim voordat ze weg kunnen, een advertentie geplaatst hebt voor een goed huisje. Maar goed dat is van latere zorg.. Wou t in ieder geval vast zeggen :-)
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Haags Hopje » 10 mei 2016 10:38

de 2 sowieso in aparte kooien houden.
man/vrouw in 1 kooi zorgt nu eenmaal voor dit gedrag en dat blijft doorgaan, waar je blijkbaar niet op zat te wachten.
maar ik ga er eigenlijk vanuit dat je dit allang gedaan heb na het zien van die ene paring.

als het syrische hamsters zijn zouden ze zelfs van het zelfde geslacht niet in 1 kooi horen, maar ik vermoed dat je kleine dwergjes heb.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor Bliss » 11 mei 2016 09:50

Ayla_ schreef:Het kan best wel eens zijn dat ze zwanger is ja. Hoe je het zeker weet, is afwachten.. Ze zal vanzelf dikker worden, zeker bij syren (goudhamsters) zie je dit na dag 10 volgens mij vaak al duidelijk. En anders zal ze vanzelf plots bevallen, als ze zwanger is en alles goed verloopt.

Ik raad aan, wat voor soort het ook is, ze in aparte kooien te doen als je dat nog niet hebt gedaan. Anders kan zij wel eens agressief worden naar de man, of de jongen opeten door stress als het een solitaire soort is, of ze elkaar niet mogen.. Ook als ze niet zwanger is, het lijkt me dat je niet alsnog wil proberen een nestje te krijgen? :-)

Hallo Ayla!

Mijn twee hamsters zijn rusjes! Ik heb ze nu elk in aparte kooien gestoken (DIY billy). Nadat ze gepaard hadden heb ik dit direct gedaan omdat ik niet nog eens een nestje wou (stel dat ze zwanger is). Het is nu al 9 dagen geleden, en ze is al verdikt aan de heupen. Zou ik haar wiel er moeten uithalen?

Dankjewel :)

-- 11 mei 2016 09:51 --

_mona_ schreef:Over wat voor hamsters gaat het?
Ik zou sowieso de kooi klaarmaken alsof er kleintjes komen, en over zo'n 16 dagen weet je het zeker he :)

4g aankomen zegt echt nog niets, zeker als ze in de groei zijn komen ze nog veel bij zonder zwanger te zijn. Zijn de hamsters nu uit elkaar?

Hallo Mona!

Het gaat om rusjes. Ik voed haar voldoende eiwitten zodat ze zeker voorbereid ! De hamsters heb ik meteen na het paren gescheiden (in twee DIY billy kooien).

Groetjes!

-- 11 mei 2016 09:53 --

Esmeralda schreef:Oops! Dat gaat bij dierenwinkels helaas wel vaker fout. Zou ze dat wel even melden trouwens. O ja en zeg ze er maar meteen bij dat ze moeten stoppen om 2 hamsters voor 1 kooi te verkopen, hamsters moeten helemaal niet bij elkaar!

Ik heb geen idee of dit betekent dat ze zwanger is maar ik zou ze sowieso zo snel mogelijk uit elkaar halen. Stel dat t niet raak is, dan krijgen ze in elk geval geen kans het weer te proberen.
Mocht je er wel achter komen dat ze zwanger is, lees je dan zo goed mogelijk in (bijv bij Fokken & Voortplanting) en bedenk tijdig wat je met de kleintjes gaat doen zodat je evt al ruim voordat ze weg kunnen, een advertentie geplaatst hebt voor een goed huisje. Maar goed dat is van latere zorg.. Wou t in ieder geval vast zeggen :-)

Hoi Esmeralda!

Ik was echt geschrokken! De dierenwinkel garandeerde me dat het twee meisjes waren dus heb ik er nooit echt naar gekeken omdat ik dacht 100% zeker te zijn. Na het paren keek ik even het geslacht na en één van de rusjes bleek een mannetje te zijn! Ik ga het zeker en vast gaan melden.

Ze zijn na het paren meteen uit elkaar gehaald! Bedankt voor de informatie en de feedback! Ik ga er zeker en vast al over nadenken!

Groetjes
Bliss

Hamsters: Munshkin

Berichtdoor Esmeralda » 11 mei 2016 10:02

Ja ik kan me voorstellen dat je schrok! Zo te horen verwacht ze inderdaad ukkies dan.. Succes ermee!
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Dukat » 08 nov 2016 03:11

@Bliss
Welkom op het forum.

Wat een pech dat je nou net een ongepland nestje krijgt.
Gelukkig ben je op dit forum wel bij mensen die het goede met elkaar en de hamsters voor hebben.

Helaas geven de meeste dierenwinkels meestal niet de juiste info over hamsters. Je hebt ze nu eenmaal.

Ik ga er van uit dat je wel weet wat je doet.
Met 4 weken moeten broers en zussen van elkaar gescheiden worden.
in het forumdeel vraag en aanbod kun je altijd jouw jonkies plaatsen wanneer ze 6 weken zijn. Dan zijn ze oud genoeg om een nieuw baasje te vinden.

Als je iets echt niet weet is er meestal wel iemand die dwerghamsters fokt en ervaring heeft met nestjes. Ze zullen vast wel bereid zijn om jou advies te geven als je dat wilt.

Succes.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Jenna » 08 nov 2016 21:56

@ Dukat, het bericht van Bliss is van mei dit jaar, dus dat nestje is inmiddels al groot... :P
♥ Liefs Jenna en Miek ♥
♥ Muze, Jolie, Cookie, Kit, Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Jenna

Leeftijd: 25
Hamsters: 6

Berichtdoor Dukat » 08 nov 2016 22:01

Daar keek ik inderdaad overheen. :oops:
Hmmm... Topic lijkt me dan al aardig verouderd.

Ben het overigens gewoon met de rest die al andwoord aan linduuyy gaven eens. Heb niets meer toe te voegen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Keer terug naar Fokken & voortplanting