nestje Syrische hamsters?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: nestje Syrische hamsters?

Berichtdoor DopeyCarlijn » 25 okt 2016 14:24

Ik merkte inderdaad dat Eevee steeds meer apart probeerde te liggen. Daar naast waren de ukken ook 4 weken dus ik heb ze kunnen scheiden voor dat mamma ze ging verjagen. Ze hadden natuurlijk een groot hok dus mamma kon beter van de ukken weg lopen dan in een kooi van 80x50cm. Het mannetje zit nou in een Curver bak op de kooi van de dametjes.

Oke, dat hou ik dan ook aan. Ik moet vanavond weer even wegen. Ze zullen bij mij iets minder snel 80 gram wegen aangezien bij mij de hammies gemiddeld ook wat lichter zijn dan die jij fokt geloof ik. Eevee weegt 165 gram en Caiden rond de 160 gram. :D
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor Haags Hopje » 25 okt 2016 21:13

met zulke ouders kunnen ukken zeker wel de 80 gram redden hoor met 5 weken :) komt vast goed !
je ouders hebben zeker geen slecht gewicht hoor.
mijn poppy zit nu ook op 170 gram start gewicht voor de dekking :) en Rocky (160gram?) is niet zo'n grote engelse heer zoals tyson.

bij die grote hamsters wegen de ukken al gauw 100 gram of meer als ze verhuizen ;)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 26 okt 2016 00:26

Ahhh, ik lees namelijk heel veel van hamsters van 200 gram en meer. Ze hebben zeg maar een mooi gemiddeld gewicht dan. :D Er kan gewoon zo'n groot verschil in gewicht zitten bij Syren. In dierenwinkels wegen ze vaak rond de 120 gram terwijl ze bij sommige fokkers ruim boven de 200 gram zitten. Soms zijn ze gewoon 2x zo zwaar.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor DopeyCarlijn » 26 okt 2016 00:26

Ahhh, ik lees namelijk heel veel van hamsters van 200 gram en meer. Ze hebben zeg maar een mooi gemiddeld gewicht dan. :D Er kan gewoon zo'n groot verschil in gewicht zitten bij Syren. In dierenwinkels wegen ze vaak rond de 120 gram terwijl ze bij sommige fokkers ruim boven de 200 gram zitten. Soms zijn ze gewoon 2x zo zwaar.

-- 26 okt 2016 12:49 --

Nog effen 1 vraagje. Hoe zeker was het nou dat we met 6 dames en een heer te maken hadden? Ik neem aan dat nu ze vruchtbaar zijn de ballen wel al duidelijk zichtbaar waren geweest als het mannetjes waren? :bloos:
DopeyCarlijn

Berichtdoor DopeyCarlijn » 29 okt 2016 17:03

Er is iemand die morgen haar uk al wil komen ophalen, omdat dat beter uit komt. Is dat te vroeg? Dinsdag nacht zijn ze 5 weken. Ze weegt wel over de 80 gram.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Mariska1808 » 29 okt 2016 17:43

Ik denk dat het wel kan omdat ze ook al 80+ gram is. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 21

Berichtdoor Jenna » 29 okt 2016 17:49

Ik hou zelf erg vast aan de 5 weken, omdat ze nog zoveel ontwikkelen en zoveel aan elkaar hebben. Op een kort hamsterleven scheelt een paar dagen toch wel, dus persoonlijk doe ik het nooit.
Dinsdagnacht/woensdag dus zijn ze 5 weken schrijf je, dan scheelt dit toch een halve week. Als je bedenkt dat ze maar 4,5 week samen zijn, zijn die 'paar dagen' te vroeg zomaar een achtste van hun jonge leventje.
♥ Liefs Jenna en Miek ♥
♥ Muze, Jolie, Cookie, Kit, Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Jenna

Leeftijd: 25
Hamsters: 6

Berichtdoor Haags Hopje » 29 okt 2016 22:08

2 a 2,5 dagen(vanaf morgen tot met dinsdag) is weinig verschil en 80gram is netjes, maar ik kijk dan zeker nog wel naar wie de hamster zo vroeg wilt ophalen
voor kleine kinderen en onervaren personen zou ik het niet doen.
is het een ervaren iemand en volwassen genoeg of fokkers dan maak ik wel eens uitzondering.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 30 okt 2016 00:56

Oke, bedankt! Het zijn volwassen mensen die al eerder hamsters hebben gehad. 1 van de dames is serieus 20 gram aangekomen in 4 dagen en weegt nu 92 gram. Ik vraag me af of de weegschaal daar klopt, maar het is duidelijk dat het gewicht nou nog niets zegt over hoe groot ze gaan worden en welke het grootst word. De zwarte dame bijvoorbeeld is maar 7 gram zwaarder geworden in 4 dagen tijd.

-- 30 okt 2016 00:58 --

Ik heb besloten de zwarte dame Umbreon te noemen. naar de evaluatie van Eevee in pokemon. :D
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 01 nov 2016 02:15

Haags Hopje schreef:2 a 2,5 dagen(vanaf morgen tot met dinsdag) is weinig verschil en 80gram is netjes, maar ik kijk dan zeker nog wel naar wie de hamster zo vroeg wilt ophalen
voor kleine kinderen en onervaren personen zou ik het niet doen.
is het een ervaren iemand en volwassen genoeg of fokkers dan maak ik wel eens uitzondering.

Hier houdt ik me normaal gesproken ook erg aan vast, en zie ze liever verhuizen als ze nog een paar dagen ouder zijn, ongeacht het gewicht.
Zeker als de nieuwe baasjes in de buurt wonen.
Echter heb ik met het nest van Bambi een uitzondering gemaakt en ze met 4 en halve week zelf verhuist omdat ik naar het westen moest.
Als ik het niet verantwoord had gevonden had ik ze ook niet meegenomen.
Maar wel naar baasjes die genoeg ervaring hebben met hamsters en 2 zijn naar de fokker gegaan. Eentje is nog een week later verhuist.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor DopeyCarlijn » 01 nov 2016 11:36

Bedankt! dan weet ik dat voor de volgende keer. Het was er gelukkig maar 1. Ze zijn nou 5 weken. Er worden er 2 vandaag opgehaald, 1 morgen, 1 zaterdag en 1 zondag. De creme, satijn dame van 92 gram bleek volle wangzakken te hebben, maar dan was ze nog steeds ruim 80 gram. Horen ze nu al tam te zijn of verschilt dat hoe snel die kleintjes tam worden? Ik houd ze elke dag een paar minuten in mijn handen en leg af en toe mijn hand in hun kooi met wat lekkers en dan eten ze van mijn hand. :D
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 01 nov 2016 17:03

Zo leer je steeds meer he?
Wat je vraag betreft. Ik pak ze rond een week even op om de geslachten te bekijken, dan is het goed te zien.
Als ze 2 weken zijn en ze de oogjes open hebben pak ik ze dagelijks even op.
rond 2 en halve week houdt ik ze wat langer vast en maak er dagelijks een weegmomentje van.
De uk die klaar is doe ik even in de transportbox helemaal handig als je een groot nest hebt en je ze nog niet echt allemaal uit elkaar kunt houden.
Als ik ze allemaal gehad heb, haal ik ze er weer uit en zet ze terug. Wennen ze ook al een beetje aan de transportbox.
Met een drie en een halve week haal ik mams er bij weg, want ze is ze dan meestal wel zat en staat ze bijna niet meer toe. Maar ik behoudt dagelijks de weeg momentjes om ze te controleren en zeker te weten dat ze allemaal in handen komen, beetje knuffelen enz.
Echt handtam zijn ze niet met 5 weken daar voor zijn ze te kort bij ons, maar wel heerlijk handzaam voor de nieuwe baasjes.
Ze kunnen er dan ook direkt mee verder. ( wel even een dagje met rust laten en even een beetje wennen natuurlijk)zo rond de 4 maand kun je zeggen dat een syr echt handtam is.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor DopeyCarlijn » 02 nov 2016 01:35

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik leer er inderdaad steeds nog wat bij. Ze laten het nu op zich wel aardig toe om opgepakt te worden, maar echt stil zitten doen ze niet en ze zijn er ook nog niet echt dol op. :D Dan merk je toch ook wel het verschil tussen de verschillende karaktertjes. :D Morgen word het kereltje op gehaald. Dan heb ik alleen nog 3 dames over waar van 1 dame die ik zelf hou.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 02 nov 2016 01:47

Wat ook leuk is om ze allemaal in een grote curverbak te doen, ook als mama er nog bij is en met ze te spelen.
Ik kan ze dan met regelmaat uit mn mouwen halen . Echt super leuk om dat te doen. wel een laagje bodem bedekking er in.
Romy S

Berichtdoor DopeyCarlijn » 02 nov 2016 02:00

Ja, dat heb ik inderdaad ook gedaan. Alleen dan legde ik mijn hand in de bak met wat lekkers er in. Op gegeven moment moest ik er inderdaad 1 uit de mouw van mijn vest vissen :D .
DopeyCarlijn

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting