Russische dwerghamsters

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Russische dwerghamsters

Berichtdoor Tjoto » 07 okt 2017 19:36

Hallo allemaal.

Ik heb rond mei 2 Russische dwerghamstertjes gekocht. Het vrouwtje is van 17 januari 2017 en het mannetje van 25 april 2017. Het mannetje is wit en het vrouwtje is bruin.

Na een aantal weken (ongeveer 5) hebben we de twee eens bij elkaar gezet, kijken hoe ze dat vonden. Het vrouwtje was nogal 'aggresief' en viel het mannetje verscheidene keren aan. Het mannetje ging toen op zijn ruggetje liggen. Dit hebben we om de maand geprobeerd, en steeds met het zelfde resultaat. We hebben het tot september maar met rust gelaten, en alsnog een keertje geprobeerd rond de 17e van september. Met succes, denk ik. Het mannetje was de baas, en het vrouwtje gaf zich na een tijdje over. De eerste nacht hebben we de buizen losgekoppeld, zodat ze gescheiden van elkaar zijn voor de zekerheid. De dag daarna hebben we de buizen weer op elkaar aangesloten. Rond 4 uur werden ze allebei even wakker en, wederom, was het mannetje de baas. We hebben 4 dagen lang de buizen op elkaar aangesloten gehouden. Rond 7 uur 's avonds zagen we dat het mannetje wel zin had in een partij. We konden niet goed zien of hij bovenop het vrouwtje ging zitten of niet. Het vrouwtje piepte zachtjes, maar na 5 minuten ging het vrouwtje weg, en begon te rennen in haar rad. Het mannetje wilde het zelfs proberen in het rad wat niet gelukt is, zoals wij al verwachtten. Het vrouwtje probeerde constant het mannetje mee te lokken, maar dat begreep hij niet. :-? Na een paar dagen gingen we overdag even kijken in het huisje van de man, en tot onze verbazing troffen we daar beide hamstertjes naast elkaar aan! Dit hadden wij totaal niet zien aankomen. Ze hebben zo'n 3 nachten bij elkaar gezeten, totdat het vrouwtje een beetje geïrriteerd werd. Ze probeerde het mannetje af en toe weg te jagen. Ik heb gelezen dat dat een aanwijzing kan zijn dat het vrouwtje gedekt is? Want op een ander forum stond dat het vrouwtje nogal afbijtend kan zijn als ze zwanger is. :-| Het mannetje ging ook weer op zijn rug liggen. We hebben ze voor de zekerheid toch maar van elkaar gescheiden. De dag daarna hebben we ze weer aan elkaar verbonden, en de volgende dag lagen ze samen vredig in 1 huisje!

Nu is mijn vraag: Zijn er aanwijzingen dat het vrouwtje zwanger is, en hebben jullie misschien nog tips??
Ik zal z.s.m. wat foto's van beide hamsters weergeven.

Alvast bedankt,

Tjoto.

P.S: Het mannetje heet Snowie, het vrouwtje heet Brownie.

EDIT: Brownie is net 5 minuten geleden wakker geworden. Ze is net naar het kooitje van Snowie gelopen, en begon daar in een hoekje te graven. Ze zal helemaal onder het stro te graven. Moeten we haar voor de zekerheid extra nestmateriaal geven?
Tjoto

Re: Russische dwerghamsters

Berichtdoor xAnnick » 07 okt 2017 20:35

Naar mijn weten zijn er geen aanwijzingen dat het vrouwtje zwanger is, behalve dat ze aankomt in gewicht. Dus regelmatig wegen kan uitkomst bieden.

Dan een andere vraag: wat is de afstamming van de hamsters? Heb je je ingelezen over de risico's en ben je je bewust van het feit dat je de moeder en mogelijk ook de baby's kunt verliezen? Heb je nagedacht over wat je hiermee wilt bereiken?
"Bij elkaar zetten om te kijken hoe ze dat vonden" vind ik namelijk geen goede reden om mogelijk het leven van moederhamster op het spel te zetten :-|

Dat bedoel ik trouwens niet vervelend, maar mijn hamstertje is het "gevolg" van vermeerderen en dat juich ik dus niet toe, hoe lief ze ook is.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Phoebe <3

Berichtdoor Tjoto » 07 okt 2017 20:41

xAnnick schreef:Naar mijn weten zijn er geen aanwijzingen dat het vrouwtje zwanger is, behalve dat ze aankomt in gewicht. Dus regelmatig wegen kan uitkomst bieden.

Dan een andere vraag: wat is de afstamming van de hamsters? Heb je je ingelezen over de risico's en ben je je bewust van het feit dat je de moeder en mogelijk ook de baby's kunt verliezen? Heb je nagedacht over wat je hiermee wilt bereiken?
"Bij elkaar zetten om te kijken hoe ze dat vonden" vind ik namelijk geen goede reden om mogelijk het leven van moederhamster op het spel te zetten :-|

Dat bedoel ik trouwens niet vervelend, maar mijn hamstertje is het "gevolg" van vermeerderen en dat juich ik dus niet toe, hoe lief ze ook is.

Op welke manier bedoel je 'verliezen'? Ik begrijp je wel hoor, maar ik vraag het nog even hier of mensen vragen, opmerkingen of tips hebben.
Tjoto

Berichtdoor xAnnick » 07 okt 2017 20:42

Dat de geboorte misgaat en de moeder inclusief baby's overlijdt, keizersnede (daarover heb ik al gelezen bij syren) of dat de moeder de baby's opeet.

xAnnick

Berichtdoor Tjoto » 07 okt 2017 20:45

xAnnick schreef:Dat de geboorte misgaat en de moeder inclusief baby's overlijdt, keizersnede (daarover heb ik al gelezen bij syren) of dat de moeder de baby's opeet.

Daar hebben wij zeker aan gedacht. Ook heb ik me redelijk ingelezen over de moeder die de baby's opeet. Je kunt dat deels voorkomen door genoeg eiwitten te geven, daarom hebben wij ook meelwormen ingekocht. De natuur gaat zijn gang, en ik ben er dus zeker van bewust dat er hamstertjes overlijden. Het is een risico dat erbij hoort.

EDIT: Ik wil je nog zeer bedanken voor de tip met de weegschaal, die gaan wij zeker gebruiken!
Tjoto

Berichtdoor xAnnick » 07 okt 2017 20:50

Maar waarom wil je dat risico lopen dan? Goed in ieder geval dat je je een beetje hebt ingelezen!

Heb je al bedacht wat er met de jongen gaat gebeuren? Voorwaardes waar potentiële baasjes aan moeten voldoen? Heb je ruimte voor als de jongen langer moeten blijven?

xAnnick

Berichtdoor Tjoto » 08 okt 2017 08:34

xAnnick schreef:Maar waarom wil je dat risico lopen dan? Goed in ieder geval dat je je een beetje hebt ingelezen!

Heb je al bedacht wat er met de jongen gaat gebeuren? Voorwaardes waar potentiële baasjes aan moeten voldoen? Heb je ruimte voor als de jongen langer moeten blijven?

Nou, in de echte natuur lopen de hamsters ook het risico. En bij mensen bestaat dit risico ook, maar bij mensen wordt er veel voor gedaan. Eigenlijk zit aan alles wat je doet of wilt een risico. Goed of slecht.

Jazeker, daar heb ik al aan gedacht. Wij hebben 3 dierenwinkels in de buurt, en die hebben nog lege kooitjes bij de hamsters. Als we er een paar overhouden wil ik ze hier wel aanbieden of via marktplaats.

Die ruimte hebben wij ook. Op dit moment zijn er 2 kooien in beslag genomen door het mannetje en vrouwtje. Wij hebben in de kast nog 4 andere kooien liggen die wij kunnen gebruiken voor de hamstertjes.
Tjoto

Berichtdoor xAnnick » 08 okt 2017 08:57

Klopt, maar wij mensen beslissen nu voor de dieren, want dit is al lang de natuur niet meer.

De dierenwinkel is wel de laatste optie waar je je hamsters naartoe moet willen doen, als ik eerlijk ben. Dan weet je echt niet waar ze terechtkomen en het advies in de meeste dierenwinkels is bagger (excuseer de uitdrukking). Dan kun je ze nog beter hier aanbieden :-)

Nog als tip: bij dit subforum (fokken & voortplanting) staat een FAQ, daar staat ook nog veel handige info in :-)
Succes!

xAnnick

Berichtdoor Tjoto » 08 okt 2017 09:05

xAnnick schreef:Klopt, maar wij mensen beslissen nu voor de dieren, want dit is al lang de natuur niet meer.

De dierenwinkel is wel de laatste optie waar je je hamsters naartoe moet willen doen, als ik eerlijk ben. Dan weet je echt niet waar ze terechtkomen en het advies in de meeste dierenwinkels is bagger (excuseer de uitdrukking). Dan kun je ze nog beter hier aanbieden :-)

Nog als tip: bij dit subforum (fokken & voortplanting) staat een FAQ, daar staat ook nog veel handige info in :-)
Succes!

Oké bedankt voor de tips! Ik zal je nog wel op de hoogte houden in dit topic. ;)
Tjoto

Keer terug naar Fokken & voortplanting