Het fokken van Roan/White bellied bij Syren

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Het fokken van Roan/White bellied bij Syren

Berichtdoor DopeyCarlijn » 02 jan 2017 17:35

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over het fokken van Roan. Als ik wat meer ervaring heb met het fokken zou ik het namelijk ook wel af en toe een roan nestje willen fokken. Ik heb me al flink ingelezen over het fokken, genetica enz. e ik begin het allemaal steeds beter te begrijpen.
Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat je roan het beste alleen kan fokken met creme gerelateerde kleuren, omdat creme zelf ook naar wit kan gaan nijgen met roan. Ook dat je het beter gescheiden kan houden van zilvergrijs, omdat dat wit kan worden en je dan dus niet meer kunt zien of de hamster roan is of niet. Ook van andere witte tekeningen, zoals witband, dominant spot enz. Nou vroeg ik me onder andere af hoe dat bijvoorbeeld zit met Off-white? Dit is een creme gerelateerde kleur, maar hier kan je ook zilvergrijze ukken van verwachten. Zou dit nou een hamster zijn die je dan wel of niet moet gebruiken? Het zelfde geld volgens mij voor zilver sepia. Ook dacht ik dat het waarschijnlijk heel moeilijk is om een nestje te krijgen met alleen creme gerelateerde kleuren aangezien veel hamsters tegenwoordig toverballen zijn. Dan kan je bijvoorbeeld wel twee Donker sepia gebruiken, maar als ze allebei toevallig zwart dragen of zo dan heb je toch als nog een creme on gerelateerde kleur?

Eventuele tips of valkuilen zijn welkom. Graag geen discussie over dat ik het niet moet gaan fokken, omdat het zo gevaarlijk is. Stuur me dan maar een PB.

Alvast bedankt!
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Re: Het fokken van Roan/White bellied bij Syren

Berichtdoor Nona » 03 jan 2017 00:24

Het is niet zo dat je roan wel of niet moet mengen met creme of grijs omdat die kleuren naar wit kunnen neigen. Dat heeft er niets mee te maken. Het gaat erom of de hamster genetisch wel/niet roan is, als je dit zeker weet kun je voorkomen dat je lethale roan x roan verparingen doet.

Het ding met roan is dat je het roan patroon sowieso NIET zult zien op niet-creme kleuren, het komt alleen tot uiting bij creme. En dus ook een hamster die een combinatie is van creme + andere kleuren. Dus ja, een offwhite hamster zal roan zijn. Het kan echter zo zijn dat je dat niet ziet omdat offwhite al zo licht van kleur is. Bij donkersepia is het bijv. wel erg duidelijk te zien ;)

Bij kleuren zonder creme komt het roan patroon niet tot uiting, een zwarte hamster zal bijv. geen roan patroon vertonen. De hamster zal wel een witte buik hebben, echter zijn er meer kleuren met een lichte buikkleur en zoals je al opmerkte hebbe bijv. de patronen witband en dominant spot ook een witte buik. Je weet dus bij die hamsters nooit zeker of ze wel of geen roan gen hebben. Je mag ze daarom niet verparen met een hamster die roan is/zou kunnen zijn om roan x roan te voorkomen.

Het is niet erg als de ouders andere kleuren dragen, anders zou je alleen zuivere creme x creme dieren kunnen fokken ;) En roan zie je ook in andere kleuren, dus dat kan wel. Je moet alleen goed opletten. Als je roan zou willen fokken is het belangrijk om geen dier dat roan is te verparen met een ander dier wat roan is/zou kunnen zijn (dit geld dus sowieso voor iedere hamster met een witte buik zoals witband en dominant spot, maar ook hamsters met een roan ouder waarvan je op basis van de buikkleur het niet met zekerheid durft te zeggen). De meeste dieren met witband etc zullen geen roan zijn, maar waarom zou je het risico nemen? Het is prima mogelijk een dier dat roan is/zou kunnen zijn te kruisen met een 'veilig' dier, bijv. een zwarte hamster zonder witte buik is gewoon safe.

Maaaar weet je nog dat ik zei dat je roan niet ziet op niet-creme kleuren? Het zou dus niet nuttig zijn om een roan dier te verparen met een zwarte hamster die geen creme draagt, want dan zie je het roan patroon op geen enkele uk terug ;) Als je een patroon wil fokken dan wil je dat natuurlijk ook wel zien, anders kun je het net zo goed niet fokken, dan weet je ook zeker dat het veilig is :P

Wat dus veel logischer zou zijn is een dier wat roan is/misschien roan kan zijn te verparen met een creme dier (dit mag creme zijn of een combinatie kleur zoals mink, donkersepia etc). Kies dan wel voor een kleur waarbij je kunt zien of het dier wel/geen roan patroon heeft!! Dus geen roan dier kruisen met een offwhite of wit donkeroog die misschien stiekem toch ook roan blijkt te zijn ;) Maar een roan dier kruisen met een donkersepia zou bijv. een goede match zijn, bij donkersepia zie je duidelijk of het roan patroon aanwezig of afwezig is want het is een behoorlijk donkere kleur dus zo neem je geen risico's.

Klinkt dat een beetje logisch dusver?
Groetjes van Nona & alle hamstertjes van Hamstery Blue Skies.
Volg alles binnen de Hamstery via onze website en facebook pagina.
Steun onze Hamstery door je Zooplus.nl bestellingen te plaatsen via >deze< link!
Nona

Leeftijd: 24
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 03 jan 2017 01:04

Ja, dat weet ik en bedoelde ik ook. Ik heb misschien alleen wat details weg gelaten waar door je dat niet er uit kon begrijpen. Ik bedoelde dus dat je die kleuren en patronen beter kan vermijden omdat het kan zijn dat je daar bij niet kan zien of het dier roan is of niet. Als ik Roan ga fokken ga ik dat ook zeker doen met creme gerelateerde kleuren, maar ik vroeg me dus af of het dan niet erg is als beide ouders dan bijvoorbeeld voor zwart dragen en er een zwarte hamster uit komt.

Ja, ik snap het helemaal, bedankt! Donker Sepia is zo ie zo een kleur waar ik me op wou gaan richten.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor LadyGuardian » 04 jan 2017 02:09

Overigens wil ik hier geen discussie mee uitlokken over dat je het niet moet doen. Is het niet handiger om eerst meer over genetica en over het fokken van hamsters te weten voor je dieren met zo'n gen gaat fokken?
Ik heb het gevoel dat je graag wil en veel wil leren, maar soms ook precies datgene wil doen waar je juist risico's meeloopt en van hot naar her springt.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡
LadyGuardian

Leeftijd: 28
Hamsters: -

Berichtdoor _mona_ » 04 jan 2017 10:09

Ik ben het wel eens met Sanne. Ik vind het super hoeveel info je vraagt, verzamelt en leert.
Maar roan blijft een riskant gen, ik weet nog dat er ervaren fokkers waren die het niet aandurfde om ermee te fokken. Waarom begin je niet eerst met een veilige kleur, zoals creme en donkersepia ofzo, dan kan je later door met het roan gen als je nog beter weet hoe alles werkt en meer ervaring hebt.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor DopeyCarlijn » 04 jan 2017 15:25

Er staat ook in het begin van mijn tekst dat als ik meer ervaring heb in het fokken enz. Ik roan wil gaan fokken, maar wel alvast er over probeer te leren.
DopeyCarlijn

Berichtdoor LadyGuardian » 04 jan 2017 17:04

Ik ben mijn bericht alleen maar begonnen omdat ik zelf vind, dat je overal probeert te zijn. Daar zie ik valkuilen... Ga met fokkers praten. Meng je in dat wereldje. Zorg dat je goede fokdieren krijgt. Ga vervolgens een mooie lijn opbouwen, met dieren die een goede bouw hebben en kijk dan naar de kleuren en tekeningen.

Je wil nu overal en nergens alle informatie vandaan halen die je kan krijgen. Maar begin eerst eens stap voor stap. Er zijn belangrijkere dingen dan kleuren en tekeningen, die komen vanzelf wel. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
LadyGuardian

Berichtdoor DopeyCarlijn » 05 jan 2017 01:41

Oke, dus jij zegt dat is met fokkers moet afspreken zo dat ik van hun kan leren?
DopeyCarlijn

Berichtdoor LadyGuardian » 05 jan 2017 13:21

Nou dat wil ik niet perse zeggen, maar dat kan wel een optie zijn. Een band opbouwen met medefokkers kan absoluut geen kwaad. Aangezien je voor het opstarten van een foklijn toch echt fokdieren moet hebben en jij een hele specifieke lijn met roan wil opzetten. Dan heb je ook goede dieren met een goede roan kleuring nodig. En als jij mannen wil lenen van iemand dan wil diegene wel weten waar het beestje naar toe gaat. Het zijn in de eerste plaats voor de meeste ook gewoon huisdieren en baasjes willen dat daar net zo voor gezorgd word als bij hun thuis. Ik zou ook niet zomaar een vreemde een aantal weken op mijn beestjes laten passen.

Daarnaast kan je van de fokkers leren hoe zijn omgaan met selecteren op bijvoorbeeld bouw, grootte en/of kleur. En hoe je er voor zorgt dat je hun foklijn in eerste instantie niet aantast. Dit gaat dan alleen nog over het fokken zelf.

Maar heb je wel nagedacht over roan?

Is er uberhaupt wel vraag naar hamsters met een roan tekening? Ze kunnen alleen weg naar fokkers die weten wat ze doen of naar baasjes die er absoluut niet mee gaan fokken.

Roan is ook nog geen erkende kleur naar wat ik zo op internet lees, dus voor keuringen moet je meer aanleveren dan alleen de hamster.

Wat als de hamsters wit en zonder ogen worden geboren? En binnen 2-3 weken waarschijnlijk doodgaan?
Hoe ga je hier mee om? Hoe ga je om met mensen die een hamster van zo'n nestje hebben gereserveerd?

Welke kleuren wil je gaan fokken in combinatie met roan? Want dan zit je wel behoorlijk vast aan een kleurpalette. Je kan niet zeggen: Oh, ik fok voornamelijk zwart en af en toe een roan nestje. Bijvoorbeeld..

Je bent geen blikjes cola aan het vermeerderen, he.We hebben het nog altijd over levende wezens.

Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken naar de fokdoelen en wat je kan bijdragen aan het fokken van hamsters en daar op verder moet kijken.

Ik wil je absoluut niet ontmoedigen met mijn berichten, maar hopelijk inspireer ik je om verder te kijken en te laten nadenken.
LadyGuardian

Berichtdoor DopeyCarlijn » 06 jan 2017 01:04

Ik heb ik grotendeels al over nagedacht. Ik waardeer je hulp zeker en zal het ook zeker respecteren. Ik wil in April zo ie zo naar exoknaag weer om met andere fokkers te kunnen praten daar naast zal ik ook zeker een keer afspreken met verschillende fokkers.

Ik zal de roan alleen in combinatie met crème doen, maar vooral met Donker sepia.

De meeste zullen inderdaad gewoon als huisdier weg gaan met een fokverbod. Ik kan natuurlijk nooit 100% er voor zorgen dat dit ook wordt na geleefd, maar ik zal zeker de mensen inlichten over dat de ukken roan kunnen zijn of zijn en wat de gevolgen er van kunnen zijn als dit verkeerd gefokt wordt. Daar naast zullen ze zo ie zo alleen met mensen mee gaan die ik vertrouw en waar van ik denk dat die dat gewoon zullen respecteren.

Ik weet dat ik niet met blikjes cola fok en ik vindt dit eerlijk gezegd wel een beetje onaardige manier om te zeggen.

Over fokdoelen heb ik wel al vaker te horen gekregen en over na gedacht. Geef ik de indruk dat ik dat niet heb gedaan of is dit een standaard tip van je?
DopeyCarlijn

Berichtdoor LadyGuardian » 06 jan 2017 11:42

Mijn idee is gewoon dat veel mensen hier de meest wilde plannen hebben om een hamstery op te zetten en vervolgens afhaken omdat het te moeilijk word. En de beesten worden daar de dupe van. Dat is niet alleen hier, maar ook op andere plekken zo. En dat vind ik gewoon kwalijk. En daar ben ik in de afgelopen jaren wel harder in geworden.

Ik heb nog nergens fokdoelen gezien buiten het met roan willen fokken. Maar het is ook een standaard tip.

Ik ben zelf overigens geen fokker. Er zijn wat mij betreft al genoeg fokkers (zeker voor syren) en ik heb er simpel weg gewoon geen tijd voor. Maar ik draai naar mijn idee wel lang genoeg mee met de dierenwereld en hier op het forum om tips te geven.
LadyGuardian

Berichtdoor DopeyCarlijn » 06 jan 2017 17:25

Oké, ik snap het. Ik heb wel ergens mijn fokdoelen neer gezet, maar weet niet meer precies welk bij welk onderwerp.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 06 jan 2017 20:39

je verdiepen in Roan kan altijd nog, zou eerst zeker 4 jaar ervaring opdoen met een makkelijker kleurenpalette zoals je al aangaf dat je creme en umbrous in de vorm van donker sepia dus leuk vind.
dus de basis genetica wat betreft het effect van Roan is belangrijk te weten maar, meer dan, dat het dus niet gekruist mag worden en hoe je Roan eventueel kunt herkennen en wanneer het niet te zien is, is niet nodig.

Overigens vond je het al lastig aan goede dieren te komen van fokkers en het liefst niet te ver voor kunt reizen(correct me if I'm wrong), dan kan ik je al zeggen dat het aan Roan hamsters komen helemaal geen makkelijk iets is ;)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 07 jan 2017 15:29

Oke, dat zal ik ook zeker doen.

Dat klopt voor nou inderdaad, omdat ik niet echt veel verdien(natuurlijk wel genoeg om hamsters te onderhouden), maar ik ben wel op zoek naar een andere baan waar ik hopelijk wat meer verdien en wat vastere uren heb. Dan kan ik hopelijk ook op mezelf gaan wonen. Dat geloof ik! Het wordt zo ie zo maar heel weinig gefokt in nederland toch? In ieder geval niet gericht op roan.

Ik laat het dan nu voor, zoals het is.(ik vindt het ook gewoon leuk om van alles en nog wat over dieren te leren :D ) Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik me altijd eerst goed inlees over dieren voor dat ik ze aanschaf :bloos: . Ik leer nu bijvoorbeeld ook over het natuurlijk gedrag van honden enz. :D
DopeyCarlijn

Berichtdoor Dukat » 10 jan 2017 20:07

Geheel off topic, maar ik vind het natuurlijke gedrag van honden ook erg interessant. Ik hoef zelf geen hond, maar ik wil graag de honden in mijn buurt beter begrijpen. ;)

On topic,
Ik vind roan prachtig, maar gewoon wildkleurig kan ik ook heel mooi vinden. Daarnaast kan ik hamsters al erg mooi vinden omdat ze een leuk kopje hebben. Elke hamster kijkt weer anders en heeft een uniek gezicht. Sorry weer off topic, unieke gezichten hebben niets met kleurslag te maken. :bloos:
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting