Uitleg + vragen topic genetica Dwergjes!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Uitleg + vragen topic genetica Dwergjes!

Berichtdoor Killian » 01 aug 2012 13:22

Hmm waarschijnlijk gaan dan met de nakomelingen weinig/niet verder gefokt worden maar eerder huisdierhamstertjes.
Killian

Berichtdoor YamaSaki » 01 aug 2012 15:12

Even een vraagje terzijde, naast de genetica...
Weet Lisa dat je met Nova wilt fokken?
Aangezien er inderdaad al zoveel ukkies uit die lijn zijn (heb hier ook een broertje Nero als huisdiertje in huis).

Ik zou er inderdaad geen verder fokdiertjes van maken...
R.I.P. Snowy 26-8-2010/12-10-2011
R.I.P. Mr.Aki 10-4-2008/29-12-2011
R.I.P. Spikey 26-8-2010/21-7-2012
R.I.P. Ciela 7-3-2012/3/8/2012
YamaSaki

Leeftijd: 27
Hamsters: Nero,Mia&Beertje

Berichtdoor Killian » 01 aug 2012 15:47

Nova? Het jongetje van Nova ga ik mee fokken. En jah Lisa weet het dat ik ermee ga fokken. Ondertussen zijn er al 3 geinteresseerd om ze als huisdier te houden en niet verder mee te fokken.

Maar als je nog andere vragen erover hebt pm me dan even want we zijn denk ik off-topic aan het gaan :-)
Killian

Berichtdoor LadyBee » 01 aug 2012 17:54

Mimosa schreef:Ik dacht dat merle x merle geen probleem was eigenlijk.

oh dan heb ik het verkeerd begrepen! krijg je dan 100% merle? of hoe vererft dat dan verder?
pearl x pearl kan sowieso niet he?
en merle x pearl dan?
Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
LadyBee

Hamsters: genoeg..

Berichtdoor **Lilia** » 01 aug 2012 18:01

Wat is dat toch met die horrorverhalen over parel? Merle x merle is minder over bekend dan parel x parel, en iedereen roept altijd zo hard mogelijk tegen elkaar op dat je blinde of oogloze of verminkte hamsters krijgt maar daar heb ik nog nooit ook maar enig bewijs van gezien! Het vermoeden is dat omdat er nooit 100% parel geboren is uit parel x parel (of een verwaarloosbaar aantal, ik ken de cijfers niet), parel lethaal zou zijn. 25% sterft af in de baarmoeder, wordt nooit geboren, geen consequenties voor de moeder.

Merle vererft dominant, in zo'n geval zal 75% van het nestje merle worden. Merle x parel is niet zo zeer een medisch probleem, het verschil tussen parel en parel merle zal alleen lastig te zien zijn, en dan weet je uiteindelijk niet meer wat je fokt.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor .:Frances:. » 02 aug 2012 00:16

Volgens mij stond er een stukje op de site van martin braak over witte, oogloze hamstertjes. Ik geloof dat da ook rusjes waren, maar dat weet ik niet zeker meer.

-- 02 aug 2012 00:18 --

Ow, dat ging over de bontfactor http://www.dwerghamster.nl/blog/index.php?m=08&y=09&d=06&entry=entry090806-223618
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
.:Frances:.

Leeftijd: 20
Hamsters: George en Jefferson

Berichtdoor Mimosa » 02 aug 2012 14:43

Daarom kun je het beter niet doen, als bont onder je pearltje zit zie je dat niet. Zo kun je bont x bont fokken.
Mimosa

Leeftijd: 23

Berichtdoor Martin Braak » 03 aug 2012 08:59

Ik ben de creator van de bonte rusjes en ik heb ze nu zelf niet meer zitten. Als ik toen wist wat precies deze factor deed, had ik ze niet gefokt. Bontfactor gaat verder dan alleen witte vlekjes, ook richting de transportkanalen van de hersenen. Waardoor ze veel gevoeliger zijn voor aanvallen. Ik fok er niet meer mee!
Martin Braak

Leeftijd: 43

Berichtdoor LadyBee » 03 aug 2012 09:29

in welke zin bedoel je aanvallen? in de zin van het baasje aanvallen? of lichamelijke "kortsluitingen"?
Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
LadyBee

Hamsters: genoeg..

Berichtdoor Martin Braak » 03 aug 2012 09:32

Lichamelijke kortsluitingen, epilepsie.
Martin Braak

Berichtdoor **Lilia** » 03 aug 2012 19:34

Mimosa schreef:Daarom kun je het beter niet doen, als bont onder je pearltje zit zie je dat niet. Zo kun je bont x bont fokken.

De kans dat er uit een parel waar de achtergrond van bekend is, bont rolt, is vrij klein he. Bedoel, hoevaak heb je dat zien gebeuren? Heb je dat überhaupt zien gebeuren of gehoord? Laat staan de kans dat je twee parels treft die tegelijk bont zijn, maar ouders hebben die niet bont zijn of waar het generaties lang niet van bekend is. Die kans is volgens mij verwaarloosbaar klein.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
**Lilia**

Berichtdoor Mimosa » 04 aug 2012 21:15

Toch neem ik het risico niet, maar daar kunnen wij nog wel langer een discussie over voeren denk ik. Waarom zou je die combinatie maken terwijl het vroeger zo erg werd afgeraden?
Mimosa

Berichtdoor **Lilia** » 04 aug 2012 22:13

Vroeger was men veel minder op de hoogte van dingen die nu vanzelfsprekend zijn, niet alleen in de hamsterwereld. Ik vind het persoonlijk niet erg handig horrorverhalen te gaan verspreiden terwijl de helft van het verhaal niet klopt. Uiteindelijk weet niemand meer hoe het echt zit omdat iedereen elkaar napraat.
.
Daarbij zeg je dat je het risico niet neemt, alleen omdat het er is? Dan zou je mensen beter helemaal af kunnen raden te fokken. Aan fokken zit zoveel risico. Dat weet je net zo goed als ik. Ik had de kans dat er genetische tepelinfectie bijvoorbeeld op zou treden, ook niet overdacht, je hoort het nooit. Maar toch, bij mijn tweede nestje was het er waarschijnlijk. Een gezonde hamster met een goede achtergrond, onder goede omstandigheden, maar het risico was er dus wel, hoe klein ook. Ja ik ben niet met haar verder gegaan, maar nee ik stop niet met fokken omdat er kans is dat het ergens anders ook jarenlang verborgen is gebleven. Fokken ís risico nemen. Als parel x parel mij ontzettend goed lijkt, zou ik het misschien ook wel doen, ondanks dat ik niet alles van die combinatie af weet.

Verder kun je denken aan alle andere complicaties waar je kans op hebt. Doodgeboren ukken, moeders die de ukken opeet, vaders die de ukken aanvalt, moeders dood bij de bevalling, stuitliggingen, missende ledematen, enzovoorts waarvan sommige opties me een hogere kans lijken te hebben dan dat er uit parel x parel oogloze jongen rollen omdat toevallig beide ouders bont zijn, en die ook niet bevorderlijk zijn voor moeders en ukken. Raad je het dan af om te fokken omdat er kans is dat het misgaat? Ja bont x bont kun je makkelijk vermijden door parel x parel niet te fokken, maar als je graag alle risico's wilt uitsluiten, moet je niet fokken.

Dit is niet omdat ik per se wil aanraden parel x parel te fokken (het zou me echt om het even zijn, ik voorzie geen problemen, maargoed ik ben geen ervaringsdeskundige op gebied van dat soort kruisingen), maar omdat ik het vreemd vind om te zeggen dat je parel x parel niet zou moeten doen omdat er misschien onder beide bont zit, en het risico daar is, hoe klein ook. Grote risico's zou ik inderdaad ook proberen te vermijden, ik ben niet voor niets niet verder gegaan met een zoon of dochter van Amhra, maar met haar neefje, per direct op pensioen gezet.

Is verder niet lullig naar jou bedoeld, maar ik hoop dat mensen meer gaan nadenken over wat ze zeggen zonder elkaar klakkeloos na te praten. Iets met een klok en een klepel..
**Lilia**

Berichtdoor Mimosa » 04 aug 2012 22:16

Vraag dan toch af hoe dat de wereld in is gekomen, want een klein aantal jaar terug was die combinatie gewoon echt taboe. Natuurlijk neem je een risico als je gaat fokken, maar dat vind ik een beetje onzin om te roepen, ik weet daar ook alles van. Ik vertrouw die combinatie gewoon niet. 25% wat afsterft in de baarmoeder, terwijl dat helemaal niet hoeft eigenlijk als je voor een andere combinatie gaat waardoor er toch gewoon pearl uitkomt, nja dan hoeft dat ook niet van mij. Laat ik zeggen dat ik er gewoon huiverig over blijf.
Mimosa

Berichtdoor Martin Braak » 05 aug 2012 08:26

M.b.t. genetische tepelinfectie, die treedt bij het eerste nest al op en niet later, dit omdat bij aanmaak van melk deze melk niet weg kan. Tepel functioneert niet waarna deze geheel verwijdert wordt.

Er loopt nog steeds een discussie met Pearl of het wel of niet lethaal is. En dat komt mede omdat fokkers met grote namen en hoog aanzien beweren dat het niet lethaal is. En dat zij zonder problemen Pearl x Pearl fokken. En zij geen last hebben van kleine nesten. Het probleem hiervan is, dat het vaak om een aantal nesten gaat en gemiddeld bij 25% minder jongen het niet snel opvalt. In mijn ogen is Pearl lethaal en bestaat er geen Pearl die alleen maar Pearls veroorzaken (PePe genetisch gezien). Misschien is er in Engeland een wijziging opgetreden waardoor het daar niet meer lethaal is. Maar nogmaals.... ik wil met mijn eigen ogen bewijs zien voordat ik zeg dat het niet lethaal is. Als je begrijpt wat lethaal in zin van Pearl betekent, dan denk ik niet dat je doelbewust moet fokken. Lethaal bij Pearl betekent, zoals ik het zie, dat de vrucht afgestoten wordt. Het wordt niet geboren. Welke fase dit gebeurd, is onbekend. Wat ik bij mijn pearl combinaties gezien heb, is dat ze sneller stoppen met fokken en de vrouwtjes wat voller lijken te zijn. Maar nogmaals er zijn genoeg fokkers die pearl x pearl fokken. Ik moet alleen nog die pearl zien die alleen pearls veroorzaken....

Risico dat een Pearl bontfactor heeft lijkt mij zeer klein. Rus met bontfactor wordt nauwelijks gefokt.
Martin Braak

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting