Gezocht: syr mannetje

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Gezocht: syr mannetje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 10 jul 2016 11:01

Hallo allemaal,

Binnenkort is mijn mooie, lieve en gezonde Syrische hamster dame Eevee oud genoeg voor een nestje. Ik wil nou graag een pretnestje en als ik de smaak te pakken krijg ga ik misschien ook wel echt fokken met meerdere hamsters. Ik heb me goed ingelezen en wil het graag gelijk goed doen. Mijn hamster komt bij een goede fokster vandaan. Volgens haar is ze een schildpad op goudbasis, satijn langhaar. Het schildpad laat ze alleen niet zien. Als het goed is draagt ze crème bij zich. Ik heb ook een stamboom van haar.

Nou leek het me wel leuk op zoek te gaan naar een mannetje met Dominant spot. ik begreep dat je van deze kleur niet 2 met elkaar moet doen. Geld dit alleen wanneer ze de kleur echt laten zien of geld het ook wanneer ze de kleur dragen? Volgens mij doet ze dat niet, maar ik was er gewoon nieuwsgierig naar.

Ik ben dus alvast op zoek naar een leuk mannetje voor haar. Het liefst dus Dominant spot, ik vind het leuk als hij veel verschillende kleuren draagt en het belangrijkst vind ik dat hij gezond, lief en zijn achtergrond/familie bekend is.

Tips zijn altijd welkom!

Eventueel geïnteresseerde in jonge natuurlijk ook. :D

Ook vroeg ik me af vanaf welke leeftijd je beter geen eerste nestje meer kan krijgen. Wij zijn namelijk net verhuisd en zijn hier nog aan het bouwen. Ik weet niet hoe lang het opknappen van het huis nog duurt, maar tot die tijd leek het me niet zo slim een nestje te nemen.

-- 10 jul 2016 11:09 --

Dit is een link naar wat foto's van haar. http://myalbum.com/album/XdiXHDIDAQyp

Op dit moment is ze wel wat mollig. :bloos:
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Re: Gezocht: syr mannetje

Berichtdoor **Lilia** » 10 jul 2016 11:55

Dominant spot is in homozygote vorm lethaal (dodelijk). Het is een dominant gen, anders zou het in homozygote vorm ook niet lethaal zijn. Voor recessieve kleuren zijn namelijk twee genen nodig om tot uiting te komen.

Als je het schildpad en driekleur leuk vindt, zou ik kijken naar een mannetje die liefst geen crème is of draagt. Crème maskeert namelijk veel kleuren, dus ook geel, schildpad, zwart en combinatiekleuren. Met een crème mannetje zou bijvoorbeeld de helft crème worden, waarvan je niet weet welk ukje ook nog geel, schildpad of misschien wel yellow black is. Dat kan later wel bijkleuren en dan zie je het soms wel maar er komen ook wel eens schildpadjes uit een crème heer rollen. ;)

Je zou Rianne eens een berichtje kunnen sturen http://www.hamsteryphilippo.simpsite.nl/ :)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor DopeyCarlijn » 10 jul 2016 12:05

Bedankt voor de tip. Dus jij zegt dat ik beter niet voor een dominant spot kan gaan? Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het eerste stuk :bloos:. Ik weet dat je van een recessief gen er 2 moet hebben om tot uiting te komen. Ik weet er wel iets over(ik heb een opleiding dierenverzorging gedaan), maar niet extreem veel.

Ik vind schildpad en driekleur inderdaad erg leuk. :D
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor **Lilia** » 10 jul 2016 12:59

Ik zou me dan even verdiepen in de genetica. Ik bedoel te zeggen dat dominant spot geen gen is om te 'dragen'. Je ziet het, dan hebben ze één gen voor dominant spot, of je ziet het niet, dan hebben ze geen gen voor dominant spot. Als het een recessief gen is, hebben ze er twee van nodig, voor een dominant gen één. Als het een recessief gen was geweest en in homozygote vorm lethaal zou het hele patroon dominant spot niet bestaan. Je mag altijd een pb sturen als je vragen hebt. Dan kun je het hier on-topic houden over je zoektocht naar een mannetje.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor DopeyCarlijn » 11 jul 2016 16:15

Ik zoek dus een leuk, lief en vooral gezond mannetje. Hij mag geen Satijn zijn of het dragen aangezien mijn Hamster dus Satijn is en 2 satijn verdund de vacht heel erg. Ik hou van een toverbal nest, zoals ze dat geloof ik noemen.
DopeyCarlijn

Berichtdoor _mona_ » 11 jul 2016 16:32

Mag je van de fokster van waar jouw hamster komt eigenlijk met de hamster fokken? Want dat is ook niet zo vanzelfsprekend he!
En zo ja: dan zal de fokster je waarschijnlijk met raad en daad en advies bijstaan :-)
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor I » 11 jul 2016 18:02

Ik ga dit topic verplaatsen naar Fokken en Voortplanting. Daar kan de TS alle vragen stellen die ze wil en kan iedereen advies geven. In Vraag en Aanbod is dat niet de bedoeling.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
I
Moderator

Leeftijd: 34
Hamsters: Loes, Toby en Lynn

Berichtdoor DopeyCarlijn » 11 jul 2016 18:22

Het is toch vraag? Ik ben op zoek naar een mannetje.

-- 11 jul 2016 18:24 --

en ja, het mag van de fokster. Ik kan eventueel ook bij haar een mannetje lenen, maar ik wil toch even rond kijken. De kans op inteelt is klein, omdat de vader uit het buitenland komt en de ouders van haar moeder ook.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 12 jul 2016 00:46

wist je dat het loopradje van je hamster nu al te klein is?
ik zag in je album een filmpje voorbijkomen waar je al goed kan zien dat ze lastig loopt in het radje.
syren hebben echt een groot rad van 28/30cm doorsnee nodig.

jammer dat de fokker daar niet over heeft geadviseerd of heeft ze het wel maar heb je zelf voor te klein rad gekozen. dat kan ook natuurlijk, wil niet direkt een schuldige aanwijzen ;)

ik zou aan die fokker vragen of ze je aan een mannetje kan helpen of iemand weet.
als ik een man zou uitlenen zou ik sowieso weten willen over welke fokker we het hier hebben :)

beste leeftijd voor een nestje vind ik persoonlijk tussen de 5 en uiterlijk 7 maanden leeftijd.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor Mariska1808 » 12 jul 2016 10:08

@ Haags Hopje, als je een beetje verder naar beneden scrolt dan zie je dat er een groter rad is (gekomen) de grootste silent spinner. :)

OT: Ik merk dat je goed bezig bent om je in te lezen. Dat is sowieso al goed! :) Maar ik zou de keuze om een pretnest te nemen toch nog even overdenken. Een pretnestje zet namelijk voor het ras geen zode aan de dijk, dat is niet meer dan pret. Een fokker is wel daadwerkelijk bezig om het ras te verbeteren, tuurlijk komen er dan ook hamstertjes bij in de wereld, maar die hebben een doel: het ras verbeteren. Je zegt dat je wellicht echt gaat fokken als je de smaak te pakken hebt? Ik zou lekker wachten tot het moment dat je alle middelen hebt om daadwerkelijk te gaan fokken met een doel. :)

Ik zeg nu niet: ga het niet doen. Maar ik vraag je wel er goed over na te denken. ;)
Laatst bijgewerkt door Mariska1808 op 09 aug 2016 10:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 21

Berichtdoor Haags Hopje » 12 jul 2016 14:02

Ik heb verder inderdaad geenbfotos bekeken. Hihi waren zooo groot op mijn scherm :p
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 12 jul 2016 20:08

Haags Hopje schreef:wist je dat het loopradje van je hamster nu al te klein is?
ik zag in je album een filmpje voorbijkomen waar je al goed kan zien dat ze lastig loopt in het radje.
syren hebben echt een groot rad van 28/30cm doorsnee nodig.

jammer dat de fokker daar niet over heeft geadviseerd of heeft ze het wel maar heb je zelf voor te klein rad gekozen. dat kan ook natuurlijk, wil niet direkt een schuldige aanwijzen ;)

ik zou aan die fokker vragen of ze je aan een mannetje kan helpen of iemand weet.
als ik een man zou uitlenen zou ik sowieso weten willen over welke fokker we het hier hebben :)

beste leeftijd voor een nestje vind ik persoonlijk tussen de 5 en uiterlijk 7 maanden leeftijd.

Het klopt van dat wiel. De eerste week dat ik haar had. had ze inderdaad het wiel wat bij de kooi zat. Toen merkte ik inderdaad dat ze er al wat te groot voor werd. Toen heb ik de 30 cm Silent spinner gekocht. Dat ging niet helemaal, zoals ik wou. Inmiddels heeft ze een 30 cm houten wiel.(zal nog wel even een foto van nou in het album zetten. in de tussentijd is de inrichting al 500x veranderd ;) )

Ze komt van melissa Molen van hamstery Paradise. Ze is van 28-03-16. Dus ze is nou 15 weken en 1 dag. Dus ik wacht nog wel een paar weken hoor, maar kan me beter op tijd voorbereiden.

-- 12 jul 2016 20:15 --

Mariska1808 schreef:@ Haags Hopje, als je een beetje verder naar beneden scrolt dan zie je dat er een groter rad is (gekomen) de grootste silent spinner. :)

OT: Ik merk dat je goed bezig bent om je in te lezen. Dat is sowieso al goed! :) Maar ik zou de keuze om een pretnest te nemen toch nog even overdenken. Een pretnestje zet namelijk voor het ras geen zode aan de dijk, dat is niet meer dan pret. Daarom zou ik dat persoonlijk niet doen, omdat er al zóveel verwaarloosde hamsters zijn. Een fokker is wel daadwerkelijk bezig om het ras te verbeteren, tuurlijk komen er dan ook hamstertjes bij in de wereld, maar die hebben een doel: het ras verbeteren. Je zegt dat je wellicht echt gaat fokken als je de smaak te pakken hebt? Ik zou lekker wachten tot het moment dat je alle middelen hebt om daadwerkelijk te gaan fokken met een doel. :)

Ik zeg nu niet: ga het niet doen. Maar ik vraag je wel er goed over na te denken. ;)

Bedankt voor jullie tips! ik zal er zeker wat mee doen. klopt! ik lees me altijd eerst goed in voor dat ik ergens aan begin. Ik weet niet wat jullie precies onder een pretnest zien, maar ik wil het dus wel echt gelijk goed doen en dus ook gelijk proberen de gezondheid te verbeteren van de dieren, maar aangezien ik nog niet echt ervaring heb zal dit niet meteen perfect gaan(daar heb ik jullie natuurlijk ook voor :bloos: )

Ik zal daar zeker nog ook wel goed over na denken. Ik wacht zo ie zo nog wel enkele maanden om te fokken. Dus tot die tijd kan ik altijd nog van gedachten veranderen(het ligt er ook aan hoe het loopt met onze verhuizing), maar ik wil wel zeker weten goed voorbereid zijn als ik het wel doe.

-- 12 jul 2016 20:58 --

Ik heb nog wat foto's toegevoegd in het album. onder andere van de kooi indeling op dit moment en ook gelijk een foto van haar stamboom.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 12 jul 2016 21:47

proberen de gezondheid te verbeteren van de dieren

dit is natuurlijk een leuk en goed voornemen, maar met een pretnestje, nestje voor het leuke ervan en het een keer zelf mee te makenl, is het geen reëel voornemen en eigenlijk onmogelijk.
de vraag is als eerste eigenlijk al, Wat is er aan deze hamster gezonder te maken? wat valt er aan te verbeteren als dit diertje al gezond is?

ik vind het wel super dat je je goed voorbereid en het verantwoordelijk wilt uitvoeren.
Ik denk dat Melissa je ook zeker een mannetje kan lenen voor je nestje die niet verwant is aan je meisje, als je met dit meisje mag fokken.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 12 jul 2016 22:26

ja, dat bedoel ik ook een beetje. Door dat ik nog niet echt ervaring heb vindt ik dat lastig te bepalen of te zien.

-- 13 jul 2016 19:24 --

Haags Hopje!
Zou je mij misschien kunnen adviseren voor een mannetje? Wat voor kleur bijvoorbeeld en waar ik verder op moet letten?
DopeyCarlijn

Berichtdoor rianne1990 » 08 aug 2016 20:42

Ik denk dat er weinig fokkers zomaar hun mannetje uitlenen of verkopen. Iets meer informatie over de achtergrond van het vrouwtje is wel handig om erbij te vermelden :-)
Hamstery Philippo

Volg ons ook op facebook!
rianne1990

Keer terug naar Fokken & voortplanting