Zwangere opvang Syr [advies nodig]

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Zwangere opvang Syr [advies nodig]

Berichtdoor Sabbie » 10 nov 2016 12:58

Hallo iedereen,

Sinds mijn laatste hamster overleden is, heb ik al mijn spullen weg gedaan en ben ik eigenlijk gestopt met het houden van hamsters. Nu kreeg ik een berichtje van het asiel waar ik vrijwilligerswerk deed, dat er 2 Syren zijn gedumpt die allebei zwanger zijn... Dus heb ik me maar weer aangeboden om er één op te vangen. De laatste keer dat ik een zwangere hamster opving bleek dat ze niet zwanger was, dus uiteindelijk is dit alsnog m'n eerste nestje.

Ik zou graag wat hulp krijgen en wellicht op deze manier alvast wat baasjes vinden. De hamsters zaten in één vervoersbakje en zijn zo gedumpt, dus we hebben geen achtergrond informatie. Van de foto's zag ik dat ze aardige zadeltassen had al, morgen ga ik haar zelf bewonderen. Zodra ik foto's heb voeg ik deze uiteraard toe. Ze is donkerbruin tot zwart van kleur en zat samen met een zwart-witje (ook een vrouwtje). Van het filmpje dat ik heb gekregen heb ik het idee dat ze allebei nog vrij jong zijn, maar dat is moeilijk te zien.

Als iemand advies heeft over het volgende, heel graag:
- Ze zit in een Savic Hamsterkooi Habitat XL http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... aal/136625. Niet groot genoeg naar mijn mening, ik zal morgen nog even op zolder graven naar een meter Duna of iets dergelijks. Op zich is het wel een lekker diepe onderbak en mama kan naar boven om rust te krijgen van de babies. De tralies zal ik uiteraard afdekken met stof. Hopelijk past er een groot genoeg wieltje in.
- Hoeveel extra kooien zal ik nodig hebben? Eén extra om de mannetjes van de vrouwtjes te scheiden, verder nog meer?
- Vanaf wanneer moeten de kleintjes definitief solitair gezet worden? Kan ik dat het beste regelen vóór ze geadopteerd worden (hopelijk niet teveel babies en niet teveel kooien nodig!), of kan ik ze juist het beste samen laten met broertjes/zusjes tot ze geadopteerd worden? Moet ik ook nog een aparte kooi voor mama hebben of kan ik die toch met de meisjes laten? Ik lees daar verschillende dingen over.

Tips, tricks, hulp etc. zijn allemaal welkom :)

Groetjes,
Sabrina
Laatst bijgewerkt door Sabbie op 13 nov 2016 18:56, in totaal 2 keer bewerkt.
Sabbie

Leeftijd: 28

Re: Zwangere opvang Syr [advies nodig]

Berichtdoor Haags Hopje » 10 nov 2016 17:20

als ze nu in deze kooi zit lekker laten zitten, niets te klein wat haar gezondheid en die van ukken straks in gevaar brengt. tenzij je haar weer moet gaan veranderen van kooi wat mogelijk wel weer extra stress geeft.
als ukken straks 1,5 week oud zijn en bij het schoonmaken van de kooi is het prima om ze van kooi te veranderen.
Een loopwiel kan straks ook haar kindjes verwonden als ze er zelf in rent, dus laat die eruit vlak voor de bevalling en kan dan wel weer terug wanneer je van kooi veranderen kan.
je heb straks bij scheiden van ukken dus minimaal 3 kooien nodig, mams, jongens, meiden een eigen kooi. jongens en meiden voor adoptie al scheiden rond 3,5 a 4 weken, en mama word dan ook apart gezet.
ukken definitief uit elkaar verschilt enorm, uit ervaring de dames sneller dan mannen. vaak merk ik dat dit komt doordat dames die willig zijn dus agressief reageren naar zusjes.
ik splits de dames dan maar laat ze nog even met zusjes zitten waar ze geen mot mee hebben, ik verklein de groep dus beetje bij beetje als dat nodig is.
leeftijd bij de dames kan bij 6 a 7 weken zijn, maar kan ook pas 8 a 9 weken zijn voor ze geheel alleen moeten. maar vaak zijn ze dan al verhuisd of al alleen overgebleven.
de mannen houden het in 1 groep iets langer met elkaar uit maar ook daar werk ik volgens dezelfde methode.
Laatst bijgewerkt door Haags Hopje op 10 nov 2016 17:43, in totaal 2 keer bewerkt.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Romy S » 10 nov 2016 17:33

Wat sneu weer, maar fijn dat je wil helpen
Oke daar gaat ie.
Als ze al aardige zadeltasjes heeft dan duurt dit niet lang meer
De Savic habitat is voor een nestje op zich groot genoeg , mama blijft toch op het nest en komt er enkel af om wat eten te halen maar wel onhandig, maar gezien de omstandigheden en ze weer moet verhuizen dit toch vertrouwd is voor haar en haar zo min mogelijk stress geven. Tralies hoef je niet dicht te maken, de ukken zijn niet groter dan je vingertop en gaan echt niet aan de loop. Ze zijn blind en doof en liggen alleen maar in het nestje dicht bij mama en lekker te drinken.
Als ze met een week of 2 aan de wandel gaan en de oogjes open zijn kun je de fam over zetten in de meter duna.
Vlak voor de bevalling haal ik het wiel er wel uit voor het geval ze toch besluit om het nest te verplaatsen en daar in te bevallen. Dag na de geboorte zet ik het terug en kan indien ze wil toch even de binnen strekken. Soms gebeurt dit, maar soms ook niet. Ik haal hem eruit als de ukken aan de wandel gaan, dit gebeurt rond en dag of 10. Ik heb gebruik zelf meestal karlies en de wielen zijn dicht bij de grond. De ukken zij dan nog blind en doof dus persoonlijk vind ik het eng. en ben bang dat ze er onder komen.

tussen de 3 a 3 en halve week haal ik mams er bij weg. ze zal ze steeds minder toelaten en dit merk je ook dat ze steeds weg loopt en rust probeert te vinden, dus om erger te voorkomen kan ze beter weer op zich zelf wonen.
Mocht je een nakomertje hebben dan kun je deze evt nog wat langer bij mams laten zitten als deze het nog tolereert.
maar meestal haal ik mams gewoon bij alle ukken weg.

als ze bijna 4 weken zijn dan op geslacht scheiden. ik wacht niet meer tot ze 4 wekenoud zijn omdat ik gemerkt heb dat er al dames er vroeg bij waren en dus al willig.

De ukken geef ik flying saucers ipv wielen, daar ze met meerderen zijn en dit veiliger is dan een gewoon wiel daardoor ook mindersnel kibbelpartijen.

het beste is ze met 6 weken solitair te gaan houden en vooral de dames, die zijn omdat ze dan ook willig zijn sneller in stemming om te vechten.

Als ze 8o gram zijn en 5 weken oud dan mogen hier verhuizen, mocht het toch nodig zijn om ze wat langer vast te houden om ze stabieler te krijgen dan doe ik dat.
Ze verhuizen meestal een voor een, of kunnen samen reizen met broer / zusje als ze naar vrijwel dezelfde bestemming gaan.

Denk er aan ze eten heeeeellllllll veeeel :oops:

Mocht er meer zijn dan laat maar weten, want je zal ongetwijfeld meer vragen hebben en misschien zie ik wat over het hoofd.

Succes
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Sabbie » 10 nov 2016 23:08

Ik zit op mobiel dus reageer morgen wat uitgebreider! Bedankt voor alle tips al!

Zeker ontzettend sneu. Met dit weer in een bakje in de kou, hoogzwanger. Ik kan er niet bij met m'n pet. Walgelijke mensen. Maargoed, als je daar bij stil gaat staan zou je bijna depressief worden. Hopelijk krijgen we er lieve en gezonde hamstertjes voor terug die snel een lief baasje gevonden hebben.

Met tralies afdekken bedoelde ik overigens de traliestukken om op te lopen, zodat ze geen last van dr pootjes krijgt. Heb altijd een hekel gehad aan tralie verdiepingen, maar we roeien met de riemen die we hebben.

Ik zal haar in de Savic laten zitten voorlopig. Morgen ga ik haar halen, ik zal in de opvang op zolder even graven naar een meter duna of iets dergelijks als scheidings-/backup kooi.

Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt!
Sabbie

Berichtdoor Dukat » 10 nov 2016 23:27

Ik vind het ook niet leuk als mensen zwangere hamsters afdanken. Al helemaal als die mensen weten dat de hamster zwanger is. Mijn sympathie voor veel mensen die zich inzetten voor hamsters in de opvang, of de hamsters grootbrengen in hun eigen huis wordt er wel weer des te groter van. Wat veel erger dan een zwangere hamster naar het asiel brengen, is als iemand de zwangere hamster dumpt in het bos inplaats van naar de opvang brengt. Daar kan ik nog eens heel boos en verdrietig van worden. Ik heb op Marktplaats wel eens een advertentie gezien van iemand die jonge hamstertjes zonder moeder in het bos vond en ze nu zelf met kittenmelk grootbrengt. Klik. Daar heb ik ook nog steeds veel respect voor.

Wat de tralieplateaus betreft:
Ik denk dat je die met geknipte repen papier of karton strak om de platteaus kan doen met gaatjes aan de randen van het karton waar je een katoenen touwtje doordoet om die vast te maken aan de tralies aan de zijkant van de kooi.

Ik heb geen idee of ze weg te halen zijn. Dat zal misschien ook per kooitype afhangen geloof ik.

Maar misschien heeft iemand anders nog wel een veel slimmer plan.
Laatst bijgewerkt door Dukat op 11 nov 2016 01:13, in totaal 3 keer bewerkt.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Romy S » 10 nov 2016 23:43

Ik had die tralieplateus over het hoofd gezien, sorry kun je die er niet gewoon uithalen ?
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Sabbie » 11 nov 2016 09:23

Geen idee of die eruit kunnen, zal toch wel? Zal vanmiddag eens kijken hoe die kooi in elkaar zit precies. Maar ik heb nog stroken stof liggen, die wikkelde ik door de tralies heen voor mijn eigen hamsters. Komt goed :)

Ik kwam er vanochtend achter dat ik mijn zelfgemaakte ren/hok van 1.5m x 1m nog heb staan op het balkon (houten planken), dus dat komt ook ideaal uit. Eventueel kan ik ze bij de eerste verschoning na de bevalling daarheen verhuizen. Dan hebben ze ruimte zat ;)

Nu snel een half dagje werken, heb vanmiddag vrij genomen om haar op te halen en meteen weer eens te helpen bij het asiel. Altijd extra handen nodig daar! Ik hou jullie op de hoogte. Ik ben een beetje nerveus, ik vind het zo sneu dat ze zoveel stress heeft vlak voor de bevalling. Hopelijk komt alles goed.
Sabbie

Berichtdoor Jenna » 11 nov 2016 10:32

Je woont in R'dam toch? Als je extra spullen of hulp nodig hebt geef je maar een gil, wij wonen redelijk in de buurt.
♥ Liefs Jenna en Miek ♥
♥ Muze, Jolie, Cookie, Kit, Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Jenna

Leeftijd: 25
Hamsters: 6

Berichtdoor Sabbie » 11 nov 2016 11:00

Wat een lief aabod Jenna! Ik zal eerst eens kijken wat ik bij elkaar kan sprokkelen in het asiel, maar fijn dat ik nog een back-up plan heb!!

-- 11 nov 2016 20:50 --

Terug van het asiel! Grote brand in de Spaanse Polder dus ze heeft meteen een auto rit van een uur meegemaakt. Ze heeft er heerlijk doorheen geslapen en leek totaal niet onder de indruk.

Zojuist even haar hok neergezet en wat nestmateriaal toegevoegd. Helaas hebben ze alleen ecobed als bodembedekking. Echt niet ideaal, maar ik heb net een stuk stof in repen geknipt en erin gelegd + heel veel tissues. Hopelijk is dat zacht genoeg.

Terwijl ik bezig was kwam ze uit haar huisje (zonder bodem gelukkig!) kruipen en begon ze meteen nieuwsgierig rond te wandelen. Ik kon haar zonder problemen aaien en zelfs even oppakken. Heb d'r redelijk goed kunnen bekijken, fijn dat ze zoveel toe laat! Ze ziet er verder gezond uit! Rechte tandjes, mooie vacht etc. Ze heeft ook al een stukje komkommer aangepakt van me, tonijn vond ze niet zo smakelijk.

Heb even snel wat foto's kunnen maken, nu mag ze lekker met rust gelaten worden. Foto's: https://imgur.com/gallery/t0Ann

Ze is minder dik dan ik had gedacht van het filmpje, maar ik zie wel zijtasjes, jullie ook?

Ik heb een meter duna kunnen scoren als 2e kooi voor straks! Perfect! En een groot Karlie wiel. Helaas verder maar 1 medium wieltje, maargoed, het is maar tijdelijk.

Ben blij dat ze eindelijk een rustig en warm plekje heeft.
Sabbie

Berichtdoor Sabbie » 13 nov 2016 19:01

Nog geen babies, maar ondertussen weet ik wel dat mama een ontzéttend leuke en lieve hamster is. Ze pakt heel lief al het eten aan uit m'n handen. Optillen probeer ik zo min mogelijk te doen, maar ze lijkt het allemaal wel best te vinden. Door de tralies heen komt ze vaak nieuwsgierig snuffelen als ik naast haar zit op de bank. Ze is gewoon leuk!

Ze slaapt wel ontzettend veel op het moment, maar dat vind ik begrijpelijk.

Wat denken jullie op basis van de foto's (hierboven geplaatst)? "Any moment now" of "kan nog wel even duren"?
Sabbie

Berichtdoor Dukat » 13 nov 2016 22:41

Ik vind het een erg mooi zwart hamstertje. Leuk om te lezen dat ze zo lief is. Hoe gaat ze heten?

On topic:
Ik denk dat het ongeveer nog een week kan duren. Maar dat is een schatting van mij als leek. Ik heb nooit hamsters gefokt. ;)
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor DopeyCarlijn » 14 nov 2016 00:29

Volgens mij kan dat erg verschillen per hamster. Vaak zie je pas de laatste paar dagen de hamster echt aan komen. Het ligt ook een beetje aan de grote van het nest. Dus ik denk dat een paar dagen tot een week wel redelijk is. Bij mijn dame zag is al zeer snel dat ze drachtig was, maar meestal komen ze de laatste paard dagen dus pas echt duidelijk aan.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor Jenna » 14 nov 2016 08:27

Als ze maar een klein nestje heeft kan ze in principe elk moment bevallen, als het een groter nestje is zal ze nog wel even moeten. Ik zou zelf gokken op nog een dag of 5 á 6, maar dat is gebaseerd op bijzonder weinig :lol:

Ik heb een Wodent Wheel 28cm liggen dat hier tijdelijk werkloos is. Mocht je die straks nodig hebben, laat het weten hè :) We zouden hem zelfs langs kunnen brengen.
♥ Liefs Jenna en Miek ♥
♥ Muze, Jolie, Cookie, Kit, Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Jenna

Leeftijd: 25
Hamsters: 6

Berichtdoor Romy S » 14 nov 2016 10:02

Ze heeft zadeltasjes, en ben benieuwd wanneer ze bevalt, maar zolang zal dat niet duren.
fijn dan Jenna je kan en wil helpen en dat je verder toch snel de noddzakelijke dingetjes hebt gevonden.
Ik ben benieuwd naar de ukken en ook de as mama vindt ik leuk :D
Romy S

Berichtdoor Sabbie » 14 nov 2016 10:16

Ze heet officieel Aiko, maar ik weet niet of ik dat zo'n leuke naam vind... Dus ik wacht even het nestje af, misschien verzin ik wel een leuk thema waar ze in past :) Ze heeft witte voorpootjes en onder haar kinnetje heeft ze een wit streepje naar haar borst toe, soort befje. Echt ontzettend schattig en een kopietje van mijn tweede Syrtje (Nunu). Leuk om te zien! In het daglicht is ze niet helemaal zwart, maar heeft haar vacht een bruine ondertoon. Volgens mij zijn donkere hamstertjes niet zo populair, maar ik vind haar gewoon leuk :+:

Ik ga haar niet stressen met weegmomenten, maar ik heb wel het idee dat ze alweer iets dikker geworden is. Vanavond krijgt ze een papje brinta van me, ben benieuwd hoe ze dat vindt. Ik probeer ook niet téveel vreemd voedsel te introduceren, dus we doen het rustig aan.

Jenna ik hou je aanbod even in gedachten, echt heel lief dat je zo meedenkt! Ik heb een tweede houten Karlie wiel (30 cm) meegenomen van het asiel. Die heb ik dan in ieder geval alvast voor de kleintjes straks. Als ik er nog eentje nodig heb hoor je zeker van me! Voorlopig lijkt moeders niet echt interesse te hebben in rennen. Ze heeft nog geen moment in het wiel gerend, ze kijkt er niet eens naar. Misschien weet ze niet wat het is? Ze slaapt ook veel, dus misschien gewoon geen energie.

Echt heel erg bedankt iedereen voor de hulp, advies etc. :D
Sabbie

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting