Mentaliteit tussen Campbelli fokkers

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Mentaliteit tussen Campbelli fokkers

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 15:24

In dit topic wil ik, van mijn kant, wat duidelijkheid scheppen, want heel vaak krijg ik de vraag: ' Wat is er een nare mentaliteit tussen de Campbelli fokkers uit Nederland en België'. Klopt, dit is zo en dat is een spijtige zaak. Mijn kant van het verhaal zal ik hieronder beschrijven, voel jullie vrij om jullie kant van het verhaal te vertellen.

Sinds ik in het fokkerswereldje ben terecht gekomen, zie ik enorme haat en nijd tussen fokkers onderling, zo erg dat de 'ene' groep geen fokdiertjes mag verkopen aan de 'andere' groep, of stambomen niet meer worden gegeven, omdat de fokker bang is dat de nieuwe eigenaar diertjes gaat verkopen aan personen van ' de andere' groep.
Sommige fokkers zeggen me dan: 'ik zit niet in een groep', jawel, dat is mijns inziens wel zo als je zo te werk gaat en eisen gaat stellen aan nieuwe jonge fokkers, die moeten dan namelijk eerst toestemming gaan vragen of ze diertjes aan die of die mogen verkopen, want anders krijgen ze geen fokdiertjes meer van hen.
Nieuwe Campbelli fokkers kiezen er ondertussen zelfs voor om onbekend te blijven, ik vond onlangs een anonieme website.
Jammer dat het er zo aan toe gaat, dit is zeker niet in het belang van de diertjes.
Er wordt gezegd dat ik minder ervaring heb dan sommige andere fokkers, dat kan waar zijn, maar vaak ook niet, sommigen fokken minder lang dan ik met Campbelli's, maar denken dat syren of zelfs muisjes fokken ook meetelt in hun ervaring, Campbelli's zijn echter geen syren en al zeker geen muisjes.
Positieve glucose en ketonen testjes worden niet serieus genomen: 'die stomme strips zeggen niets', euhhhhh, onzin, een testje wordt niet eenmaal afgenomen bij een positieve uitslag, maar er worden meerdere testjes gedaan over een langere periode. Dat geeft mij dus een vreemd idee: veel fokkers testen hun Campbelli's dus niet, ik weet zelfs dat diertjes met een positieve uitslag van glucose en ketonen gewoon worden ingezet in de fok, alszijnde een 'vals-positieve test'. Als beginnend fokker heb ik dat de eerste periode ook aangenomen, maar al snel zag ik dat dit fout was en niet alleen bij mij, terwijl dit wel graag in mijn schoenen wordt geschoven.
Dan wordt er gezegd dat ik zieke diertjes fok, of dat mijn diertjes geen 'normaal' hamstervoer kunnen eten, want dan worden die ziek. Dat is ronduit gemeen, want dit is niet waar, ik meld elk ziek diertje, andere fokkers houden het stil. De zieke diertjes die ik had waren er niet veel, het merendeel is gewoon gezond, maar die eerlijkheid en openheid wordt tegen me gebruikt, jammer!

Ook over mezelf heb ik de vreemdste verhalen gehoord, dingen die ik zelf nog niet eens wist en nee, dat ging niet meer over hamsters, maar over mijn privé-leven, zelfs mijn man en kinderen werden erin betrokken.
Ik maak problemen bekend bij Campbelli's en verwacht openheid hierover en hard werken aan de aanpak van die problemen, maar wat krijg ik? Een heleboel scheldende pb's, echt hatelijk gewoon, schandalig.
Openheid en eerlijkheid is ver te zoeken, ik weet van veel problemen in bepaalde lijnen, maar alles wordt in de doofpot gestopt.
De Campbelli's zijn een hype geworden, iedereen wilt ze ineens, liefst nog een groep met allemaal verschillende wenskleurtjes, fokkers komen als paddestoelen omhoog uit de grond en er worden hele groepen dametjes samen gezet met een mannetje, is dat nog verbeteren? Wat wordt er met al die ukken gedaan? Geselecteerd; wie niet voldoet, wordt opgevoerd, ik heb niets tegen voederdieren, maar zo kan een Campbelli lijn nooit opgevolgd worden, de meeste erfelijke problemen komen maar pas op iets oudere leeftijd naar boven, die zal je dus nooit ontdekken. Goed, zo kan ik nog héél lang doorgaan, maar dat heeft niet veel zin nu.
Iedereen heeft een andere mening, er wordt gezegd dat ik mijn mening opdring ( heb ik gehoord via via), nee, dat is niet waar, ik kom nogal duidelijk voor mijn mening op, maar dring niets op, baasjes die hamsters hebben van mij, zullen dat zeker en vast beamen, ik bekijk de hamsters en de groepen heel individueel, wat voor de één goed is, kan voor de ander juist helemaal niet goed zijn.
Wat verwacht ik? Openheid en eerlijkheid, dat is er niet, wat sommigen ook beweren. Respect voor andere meningen, dat is er absoluut niet, gezien reakties van sommige fokkers tegen baasjes die Campbelli's van mij hebben, heel jonge baasjes zelfs, waarbij het contact deels via de ouders verloopt van mijn kant.Die krijgen ineens te horen om de volgende keer beter Campbelli's te kopen van goede fokkers, terwijl die baasjes juist heel tevreden zijn over mij.
Dan worden sommige fokkers 'getest': er wordt hier op het forum een reaktie tegen mij geplaatst, dat wordt in printscreen doorgestuurd naar een vriendin van mij, met de vraag om dit naar mij door te sturen. Ze zegt dat niet te doen, ik kwam het echter toch te weten en hup, mijn vriendin kreeg ineens een printscreen van mijn online-status en toen werd ze plots geblokt :-?

Afgelopen Rodent Fair was de sfeer te snijden in de showhal, niemand bekeek me, iedereen deed of ik lucht was, ik was blij om die hal uit te zijn en me te begeven naar mijn vele vriendinnen in de gezellige hal van de standen, hamsteropvangen, enz.
Er werd ook heel goed gekeken waar ik mijn diertjes neerzette voor de show en bepaalde opmerkingen die in mijn verslagen stonden zijn doorgebrieft naar andere fokkers, maar dan wel even lekker aangedikt uiteraard, ik dacht dat dat niet mocht? Is dus wel gebeurd helaas.
Op zich trek ik mij persoonlijk niets aan van dit alles, ik ga lekker mijn eigen gang, geniet enorm van mijn diertjes en fok nog altijd met heel veel plezier, menig fokker zou allang gestopt zijn. Natuurlijk ligt dit alles op sommige momenten wel even hoog en kan ik heftig reageren, ik ben ook niet perfect.
Wel kan ik zeggen dat ik enorm veel heb meegemaakt met Campbelli's, heel veel geleerd ook en enorm geëvoleerd, zijn jullie het hiermee eens of niet, maakt mij niets uit, maar dat domme pesten op facebook, via pb naar vriendinnen en al wat ik hier en daar hoor en zie via printscreens, mij volledig uitschelden, dat vind ik ronduit schandalig, zeer nare mentaliteit :evil:
Wat wil ik bereiken met dit bericht? Niets, ik heb geen verwachtingen. Enkel wil ik even duidelijkheid scheppen door mijn kant van het verhaal hier neer te zetten.
Eerlijk? Ik ben beschaamd om mezelf 'fokker' te noemen, ik zie ondertussen in dat woord absoluut geen verbeteren van een soort, maar gewoonweg vermeerderen, hoe meer naar het buitenland, hoe beter. Spreken van hun 'klanten' ipv 'baasjes' en zeggen ronduit dat na de aankoop al hun verantwoording weg valt. Met andere woorden: strijd in de groep? Zoek het maar zelf uit, het zal je eigen fout wel zijn.
Ik weet ook niet of ik in de toekomst nog veel aanwezig zal zijn hier op dit forum of op evenementen, ik heb teveel gezien en meegemaakt en daar wil ik absoluut niet aan meedoen. Op evenementen is het één en al vriendjespolitiek en geroddel, om nog maar te zwijgen van al het dierenleed, Campbelli's die gedumpt worden bij de stand van een hamsteropvang, nieuwe baasjes die een kooitje komen kopen voor hun net gekochte groepje Campbelli's die ver onder de minimummaat ligt zelf voor één dwerghamstertje, tot zelfs rusjes die in duo verkocht werden alszijnde Campbelli's aan een jongetje van 11 jaar :evil:
Ik blijf uiteraard actief in mijn eigen facebookgroep en op mijn website, ik blijf fokken met de Campbelli om ze te verbeteren en ik hoef niet te behoren bij één of ander 'groepje'.
Hopelijk was ik een beetje duidelijk, misschien weer een beetje 'hard', maar wèl enkel en alleen de waarheid.
Wall-e

Re: Mentaliteit tussen Campbelli fokkers

Berichtdoor _mona_ » 28 sep 2016 16:22

Ik heb getwijfeld om hier te reageren, het wordt toch een welles nietes spelletje, maar ik wil mijn gedacht toch ook eens kwijt...

Over het fokken zelf ga ik me niet uitspreken want hoewel ik alles probeer te volgen geef ik absoluut toe dat ik daar heel weinig van weet.
Maar wat ik wel weet is dat er verschillende visies zijn op diabetes en hoe je dat eruit selecteert. En verschillende fokkers fokken naar die verschillende visies. Waarom kan men elkaar niet gewoon in zijn waarde laten, accepteren dat men anders fokt maar dat dat misschien ook wel goed kan zijn?
Ik ben het absoluut met jouw eens dat er veel gescholden en verweten wordt, en dat dat absoluut niet netjes is. Maar jij bent ook echt niet netjes en laat mensen die niet naar jouw waarden fokken ook niet in hun waarden. Ik heb al meerdere keren gezien dat je uit het niets tegen iemand begon. En dat is precies waar jij over klaagt dat andere dat bij jouw doen..

Over sfeer op beurzen, hoe wil je dat mensen vriendelijk tegen je doen als je niet vriendelijk tegen hen doet?
Ik vond je altijd super tof. Maar toen werd ik opeens geblockt, uit je groep gegooid en beschuldigd van info door te spelen aan andere mensen. Dit heb ik nooit gedaan, ik besef dat dit een welles nietes spel kan worden maar ik weet wat ik gedaan heb en ik zou niet weten waarom ik me met zoiets zou bezig houden. Op zich kan het me niet schelen, als je mij niet vertrouwd, prima.
Maar dan moet je ook niet verwachten dat ik op beurzen opeens wel vriendelijk doe he, dan hoeft het van mij gewoon ook niet...
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 17:05

Mona, ik heb jou nooit onvriendelijk gevonden. Misschien heb ik je ten onrechte geblokt, dat kan, maar er waren mollen in mijn groep en ik kreeg een paar waarschuwingen van personen wie dat waren. Ik heb zelfs pb's gehad van mensen die interesse toonden voor mijn Campbelli's, mij uiteindelijk gingen uithoren, ik geef dan gewoon mijn mening en alles werd in screenshot doorgestuurd naar de 'opdrachtgevende fokker'. Natuurlijk ben ik daardoor nu enorm op mijn hoede. Ik heb één en ander in screenshot doorgestuurd gekregen over jou en daardoor weet ik dat je bij 'de andere groep' hoort, die dus tegen mij zijn, maar je meldt je dan wel weer aan in mijn groep? Vreemd, maar ik liet t toe tot anderen me opnieuw waarschuwden dat je een mol zou zijn in opdracht van....
ik ga uit mezelf geen namen noemen.
Ik denk dat ik altijd netjes ben geweest, mss soms wat hard, als ik iets onterecht vind reageer ik. Nooit ben ik gaan schelden of iemand privé beginnen aan te vallen op facebook of in pb, wat van anderen niet gezegd kan worden.
Ik heb het helemaal niet over de aanpak van diabetes, of over het voorkomen daarvan, ik heb het over het verzwijgen daarvan, dat is iets totaal anders. Niet enkel diabetes, maar ook tandproblemen, oogproblemen, slechte karaktertjes, doofheid,....
het wordt bij fokkers gemeld, maar wordt niet naar geluisterd en over gezwegen. Dat is het probleem in mijn ogen, fouten niet (willen)zien en degene die er open over spreekt wordt slecht gepraat.
Wall-e

Berichtdoor Uta » 28 sep 2016 17:31

Ik ben niet zo sterk om mijn gedachte te verwoorden en wilde eigenlijk niet reageren maar je hebt het ook zeker over mij.
Fok muizen, Mousery bestaat 9jaar al klopt, ik zet me heel fel in voor al mijn dieren dag in en dag uit, Ga zo goed als alle beurzen af en ken veel mensen.

