Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamster

Berichtdoor xDenies » 19 aug 2016 20:45

Bij de show van 27augustus kan ik helaas niet bij zijn, mede doordat het op een zaterdag is. Maar is er in december dan niemand aanwezig die er wat meer over kan vertellen?
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Gabriëlle » 19 aug 2016 22:05

Helaas, op de December Exo is geen buitenlandse keurmeester aanwezig.
En de meeste Nederlandse keurmeesters weten er ook nog niets of niet zoveel van. Voor Nederland is het helaas een vrij nieuw probleem.
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Martin Braak » 20 aug 2016 10:01

Ik kom niet vaak meer hier op het forum. Gabriëlle heeft via mijn broer Peter gevraagd of ik naar dit topic wil kijken en dat is de reden dat ik hier reageer.
Als eerst wil ik graag opmerken dat we moeten voorkomen dat we verschillende problemen in één topic bespreken en alles op één hoop gooien. Zo kan één dikke oog inhouden dat een tumor achter de oog groeit en bontfactor in combinatie met veel vlekken rondom de kop is iets anders (wat ook bij fokken selectief mee om gegaan moet worden i.v.m. complicaties).

De Russische dwerghamster kent van nature een mechanisme waarbij de ogen boller en groter worden bij stress / spanning en bij intense licht. Zo zijn er Rusjes die bij het krijgen van lekkernij hun oogjes iets opzetten. Wanneer je met een willekeurige Russische dwerghamster naar buiten loopt en op de oogjes let, zal je zien dat in regelmaat de oogjes boller worden. Dit zowel bij nageslacht van wildvang als bij onze tamme lijnen.

Wanneer de oogjes boller worden dan is zowel aan de voorkant als aan de achterkant mogelijk dat de oogspieren zichtbaar worden. De oogspieren hebben bij normaal gekleurde ogen een blauwe kleur. Bij ogen met een rode kleur kan door de pigment mutatie deze spieren roder van kleur zijn. Achter de spieren zit vetweefsel dat wit van kleur is. Wanneer de ogen wat meer boller worden, kan het zijn dat in de achterhoek van de ogen een wit puntje zichtbaar wordt. Bij nageslacht van wildvang is dit bijna niet het geval. Dat kent verschillende redenen. De exemplaren afstammen van wildvang en die niet op uiterlijk geselecteerd zijn, kennen een spitse kop. De geselecteerde tamme lijnen daarbij is de kopvorm geselecteerd naar een volle kop. Wij zien graag een “hamsterkop” in plaats van een “muizenkop”. Daarnaast kent de zuiver, niet gehybriseerde, Russische dwerghamster een ronde bolle oog. Rondom het oog is eveneens rond. Bij veel gefokte exemplaren zie je een ronde oog met een ovale oogkastvorm. Door deze oogkastvorm zijn de oogspieren en vetweefsel sneller te zien.

Wanneer een Russische dwerghamster bij andere situaties dan intens licht verschil de ogen opzet, noemen wij dit plopogen. In erge vorm zie je het witte bij de oogspieren en bij zeer ernstige gevallen zelfs wat rood van de bloedvaten. Enerzijds een natuurlijk mechanisme, maar anderzijds kan door selectie van oog- en kopvorm zorgen voor een niet wenselijk effect. Zichtbaar worden van oogspieren is geen probleem, zichtbaar worden van iets wit mag soms gebeuren, zichtbaar worden van bloedaders is onwenselijk.

Fatty eye is niet hetzelfde als plopogen. Het Engelse woord ‘fatty’ zegt het al: vettig. Met fatty eye wordt bedoeld dat er achter de oogspier een groter hoeveelheid vet zit dan wenselijk is. Als je voorbeelden wilt zien, google op afbeeldingen op ‘fatty eye’ en je ziet vele voorbeelden bij zowel cavia’s, hamsters als bij mensen. Echter bij een aantal foto’s wordt bij de hamster de huid met de duim weggetrokken. Dit is niet de manier van kijken en is niet aan te bevelen. Dit zorgt ervoor dat je altijd de oogspieren en de natuurlijke vet ziet.

Bij fatty eye is er, zonder dat de Russische dwerghamster plopogen heeft, bij de oogpunten een zichtbare verdikking. Daarbij bij normaal gedrag onderzoekt de Russische dwerghamster de omgeving en beweegt daarbij de oogbollen. Daarbij komt bij fatty eye in de oogpunten naast de oogspieren eveneens het vet zichtbaar. Dit kan ook komen door een verkeerde oogkastvorm waarbij de hoeveelheid vet wel normaal is, maar bij normaal bewegen zichtbaar wordt.
Mijn vermoeden is dat plopogen en fatty eye in regelmaat door elkaar gehaald worden. Op Exoknaag december 2015 is door de keurmeester Aly diverse Russische dwerghamsters afgekeurd omdat het witte zichtbaar werd. Een aantal gevallen hadden dit witte bij hun ogen direct na het uithalen uit hun transportkooitje. Een aantal kregen het tijdens het keuren. De Russische dwerghamster zet bij spanning van nature de oogjes op en worden de oogbollen wat groter. Wanneer de Russische dwerghamster niet veel op de hand is geweest, kan dit bij de keuring gebeuren. Tevens werd op die dag direct onder de TL lamp gekeurd.

Is het zichtbaar worden van de oogspieren en de witte kleur naast de oogspieren nieuw? Nee. De Nederlandse Knaagdierenfokkers Vereniging (NKV, voorheen NMC) hield vroeger alle keuringen binnen op één moment na. Dat was namelijk de clubkeuring op de school in Barneveld. Jaren geleden viel de fokkers op dat wanneer daar gekeurd werd, de oogspieren duidelijk zichtbaar waren. Als je terug kijkt, dan heeft dit de volgende redenen: er wordt in de maand juni gekeurd met mooi weer, deels buiten en deels bij de grote ramen zonder iets ervoor.

Laatste tijd zijn er meer keuringen op openbare plaatsen, op ander soort locaties dan wij gewend zijn en meer licht aanwezig is. De natuurlijke mechanisme wordt in werking gezet door zowel hoger lichtintensiteit als stress / spanning. Want de keurmeester hanteert de Russische dwerghamster op een ander manier dan de fokker doet plus het vervoer erheen, het zitten in een transportbakje en de temperaturen.

Fatty eye is aanwezig zonder enige spanning, zonder dat lichtintensiteit anders is. Het is iets anders dan plopogen. Er is bij fatty eye te veel vet bij de ooghoeken aanwezig.

Mijn advies aan keurmeesters is om te bepalen wat als normaal beschouwd moet worden en wat niet c.q. wat niet wenselijk is. Want hier gaat het om plopogen en fatty eye door elkaar. Het afkeuren heeft geleid tot vele reacties waaronder een Facebook bericht met een verschrikkelijke foto waarbij de ogen bijna kapot geknapt van zijn.

Daarnaast kan er sprake zijn van een gerstekorrel. Dit kan op fatty eye lijken, maar meestal zit een gerstekorrel boven of onder een oog en niet in de ooghoek.

Foto’s Exoknaag december 2016

Voorbeeld van mogelijk fatty eye:
Afbeelding

Heel goed kijken, je ziet achter linkeroogje iets zitten:
Afbeelding

En dat zie je bij normaal bewegen eveneens, de oogjes
Afbeelding

Afbeelding

En dit hoeft geen fatty eye te zijn, maar kan veroorzaakt worden door oogvorm namelijk ovaal (en vergelijk met de foto daaronder met ronde ogen):
Afbeelding

Ronde ogen:
Afbeelding

En hieronder een paar voorbeelden van plopogen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de clubkeuring NKV 2012 waarbij veel licht was en een warme dag. De foto’s zijn achter elkaar genomen t.b.v. de op dat moment gevoerde discussie. Je ziet een combinatie van zichtbaar worden van plopogen en zichtbaar zijn van oogspieren en vetweefsel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En:

Nog niets te zien
Afbeelding

Ineens zette de hamster zijn oogjes op
Afbeelding

Op aankomend evenement ben ik niet bij. Dit is bijna 200 kilometer van mij vandaan, meer dan twee uur rijden.
Martin Braak

Leeftijd: 43

Berichtdoor Gabriëlle » 20 aug 2016 17:19

De Russische dwerghamster kent van nature een mechanisme waarbij de ogen boller en groter worden bij stress / spanning en bij intense licht. Zo zijn er Rusjes die bij het krijgen van lekkernij hun oogjes iets opzetten. Wanneer je met een willekeurige Russische dwerghamster naar buiten loopt en op de oogjes let, zal je zien dat in regelmaat de oogjes boller worden. Dit zowel bij nageslacht van wildvang als bij onze tamme lijnen.
Ik ben je met je eens dat de oogjes iets opzetten normaal is bij de rus.
Maar wat we de laatste tijd steeds vaker tegenkomen zijn dit soort dieren.
Even een foto van Nimfee geleend
http://s81.photobucket.com/user/VETTExSHITT/media/20160306_125124.jpg.html
Ik vind dat niet normaal, en in het verleden zagen we dat soort dieren eigenlijk niet, terwijl ze nu zelfs met regelmaat op de keuring aangeboden worden. De 1e keer dat ik het in erge mate zag was met de geel wildkleuren van 1 fokker die ingeschreven waren op het knagerfestijn, prachtige dieren maar zodra ze iets spanning hadden raakte de ogen elkaar bijna aan de voorkant.

Wanneer de oogjes boller worden dan is zowel aan de voorkant als aan de achterkant mogelijk dat de oogspieren zichtbaar worden. De oogspieren hebben bij normaal gekleurde ogen een blauwe kleur. Bij ogen met een rode kleur kan door de pigment mutatie deze spieren roder van kleur zijn. Achter de spieren zit vetweefsel dat wit van kleur is. Wanneer de ogen wat meer boller worden, kan het zijn dat in de achterhoek van de ogen een wit puntje zichtbaar wordt. Bij nageslacht van wildvang is dit bijna niet het geval. Dat kent verschillende redenen. De exemplaren afstammen van wildvang en die niet op uiterlijk geselecteerd zijn, kennen een spitse kop. De geselecteerde tamme lijnen daarbij is de kopvorm geselecteerd naar een volle kop. Wij zien graag een “hamsterkop” in plaats van een “muizenkop”. Daarnaast kent de zuiver, niet gehybriseerde, Russische dwerghamster een ronde bolle oog. Rondom het oog is eveneens rond. Bij veel gefokte exemplaren zie je een ronde oog met een ovale oogkastvorm. Door deze oogkastvorm zijn de oogspieren en vetweefsel sneller te zien.
Ik denk dat het fatty eye niet zozeer aan de kopvorm ligt, ik heb russen en bellie's met allen mogelijke kopjes in mijn handen gehad en er waren maar een paar die het niet hadden en dan waren niet perse dieren met muizenkopjes. En bleef het nou bij een klein wit puntje zou het niet zo'n probleem zijn, maar vaak gaat het om behoorlijke groeisels, soms zit er bijna een halve ring, de witte variant is dan nog de minst erge maar de rode waar de kans op open spatten het grootst is kwam ook erg vaak en erg groot voor.

Fatty eye is niet hetzelfde als plopogen. Het Engelse woord ‘fatty’ zegt het al: vettig. Met fatty eye wordt bedoeld dat er achter de oogspier een groter hoeveelheid vet zit dan wenselijk is. Als je voorbeelden wilt zien, google op afbeeldingen op ‘fatty eye’ en je ziet vele voorbeelden bij zowel cavia’s, hamsters als bij mensen. Echter bij een aantal foto’s wordt bij de hamster de huid met de duim weggetrokken. Dit is niet de manier van kijken en is niet aan te bevelen. Dit zorgt ervoor dat je altijd de oogspieren en de natuurlijke vet ziet.
Ik denk wel dat fatty eye en plopogen een probleem is wat een beetje bij elkaar hoort, vandaar 1 topic, maar het zijn wel 2 dingen die apart gezien kunnen worden, zoals ik in het 1e bericht ook al heb geprobeerd uit te leggen.
Ook gezien de ervaringen die ze er mee hebben in Zweden, denk ik niet dat de hoeveelheden vet die er op dit moment achter de ogen van beide dwerghamstersoorten zitten als normaal gezien moeten worden.

Mijn advies aan keurmeesters is om te bepalen wat als normaal beschouwd moet worden en wat niet c.q. wat niet wenselijk is. Want hier gaat het om plopogen en fatty eye door elkaar. Het afkeuren heeft geleid tot vele reacties waaronder een Facebook bericht met een verschrikkelijke foto waarbij de ogen bijna kapot geknapt van zijn.
Ik denk dat het vooral de taak van de fokkers en daarna van de keurmeesters is om te bepalen wat wel en wat niet meer kan.

Daarnaast kan er sprake zijn van een gerstekorrel. Dit kan op fatty eye lijken, maar meestal zit een gerstekorrel boven of onder een oog en niet in de ooghoek.
Om die rede vind ik het ook belangrijk als fokkers bij elkaar te komen, want het moet ook voorkomen worden dat dieren waar niets mee aan de hand is uitgesloten worden om te fokken, soms worden hele lijnen uitgesloten om een klein ding, en dat kan wel eens betekenen dat je kostbaar genetisch materiaal weggooit.

Op aankomend evenement ben ik niet bij. Dit is bijna 200 kilometer van mij vandaan, meer dan twee uur rijden.
Wat is 2 uur nou :razz: . Ik had je er eigenlijk wel heel graag bij gehad, discussieert toch prettiger met meerdere ervaren mensen bij elkaar, en iedereen leert weer iets van elkaar.
Gabriëlle

Leeftijd: 34

Berichtdoor Sylvia. » 20 aug 2016 19:45

@Martin:

Martin Braak schreef:Als eerst wil ik graag opmerken dat we moeten voorkomen dat we verschillende problemen in één topic bespreken en alles op één hoop gooien. Zo kan één dikke oog inhouden dat een tumor achter de oog groeit en bontfactor in combinatie met veel vlekken rondom de kop is iets anders (wat ook bij fokken selectief mee om gegaan moet worden i.v.m. complicaties).

ad. alles op één hoop:
Ik ben met je eens dat we niet alles op één hoop moeten gooien. Maar, als ik (op verzoek) een oproeptopic zou openen om oogproblemen te melden, ontkom ik er niet aan dat allerlei oogproblemen worden gemeld. Of er zou een specifiek topic voor bv fatty eye geopend moeten worden. Maar het is voor baasjes denk ik best moeilijk om bij een oogprobleem te zien om welke oorzaak het gaat.

ad. bontfactor:
Ik bedoel dit niet als mogelijke oorzaak voor fatty eye. Ik maakte even een gedachtesprong, omdat ik een aantal maal op de hoogte ben gebracht over blinde en/of dove bellies en ik vraag me af of hier een bontfactor aan ten grondslag ZOU kunnen liggen. Maar ik heb me hier bij bellies absoluut nog niet in verdiept. Ik weet slechts dat dit bij diverse dieren een onderliggende oorzaak is, wat tot doofheid en blindheid kan leiden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2871368/
Coat color and coat color pattern-related neurologic and neuro-ophthalmic diseases
(Kleur van de vacht en de kleur van de vacht-patroon-gerelateerde neurologische en neuro-oogheelkundige aandoeningen)

-- 20 aug 2016 19:57 --

@Gabriëlle:

Gabriëlle schreef:De hamster van Samuelle is weer een ander probleem, dit is waarschijnlijk glaucoom mogelijk in combinatie met diabetes? Dus wel een oogprobleem, maar een andere oorzaak dan plopogen en fatty eye.

De bellie van Samuelle had geen diabetes bij het optreden van dit oogprobleem. Ik vind het zelf moeilijk om zonder verdere gegevens de oorzaak van dit oogprobleem aan te wijzen.

Ik denk dat er meer informatie verzameld moet worden en met elkaar gedeeld. En ik denk dat het inderdaad heel belangrijk is dat fokkers nauw overleggen hoe hier mee om te gaan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor rianne1990 » 20 aug 2016 21:18

Ik vond niet alleen de fatty eyes een groot probleem maar ook de karakters van de campbelli's en de conditie waren niet veelbelovend. Sommige dieren waren moddervet en andere mager en miste in hun geheel alle bespiering. Voeding is dus ook een groot probleem. Gisteren heb ik hier ook een lang gesprek over gehad met een Duitse fokster en die erkende hetzelfde. Ook tandproblemen komen vaker voor omdat de voeders die erbij gekomen zijn op de markt eigenlijk geen dingen bevatten waardoor de tanden goed afslijten. Van vogelzaad en gedroogde bloemen slijten de tanden niet... Ik ben blij dat steeds meer mensen beginnen in te zien dat het zogenaamde "natuurlijke" voer ook niet alles is en eigenlijk ook helemaal niet natuurlijk is voor een hamster... Ook ben ik tijdens het aandragen meerdere malen gebeten door campbelli's en dat was de vorige keer absoluut niet zo.
Hamstery Philippo

Volg ons ook op facebook!
rianne1990

Berichtdoor Martin Braak » 21 aug 2016 14:40

Reactie op Gabriëlle.

In het verleden zagen wij dit niet. Dat is niet correct. De eerste exemplaren Pearls, afkomstig uit UK, verkocht door Knaaggraag, hadden dit in ernstig vorm. Hun ogen waren te groot en ploppen geregeld uit. De geplaatste link m.b.t. de foto zijn we denk ik wel met elkaar eens. Dit is niet wat we willen zien, want dit vindt in de kooi plaats.

De kopvorm, voornamelijk oogkastvorm, kan leiden dat bij het opzij kijken de oogspieren inclusief vetweefsel eerder zichtbaar wordt. Het is geen oorzaak van fatty eye, maar een ander reden waarom de oogspieren eerder zichtbaar worden. Muizenkoppen hebben minder last omdat het platter aan zijkant is.

De keurmeesters moeten uniform hiermee omgaan. Je zegt wel dat het een taak van fokkers is. Maar wat mooi is, is dat keurmeesters onafhankelijk zijn en niet over hun eigen dieren hebben. En fokkers praten over hun eigen dieren en gaan sneller in verdediging. Maar ben het helemaal met jou eens dat niet zomaar dieren uit de fok gezet moeten worden omdat "men denkt dat een probleem is". Want dat veroorzaakt andere nieuwe problemen. Kijk maar naar de Campbelli's.

Reactie op Rianne:
Er wordt te veel in eenzelfde vijver gevist m.b.t. het fokken van Campbelli's waardoor verwantschap groter is waardoor meer genetische problemen naar boven komen.
Martin Braak

Berichtdoor rianne1990 » 21 aug 2016 22:36

Martin Braak, Dat over in dezelfde vijver vissen klopt deels. Er waren van verschillende fokkers dieren waaronder ook het "duitse type" campbelli. Deze waren wat kleiner dan het zweedse/engelse en hadden een hele andere kopvorm. Wat hoekiger en platter. Ik zal eens moeten zoeken in mijn foto's of ik er nog ergens een heb die datzelfde type heeft. Ik ben met de duitse dieren gestopt omdat het totaal niet voegde bij wat ik wil. Ze zijn wat feller en minder tolerant naar elkaar en hebben de neiging om bij stress hun ogen naar buiten te zetten waardoor je dus duidelijk het oogweefsel ziet. Wat wel waar is is dat veel fokkers momenteel met dezelfde lijnen fokken maar dit kan ook haast niet anders. Kwa campbelli bloed is er niet veel en zeker niet binnen Nederland/Europa en van de engelse dieren die ik vorig jaar geëimporteerd heb (5) waren er maar 2 waarmee ik kon fokken. Ik heb van twee verschillende zweedse foksters campbelli's en echt die zijn een wereld van verschil kwa type. De een heeft echt het engelse type maar heeft te korte staartjes. De ander heeft meer het ouderwetse nederlandse type maar mag van mij wat meer snuit hebben. Ik hoop door dit voorzichtig samen te voegen tot een lange goed gevormde campbelli te komen die op gewoon voer goed kan leven en geen oogproblemen heeft en ook goed is te hanteren. De kortere zweedse dieren hebben ook de neiging om wat bollere ogen te krijgen(vergelijkbaar met de rus). Dit zou te verhelpen zijn met het langere type dus ik zie wel mogelijkheden om dit te verbeteren :)
Hamstery Philippo

Volg ons ook op facebook!
rianne1990

Berichtdoor Martin Braak » 22 aug 2016 07:03

Het probleem wat ook bij de Campbelli dwerghamster speelt is dat nieuwe exemplaren uit de natuur en laboratoria gehaald zijn en ingefokt zijn. Niet elk Campbelli dwerghamster ziet hetzelfde eruit c.q. is hetzelfde van type en bouw. Er zitten grote verschillen in afhankelijk van omgeving waar ze in leven. Je moet het vergelijken met mensen. Stel je nu eens voor dat je mensen fokt en de Chinese mens als ultieme uiterlijk ziet. Je "vangt" 10 mensen in China en fokt ze onderling. Dan heb je bij het fokken geen probleem met het uiterlijk. Als 1 fokker 2 mensen uit Nederland bij infokt, zal hij een ander fokresultaat krijgen. En dat zal generaties duren dat je het niet meer ziet. Echter binnen de populatie waarmee je fokt komt verwantschap voor. En in mijn theoretisch voorbeeld realiseer je direct dat bij verwantschap ook weer Nederlandse uiterlijken terug komen zoals lang, blank, oogtype etc.

Lees dit artikel maar eens: http://www.dwerghamster.nl/artikelen/ca ... /index.php
Martin Braak

Vorige

Keer terug naar Fokken & voortplanting