verrasingsnestje robbies

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

verrasingsnestje robbies

Berichtdoor Fudge en Caramel » 08 jul 2016 21:16

Hey, ik kwam vandaag dus thuis en toen bleek Caramel, (die ik overigens gekocht heb met de gedachte dat het een mannetje was) bevallen te zijn,

Nu weet ik niet echt hoe je een net bevallen hamster het beste verzorgt en wanneer de jongen wegkunnen van de moeder en wanneer wat met de jongen, dus als iemand informatie heeft zou dat echt helpen!

-- juli 8, 2016, 8:21 pm --

Mama is trouwens Caramel, die is nu alweer bijna een jaar ongeveer denk ik, en vader is chocolate, die iets jonger dan moeder is. Overigens heb ik haar net brinta gegeven, en toen ze van het nest afstapte zag ik dat zij 7 jongen had
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Op dit moment een nestje van Chocolate en Caramel, geboren op 8-7-16 en 7 baby's

Fudge ~ 29-08-15/21-10-15 I miss you
Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Hamsters: Chocolate, Caramel

Re: verrasingsnestje robbies

Berichtdoor hamsterhammie » 08 jul 2016 23:00

Wat vervelend! Dit is helaas vaker bij de dierenwinkels zo... ( als ze van de dierenwinkel komt natuurlijk ;) )
Maar ok, ik hebniet echt geen ervaring met hamsters fokken enzo maar ik zou sowieso de eerste dagen vooral de moeder en haar ukjes met rust laten, zodat de moeder niet gestrest geraakt. Misschien best ook het loopradje uit de kooi halen en ook veel bijvoeren!
De moeder heeft genoeg eten nodig om voor haar ukjes te kunnen zorgen. Zeker al goed dat je Brinta hebt gegeven. Ik heb hier ook al eens gelezen dat meelwormen heel goed zouden zijn! Daar zitten veel eiwitten in!
Je vind waarschijnlijk nog wat meer informatie in het FAQ!!
Succes ermee! ;)
Groetjes van Angelina, het Syrtje Balou, alle vogeltjes, papegaai Pablo, alle vissen, Labrador Laika, Konijntje Fluffy en de verzorgpaardjes
Rust zacht Dommeltje ♥
Rust zacht Snowy ♥
hamsterhammie

Leeftijd: 14
Hamsters: Balou 20-03-2016

Berichtdoor Femkexx » 08 jul 2016 23:33

Zowieso het loopradje eruithalen. Het id verstandig om ook verstandig om ook het huisje eruit te halen, als dat nog mogelijk is. Heeft ze haar nestje in het huisje gemaakt? En zo ja, heeft het huisje een onderkant? Zo niet dan kan je het huisje er denk ik wel uitpakken (weet ik niet zeker). Een nestje in een huisje kan voor condens zorgen en dat is niet zo gezond. De ukken mogen niet uit de kooi kunnen vallen, bijvoorbeeld door de tralies.
Groetjes van:
Mens: Femke
Rus: Izzy

In memoriam: Pimmetje (02-08-2013 - 20-10-2015) en Jimmy <3 (14-08-2015 - 06-06-2017)
Femkexx

Leeftijd: 15
Hamsters: Izzy

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 10:05

Meelwormen geef ik sowieso altijd al aan ze :)
Het radje had ik gisteren uit gehaald, maar toen leek caramel gek te worden, en ging ze niet meer op haar nestje zitten, toen ik hem er weer in deed begon ze te rennen, maar echt na 5 seconden de babys te checken, en toen weer rennen en toen weer babys checken, dus heb hem er maar in gelaten, en nu heeft ze 2 keer ik denk 5 minuten gerend en voor de rest zit ze bovenop haar nestje.
Het huisje is leeg, ze heeft haar nestje gewoon in het midden van de kooi open en bloot gemaakt, af en toe lijkt het net alsof ze haar babys wil laten zien, want dan staart ze me eerst een tijdje aan en gaat dan naast het nest zitten, en wanneer ze dan vind dat ik goed genoeg gekeken heb gaat ze er weer op zitten.
Ik heb caramel ook 1 keer vastgehouden sinds geboorte maar dat was omdat toen ik bezig was met het etensbakje neerzetten, ze op mijn hand kroop, en daar bleef ze rustig zitten. Ze komt telkens naar mijn hand toe wanneer ik hem in de kooi doe, niet op een aanvallende manier maar een soort van hallo manier xd dan ruikt ze even, gaat als ze de kans dus ziet even zitten op mijn hand, en zoekt eten.
Ik heb er ook een aantal zonnebloem pitten opengemaakt en gegeven, eerste paar toen ze aan het rondlopen was in de kooi maar toen ik er nog een wilde geven toen ze op het nest zat, strekte ze zich alleen uit maar zorgde dat ze bij haar babys bleef, ik heb dus een aantal daarna ook terwijl ze op het nest zat gegeven, want caramel lijkt et prettig te vinden wanneer ik kom kijken of haar help met eten?
Is het normaal dat ze ineens nog aanhankelijker is nu ze baby's heeft?

Maar dankjulliewel voor jullie hulp alvast ^-^
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Op dit moment een nestje van Chocolate en Caramel, geboren op 8-7-16 en 7 baby's

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor **Lilia** » 09 jul 2016 10:32

Zolang ze niet obsessief gebruik maakt van haar radje of haar nestje erin bouwt en de baby's meesleept, kan het juist zorgen voor meer rust. Ze mag de baby's best even alleen laten hoor. Een dametje kan veranderen van een nestje, ik vond mijn dames ook altijd heel makkelijk met nestjes en daarna nog liever dan daarvoor. Wat rustiger. Maar dat is echt niet altijd het geval. Geniet ervan. :)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 11:44

ze gebruikt het radje, echt amper, alleen om af en toe (tot nu toe 2 keer) energie kwijt te raken.
en het is dus niet raar dat ze in een keer zo aanhankelijk is?

Verder had ik nog wat vraagjes:
1. wanneer kirjgen de babys vacht?
2. wanneer mogen ze weg bij de moeder; naar hun nieuwe huisjes toe?
3. wanneer beginnen de babys rond te lopen?
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor Jaimz » 09 jul 2016 12:16

Je kan het rad eruit halen voor de zekerheid maar verder alles laten zoals het is.Het nestje en moeder kan je het beste met rust laten,zeker een week of twee.Dus ook de bak niet verschonen.Anders kan het te stressvol worden en kunnen de ujjen geruimd worden door de moeder (als in de ukken opeten).
Zorg voor genoeg eten en extra's zoals meelwormen.Brinta mag maar hoeft niet perse.Als de ukken eenmaal mee gaan eten dan zeker veel eten blijven geven.

Binnen een week ga je al zien dat ze een vacht krijgen
De ukken mogen met 5 - 6 weken weg bij de moeder.Let erop dat je tegen die tijd het geslacht hebt bepaald van de jongen.

Ik weet niet of Chocolate er nog bij zit? Zo ja dan is er grote kans dat je binnenkort nestje twee kan verwachten.
Jaimz

Hamsters: roborovski's

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 15:30

@jaimz nee chocolate zit er niet bij, die zitten nooit bij mekaar tenzij ik ze zelf vastheb,

ik wilde denet het bakje vullen met meelwormen en toen legde caramel een van de babys op mijn hand :0 is dat normaal? ze tilde hem op in haar mond en toen legde ze hem op mijn hand, betekent dat iets? gaat ze hem nu doodmaken? ik heb hem van mijn hand af laten gaan weer terug naar caramel maar ik schrok wel heel erg,

ze heeft ook vannacht een stuk of 3 keer haar nest verplaatst, ik werd wakker van het lawaai en dan keek ik en dan lag ze weer ergens anders met de jonkies, ik heb niks aan de kooi verplaatst of aangeraakt,volgens mij heeft ze nu wel haar plekje gevonden want ze blijft daar nu zitten met de jonkies
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor Gabriëlle » 09 jul 2016 16:51

En de 2e naam van de moederhamster is Maria :lol:. Hoe is ze drachtig geworden als ze niet bij elkaar zitten en jij ze niet bij elkaar hebt gehad en je ze al een aantal maanden hebt.
Volgens mij is dit niet echt een verassing en was je al gewaarschuwd dat het een man en vrouw zouden kunnen zijn...
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 17:02

neej, ze zitten niet bij mekaar in de kooien, maar ik heb ze wel vaker allbei loslopen waar ik bij ben,maar heb niet goed opgelet, overigens is caramel mij dus verkocht al een mannetje dus heb ik me er nooit zorgen over gemaakt dat er wat kon gebeuren als ik ze samen liet rondlopen :p
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor Gabriëlle » 09 jul 2016 17:10

Volgens mij had Nella al de opmerking gemaakt dat als ze niet beginnen te vechten als je ze bij elkaar zet het vrij zeker man en vrouw zijn, en dat is al een tijdje geleden.
En daarbij waarom zou je 2 hamsters die niet bij elkaar in de kooi zitten, regelmatig bij elkaar zetten tijdens het loslopen ik zie daar totaal het nut niet van in.

Je had dit al tijden van te voren aan kunnen zien komen en je dus ook al ruim van te voren in kunnen lezen zodat je voorbereid had geweest.
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 17:18

Ik heb ze bij mekaar zitten als ze de kooien sws verschoont moeten hebben,

Ze hebben meerdere keren gevochten, maar probeerde ze te blijven koppelen aangezien ik die tip had gekregen ;p

en sorry hoor dat ik er niet bij nadacht, ik ben hier om informatie te krijgen erover, en niet om preken te krijgen over wat ik gedaan zou moeten hebben.

het gaat in ieder geval goed met mama en jongen, en ik heb voor de meeste al een huis gevonden, ik moet er nog voor 3 vinden :)
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor **Lilia** » 09 jul 2016 18:01

Vorig jaar oktober gaf je aan dat een nestje niet erg zou zijn, weet je zeker dat je ze niet steeds bij elkaar hebt gezet in de hoop dat er een nestje zou komen? ;)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor Fudge en Caramel » 09 jul 2016 18:12

ik weet het 100% zeker, ik wist heel zeker dat dat nestje niet zou komen, omdat caramel dus verkocht werd als een mannetje en ik erachter kwam dat chocolate een mannetje was, waarom zou ik liegen? ;p dat zou wel heel erg zielig zijn als ik daarover zou liegen
Caramel ~ 29-08-15
Chocolate ~ 24-10-15

Witje ~ ?/?
Fudge en Caramel

Berichtdoor Jaimz » 10 jul 2016 08:31

Dat je ze bij elkaar zet als ze los lopen en ook nog als je de kooien verschoont zonder 100% zeker te weten of ze van hetzelfde geslacht zijn,is zeker niet zo'n goed idee.Maar goed,nu is er een nestje en wil je daar zo goed mogelijk mee omgaan.

Ik heb geen ervaring mee dat de moeder een uk in de hand legt,meestal mag je ze niet eens zien.Blijft de moeder wel veel in haar nest?
Jaimz

Hamsters: roborovski's

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting