Syrische Dek man gezocht.

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Syrische Dek man gezocht.

Berichtdoor DopeyCarlijn » 17 nov 2016 19:03

Vraagje! gaat iemand hier naar exoknaag 4 december? Ik wil graag gaan, maar de reiskosten zijn dan al €26,00 dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand waar ik dan mee kan liften eventueel tegen een kleine vergoeding. Als ik ga ga ik ook gelijk mijn dames laten keuren. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat ze scoren.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor Haags Hopje » 17 nov 2016 19:28

dat kan je beter vragen in het exoknaag topic waar meer mensen het lezen die naar exo gaan.

ik ga en ook vroeg voor de keuring maar kan niet eerst naar leidschedam rijden en wij kunnen sowieso geen passagiers meenemen in een vw caddy.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 17 nov 2016 19:31

Ik heb het ook in het exoknaag vraag en aanbod topic gedaan. Dat eerste zou geen probleem zijn. Ik kan best wel een stukkie reizen, maar naar houten vindt ik echt te duur. Dat snap ik.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 17 nov 2016 19:37

DopeyCarlijn schreef:Vraagje! gaat iemand hier naar exoknaag 4 december? Ik wil graag gaan, maar de reiskosten zijn dan al €26,00 dus ik ben eigenlijk op zoek naar iemand waar ik dan mee kan liften eventueel tegen een kleine vergoeding. Als ik ga ga ik ook gelijk mijn dames laten keuren. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat ze scoren.

De hema heeft nu nog goedkope treinakties.
Wil je laten keuren dan kun je je nog t/m zaterdag opgeven.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor DopeyCarlijn » 17 nov 2016 19:41

Bedankt! Zijn er eigenlijk nog regels voor die show? Je hamster moet toch zo ie zo in een bepaalde grote bak zitten? verkopen ze dan dagkaarten enz?
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 17 nov 2016 20:01

Laatste keer of topic

Hier kun je alles vinden
http://www.kleineknaagdieren.nl/eveneme ... /index.php

Er is een aparte topic voor exoknaag wie er wel en niet gaan
Valt onder evenementen
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Dukat » 18 nov 2016 02:23

I schreef:Om even in te gaan op het opvangverhaal: Ik denk niet dat een opvang een zwangere hamster meegeeft aan iemand die ze niet kennen en die ook nog fokambities blijkt te hebben. De opvang waar ik jaren voor heb gewerkt, zou dat in ieder geval nooit doen.

Het aantal zwangere hamsters in een opvang is ook weer niet zo schrikbarend hoog dat dat een nijpend probleem is. Bij ons gebeurde het in ieder geval zelden.

Ik dacht in Dopeycarlijn's geval dat het ook realistischer is, om of hobbyfokster te worden of een opvangster voor gedumpte zwangere hamstervrouwtjes, maar niet allebei. Vanwege de behoefte aan duidelijkheid en openheid bij verschillende partijen.

Overigens ben ik wel blij te horen dat het aantal zwangere hamsters niet zo dramatisch vaak voorkomt. Daar was ik inderdaad wel even bang voor.

Sabbie schreef:In ieder geval in het geval van de opvang waarvan ik nu de zwangere hamster heb is het ook zeker de bedoeling dat de kleintjes via de opvang herplaatst worden, mijn ervaring is dat dit eigenlijk altijd zo gebeurt. De Dierenbescherming wil namelijk een volledig overzicht houden van de nieuwe baasjes en deze gegevens worden daar ook geregistreerd. Zoals bij Veldhoven kan ik me voorstellen dat er uitzonderingen gemaakt worden omdat de opvang simpelweg concessies moet doen met zo'n hoeveelheid dieren.

In alle gemiddelde gevallen heeft I absoluut gelijk in mijn ervaring. Er staan sowieso altijd wel vrijwilligers/stagiaires die ze al langere tijd kennen klaar om kleintjes op te vangen, dus dan valt de keuze al snel daarop t.o.v. van een 'vreemde'.

Mijn suggestie om eens bij een opvang te kijken was trouwens meer om een idee te krijgen van de hoeveelheid ongewenste dieren in het algemeen. Ik denk dat je echt een tijdje vrijwilligerswerk moet doen voor ze je een zwanger dier mee geven als gastgezin.

Ja dat lijkt mij ook logisch. Het draait dus allemaal om eerst wat beter gekend te worden. Het zij in de fokkerswereld het zij in de opvangwereld. Vooral dus niet meteen met te grote stappen beginnen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Nimfee » 18 nov 2016 08:51

Ik zou niet weten waarom je niet beide kan doen.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor Dukat » 18 nov 2016 12:26

In de praktijk kan alles, maar ik veronderstel dat het beter is om of fokker te zijn, of werken in de opvang, zaken zijn die beter gescheiden kunnen blijven.

Voordat ik Dukat nam heb ik verschillende hobbyopvangcentra afgespeurt over het hele land een er van gaf mij de indruk ook hobbyfokker te zijn. Hier heb ik toch geen hamster van geadopteerd want ik wou een echte opvanghamter en niet een die bewust op de wereld is gezet omdat het zo schattig zou zijn. Dat is voor mij dan toch een beetje nep.

Om even te nuanceren vind ik het wel heel sympathiek wanneer een fokker ook afstandshamsters opvangt waar hij zij niet mee fokt een ook niet wil dat er mee gefokt wordt, maar dan moet zo'n fokker wel heel erg helder en duidelijk zijn welke hamsters opvangertjes zijn en welke gefokt zijn. Bij onvoldoende duidelijkheid zal ik afhaken.

De fokkerswereld en de opvangwereld zijn verschillende werelden.
Het is daarom niet verstandig om die werelden altijd met elkaar te mengen.
Een fokker wil mooie gezonde dieren en het ras dat ze fokken verbeteren. Een opvang wil afstandsdieren en tweede kans geven en vooral NIET fokken.
Dat zijn in de basis verschillende belangen.

Wat wel mogelijk is dat een fokker met ervaring een keer een opvang kan helpen door een zwanger vrouwtje op te vangen.
In zo'n geval is de fokker een gastadres voor de moeder en de jongen, maar de dieren worden dan nog steeds via de opvang geadopteerd. Daarbij houdt het gastgezin zich ook ten alle tijden aan de voorwaarden van de opvang. Er wordt dus absoluut niet met die moeder en die jongen gefokt en de moeder in zo'n geval is dus ook nooit gedekt door een mannetje van die fokker. Of dat gastgezin ook fokker of alleen ervaring heeft met opvangdieren staat daar los van. Een gastgezin is een gastgezin en is in dat geval iemand die het asiel tijdelijk helpt. Niets meer of minder.

Het hoeft niet perse altijd zo te zijn dat zwangere afstandvrouwtjes altijd een gastadres krijgen bij een ervaren fokker. Het is gewoon een mogelijkheid. Iemand die al een tijd in de opvang werkt, niet fokt, kan dat dus ook een gastadres zijn. Het is maar net hoe goed de een de ander kent en dat de afspraken heel helder en duidelijk zijn.

Zo heb ik het nu voor m'n eigen kennis en begrip op een rijdje gezet.

@Dopeycarlijn,
Weer een kleinschalige hamsteropvang in Leiden ondekt
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=2
Je kunt momenteel alleen op haar reageren via een mail op Marktplaats.

ontopic:
@Dopeycarlijn je zou het beste zelf zo kritisch mogelijk als maar kan zijn, wanneer je ergens een dekman aangeboden ziet. Als zo'n fokker met een dekman bij jou afhaakt omdat je te kritisch op die fokker zou overkomen, is dat ook niet de juiste fokker om een dekmannetje bij te nemen. Een goede fokker zal op alle vragen over de stamboom en de papieren, de geschiedenis van de ouders, qua gezonheid, eerlijk en open antwoord op moeten geven. Ten minste zo kritisch zou ik zelf zijn in jouw plaats. (Ik neem aan dat je na deze ervaringen zelf ook kritischer bent geworden). ;)
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Dukat

Berichtdoor Nimfee » 18 nov 2016 19:29

Dukat schreef:In de praktijk kan alles, maar ik veronderstel dat het beter is om of fokker te zijn, of werken in de opvang, zaken zijn die beter gescheiden kunnen blijven.

Voordat ik Dukat nam heb ik verschillende hobbyopvangcentra afgespeurt over het hele land een er van gaf mij de indruk ook hobbyfokker te zijn. Hier heb ik toch geen hamster van geadopteerd want ik wou een echte opvanghamter en niet een die bewust op de wereld is gezet omdat het zo schattig zou zijn. Dat is voor mij dan toch een beetje nep.

Om even te nuanceren vind ik het wel heel sympathiek wanneer een fokker ook afstandshamsters opvangt waar hij zij niet mee fokt een ook niet wil dat er mee gefokt wordt, maar dan moet zo'n fokker wel heel erg helder en duidelijk zijn welke hamsters opvangertjes zijn en welke gefokt zijn. Bij onvoldoende duidelijkheid zal ik afhaken.

De fokkerswereld en de opvangwereld zijn verschillende werelden.
Het is daarom niet verstandig om die werelden altijd met elkaar te mengen.
Een fokker wil mooie gezonde dieren en het ras dat ze fokken verbeteren. Een opvang wil afstandsdieren en tweede kans geven en vooral NIET fokken.
Dat zijn in de basis verschillende belangen.

Wat wel mogelijk is dat een fokker met ervaring een keer een opvang kan helpen door een zwanger vrouwtje op te vangen.
In zo'n geval is de fokker een gastadres voor de moeder en de jongen, maar de dieren worden dan nog steeds via de opvang geadopteerd. Daarbij houdt het gastgezin zich ook ten alle tijden aan de voorwaarden van de opvang. Er wordt dus absoluut niet met die moeder en die jongen gefokt en de moeder in zo'n geval is dus ook nooit gedekt door een mannetje van die fokker. Of dat gastgezin ook fokker of alleen ervaring heeft met opvangdieren staat daar los van. Een gastgezin is een gastgezin en is in dat geval iemand die het asiel tijdelijk helpt. Niets meer of minder.

Het hoeft niet perse altijd zo te zijn dat zwangere afstandvrouwtjes altijd een gastadres krijgen bij een ervaren fokker. Het is gewoon een mogelijkheid. Iemand die al een tijd in de opvang werkt, niet fokt, kan dat dus ook een gastadres zijn. Het is maar net hoe goed de een de ander kent en dat de afspraken heel helder en duidelijk zijn.

Zo heb ik het nu voor m'n eigen kennis en begrip op een rijdje gezet.

Ik zou niet weten waarom een hobbyfokker ineens geen hamsters kan opvangen en andersom ;) zeker voor sociale dieren in groepen lijkt mij het best handig. B.v. met gerbils, ken ik ook een aantal fokkers die zowel fokten als gerbils opvingen. Een oudere gerbil wat al een tijdje alleen zat kon dan gekoppeld worden aan of een andere opvanggerbil of aan een jong pupje. Ik denk juist dat je hiermee beter kan samenwerken dan zo strikt gescheiden houden.
Het wordt natuurlijk een probleem als een fokker een opvanghamster in zou zetten als fokhamster. Dan ga je je doel voorbij.

Ik ben absoluut niet voor fokken want er zijn te veel huisdieren die op zoek zijn naar een nieuw huisje. Daarom zou ik nooit kunnen of willen fokken en alleen willen opvangen (nou ja, houden, want ik kan geen dieren niet weg doen, daarom heb ik ook 'maar' drie hamsters). Maar dat betekent niet dat ik fokkers afkeur en hun ideeën afkeur. Dat idee krijg ik altijd van mensen die in de opvang werken en mensen die fokken. Je krijgt dan juist twee verschillende werelden terwijl het juist zo mooi zou zijn als iedereen elkaar kon helpen.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor xDenies » 18 nov 2016 19:54

Volgens mij gaan we een beetje offtopic.

TS zoekt een Syrische hamster man. Geen opvang nestje of iets in die richting.
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Dukat » 18 nov 2016 19:55

Nimfee schreef:
Ik zou niet weten waarom een hobbyfokker ineens geen hamsters kan opvangen en andersom ;) zeker voor sociale dieren in groepen lijkt mij het best handig. B.v. met gerbils, ken ik ook een aantal fokkers die zowel fokten als gerbils opvingen. Een oudere gerbil wat al een tijdje alleen zat kon dan gekoppeld worden aan of een andere opvanggerbil of aan een jong pupje. Ik denk juist dat je hiermee beter kan samenwerken dan zo strikt gescheiden houden.
Het wordt natuurlijk een probleem als een fokker een opvanghamster in zou zetten als fokhamster. Dan ga je je doel voorbij.

Dat met andere diersoorten dan hamsters heb je misschien een punt, maar ik had eerlijk gezegd alleen hamsters in het hoofd toen ik hier over schreef. Daar blijf ik nog steeds met mijn aandacht bij. Groepsdieren zijn weer een ander verhaal, maar dat zijn de meeste hamstersoorten niet. Om het over andere dieren te hebben is wel erg off topic. ;)

Ik ben absoluut niet voor fokken want er zijn te veel huisdieren die op zoek zijn naar een nieuw huisje. Daarom zou ik nooit kunnen of willen fokken en alleen willen opvangen (nou ja, houden, want ik kan geen dieren niet weg doen, daarom heb ik ook 'maar' drie hamsters). Maar dat betekent niet dat ik fokkers afkeur en hun ideeën afkeur. Dat idee krijg ik altijd van mensen die in de opvang werken en mensen die fokken. Je krijgt dan juist twee verschillende werelden terwijl het juist zo mooi zou zijn als iedereen elkaar kon helpen.

Ik vind het ook goed als fokkers en mensen in de opvang op sommige gebieden samenwerken, vooral praktische kennis en ervaring lijkt me iets heel moois om aan elkaar uit te wisselen. Maar er zal altijd wel helderheid moeten zijn welke hamsters gefokt zijn en welke hamsters opvangertjes zijn waar vooral NIET mee gefokt wordt. Dat bedoel ik met dat die zaken gescheiden moeten zijn. Het slaat ook op wat je zelf al zegt. Een opvanghamster zou nooit ingezet moeten worden voor de fok. (en ik voeg er nog bij dat het doel ook voorbijgeschoten wordt als een nestje bewust op de wereld is gezet en vervolgens een opvangnestje wordt genoemd. Dan gaat de vlieger niet op).

xDenies schreef:Volgens mij gaan we een beetje offtopic.

TS zoekt een Syrische hamster man. Geen opvang nestje of iets in die richting.

DopeyCarlijn schreef: Ik vindt het namelijk erg leuk een nestje...

Ik weet dat ze inderdaad in eerste intantie bedoelt dat ze zelf graag wil fokken, maar ik las haar huidige situatie (moeilijk aan een dekmannetje komen enzo) en toen kwam ik met een idee aanzetten of een zwanger hamstervrouwtje uit de opvang misschien nog een optie zou zijn.

Het is nog steeds aan dopeycarlijn zelf wat ze uiteindelijk wil, echt gericht een mooi hamsterras fokken of gewoon het plezier van een nestje zien opgroeien? Als het haar voornamelijk om het laatste te doen zou zijn kwam ik al vast met die optie over zwangere opvangvrouwtjes aanzetten.

Toen kreeg ik deze aanvullende info te lezen:
I schreef:Om even in te gaan op het opvangverhaal: Ik denk niet dat een opvang een zwangere hamster meegeeft aan iemand die ze niet kennen en die ook nog fokambities blijkt te hebben. De opvang waar ik jaren voor heb gewerkt, zou dat in ieder geval nooit doen.

Sabbie schreef:In ieder geval in het geval van de opvang waarvan ik nu de zwangere hamster heb is het ook zeker de bedoeling dat de kleintjes via de opvang herplaatst worden, mijn ervaring is dat dit eigenlijk altijd zo gebeurt. De Dierenbescherming wil namelijk een volledig overzicht houden van de nieuwe baasjes en deze gegevens worden daar ook geregistreerd. Zoals bij Veldhoven kan ik me voorstellen dat er uitzonderingen gemaakt worden omdat de opvang simpelweg concessies moet doen met zo'n hoeveelheid dieren.

In alle gemiddelde gevallen heeft I absoluut gelijk in mijn ervaring. Er staan sowieso altijd wel vrijwilligers/stagiaires die ze al langere tijd kennen klaar om kleintjes op te vangen, dus dan valt de keuze al snel daarop t.o.v. van een 'vreemde'.
Ik denk dat je echt een tijdje vrijwilligerswerk moet doen voor ze je een zwanger dier mee geven als gastgezin.

Mijn conclussie is dus net als met de fokkerswereld je in de opvangwereld ook eerst wat meer met die mensen moet optrekken voordat ze iemand genoeg vertrouwen om een zwanger hamstervrouwtje aan toe te vertrouwen als gastadres.
Dukat

Vorige

Keer terug naar Fokken & voortplanting