Heb in de laatste maanden veel geleerd en zal ook nog veel moeten leren, heb met veel fokkers contact zowel in Nederland als met veel buitenlandse.
Probeer mijn eigen weg te vinden, bezoek veel shows, probeer bij elke gelegenheid te schrijven en te leren.
In het begin vond ik je nog wel heel tof. maar je laat andere zeker niet in hun waarde probeert je mening/visie te veel door te drammen.
Je beschuldigd fokkers van het hebben van slechte lijnen en ik lees overal dat je zegt dat ''wij' er aan verdienen en dat het 'ons' niet uitmaakt dat stoort me heel erg.
Uta

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 17:51

Klopt, ik heb het ook over jou, jij hebt me trouwens een tijd geleden nog eerlijk gezegd dat je eerste lijn allemaal in de diepvries lag ivm diabetes, dat is trouwens geen schande, veel fokkers zien dat als een 'beschuldiging', jij noemt dat dus ook al zo, dat is geen beschuldiging, want elke Campbelli fokker heeft vroeg of laat te maken met diabetes, degenen die zeggen dat ze een diabetesvrije lijn hebben, liegen. Die bewuste fokker zei op een gegeven moment dat zijn lijnen dia-vrij zijn, daar heb ik dus op geantwoord dat jouw dieren van hem kwamen en dus wel degelijk dia hadden. Eerlijkheid voor alles toch? Dat begrijp ik dus niet, dat niet willen toegeven dat er soms problemen zijn. Ik heb geen idee wat er verder gebeurd is met die lijn, maar in ieder geval weet ik dat in bepaalde lijnen enorm veel problemen zijn, de fokkers worden erover ingelicht, maar het is zogezegd altijd 'toeval', of de schuld van het baasje,.....alles, zolang die lijn maar niet hoeft stopgezet worden, of de fokker ' ten schande' wordt gesteld ivm problemen in de lijn. Het was ook na deze bekendmaking van mijn kant dat ik van die desbetreffende fokker een hele scheldende, ronduit gemene pb kreeg, ik had zijn lijn beschuldigd en zoiets mag blijkbaar echt niet, die mentaliteit ben ik het absoluut niet mee eens.
Wall-e

Berichtdoor rianne1990 » 28 sep 2016 17:53

Ik ben je echt een beetje beu aan het raken marjanne. Jou visie is jou visie en "onze" visie de onze... hou op met het beschuldigen en uithoren van mensen. Ik vind het op beurzen nog steeds reuze gezellig! En ik vind het niet fijn dat alle andere campbelli fokkers in het andere hokje geplaatst worden. Er is namelijk geen andere groep...
Hamstery Philippo

Volg ons ook op facebook!
rianne1990

Berichtdoor _mona_ » 28 sep 2016 17:53

Ik heb me aangemeld in jouw groep omdat je op rodent fair opeens wel vriendelijk goedendag zei, in ik foto's van bellies altijd leuk vind en nooit echt iets tegen je gehad heb. Je zit er overal maar reclame voor te maken, maar dan wordt ik niet toegelaten, of wordt ik na 1 dag er weer uit gegooid? Fijn dat er zoveel over mij gepraat wordt blijkbaar, besef je dat je daarmee exact hetzelfde doet als waar je andere van beschuldigd? Je praat over mij, er wordt screenshots rondgestuurd,... En toch zit je hier over precies hetzelfde te klagen, dat andere dat bij jouw doen.
Ik heb geen idee wat voor screenshot je hebt, ik kan me dat echt niet bedenken want zover ik weet heb ik me altijd een beetje uit de fokdiscussies gehouden omdat ik over het fokken gewoon niet genoeg weet. Ik vind jouw theorie logisch klinken, maar de andere ook. Dus tot een groep behoren? Please...
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 18:07

Ik weet dat je me beu bent, Rianne, dat maakt me niets uit, je hoeft me dat geen 1000x te zeggen, ik ga niet zwijgen omdat jij me beu bent.
Uithoren doe ik niet, daar hou ik me echt niet mee bezig, waar je dat vandaan haalt weet ik niet.
Geweldig dat je het nog altijd reuze gezellig vindt op beurzen, roddelen kan je echter als de beste en een mes in de rug steken van een goede collega fokker ook, ik heb het allemaal gehoord uit jouw mond toen je met je rug naar mij toe stond en nee, dat ging toevallig niet over een bevriende fokker van mij, maar één van jou, maargoed, ik ga daar niet over in detail, maar ik ken je karakter wel. Er is geen andere groep? Jij haalt hier dan toch al je 'vrienden' bij en jij had die gemene opmerking gemaakt bij Samuelle, waar ik niet op in gegaan ben, maar gemeld aan de moderator. Daarna ben ik op sommige dingen wel ingegaan, ik ben ook maar een mens en laat niet met me sollen, zeker niet als ineens mijn diertjes 'niet goed' meer waren: bij jou verdween mijn Spookje in de klauwen van de kat en bij iemand anders bezweken 2 spookjes in één klap tesamen van de hitte. Ja, dat raakt mij en dat weten jullie, die arme beestjes kunnen er niets aan doen en zijn er de dupe van.
Jij had trouwens ook express die reaktie geplaatst bij Samuelle, om vervolgens een vriendin van mij te gaan blokkeren, wie houdt zich dan bezig met het beschuldigen en uithoren van mensen?

-- 28 sep 2016 17:09 --

Mona, kijk maar eens op de pagina van Romy, als iemand zoiets over mij schrijft, kan ik die echt niet in mijn groep toelaten, schijnheilig noem ik dat.
Wall-e

Berichtdoor _mona_ » 28 sep 2016 18:14

En hoe jij over Romy deed was wel okee? Sorry, maar dat ging er gewoon zwaar over... Dat was voor mij de druppel ja, haar even gaan vertellen dat het haar schuld is dat haar nestje is overleden, waar ze zelf helemaal kapot van was. Was ook maar een paar dagen geleden, niet een jaar ofzo, en zo lang is al de rest al wel bezig ;) En ja, door zo te doen en mensen op hun tenen te trappen duw je die weg ja. Zeker als je dan nog onterecht zo gaat praten over andere, dat is niet beginnen met schelden en andere zwartmaken zeker?

Dat gaat nog steeds niet over jouw fokken ofzo, maar goed..
Laatst bijgewerkt door _mona_ op 28 sep 2016 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes van Mona
_mona_

Berichtdoor Nimfee » 28 sep 2016 18:24

Dit is precies de reden waarom ik nooit zou kunnen fokken, wat een ellende :mrgreen:
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 18:31

Het lijkt me best normaal dat ik enorm aangeslagen was toen ik van haar hoorde dat mijn beide Spookjes en ook een jong syrtje tegelijkertijd bezweken waren van de hitte, om dan te lezen welke tips ze gaf in dat topic, ik kon het niet laten om daar iets van te zeggen, in normale omstandigheden bezwijken hamstertjes niet zo snel van de hitte. Ik was altijd goed bevriend met haar, ze heeft zelf ook weet van diabetes-lijnen, maar staat onder invloed van enkele fokkers sinds ze zelf syrtjes fokt, anders krijgt ze van hen geen fokdiertjes meer. Jammer dat er weinig van mijn vrienden en goede fokkers op dit forum aanwezig zijn, jullie zijn allemaal onder invloed van elkaar en is het één tegen heel veel, maar ik kan daar tegen, wist ik van tevoren. Eén ding: ik ben enorm teleurgesteld in jullie mentaliteit en met mij vele anderen die hier dan ook allang weg zijn, waar ik ze geen ongelijk in geef. Ik zal het altijd, maar dan ook altijd, blijven opnemen voor de Campbelli's ( en andere dieren), zij zijn mede de dupe van deze mentaliteit.

-- 28 sep 2016 17:34 --

Nimfee; je eigen weg zoeken, wat jij vindt dat goed is en je niets aantrekken van wat anderen zeggen, al is dat moeilijk als je ziet dat er dierenleed bij komt kijken. Ik heb heel veel respect voor hamsteropvangen ( de erkende dan), maar fokkers waar ik respect voor heb, kan ik op één hand tellen ( ok, ietsje meer, maar dan moet ik de grens over).
Wall-e

Berichtdoor Uta » 28 sep 2016 18:44

Luister nu gaan er allemaal gemene dingen gezegd worden en dat is niet tof en niet nodig.
Iedereen die hier zit is dag in en dag uit bezig met z'n diertjes en geeft ook enorm om ze.
Met sommige mede fokkers heb je gewoon minder als met andere..
Uta

Berichtdoor rianne1990 » 28 sep 2016 18:48

Misschien moeten we het gewoon maar negeren :) reageren helpt niet en zorgt alleen maar voor meer frustratie... het kan met zn alle dan nog steeds gezellig zijn -xxx- het gaat ten slotte om de hamstertjes en niet de mensen er omheen..
Hamstery Philippo

Volg ons ook op facebook!
rianne1990

Berichtdoor Wall-e » 28 sep 2016 18:54

Daar geef ik je helemaal gelijk in,Luc, maar gepest worden via pb en facebook plus je gezin en privéleven te gaan rondbazuinen, terwijl er niets van waarheid in zit, vind ik not-done, maar daar beschuldig ik jou niet van, dat zijn anderen geweest. Waarom ze dat doen, geen idee, maar ik wordt daar behoorlijk kwaad van.
Rianne, negeren heb ik geprobeerd, maar werkt niet bij jou, je blijft me overal zwart maken, ondanks dat ik tenminste in werkelijkheid jouw durf aan te spreken en de waarheid te zeggen, ik heb gevraagD om te stoppen, maar je stopt niet, jij durft enkel van achter je pc te antwoorden en loopt mij overal achterna, zelfs wanneer ik online ben op dit forum :-?
Wall-e

Berichtdoor syrischehamster » 28 sep 2016 19:11

Even getwijfeld om te reageren.. Maar toch maar even mijn mening.
Vanuit een volledig andere invalshoek trouwens, ik ken geen van jullie allen persoonlijk.
Ik ben dus een volledige buitenstaander..

Als die volledige buitenstaander had ik tot een week geleden echt totaal geen weet van de rancune en de haat die er onderling bestaat bij de campbelli fokkers. Ik ben er eerlijk gezegd van geschrokken, met name van bepaalde uitspraken.
Het is toch bij het fokken van eender welk dier normaal dat er verschillende meningen bestaan? Niet iedereen kan met iedereen vrienden zijn zullen we maar zeggen.
Als ik nou een koppel campbelli's wou (puur hypothetisch want ik ben niet op zoek) denk ik dat ik nu eerlijk gezegd niet snel meer voor een spookjes campbelli zou kiezen. Totaal niet kwaad bedoeld naar jouw Marjan, maar waar ik eerst dacht dat jij een oprechte fokker was schrik ik nu van behoorlijk wat opmerkingen 'onder de gordel'.
Ik heb verder nog nooit iets kunnen lezen van haat over en weer dus volgens mij is het toen meer 'onderling' uitgevochten? Ik vraag me dan ook een beetje af hoe verstandig het is om dit zo op een openbaar forum te zetten. Ik ben bang dat je er vooral je eigen naam flink mee 'verpest'. Ik zeg dus absoluut niet dat jij de enige bent met harde/gemene opmerkingen, maar je bent wel de eerste waarbij ik het zo op het forum lees, openbaar.

Nogmaals, totaal niet kwaad bedoeld. Ik heb niks tegen Marjan of tegen wie dan ook. Maar als ik als buitenstaander dit zou lezen zou bovenstaande mijn indruk zijn.
Ik wou het toch eens van een andere kant belichten, pardon als ik mensen tegen het hoofd stoot. Dat is niet de bedoeling.
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
syrischehamster

Leeftijd: 24
Hamsters: Louis en Gavi

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting