Stambomen

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Stambomen

Berichtdoor Simone-de-hammie » 04 jan 2011 02:32

Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik met dit topic niemand beledigen
Ik heb niet de indruk dat er mensen aan het liegen en bedriegen zijn, maar wil het onderwerp stambomen graag eens van een andere kant belichten ;)

Een algemeen aangenomen standpunt in F&V naar mijn interpretatie is

"Een hamster is alleen fokgeschikt wanneer hij een stamboom heeft"

Hiermee doel ik merendeels op de syren.
Aan stambomen, hoe langer hoe beter, word hier een grote waarde gehecht
Stamboom betekend zekerheid, op kleur, op gezondheid, soms is zelfs de leeftijd bijgehouden.

Nu zie ik dit zelf anders.
Ik zie binnen het systeem van de stambomen talloze manieren om te frauderen.
Als ik morgen een heel nest knikstaarten krijg, en ik verzwijg het, meld het nest gewoon niet, zeg dat de dekking niet is gelukt etc.
Niemand die het ooit zal weten

Stel dat er hier een hamster doogaat met 8 maand aan een tumor en ik denk "nou dat staat niet goed, ik vermeld hem pas over een jaar en doe net of hij bijna twee word. Of beter nog! Ik zeg dat mijn kat hem heeft opgegeten, of dat hij is gevallen of ontsnapt."
Niemand die het ooit zal weten

Begrijp me niet verkeerd, zoals ik al zei ik heb helemaal niemand die ik van dit soort praktijken verdenk.
Wat ik ernstig vind, is dat niemand het zou merken als een fokker het hier wel zou doen.
Zou jij het merken? Als Klaasje of Henk dit deed?

Als ik een hamster aanschaf voor de fok, let ik op de hamster zelf, en de fokker.
Wat is zijn of haar visie? Hoe is zijn of haar lijn.
Kan ik familie in de handen hebben?

Als er dan een stamboom bij zit is het een mooi extraatje, maar zeer zeer onbetrouwbaar.
Stel papa komt uit Duitsland? Mijn fokker vertrouw ik, maar die duitser kan wel vanalles frauderen toch?

Nouja, ik denk dat ik mijn punt gemaakt heb.
Wat ik hoop te bereiken is dat we het eens zijn dat stambomen niet echt veel zeggen, op zijn minst niet heilig zijn.
Wat er toe doet is dat de hamster van een fokker komt die ik vertrouw, met een goede lijn, die ik kan zien.

Overigens, ik houd zelf wel stambomen bij.
Ik ga ervan uit dat ik mezelf kan vertrouwen en niet intern ga frauderen haha.
Dit is ook nuttig om ongeplande inteelt te voorkomen en om te zien wat mijn hamsters dragen voor kleuren
En als hier een hamster ineens een afwijking heeft, kan ik die wellicht sneller traceren als ik een stamboom heb.

Het gaat hier specifiek dus over de waarde van een stamboom, bij de aanschaf van een nieuwe fokhamster.
[url]=http://www.geelkerkenwever.webklik.nl[/url]
Hamstery Geelkerken-Wever
Simone-de-hammie

Leeftijd: 23
Hamsters: 21

Re: Stambomen

Berichtdoor E&R » 04 jan 2011 03:20

Ik kan deze gedachtegang heel goed volgen, inderdaad. Ik vermeld hier wel bij, dat ik dit soort dingen nooit zal toepassen (dat kan natuurlijk ook niemand controleren, maar ja...)
Stel dat ik nu zou zeggen dat mijn hamster maar 5 ukjes heeft gekregen, en iemand komt langs met 2 weken en ziet inderdaad maar 5 ukjes. Wie zegt dat ik de andere 5 niet in een vervoersbakje op een andere kamer heb gezet, zodat ik die 'buiten andermans weten om' kan verkopen. Als dat mensen zijn die hier op het forum niet bekend zijn, zal niemand hier waarschijnlijk achterkomen. Of zelfs dan, ze kunnen altijd nog zeggen dat ze die van een of andere fokker in Duitsland hebben. Of ik heb een nestje van een dierenwinkelhamster die ik verkoop als zijnde de ukjes van mijn stamboomhamster, omdat de stamboomhamster niet zwanger werd of het nest ruimde, of gewoonweg te weinig ukjes had voor de reserveringen.
Daarnaast is een stamboom heel makkelijk te frauderen, zoals Sanne van Sine Cera ook op haar site heeft staan, want zij is daar slachtoffer van geworden (mensen maken haar stambomen na en verkopen fokhamsters onder haar naam).

Ook met het punt over de doodsoorzaak kan inderdaad veel gesjoemeld worden. Naar wat ik heb gehoord en heb kunnen lezen, zijn er op het forum ook mensen geweest die wat schimmige verhalen opgehangen hebben over dierenartsenbezoeken. Ik denk dat het moeilijk is om eerlijk te zijn over bijvoorbeeld genetische tumoren, of iets dergelijks. Of als een overlijden veroorzaakt is door slechte verzorging of nalatigheid. Ik denk dat het voor een fokker maar wat 'makkelijk' is om dat soort dingen te verzwijgen.

Naast dat sommige dingen uit het oogpunt van 'als dat bekend wordt, verkoop ik niet meer' achtergehouden worden, denk ik dat er een redelijke kans is dat er ook mensen met minder goede bedoelingen op dit forum zullen zitten, die echt moedwillig de boel lopen te bedriegen. Of, stel, een pathologische leugenaar die uit een geestelijke stoornis rare verhalen ophangt. Als de kans 1 op 1000 is, dan nog kan zo iemand hier op het forum zitten toch? En zó makkelijk zijn ze niet altijd te herkennen!

Deze dingen zijn natuurlijk niet één twee drie te herkennen in een stamboom.

Nu moet ik zeggen dat ik ook niet ´op stamboom´ koop, het is inderdaad een fijne aanvulling maar het gaat in eerste instantie over de hamster zelf. Ik moet zeggen dat ik mijn vertrouwen ook in de handen gelegd heb van de mensen met wie ik samenwerk, en dat is me tot nu toe nog niet tegengevallen. Misschien heb ik geluk dat ik de juiste mensen heb getroffen. Maar wat ik wel een pré vind, is dat hier op het forum wel een grotere sociale controle plaatsvindt dan bijvoorbeeld op marktplaats. Zoals wat ik zei over de rare verhalen, die worden door de collectieve kennis van alle forummers samen wel ´afgestraft´. Dat is van de ene kant lastig als je een keer echt een ´raar´ verhaal hebt, maar van de andere kant zorgt die macht van de massa er wel voor dat het, voor zover mogelijk, eerlijk wordt gehouden.
Roza - Rosa Aurata gaat samen met Sine Cera Hamsters! -- & Beertje & Wanda & Nisa & Lola & Abby en haar 10 prachtige babies!
E&R

Leeftijd: 24
Hamsters: De schatjes van Sine Cera!

Berichtdoor Vampiria » 04 jan 2011 09:01

Toevallig heb ik het hier ook over gehad op school met de knaagdierenmevrouw (ja dat klinkt lekker.. we hebben 2 docenten knaagdieren/konijnen en het gaat om de zij). Zij heeft ook gezegd: Ik heb prima hamsters, ik weet dat er twee oudjes tussenzitten met een borstbeenvergroeiing, die worden dan ook niet gebruikt voor de fok en de dieren daar aan gerelateerd ook niet. Zij houdt geen stamboom bij, dit puur omdat ze het kolder vindt, júist om wat Simone zegt. Je kan te makkelijk frauderen, alles is mensenwerk in de stambomen en het wordt nergens geregistreerd.

Zelfs bij konijnen moet je een merk in de oren laten zetten als je echte raskonijnen gaat fokken, bij hamsters wordt dit dan alweer een stukje lastiger, maar met de hoeveelheid hamsters die er al op de wereld zijn en de hoeveelheid hamsters die er nog bij gaan komen, is het ook gewoon amper te doen.

Edit: familie Braak houdt afaik ook geen stambomen bij.. toch?
Kusjes Vampiria en hamstertjes Ostara en Samhain
Website - Facebook
Knaagdieropvang Night Vision -Vaak een paar opvangers aanwezig, bekijk de website even!
Vampiria

Hamsters: Ostara & Samhain

Berichtdoor Sanne » 04 jan 2011 13:34

Ik vind een stamboom wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Om maar een voorbeeld te noemen: enige tijd geleden bood Annette mij aan om haar oranje vent Milied over te nemen. Een leuke vent en zo te zien totaal onverwant aan mijn beestjes. Maar toen we de stambomen naast elkaar legden, bleek dat hij anders de vijfde in mijn groep zou worden die ook verwant is aan het Finse Sweet's H-nest. Nou, dat had ik dus mooi NOOIT geweten als er geen stambomen waren.

Natuurlijk telt het gevoel dat je bij een fokker hebt ook mee, maar soms is het niet mogelijk om de fokker persoonlijk te bezoeken. Dan moet je toch afgaan op je onderbuikgevoel en wat mij betreft kan het bijhouden van een stamboom dan doorslaggevend zijn. Dat was tenminste mijn redenering toen we hamsters uit Denemarken hadden.
Andersom: bij Enrique, waar ik enkele hamsters vandaan heb, had ik een goed gevoel. Toch fokt hij redelijk groot en dan is een foutje snel gemaakt. Daarom vond ik het heel belangrijk dat hij een goede registratie bijhoudt, ook al komen daarvan maar drie generaties op een stamboom te staan. Maar wat de doorslag gaf was dat ik enkele ouderdieren zelf gezien en vastgehouden had. De dieren worden daar in vier klassen gehouden (0-1, 1-2, 2-3 en 3+) en het was duidelijk dat deze dieren wel degelijk per klasse in leeftijd verschilden. Of hij daar letterlijk dieren van ouder dan drie jaar had zitten kan ik natuurlijk niet controleren maar het was wel duidelijk dat die dieren erg oud waren. Ik vond het vooral goed dat die dieren er nog zaten en niet werden verkocht als ze niet meer inzetbaar waren. Op die manier blijft de verwachte leeftijd gecontroleerd en gegarandeerd.

In Denemarken wordt wel een registratiesysteem bijgehouden. Voor bedrag X meld je een hamster aan bij een landelijke vereniging en per voorouder betaal je ook nog bedrag Y. Stel, je haalt een hamster uit het buitenland, dan moet jij dus betalen voor alles wat je geregistreerd wilt hebben. En daar zit dus ook meteen de moeilijkheid: wie wil betalen voor de registratie van andermans hamsters? Niet iedereen, dat is duidelijk. En zo kregen Agnes, Mila, Ilse en ik dus stambomen met gaten. Van vaderskant werd enkel één hamster genoemd, terwijl het aan alle kanten duidelijk was dat daarachter nog vele hamsters bekend waren. Die stonden niet op de stamboom omdat de fokster van onze ukken daarvoor niet betaald had. Een ander nadeel is dat per uitgegeven stamboom ook nog betaald moet worden, dus die kosten worden doorberekend.
Voordeel is wel dat het frauderen met hamsters lastiger wordt gemaakt.

Om terug te komen op frauderen: als jij je hamsters hier kwijt wilt, dan moet je bedenken dat frauderen met Nederlandse hamsters lastig is. Wat Roza al zei: mij is het dus overkomen dat dieren werden verkocht onder mijn naam met nagemaakte stambomen. Ondanks dat kies ik ervoor om mijn stambomen online te laten staan, want ik vind de openheid zwaarder wegen dan het risico dat een of andere galbak er met mijn goede naam vandoor gaat.
Nou moet ik zeggen dat die beslissing wel na lange overweging gemaakt is, want in de periode dat er dus inderdaad met mijn stambomen geknoeid werd heb ik echt wel avonden gehad dat ik jankend nadacht over de vraag of dit het allemaal wel waard was. Zeker toen mij ter ore kwam dat deze "Sanne" een donkersepia dame aanbood als zijnde mijn Laisa en zei dat er gerust nog wel twee nestjes mee gefokt mochten worden. Met mijn mooie meisje! Dat vond ik echt verschrikkelijk.
Maar uiteindelijk komt het wel uit, en als dan bekend wordt wie je bent (in mij geval is dat jammer genoeg niet gelukt), dan kun je wel opdoeken. Einde verhaal. En natuurlijk is het ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid om de stamboom na te gaan. Als ik bijvoorbeeld een fokdier kan krijgen waarop De Chocoladefabriek of bijvoorbeeld Grigio Mara staat, dan ga ik wel even aan de bel trekken bij Agnes of Mila om te vragen of dat klopt. Met buitenlandse dieren is dat lastiger, dat geef ik meteen toe, maar het blijft toch min of meer eigen verantwoordelijkheid.
Op de stamboom van mijn eerste fokmeisje stond een Engelse fokker. Omdat de website van deze fokker erg onoverzichtelijk was, heb ik er nog achteraan gemaild en later gebeld om te vragen of het op de stamboom genoemde dier wel naar Frankrijk was verhuisd. Ik kan je garanderen, mijn vader was niet blij met de telefoonrekening, maar ik was wel gerustgesteld.

Ik ben het in principe wel met je eens, Simone, dat een stamboom niet alles zegt. Maar je kunt twee dingen doen: uitgaan van het slechte in de mens, geen waarde hechten aan stambomen en er maar op los fokken want fraude kan altijd, of uitgaan van het goede, de stambomen toch in de gaten houden en daar rekening mee houden als je een kruising maakt. Heb je dan een keer een foute stamboom, loop je een keer in de val die iemand anders heeft opgezet voor jou? So be it. Je leert ervan, je wordt er sterker van en uiteindelijk leer je de mensen kennen waarop je (zo goed als) blind kunt vertrouwen.

Maar IK zou er in ieder geval niet voor kiezen om voor je eerste fokdieren bij een grotere fokker te gaan kijken waar het overzicht een stuk lastiger is, enkel en alleen omdat het mogelijk is dat bij kleinere fokkers met de stambomen worden gefraudeerd. Want dat is nog steeds een beetje het beeld dat ik bij jouw fokplannen heb: je kiest voor enkele fokdieren van een grotere fokker en dat dat jouw keus is respecteer ik ten volle. Maar het is net alsof jij je stamboomloze (geen term met een oordeel, enkel dit woord omdat ik geen beter woord weet) hamsters bij de mensen op dit forum probeert goed te praten, en dat snap ik niet, want uiteindelijk ben jij toch de enige die iets over jouw manier van fokken te zeggen hebt?
Misschien moet ik dat een beetje nuanceren, maar ik krijg dat gevoel door dingen die jij zegt, bijvoorbeeld:
Wat ik hoop te bereiken is dat we het eens zijn dat stambomen niet echt veel zeggen

Waarom wil je dat bereiken? Waarom moeten mensen dat met jou eens zijn? Ik ben het in ieder geval dus niet met je eens. Jouw uitspraak vind ik er nu echt zo een in de categorie: de goeden moeten met de kwaden lijden en daar doe ik niet aan mee.

Oh, en Dominique: voor zover ik weet houdt de familie Braak inderdaad geen stambomen bij, maar als je het zeker wilt weten kun je altijd Martin even een berichtje sturen.
Sine Cera hamsters: gek op goudhamsters en campbelli dwerghamsters
Kol 3:23
Sanne

Hamsters: Goudhamsters en campbelli's

Berichtdoor Haags Hopje » 04 jan 2011 14:44

ik ben het totaal eens met Sanne :p nouja bijna totaal.
ik kies express niet voor zomaar met mijn stambomen te strooien naar iedereen die erom vraagt of ze op me site te zetten.
daarnaast krijgt alleen persoon die fokdier heeft een uitgebreid stamboom mee.
stambomen die ik via internet verzend zijn beveiligd. kunnen niet worden aangepast.

ik vind het een goed punt van sanne dat stamboom nagaan nog altijd eigen verantwoordelijkheid is hoe goed je de fokker ook vertrouwd.
zeker heeft Simone weer gelijk dat je niet alleen uit kan gaan van de stamboom en wat er op staat, ziektes,sterftes,tumorren etc staan NOOIT op een stamboom al zouden die voorkomen in die lijn. maar dat lijkt me logisch en niet eens omdat iemand dit achter wilt verzwijgen.
wil jij weten wat er in een stamboom/lijn speelt moet je dit zelf vooral navragen vind ik, dat maakt je wel een betere fokker!

in enkele gevallen waarbij ik zou denken dat is van belang om voor de nieuwe fokker om te weten, zal ik dit uit mij zelf vermelden.
maar dingen zoals vroege sterfes of tumoren(latere leeftijd), operaties, ziektes tja als ik dat per hamster allemaal moet gaan vermelden heb je een heel boekwerk. daar begin ik niet aan.
dus wilt iemand specifiek iets weten, dan moeten ze daar zelf naar vragen.
natuurlijk is het stamboom daar niet eens voor bedoelt!
gr. Chantal
Hamsters: Valentijn,Roos,cupcake,Zumba,Andorra,Fluffy,Dalton,Valerio,Mauri,Daylin,Faora.
Haags Hopje

Leeftijd: 33

Berichtdoor manonxxlove » 04 jan 2011 15:15

In mijn ogen zeg een stamboom niet zo gek veel, komt door mijn eigen ervaring.
Laila had een stamboom, helaas is ze maar 4 maand en 1 dag oud geworden, ze had een tumor.
Hier heb ik nog een hamster zitten waarvan ik de ouders ken maar verder niks van af weet (noem d'r maar een vuilnisbakkie
:D ), maar zei heeft vollop energie en blaakt van gezondheid.

Zag laatst op tv een documentaire over rashonden, hier werd verteld: Een stamboom is een garantie voor problemen.
Als ik kijk naar MIJN ervaring kan ik mij hier wel een beetje in verplaatsen.

Conclussie: Stamboom zegt in mijn ogen helemaal niks tegenwoordig.
Hamstery van syrische hamsters
Hamstery Amare
manonxxlove

Leeftijd: 22
Hamsters: 6

Berichtdoor Vampiria » 04 jan 2011 15:36

Bij rashonden is dit ook wel een beetje anders.. Hamsters zijn over het algemeen ook wel aardig doorgefokt, alleen wordt er gewoon gefokt om het vermeerderen, niet op specifieke eisen. (tenminste, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, ik bedoel het niet alsof alle fokkers hier aan het vermeerderen zijn, nu wordt er op de eerste plaats gelet op gezondheid)

Bij rashonden (neem bijvoorbeeld de engelse bulldog), is er gefokt op een verminking van de schedel, een verminking van het lichaam, een grote kop, platte neus en die beesten kunnen het zelfs niet meer zelf. Er wordt kunstmatige inseminatie gedaan om de engelse bull te kunnen behouden. Als je het mij vraagt is dat dus echt heel erg slecht. Als je een échte rashond hebt, heb je vaak een hond waarvan je weet dat deze problemen gaat geven. Dit komt door de vele malen inteelt die gebruikt is om een bepaald ras zo "mooi" mogelijk te maken. Bij honden is er in eerste instantie niet gelet op de gezondheid maar alleen op het plaatje. Functioneel? Nee. Mooi? Schijnbaar (ik vind zelf veel hondenrassen absoluut niet mooi).

Nog een verschil is ook dat als een hamster een mooi uiterlijk heeft, maar alsnog blijkt dat deze een erfelijke aandoening heeft, wordt er gewoon niet mee gefokt. Bij honden is dit minder het geval, omdat je bij sommige rassen gewoon maar 10% of zelfs 0% hebt die die afwijking niet hebben, hoe hou je het ras dan in stand?
Bijv. de Cavalier (klein hondje met nóg kleiner koppie), heeft 100% een hartafwijking. Ik zou zeggen: Dan geen Cavaliers meer, maar de mensen die graag zo'n hondje hebben, die nemen de hartafwijking voor lief..

Bij knaagdieren is dat veel minder het geval, daar gaat het niet per se om het behouden van een ras, daar gaat het om het verbeteren ervan.
Kusjes Vampiria en hamstertjes Ostara en Samhain
Website - Facebook
Knaagdieropvang Night Vision -Vaak een paar opvangers aanwezig, bekijk de website even!
Vampiria

Hamsters: Ostara & Samhain

Berichtdoor Clover » 04 jan 2011 15:43

@ manon: Sorry maar honden en hamsters kan je niet met elkaar vergelijken... verscheidende hondenrassen zijn zo ver doorgefokt dat het onnatuurlijk is. Bij hamsters laten we het niet zo ver komen.

Ik vind een stamboom wel handig... en als je hamster bij een goede fokker vandaan komt dan heb je ook wel wat aan die stamboom. Ik zond het zelf altijd erg prettig om na te kunnen gaan waar de voor voorouders van mn hamsters vandaan komen (bij welke fokker en uit welk land). Zo kan je zelf opzoeken wat er bekend (positief en negatief) is over de lijn waar die hamster uit komt. Daarnaast vindt ik ook de moeite die in goede registratie gestoken wordt iets positiefs.
Laatst bijgewerkt door Clover op 04 jan 2011 15:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Liefs Irene en een pootje van de syren Xavi en Eddie, de katten Mies en Moortje, en de konijnen Catootje en Hajo.
Clover

Leeftijd: 29
Hamsters: Xavi en Eddie

Berichtdoor Sanne » 04 jan 2011 15:45

Manon, ik vind jouw bewering echt veel te kort door de bocht. Het is bekend dat blauwe Syren lichamelijk minder sterk zijn. Dat jouw hamster met stamboom vroeg dood gaat wil natuurlijk niet zeggen dat alle stambomen niks waard zijn. Het zegt hooguit iets over een bepaalde lijn. Anders kan ik ook wel zeggn dat stambomen ideaal en perfect zijn omdat mijn Brandon met stamboom ruim twee jaar geworden is.
Discussie is prima en ik zal niemand mijn mening opdringen, maar met dit soort beweringen help je de discussie geen kant op.
Sanne

Berichtdoor Haags Hopje » 04 jan 2011 16:28

ik vind trouwens niet dat je doordat de hamster maar 4 maanden is geworden kan concluderen dat die stamboom en foklijn niet deugt!
heb je naar de geschiedenis geinformeerd? zijn er meer gevallen geweest van kanker op jonge leeftijd? en ook in andere takken van de stamboom niet alleen de hamsters die in jou stamboom stonden. als dat het geval is dat er veel meer dieren dit probleem hadden kan je uitgaan van opmerkelijke terugkomend probleem waar je liever niet mee wilt fokken.
een stamboom is geen gezondheidscertificaat!!! ik denk dat de meeste mensen zich daar in vergissen.
daar bedoel ik mee dat hamsters met een stamboom lang niet allemaal gezond blijven en 2+ jaar worden. er zit altijd wel een keer een rotte appel tussen.
gr. Chantal
Hamsters: Valentijn,Roos,cupcake,Zumba,Andorra,Fluffy,Dalton,Valerio,Mauri,Daylin,Faora.
Haags Hopje

Berichtdoor Gabriëlle » 04 jan 2011 16:31

Een stamboom is zo betrouwbaar als de fokker die erachter zit, oftewel het is niet het papiertje wat telt maar de persoon erachter ;).

Bij mij is een stamboom niet meer of minder dan een uittreksel van mijn eigen administratie, iedereen die een syr van mij koopt krijgt de stamboom erbij of je de hamster nu voor de fok krijgt of als huisdier koopt, en niemand betaald extra om de stamboom erbij te krijgen want dat vind ik pas echt flauwekul.

En een dubbele stamboekhouding erop na houden, om dingen te verbergen voor kopers, tja daar heb je alleen jezelf maar mee, want uiteindelijk krijg je je eigen rotzooi wel weer op je bord.

Zowel bij honden als hamsters is het wel of niet hebben van een stamboom ooit een garantie op een gezond dier, een stamboom is alleen een hulpmiddel om een gezond dier te fokken omdat je (grotendeels) weet wat erachter zit.
Bij dat tv programma werd net gedaan of de gezondheid aan het papier vastzat, en als je het stamboompje doorscheurde de hond wel gezond was :roll: .

En ook nog een leuke aanvulling daarop, neem 10 stamboom Jack russells en 10 Jack russells zonder stamboom, de stamboomhonden worden getest op patella luxatie, en de niet stamboom honden niet, 2 van de 10 stamboom honden (noem maar een getal) hebben patella en worden uit de fok gehaald, en met alle 10 de niet stamboom honden word zonder iets na te laten kijken of te weten doorgefokt, wie is er nu gezonder bezig, de niet stamboomhonden omdat je niets weet of zijn de stamboom honden ongezonder omdat je weet dat 2 van de 10 wel patella hebben.
Zodra mensen gaan testen op iets omdat ze met een hond willen fokken willen ze dat vast laten leggen, en daar heb je dan toch weer die stamboom voor nodig ;).

Bij honden is de stamboom een lijddraad voor het weten of je een gezonde hond koopt, ik kan alleen al aan de namen op de stamboom van bijvoorbeeld de westies zien wat voor kwaliteit fokkers erachter zitten. En ook aan het ras kun je zien wat voor hond je koopt, waarom zou je die Engelse bull kopen of die cavelier, er is overal te vinden dat deze honden vaak ongezond zijn, mensen hoeven ze niet te kopen, en als de fokkers die rassen niet meer kwijtraken, zullen ze of hun fok veranderen of stoppen het te fokken, ik vind in in veel gevallen de kopers van dit soort rassen net zoveel schuldig aan een zieke hond, als de fokker ervan.

Honden en hamsters zijn prima te vergelijken, ik vergelijk een Engelse bul alleen eerder met een hybride of viesbruin, je weet dat je problemen kan verwachten vroeger of later.
Ook bij hamsters als ik bepaalde namen zie ben ik alweer geweest zowel van sommige hamsters als van fokkers, bij een hamster zonder (betrouwbare) stamboom is dat vaak niet te achterhalen, dus kies ik liever voor een hamster waar ik dat wel van kan achterhalen.

Een stamboom bijhouden is voor iedereen te doen, er zijn tegenwoordig verschillende programma's waar je zo alle in kan bijhouden, ja die kosten vaak wel wat, maar waarom zou je het niet bijhouden, word een hamster daar gezonder van?

Mijn hamsters hebben allemaal een stamboom die in sommige gevallen meer dan 10 generaties ver komt, en ik kan toch niet zeggen dat daardoor de gezondheid achteruit is gegaan, eerder het tegendeel.

Maar goed ik fok de hamsters ook in de 1e (2e, 3e enz. :P) plaats voor mijzelf, zodat ik leuke gezonde hamsters kan hebben, en andere mensen hebben gewoon mazzel dat ze daar in mee kunnen delen, omdat ik niet alles zelf kan houden.
Gabriëlle

Leeftijd: 30

Berichtdoor manonxxlove » 04 jan 2011 17:37

Ik denk wel dat je dat zou kunnen vergelijken. Laila was blauw, denk dat het wel bekend is dat deze kleur over het algemeen meer problemen geeft dan bijv. Goud
Dat ik over de honden begon was puur omdat wat er werd gezegt op tv: Een stamboom is een garantie voor problemen.
Daar kan ik mij wel gedeeltelijk in vinden.

Voor mij is het dus niet belangrijk of een hamster nou wel of geen stamboom heeft.
Hamstery van syrische hamsters
Hamstery Amare
manonxxlove

Leeftijd: 22
Hamsters: 6

Berichtdoor Haags Hopje » 04 jan 2011 17:55

ik vind de stelling:'een stamboom is een garantie voor problemen" wel heel erg zwart wit.
niet ieder fokker die met stamboompapieren werkt werkt ook volgends de show'ras'standaard hoor.
bijv. niet alle chihuahua fokkers fokken express kleine hondjes met dus kans op open schedels.
en ik denk dat jij dat bedoeld met stamboom dieren dat deze per definitie al volgends show vereisde standaard gefokt worden.
dat is dus niet zo!

of is dit niet wat jij bedoelt Manon?
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor Sanne » 04 jan 2011 17:56

Mijn haren gaan echt recht overeind staan van die stelling. Bah, bah...
Een stamboom is gewoon een papiertje met daarop de afstamming van een hamster. Als het al iets bewijst, is het dat iemand de moeite heeft genomen die gegevens te verzamelen, of ze nu frauduleus zijn of niet. Als het een vervalste stamboom is, dan zegt het dus niks (ook niet over of er wel of geen problemen in de lijn zitten) en als het geen valse stamboom is kun je er op terugzien door wie de voorouders gefokt zijn.
Staat er op die stamboom een serieuze afstamming, dan kan het inderdaad wel zo zijn dat er enkele probleemgevallen verwant zijn aan de dieren op die stamboom, maar dat is dan enkel bekend geworden omdat er baasjes zijn geweest die de moeite hebben genomen verder te kijken dan hun neus lang is, sectie te laten plegen, etcetera.
Enkel het feit dat je helemaal NIKS weet van de voorouders als je een beest neemt zonder stamboom, is natuurlijk NOOIT een garantie dat er niks gebeurt. Zeggen dat een stamboom garantie is voor problemen, is in mijn ogen hetzelfde als het promoten van fokken met beesten waarvan de afstamming niet bekend is. En wie achter de stelling "Een stamboom is garantie voor problemen" staat en dat durft te zeggen over hamsters, die kan maar beter beginnen met het bord voor de kop weg te zagen want dan scheer je alle fokker wel HEEL erg makkelijk over één kam.

En Chantal, ik weet niet of dit op mijn berichtje sloeg?
ik vind trouwens niet dat je doordat de hamster maar 4 maanden is geworden kan concluderen dat die stamboom en foklijn niet deugt!

Dat ben ik namelijk met je eens hoor, ik wilde enkel benadrukken dat ALS het al wat zegt dat een hamster met stamboom na vier maanden overlijdt, dat het op zijn hoogst wat zegt over een enkele lijn en helemaal niks over stambomen op zichzelf. Punt is dat ik het had over een blauwe hamster en daarvan is gewoon bekend dat ze over het algemeen zwakker kunnen zijn. Als er dan een hamster overlijdt kan het wel wat zeggen over de rest van de lijn (vooral als er meer ukken jong sterven). Maar in de meeste gevallen lijkt het me waarschijnlijker dat het bijvoorbeeld aan domme pech ligt (zoals met Twalie en haar longontsteking). Ik ben me er in ieder geval van bewust dat er uit jouw nest laatst twee jong zijn overleden en ik hoop dat je 't niet als een aanval o.i.d. hebt opgevat.
Sanne

Berichtdoor Haags Hopje » 04 jan 2011 18:08

Ik ben me er in ieder geval van bewust dat er uit jouw nest laatst twee jong zijn overleden en ik hoop dat je 't niet als een aanval o.i.d. hebt opgevat.

jup dat klopt!
voel me zeker niet aangevallen hoor, dit is een algemene discussie niet specifiek op mijn situatie gericht neem ik aan :p

maar je mag het wel als voorbeeld gebruiken, want ik ben door deze 2 gevallen niet overtuigd dat mijn lijn niet deugen zou ;)
en vind het dan best wel rot als iemand als Manon bij het overlijden van haar hamster gelijk de twijfels trekt over stamboomdieren.
daarom ben ik me wel in deze discussie gaan mengen omdat het me zeker wel aansprak.
gr. Chantal
Haags Hopje

Volgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting