Syr fokken, vragen

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Syr fokken, vragen

Berichtdoor elysehamster » 13 dec 2016 23:43

Ik ben al even aan het onderzoeken over het fokken van syrische hamsters.

Ik hoef geen reacties van: Heb je hier goed over nagedacht want ik ben hier heel bewust mee bezig.
Wat ik inmiddels heb opgezocht is over de ontwikkeling van hamsterjongen, ervaringen van anderen, genetica, kleuren, dekking, enz.

Nu mijn vragen die ik nog had en niet kan vinden:
Hoe kan je zien of de paring is gelukt?
3 dagen voor de uitgerekende datum word aangeraden het loopwiel en huisje weg te halen. Moet daar wat voor in de plaats?
Wanneer mogen loopwiel en huisje weer terug?
Tot welke leeftijd is het verantwoord om nog te fokken?
Hoeveel nestjes zal je van één vrouw mogen? (ik dacht 2 nestjes)
Hoeveel nestjes zal je van één man mogen?
elysehamster

Leeftijd: 20
Hamsters: Dexter

Re: Syr fokken, vragen

Berichtdoor Mariska1808 » 14 dec 2016 09:59

Als de paring is gelukt zal het vrouwtje niet meer willig worden (gebeurt eens in de 4 dagen ongeveer) en daarbij zal ze gaan aankomen in gewicht naar mate de tijd verstrijkt. Het loopwiel eruit halen wordt gedaan om te voorkomen dat het nest onder het loopwiel wordt gemaakt, dit is gevaarlijk voor de ukken namelijk als moeders er even in gaat rennen. Je haalt het er inderdaad uit en plaatst er in principe niets voor terug, hooguit zoiets als wilgenbruggetjes. Het is even saai voor de mama maar als de ukken er eenmaal zijn kun je het wiel weer plaatsen. Tot wanneer fokken verantwoord is hangt van het geslacht af. Vrouwen krijgen vaak hun eerst nest rond de 4/5 maanden oud en een eventueel tweede nest tussen de 8 maanden en een jaar dacht ik. Er moet in ieder geval voldoende tijd tussen zitten zodat ze kan herstellen en haar krachten weer kan opbouwen. In principe heb je dus 2 nestjes wat je van een vrouw kan krijgen. Kan natuurlijk meer maar dat is niet bevordelijk voor de mama omdat er nadat ze een jaar zijn botontkalking (??) dacht ik plaats vond, of ik verwar het nu met iets anders, misschien iemand die dit weet? Mannen kunnen daarentegen er lekker op los gaan en kunnen prima nog met 1,5 jarige leeftijd worden ingezet. Meestal worden ze ook vrij "oud" ingezet omdat je dan ook weer de garantie hebt dat de ukken een goede kans hebben om oud te worden. Mannen hebben geen maximum aantal nesten, lichamelijk gezien.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Berichtdoor xAnnick » 14 dec 2016 11:32

@ Mariska1808

Ik meende dat de botten juist harder worden met een jaar en dat de jongen dan niet meer goed door het bekken passen.
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Hamsters: Napoleon †

Berichtdoor Mariska1808 » 14 dec 2016 11:38

@ Annick, oh dat zou ook heel goed kunnen! Het was iets met de botten alleen weet ik even niet meer 1 2 3 wat. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Berichtdoor elysehamster » 14 dec 2016 13:33

Nu weet ik ook dat er heel veel fokkers op dit forum zitten, die hier ook heel serieus in zijn. En terecht.

Ik wil graag met goede hamsters fokken en het liefst van een hamstery natuurlijk, omdat je dan meer garantie hebt over hoe de dieren in elkaar steken. Maar ik wil bijvoorbeeld niet op kleur fokken. Maakt mij dat dan gelijk een 'slechte' hamstery? Soms krijg ik die indruk wel :/
elysehamster

Berichtdoor Hamstersam » 14 dec 2016 14:44

Elke hamstery heeft weer een ander fokdoel, en ik vind zelf 'kleur' niet het meest belangrijke doel. Ik vind lieve en gezonde hamsters belangrijker, en het maakt je zeker geen slechte hamstery
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 14
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor elysehamster » 14 dec 2016 16:21

Ik merk bijvoorbeeld erg dat er zulke strenge eisen zitten aan het kopen van een fokhamster, natuurlijk is dat begrijpelijk. Maar het lijkt wel alsof ik er niet aan kan komen omdat ik niet op elk aspect wil fokken.
elysehamster

Berichtdoor xAnnick » 14 dec 2016 16:28

Ondanks dat je niet op kleur wilt fokken is het toch belangrijk om je er wel mee bezig te houden en kennis op te doen, omdat er combinaties zijn die je niet moet maken. Deze combinaties kunnen hele nare gevolgen hebben voor jongen (zoals satijn x satijn of dominant spot x dominant spot) en daarom is het belangrijk om misschien toch een kleur te kiezen om mee te beginnen en dan later kun je altijd nog kijken naar andere kleuren. Gewoon fokken zonder op de kleur te letten (zal je niet doen neem ik aan, maar gezien je zegt dat je kleur niet zo belangrijk vind) zou ik niet doen.

Ik heb zelf geen ervaring met fokken overigens, dit is enkel kennis die ik via dit forum heb verkregen.
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Hamsters: Napoleon †

Berichtdoor Haags Hopje » 14 dec 2016 16:51

gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor elysehamster » 14 dec 2016 16:53

xAnnick schreef:Ondanks dat je niet op kleur wilt fokken is het toch belangrijk om je er wel mee bezig te houden en kennis op te doen, omdat er combinaties zijn die je niet moet maken. Deze combinaties kunnen hele nare gevolgen hebben voor jongen (zoals satijn x satijn of dominant spot x dominant spot) en daarom is het belangrijk om misschien toch een kleur te kiezen om mee te beginnen en dan later kun je altijd nog kijken naar andere kleuren. Gewoon fokken zonder op de kleur te letten (zal je niet doen neem ik aan, maar gezien je zegt dat je kleur niet zo belangrijk vind) zou ik niet doen.

Ik heb zelf geen ervaring met fokken overigens, dit is enkel kennis die ik via dit forum heb verkregen.

Ja natuurlijk let ik er op dat dat ze gezond blijven. en dat bij sommige rassen veel sterfte, zwakte ligt enzo. Net als bij rexen onderling.
elysehamster

Berichtdoor Haags Hopje » 14 dec 2016 17:08

welke hamstery wilt jou geen hamster geven omdat je niet op een bepaalde kleur wilt gaan fokken?
kan mij niet voorstellen dat die er is.
Er kan je wel geadviseerd zijn om bepaalde kleuren gelieve niet te combineren zoals geel en creme bijv. of roan en ander witpatroon etc. omdat het gewoon problemen kan geven op gebieden van gezondheid of kleur identiteit en kleur achteruitgang als je volgens standaard fokt.
fokkers die showen fokken naar standaard en hun doelstelling is vaak een kleur te verbeteren en als er dan iemand met hun gefokte dieren dan bewust de kleur "verpesten" waar zij zich jaren lang voor inzetten, het zo goed mogelijk te krijgen, lijkt het mij wel een beetje logisch toch?

ik zou het ook zonde vinden als er met mijn hamsters, waar ik al jaren geen creme gerelateerde kleuren in meng omdat dit geel maskeert en de kleur geel verpest, ineens gemengt word met creme,donkersepia etc.
Dus een beetje rekening houden met een kleuren palette mag wel.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor elysehamster » 14 dec 2016 17:34

Haags Hopje schreef:welke hamstery wilt jou geen hamster geven omdat je niet op een bepaalde kleur wilt gaan fokken?
kan mij niet voorstellen dat die er is.
Er kan je wel geadviseerd zijn om bepaalde kleuren gelieve niet te combineren zoals geel en creme bijv. of roan en ander witpatroon etc. omdat het gewoon problemen kan geven op gebieden van gezondheid of kleur identiteit en kleur achteruitgang als je volgens standaard fokt.
fokkers die showen fokken naar standaard en hun doelstelling is vaak een kleur te verbeteren en als er dan iemand met hun gefokte dieren dan bewust de kleur "verpesten" waar zij zich jaren lang voor inzetten, het zo goed mogelijk te krijgen, lijkt het mij wel een beetje logisch toch?

ik zou het ook zonde vinden als er met mijn hamsters, waar ik al jaren geen creme gerelateerde kleuren in meng omdat dit geel maskeert en de kleur geel verpest, ineens gemengt word met creme,donkersepia etc.
Dus een beetje rekening houden met een kleuren palette mag wel.

Nee, het is niet dat ik echt al gericht ben gaan zoeken maar zo een idee kreeg ik. Er komt zo veel bij kijken (wat ik er uiteraard voor over heb) kan best zijn dat ik het verkeerd gelezen heb of niet helemaal heb begrepen.

En kleur wil ik er echt wel op letten, alleen denk ik niet dat ik als beginnende 'bewuste' fokker direct een heel goed nest kan fokken met perfecte genetische codes en kleuren, als je begrijpt wat ik bedoel hihi.
elysehamster

Berichtdoor Haags Hopje » 14 dec 2016 17:44

ohhh, dat idee kreeg ik dat je om die reden al bij iemand geen hamster kon krijgen.

al jaren bestaat de uitdrukking: 'eerst bouwen, dan verven' in het fokkerswereldje.
wat dus betekent dat het veel belangrijker is om eerste de vorm/bouw van de hamster goed te fokken, en als dit bereikt is dan pas die bepaalde kleur die je mooi vind in de volgende generatie erin te fokken en andere kleurgenen bijv. juist uit te sluiten die je niet meer wilt.
want veranderen van kleuren is vele malen makkelijker en sneller voor elkaar te krijgen dan hamsters fokken met de juist vorm/bouw en dit ook te behouden.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor elysehamster » 14 dec 2016 17:54

Haags Hopje schreef:ohhh, dat idee kreeg ik dat je om die reden al bij iemand geen hamster kon krijgen.

al jaren bestaat de uitdrukking: 'eerst bouwen, dan verven' in het fokkerswereldje.
wat dus betekent dat het veel belangrijker is om eerste de vorm/bouw van de hamster goed te fokken, en als dit bereikt is dan pas die bepaalde kleur die je mooi vind in de volgende generatie erin te fokken en andere kleurgenen bijv. juist uit te sluiten die je niet meer wilt.
want veranderen van kleuren is vele malen makkelijker en sneller voor elkaar te krijgen dan hamsters fokken met de juist vorm/bouw en dit ook te behouden.

Daar ben ik het volledig mee eens. Mag ik je een privébericht sturen?
elysehamster

Berichtdoor Haags Hopje » 15 dec 2016 19:46

ja tuurlijk, waarom zou je niet mogen ;)
ik bijt niet! :D
gr. Chantal
Haags Hopje

Keer terug naar Fokken & voortplanting