Syrische Dek man gezocht.

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Syrische Dek man gezocht.

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 nov 2016 16:07

Hallo allemaal,

Er zullen mensen zijn die hier op tegen zijn, maar graag een beetje gezellig houden in dit topic.

Mijn dametje heeft op dit moment 1 nestje gehad waar van de ukken nou 7 weken oud zijn. Ik zou het erg leuk vinden om nog 1 nestje met haar te hebben en aangezien het uit mijn ervaring erg lastig is om iemand te vinden die zijn/haar mannetje wil laten dekken begin ik nou maar alvast met zoeken. In eerste instantie wou ik nog een nest met het mannetje wat ik zelf had, omdat het zo een leuk koppel was, maar helaas is hij op maar 6 maanden leeftijd overleden. Van daar dat als ik nou een ventje vindt ik graag zou willen dat hij minstens 1 jaar oud is, zodat ik wat zekerder ben van zijn gezondheid. Ik hoop dat iemand mij hier in wil helpen.

Het gaat hier om een dame met stamboom van nou zo'n 7 maanden oud. Ze is voor dit nest een prima moeder geweest. Ze is een Goud TTS, satijn langhaar dame van zo'n 165 gram. Het is al duidelijk dat ze drager is van creme en zwart. Het is een schat van een hamster en ik hoop dat iemand mij hier mee zou willen helpen om dit maal een nestje te fokken waar niet mogelijk gezondheidsproblemen in zitten door vroege sterfte.

Op zich heb ik er geen probleem mee als zij bij de eigenaar van het mannetje logeert, maar natuurlijk wil ik dan wel eerst kennis maken met die persoon. De kleur ga ik niet kieskeurig in zijn. Ik wil vooral graag een lief en gezond ventje gefokt bij een goede fokker en natuurlijk on gerelateerd aan mijn dametje. Eventuele vergoeding vindt ik ook geen probleem. Ik woon in Leidschendam.
Laatst bijgewerkt door DopeyCarlijn op 15 nov 2016 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Re: Syrische Dek man gezocht.

Berichtdoor Romy S » 15 nov 2016 18:19

Ik wens je succes met je zoektocht, maar gezien de hele voorgeschiedenis met je vorige nest , onwetende ouders, veel stiekum gedaan, mogelijk is alles geklaard geen idee , maar toch, is het vertrouwen wel weg. Van mij zul je ook geen vent kunnen lenen.

Eerlijkheid staat bij ouders maar ook zeker fokkers hoog in het vaandel
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Dukat » 15 nov 2016 18:38

Ik ben zelf niet thuis in de fokwereld en ik heb ook geen fokplannen, maar ik heb wel een paar vragen aan Dopeycarlijn:

Heb je de ruimte voor je het geval je de jonkies in de toekomst niet allemaal kwijt kunt en je er toch een paar zelf moet houden?

Weet je zeker dat Eevee niet al te oud is voor nog een nestje? Ik weet namelijk zelf ook niet hoe lang je een hamstervrouwje voor de dek kunt gebruiken.

Ik zie dat je wel steeds weer een beetje leert. De ene keer via leuke ervaringen en de andere keer via minder leuke, en soms ook door fouten. ;)

Ik ben dus ook benieuwd wat je nu weet en eerst niet wist voordat je begon met fokken.
Ik ben gewoon nieuwsgierig als leek.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Nimfee » 15 nov 2016 19:29

Hoe zit het dan nu met de geheimzinnigheid bij jou thuis? Je ouders wisten er niet van toch? Het moet ze wel gaan opvallen als er steeds nestjes zijn lijkt mij.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 nov 2016 19:35

Mijn ouders hebben er nou niets meer op tegen.

Dukat: Eevee is nou 7 maanden dus als ik een man kan vinden moet dat nog wel lukken voor dat ze 1 jaar is. met toch nog genoeg rust tijd voor haar.

Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen voor dat ik begon met een nestje en ook dingen gevraagd, maar sommige dingen leer je helaas inderdaad pas als je het doet en soms op een leuke manier en soms helaas, zoals met Caiden op een wat minder leuke manier. dat ook al komt een mannetje van een goede lijn je toch beter kan wachten tot ze minstens een jaar zijn. Ik had eigenlijk ook niet veel keus aangezien toen ook al niemand me wou helpen en melissa bijna geen Syren meer had, omdat ze er mee ging stoppen. Ik vindt het namelijk erg leuk een nestje en wil graag als ik straks op mijzelf woon ook gaan hobby fokken, maar veel fokkers zijn er op tegen, omdat ik onervaren ben, maar veel hobby fokkers zijn ook ooit onervaren begonnen.

En als er inderdaad ukjes over zouden blijven heb ik extra verblijven, maar hoe het bij dit nest verliep ga ik er van uit dat dit niet het geval zou zijn.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Dukat » 15 nov 2016 19:54

DopeyCarlijn schreef:Dukat: Eevee is nou 7 maanden dus als ik een man kan vinden moet dat nog wel lukken voor dat ze 1 jaar is. met toch nog genoeg rust tijd voor haar.

3 maanden dus nog de tijd als ik dit zo lees.

Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen voor dat ik begon met een nestje en ook dingen gevraagd, maar sommige dingen leer je helaas inderdaad pas als je het doet en soms op een leuke manier en soms helaas, zoals met Caiden op een wat minder leuke manier. dat ook al komt een mannetje van een goede lijn je toch beter kan wachten tot ze minstens een jaar zijn. Ik had eigenlijk ook niet veel keus aangezien toen ook al niemand me wou helpen en melissa bijna geen Syren meer had, omdat ze er mee ging stoppen. Ik vindt het namelijk erg leuk een nestje ...

Dat geloof ik, maar als je in de kern gewoon eigenlijk nestjes leuk vindt, zijn er meer mogelijkheden dan zelf hobbyfokker te worden. Je kunt bijv. in een knaagdieropvang werken, daar zul je vaak genoeg zwangere vrouwtjes met nestjes treffen. Helaas is dat namelijk de praktijk. Dat mensen hun zwangere hamstervrouwtje dumpen of naar de opvang brengen. Hoe lijkt het jou om in een opvang te werken inplaats van hobbyfokker te worden?

en wil graag als ik straks op mijzelf woon ook gaan hobby fokken, maar veel fokkers zijn er op tegen, omdat ik onervaren ben, maar veel hobbyfokkers zijn ook ooit onervaren begonnen.

Ik geloof je. Ik heb vanuit mijn eigen gevoel het idee om eerst een paar jaar mee te draaien bij een hobbyfokker zodat je aldoende meer ervaring krijgt en pas later gaandeweg zelf gaat fokken. Zo beginnen veel hobbyfokkers en veel erkende ooit zelf ook. Maar goed dat is mijn vermoeden. Ik heb geen idee of mijn gedachtengang en streven naar logika klopt.

En als er inderdaad ukjes over zouden blijven heb ik extra verblijven, maar hoe het bij dit nest verliep ga ik er van uit dat dit niet het geval zou zijn.

Hoe veel ruimte heb je per hamster? De ene keer kan het storm lopen en heb je ukken te kort voor nieuwe baasjes, de andere keer zul je er maar een paar kwijt kunnen en misschien wel meer dan de helfd zelf moeten houden.

Nieuwe vraag:
Het liefst in de omgeving van Leidschendam.

Er zijn hobbyfokkers die er voor naar het buitenland gaan om de bloedlijn gezond te houden.
Is het dan eigenlijk wel haalbaar om hamsters op een gezonde manier te fokken zonder verre reizen te hoeven maken en het in eerste instantie te zoeken dicht bij jou in de buurt?
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Berichtdoor Mariska1808 » 15 nov 2016 20:42

DopeyCarlijn schreef:Ik had eigenlijk ook niet veel keus aangezien toen ook al niemand me wou helpen...

Waarom wilde niemand je helpen? Als je dat weet kun je er wat aan doen. Bijvoorbeeld door het met een fokker te bespreken om vervolgens samen te kijken naar hoe je je het beste kunt voorbereiden. Fokkers willen ook vaak iemand wat beter leren kennen voordat ze zomaar fokdieren geven. ;)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 nov 2016 20:56

Klopt!
Bij een opvang vindt ik toch wel een ander verhaal dan zelf de ukken te zien opgroeien. Dat punt snap ik nooit zo dat je niet mag fokken, omdat je het voor plezier doet. Iedere fokker geniet toch van het opgroeien van de kleintjes? Als ik straks op mezelf woon ga ik me ook zeker concentreren op het gezonder maken enz van de hamsters net als de meeste fokkers.

Ik wist niet dat dat kon. Jammer genoeg wonen er volgens mij niet echt fokkers bij mij in de buurt.

Ik heb plek voor zo'n kooien en ik heb er 4 extra. Er is altijd nog mogelijkheid voor meer.

Als ik echt ga hobby fokken zal ik dat zeker ook doen, maar op dit moment zijn het zeg maar nog wel echt pret nestjes en heb ik niet echt het geld om naar het buitenland te gaan. Volgens mij is dat best wel duur. Dat is ook de reden waarom ik nog niet op mijzelf woon, omdat ik eerst een goede vaste baan moet vinden.

Mariska: Dat is waar. Omdat veel volgens mij tegen een pretnest zijn(weet ik niet zeker) en omdat ik toen de tijd het stiekem deed :bloos: . Wat ze volgens mij ook het idee gaf dat ik een beetje naïef was, maar nou hebben mijn ouders er niets meer op tegen. Zo gaat het altijd. Ze vinden niks goed en als je door die blokkade gaat is er niets meer aan de hand. :lol:
DopeyCarlijn

Berichtdoor Nimfee » 15 nov 2016 21:42

Ik denk dat dat wel een beetje de reden is waarom je geen goede fokhamster krijgt. Ik heb het idee dat mensen veel tijd besteden aan hun eigen lijnen en ze willen niet dat iemand anders dat 'verpest'. Als iemand dan komt met 'ik wil een pretnestje' zullen ze niet zo snel een hamster meegeven. Logisch ook.
En inderdaad, waarom vang je dan geen nestjes op voor een opvang? Dan kan een zwangere hamster bij jou verblijven, in alle rust en kun je in alle rust de hamstertjes opvoeden en het nestje van begin tot einde meemaken. Zit je ook niet met het gedoe als je hamsters hebt die blijven zitten.
Nimfee

Leeftijd: 26
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 nov 2016 21:48

Hoe kan je zo iets regelen dan?
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 15 nov 2016 21:53

Er zijn hobbyfokkers die er voor naar het buitenland gaan om de bloedlijn gezond te houden.
Is het dan eigenlijk wel haalbaar om hamsters op een gezonde manier te fokken zonder verre reizen te hoeven maken en het in eerste instantie te zoeken dicht bij jou in de buurt?

er zijn niet veel hobbyfokkers in zuidholland. dus zoek gebied dient zeker groter te wezen dan omg leidschendam denk ik.
desnoods mogelijkheid om op exoknaag in houten fokkers te ontmoeten en hamsters over te nemen vanuit frankrijk/belgië/duitsland/engeland etc...
daar hoef je echt niet zelf voor naar buitenland te reizen, ook bestaat er taxi mogelijkheden wat wel iets meer kost dan alleen de prijs van de hamster natuurlijk maar dat moet je er dan voor over hebben om iets op gewenste manier aan te pakken. genoeg mogelijkheden dus om aan dieren te komen.

en wil graag als ik straks op mijzelf woon ook gaan hobby fokken, maar veel fokkers zijn er op tegen, omdat ik onervaren ben, maar veel hobbyfokkers zijn ook ooit onervaren begonnen.

Ik geloof je. Ik heb vanuit mijn eigen gevoel het idee om eerst een paar jaar mee te draaien bij een hobbyfokker zodat je aldoende meer ervaring krijgt en pas later gaandeweg zelf gaat fokken. Zo beginnen veel hobbyfokkers en veel erkende ooit zelf ook. Maar goed dat is mijn vermoeden. Ik heb geen idee of mijn gedachtengang en streven naar logika klopt.

dat het ligt aan onervarenheid betwijfel ik, want inderdaad iedereen is 'onervaren' begonnen. De reden dat ze je niet willen/kunnen helpen ligt meestal aan bijv. voorbereiding, basis kennis, plannen, methodes, verzorging/huisvesting, hamsters die je al heb of van wie je heb en wellicht nog andere dingen zoals voorgeschiedenis waar een fokker niet gerustgesteld op is dat ze er goed aan doen je hun diertje toe te vertrouwen.

@Dukat: nee een beginner hoeft niet persé eerst mee te draaien bij een ervaren fokker en de meeste hebben dat niet gedaan :) Wel hebben ze vooraf veel contact met ervaren fokkers en op de voet gevolgd hoe zij hun dieren selecteren en waarom,waarop ze letten etc. Volgen hun nestjes op faceboek en gaan soms zelfs op kraamvisite of mogen soms na een tijdje een extern nestje verzorgen zonder zelf alle verantwoordelijkheid te hebben voor de ouderdieren en de keuzes die de ervaren fokker allemaal moet maken. OF is dat wat je er eigenlijk mee bedoelt met meedraaien?

Dit eerste nestje, hoe goed je intenties dan ook waren, geeft blijkbaar geen goede impressie.
het feit dat je aangeeft dat je niet wist dat je beter met een fokman kan wachten tot minimaal 1 jaar vind ik een goed voorbeeld dat je niet goed was voorbereid en ergens verkeerd heb ingelezen.(wellicht ook niet goed begeleid!)
Ik denk dat als je contact heb gehad en diverse vragen zou stellen aan diverse fokkers zij zeker info hadden gegeven over geschikte leeftijden van hamsters.
(het is al bij mij op mijn website 1 onderdeel in de informatie over fokken die ik geef)

Ik vind het wel opmerkelijk ondanks dat Caiden die jong is overleden, dat Melissa je wel dit mannetje heeft gegeven als zijnde geschikt met zijn leeftijd om te fokken.
Dus eigenlijk is het niet eerlijk om jou te verwijten dat je een jonge fokman heb ingezet. Niemand die je er ook toen op heb gewezen voor de dekking, maar nu achteraf wel, is eigenlijk geen stijl ;)

ik wil je niet aanvallen op wat je allemaal verkeerd doet of deed al kan het zo overkomen, en dat begrijp ik ook wel, maar zie het gewoon als kritische eerlijke mening.
Ik gun je zeker wel succes met fokken en nestjes.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 nov 2016 22:03

Ik snap jullie standpunten ook wel. En ik heb inderdaad fouten gemaakt, maar toen ik inderdaad aan dit nest begon ging dat wel met het idee dat naast dat ik me zo veel mogelijk ingelezen had ik door Melissa begeleid zou worden, maar zelfs nu ik haar een app heb gestuurd met of ze me zo snel mogelijk wil bellen vanwege de dood van Caiden reageert ze niet. Dus het begint er al mee dat ik dacht met een goede en vriendelijke fokker te maken had maar dat dus niet echt bleek. Van daar dat ik nu graag een hamster wil van een andere fokker. Ook, omdat Melissa dus gaat stoppen met Syren fokken, maar ook al zou dat niet zo zijn zou ik geen hamster meer bij haar nemen.
Laatst bijgewerkt door DopeyCarlijn op 15 nov 2016 22:06, in totaal 1 keer bewerkt.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 15 nov 2016 22:04

DopeyCarlijn schreef:Hoe kan je zo iets regelen dan?

je kunt je aanmelden bij een knaagdieren opvang en zeggen dat je ze graag hulp wilt bieden als het nodig is bij opgevangen zwangere knaagdiertjes.
volg de opvang op de voet zodat je ook zelf in de gaten kunt houden wat er bij hun binnengebracht word zoals bijv. bij een inbeslagname van dieren.
komt regelmatig voor.

het knagertje in den haag is dan een opvang voor je in de buurt.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Dukat » 15 nov 2016 22:04

@Haags hopje,
Ik dacht dat een beginnende fokker eerst een paar jaar in de leer ging bij een andere oudere en ervaren fokker. Zoals bijv een leerling eerst een paar jaar bij een smid in de leer gaat om de oude ambacht te leren. Maar goed. Dat was mijn voorstelling er van. Het is dus meer dat een beginner niet meteen fokt maar zo nu en dan op kraambezoek gaat bij de fokker en na verloop van tijd zelf een nestje van die fokker mag grootbrengen.

DopeyCarlijn schreef:Hoe kan je zo iets regelen dan?

Ik verwijs je in deze graag door naar dit topic:
viewtopic.php?f=2&t=108981

Bij mijn weten zijn in de opvang waar Sabbiewerkt 2 zwangere vrouwtjes. Misschien kan jij dat andere vrouwtje tijdelijk opvangen. Dan beleef je net zo goed dat de jongen van begin tot eind bij jou opgroeien als wanneer je zelf zou fokken.

Of sloeg jouw vraag eigenlijk op iets anders? :bloos:
Dukat

Berichtdoor Haags Hopje » 15 nov 2016 22:07

Melissa is geloof ik erg druk met de verhuizing heb ik vandaag van haar begrepen.
jij bent niet enige die haar niet kan bereiken ;) of geen reactie van krijgt.
gr. Chantal
Haags Hopje

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting