Syrische Dek man gezocht.

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Syrische Dek man gezocht.

Berichtdoor DopeyCarlijn » 16 nov 2016 00:45

Oh, sorry even gemist.

Mijn ouders zouden dat nooit doen. Ze zijn niet heel erg voor de dieren, maar ze zouden mij nooit verplichten dieren weg te doen. Ze weten hoeveel het voor me betekend.
Van dat nest wat ik dan nog eventueel met Eevee neem hou ik een mannetje van. Dan kan ik langer wachten en ben ik er meteen zekerder van dat hij gezond is en kan ik toch haar lijn voort zetten. hamsters weg doen zou ik nooit doen. met Umbreon kan ik ook niet meer fokken, maar dan hou ik haar gewoon als lief huisdier.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor xDenies » 16 nov 2016 08:46

Ik heb het topic even mee gelezen. Van waar kwam Eevee nu vandaan? Persoonlijk zou ik haar ook pensioen gunnen en nu eerst opzoek gaan naar een knappe man en als deze richting een jaar loopt rond gaan kijken voor een mooie dame :)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Romy S » 16 nov 2016 08:54

Eevee komt van Melissa
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Sylvia. » 16 nov 2016 10:56

Romy S schreef:Eevee komt van Melissa

De topicstarter had mij een PB gestuurd of ik meer kon vertellen van de achtergrond van deze Syren en mij de stambomen gestuurd. Ik hou me niet bezig met Syren anders dan op gezondheidsgebied en heb de stambomen doorgestuurd naar Rianne, omdat zij met Melissa samenwerkte en er wellicht iets meer over kan vertellen. Mocht jij de stambomen ook willen zien, nu je de topicstarter wat bijstaat, dan kan ik ze ook even naar jou doorsturen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor Romy S » 16 nov 2016 11:25

Ik heb ze, dank je wel.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Dukat » 16 nov 2016 12:41

Ik heb geen idee of je echt nog gaat fokken of ook kijkt naar andere manieren om nestjes groot te brengen. Dat is verder aan jou Dopeycarlijn. Hier zijn in elk geval mijn twee centen.

Ik heb wat opvangadressen opgespoord in Zuid-Holland.

Stichting knaagdierenopvang Het Knagertje
Westhovenplein 90, 2532 BD Den Haag
Telefoon: 070 440 0940

Het Knaaghof
Huis te Landelaan 2
2283 SG Rijswijk
T 070-3945523 (alleen tussen 13.00 en 16.00uur bereikbaar )
info@hetknaaghof.nl

Stichting dierentehuis Leerdam
Koenderseweg 14
4142 LC Leerdam
Telefoon: 0345 - 65 00 16
dierentehuisleerdam@stipte.nl

(In deze werkt Sabbie).
Dierenopvang Knaagspoor
Kastanjelaan 27A
2982 CM Ridderkerk
Tel: 088 – 34 37 112
Geopend: woensdag van 12.00 tot 16.00 en zaterdag van 10.00 tot 16.00. Daarbuiten alleen op afspraak.

Stichting knaagdierencentrum Poelgeest:
Haarlemmertrekvaart 2B
2361PB Warmond
Mob: 06-13840072
Mail: info@knaagdierencentrumpoelgeest.nl

(Nogal breed georienteerd, vangt ook honden en katten op enzo, niet alleeen hamsters of andere knaagdieren)
Louterbloemen Dierenasiel
Celsiusstraat 8
3316 AC Dordrecht
Tel.: 078 – 613 79 02
E-mail: info@louterbloemen.nl

(Ook zeer algemeen georienteerd)
(Streekdierentehuis Leiden) Dierentehuis Stevenshage
Kenauweg 1
2331 BA Leiden
Telefoon: 0900 202 08 98 (30 cpm)
E-mail: asiel@dierenasielleiden.nl
Openingstijden:
Ma t/m za: 13.00 tot 16.00 uur
Zon- en feestdagen: gesloten

Op marktplaats heb ik nog deze opvang gevonden.
Petra Stal de Beestenbende
0648151310
Zit in Zevenhuizen (Zuid-Holland dus).
Verder kun je contact opnemen via een bericht aan haar op een van haar advertenties via Marktplaats.

Tot slot vind ik de informatie die ik van Haags Hopje en andere posters hier heel waardevol. Ik denk dat je veel aan hun kennis en ervaring hebt. Ik ben door dit topic ook weer een beetje wijzer geworden. :D
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor DopeyCarlijn » 16 nov 2016 16:45

Mijn vraag is alleen wel dan. Hoe groot is mijn kans dat ik een fokdier van een fokker mag? Ik weet niet hoe streng goede fokkers daar in zijn.

Dukat: Bedankt! ik zal eens even rond vragen. Het Knaaghof ken ik wel. Daar heb ik een tijd stage gelopen.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 16 nov 2016 18:28

ik stop met fokken dus zal waarschijnlijk je niet ver kunnen helpen met dieren.
je heb gevraagd voor een reservering in het volgende nestje, maar dit gaat in overleg zoals je weet.
waarschijnlijk is dit ook wel wat te kort dag om ons vertrouwen te krijgen?

ik geloof dat er wel uitgebreid is voorbij gekomen wat andere fokkers over het algemeen verwachten van iemand die wilt beginnen met fokken.
dus begin daarmee en daar gaat meestal wel wat tijd overheen om iemands vertrouwen te krijgen, vooral als je al eens het vertrouwen van iemand heb verloren.
jij bent degene die je eigen kansen vergroot of verkleint, niemand anders.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 16 nov 2016 20:25

Oke, in ieder geval bedankt! Wel jammer!

Wat ik me trouwens wel af vroeg is wat voor verschillen je ziet in de ontwikkeling van een hamster die gezond enz is of een hamster die slecht gefokt is? Misschien een stomme vraag hoor. Groeien die bijvoorbeeld gewoon minder snel enz?
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 16 nov 2016 21:48

juist omdat je niet altijd aan de buitenkant verschil ziet is het van belang stamboom gegevens na te kijken, en vragen bij te stellen bij de fokker als dat nodig is.
vragen naar behaalde leeftijden en wat er nog van leeft als ze dat uberhaubt zelf bijhouden!!! vele doen dat gewoon niet wat mij altijd wel erg verbaasd hoe ze dan kunnen weten dat hun dieren oud worden, maar goed dat is ander verhaal.

maar een onderontwikkelde hamster hoeft niet persé te liggen aan slechte zorg of ouders, je kent het vast wel de achterblijvertjes in nesten.
maar over het algemeen kun je letten op het volgende:
vaak zie je zeker uiterlijke kenmerken zoals: smalle kopjes, uitpuilende of scheefstand van oogjes, weinig body, conditie van de vacht en dunne beharing/slechte inplant, veel insnoering, tand gebreken, houding/stand van ruggenwervel en staart en borstbeen zijn een paar die goed opvallen.
houdt bij selecteren van fokdieren de standaard als basis aan voor een gezond uiterlijk. Natuurlijk wilt dat niet zeggen dat een hamster gelijk slecht is als het wat insnoering heeft, maar hoe ernstiger de insnoering hoe groter het gebits probleem bijv. kan zijn of kan worden bij latere generaties. En dat is bij meer kenmerken zo.

misschien kan iemand anders er nog iets aan toevoegen waar ik even niet aan gedacht heb te noemen?

oja, ook omdat je het niet altijd iets aan het uiterlijk kunt zien is dat de reden waarom fokmannen vaak later worden ingezet, om het tijd te geven zich te bewijzen dat ze een sterk gestel hebben en goede leeftijd kunnen gaan halen.
tenzij je er heilig van overtuigd ben dat de hamster uit goede lijn komt die je goed kent zoals je eigen gefokte lijn. die heb je zelf al vele generaties kunnen meemaken. Dan kun je makkelijk wat risico nemen en eerder inzetten, maar als je alles vooruit goed plant is dat helemaal niet nodig.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 16 nov 2016 21:53

Bedankt! Je hoeft dus niet perse ervaring te hebben met hoe een goed gefokte hamster er precies uit ziet om te zien of een dier goed gebouwd is of niet?
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 17 nov 2016 14:26

ja, dat vergt dus wel een beetje oefenen en hamsters vergelijken.
om de standaard goed te leren begrijpen raad ik aan om shows af te gaan, kijk naar die hamsters en hun predikaten.
doe zelf mee met je eigen hamsters en leer wat daar de sterke en zwakkere punten van zijn.
ik raad zelfs aan om te gaan schrijven bij de keuring en hoor aan wat de keurmeesters opvalt aan het dier, dan leer je heel snel de verschillen die een 'leek' niet zou opvallen.

nou is niet alles aan een hamster van invloed op gezondheid heh!! het is ook gewoon een beauty contest ;)

neem eens een kijkje of vraag Romy S eens naar foto's van haar huidige nestje waar ze een 'achterblijvertje' bij heeft, als je het uiterlijk vergelijkt met de nestgenoten zie je daar verschillen in.
niet dat dit ukje ziek is of zeg maar kort levensverwachting zal hebben, maar een fokker zal nooit hiermee verder willen fokken.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor I » 17 nov 2016 14:57

Om even in te gaan op het opvangverhaal: Ik denk niet dat een opvang een zwangere hamster meegeeft aan iemand die ze niet kennen en die ook nog fokambities blijkt te hebben. De opvang waar ik jaren voor heb gewerkt, zou dat in ieder geval nooit doen.

Het aantal zwangere hamsters in een opvang is ook weer niet zo schrikbarend hoog dat dat een nijpend probleem is. Bij ons gebeurde het in ieder geval zelden.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
I
Moderator

Leeftijd: 34
Hamsters: Loes, Toby en Lynn

Berichtdoor Haags Hopje » 17 nov 2016 15:17

Het aantal zwangere hamsters in een opvang is ook weer niet zo schrikbarend hoog dat dat een nijpend probleem is. Bij ons gebeurde het in ieder geval zelden.

klopt zeker, gebeurt gelukkig zeker niet maandelijks. Een kwestie van geduld hebben wanneer zoiets wel nodig is als de opvang het zelf niet kan plaatsen.
het komt meestal alleen voor bij grote inbeslagnames zoals we die kennen uit Veldhoven toen.
ik heb toen ook in den haag aangegeven dat ik plek had om knagers op te vangen en kreeg er stuk of 8 mee waar een mama of papa met jongen bij zat.
zij wisten dat ik fokker was en ervaren, dat was geen probleem toen, ze kende mij verder ook niet persoonlijk.

als de opvang het niet vertrouwd dat een fokker de jongen niet gebruikt voor verder fokken dan zouden ze kunnen afspreken dat alles weer via de opvang herplaatst word?
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor Sabbie » 17 nov 2016 15:28

In ieder geval in het geval van de opvang waarvan ik nu de zwangere hamster heb is het ook zeker de bedoeling dat de kleintjes via de opvang herplaatst worden, mijn ervaring is dat dit eigenlijk altijd zo gebeurt. De Dierenbescherming wil namelijk een volledig overzicht houden van de nieuwe baasjes en deze gegevens worden daar ook geregistreerd. Zoals bij Veldhoven kan ik me voorstellen dat er uitzonderingen gemaakt worden omdat de opvang simpelweg concessies moet doen met zo'n hoeveelheid dieren.

In alle gemiddelde gevallen heeft I absoluut gelijk in mijn ervaring. Er staan sowieso altijd wel vrijwilligers/stagiaires die ze al langere tijd kennen klaar om kleintjes op te vangen, dus dan valt de keuze al snel daarop t.o.v. van een 'vreemde'.

Mijn suggestie om eens bij een opvang te kijken was trouwens meer om een idee te krijgen van de hoeveelheid ongewenste dieren in het algemeen. Ik denk dat je echt een tijdje vrijwilligerswerk moet doen voor ze je een zwanger dier mee geven als gastgezin.
Sabbie

Leeftijd: 28

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting