Onverwachts nestje

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Onverwachts nestje

Berichtdoor alishab » 11 nov 2016 20:05

Hoi, ik ben Alisha en ik ben 12 jaar. Ik heb 2 hamsters, heb ze gekocht op een beurs. Wij kregen daar weinig informatie. Daar zeiden ze dat het 2 meisjes waren, maar hebben nu toch een nestje (van 4 of 5 jongen) Heb zelf nog geen ervaring met hamsters en dus ook niet met nestjes. Wij hebben nu de hamsters in dezelfde kooi zitten, wij zitten er zelf nu over na te denken om het mannetje eruit te halen maar weten niet of het verstandig is en hoe die reageert. Het nestje is nu ongeveer 2 dagen oud. De hamsters zelf hebben we ongeveer 1 1/2 maand. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nu moet doen?
Groetjes Alisha.
alishab

Hamsters: Snuffie en Fluffie

Re: Onverwachts nestje

Berichtdoor .:Frances:. » 11 nov 2016 20:47

Wat een verrassing! Het beste kun je wel het mannetje er zo snel mogelijk hij weg halen, anders is er een grote kans dat ze het vrouwtje weer opnieuw dekt en ze weer zwanger wordt (misschien dat dat zelfs al wel gebeurt is, in dat geval heb je over 3 weken weer een nestje). Verder is het heel belangrijk dat je het nestje met rust laat, anders raakt de moeder gestrest. Ook kun je haar nu wat extra voer geven, want ze moet melk aanmaken en voor de jongen zorgen, wat veel energie kost! Eventueel zou je haar af en toe wat kleine stukjes groenten kunnen geven en een stukje gekookt ei of meelwormen, daar zitten veel eiwitten in wat op dit moment heel goed voor haar is.

Heel veel succes! Laat je weten hoe het gaat? :)
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
.:Frances:.

Leeftijd: 20
Hamsters: George en Jefferson

Re: Onverwachts nestje

Berichtdoor Ilse » 14 nov 2016 12:07

Het mannetje kan je er inderdaad het beste zo snel mogelijk bij weg halen. Maar dan moet je wel 100% zeker weten welke het mannetje is!
Niet dat je per ongeluk het vrouwtje weghaalt.

Verder veel nestmateriaal zoals wc papier geven voor het nestje, en kijken of er gevaarlijke dingen in je kooi zitten die eruit moeten. Denk aan buizen, loopwiel en tralieverdiepingen.
Probeer verder zo weinig mogelijk te veranderen en laat het nestje met rust, zodat de moeder zo weinig mogelijk stress heeft.

Als het russische dwerghamsters zijn, dan moet je ze ook eigenlijk alleen houden in plaats van samen.
Dus je moet de vader later ook niet meer terug doen.

Als je nog vragen hebt laat het dan maar weten.
Ilse

Leeftijd: 29

Keer terug naar Fokken & voortplanting