Fokker hoort goed voorbeeld te geven

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Fokker hoort goed voorbeeld te geven

Berichtdoor Nimfee » 27 okt 2016 11:16

Dan rijzen er bij mij een hoop vragen hoor :mrgreen: wat is het goede voorbeeld? ik begrijp dat er nog wat verschil kan zijn over minimummaten, maar wat zien jullie als een goed voorbeeld bij een fokker?
Wat is precies goede begeleiding? Alleen een fotootje en dan ok? Of ook nog iets anders?
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Mirkku » 27 okt 2016 15:43

Ik heb een aantal nestjes gefokt (tijdelijk is het fokker zijn écht niet haalbaar, misschien in de toekomst wel weer) en ik heb met veel van de toekomstige eigenaren zelfs nog steeds contact. Af en toe een foto, hoe gaat het met je hamster, en zij stellen mij vragen hoe ik bepaalde dingen aanpak.

Ik heb de mensen altijd gevraagd of ze al een kooi en wiel hadden staan, en of ik daar dan foto's en/of afmetingen van mocht. Dan weet je gelijk waar je mee moet werken. En mensen die een te kleine kooi hadden heb ik vriendelijk geadviseerd en informatie gegeven, goed onderbouwd, en een aantal mensen heeft toen inderdaad besloten om voor ze een hamster bij mij kochten eerst een grotere kooi te kopen. TOP! Andere mensen hebben afgehaakt, en daar laat ik het dan ook bij. Als mensen met informatie (en verwijzing naar dit forum) echt niet groter willen, dan maar geen hamster van mij.\

Ik ben het helemaal met je eens dat je als fokker echt een voorbeeldfunctie heb. Vind het ook erg jammer als mensen die ik ken zeggen 'ja deze komt bij een fokker vandaan, ik geloof dat ze daar 50 hamsters hadden dus ik kon kiezen!' dan denk ik ook al, dat is met 95% zekerheid ECHT geen hobbyfokker met perfecte kooien en voldoende tijd voor al zijn beestjes, maarja, het is wel een 'fokker'... Ook dan probeer ik maar gewoon rustig het hoe & wat uit te leggen, want alleen 'wat slecht!' daar help je mensen ook niet mee.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrtjes Pinkeltje en Dolfje, en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Isolde, Pinkeltje

Berichtdoor .:Frances:. » 27 okt 2016 19:55

Toen ik nog opving vroeg ik altijd naar de maat van de kooi, diameter van het loopwiel en wat verder hun wensen waren qua karakter zodat ik kon kijken of de hamster ook bij de mensen zou passen.
Als mensen een uitgebreid, enthousiast mailtje stuurden met dat ze zich goed ingelezen hadden en een bepaalde kooi hadden van de goede maten, geloofde ik dat wel. Echter kreeg ik 9/10 keer een kort mailtje met "ik zoek een hamster voor mijn zoontje, wil hem graag morgen ophalen." oid, en dan vroeg ik altijd om foto's.

Ik snap je frustratie wel, wat deels aan de eisen van andere fokkers ligt, maar voor het grootste gedeelte toch aan de mensen als je het mij vraagt. Ik vind dat het de taak is van de toekomstige eigenaren om zich goed in te lezen en het beste te regelen voor hun hamster, als ze vervolgens geen advies aan willen nemen rennen ze maar naar een andere fokker of dierenwinkel. Ik vind het heel sneu voor die hamsters, maar mijn verantwoordelijkheid houdt op bij mijn dieren, en meer dan advies geven kunnen we helaas niet doen.
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
.:Frances:.

Leeftijd: 20
Hamsters: George en Jefferson

Berichtdoor Sandra » 28 okt 2016 16:55

Ik heb dit op mijn website staan.
Vragen over voeding e.d. staan er niet op maar dat word gewoon via de mail gedaan
http://hamsteryilcriceto.jimdo.com/te-k ... werkt-het/
Groetjes Sandra, syrische hamster fokster sinds 26 januari 2004.
Hamstery il Criceto
http://www.vansandra.nl
HIC on Facebook
Sandra

Leeftijd: 36

Vorige

Keer terug naar Fokken & voortplanting