Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Berichtdoor Haags Hopje » 14 jan 2017 17:10

dan wil ik dit wel zien op een foto ;)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor DopeyCarlijn » 14 jan 2017 18:02

Zal morgen even kijken of ik daar een duidelijke foto van heb.
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Leeftijd: 20
Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor Haags Hopje » 14 jan 2017 18:53

gebruik een donkere/zwarte achtergrond en gebruik gerust de flits. beste kans van slagen.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 jan 2017 14:30

Hij heeft ongeveer aan beide kanten 2 gekrulde. De rest is wel recht. Nu ik het zo zie lijkt het minder te zijn geworden.

Afbeelding
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 15 jan 2017 15:54

foto is te klein. ik zie alleen rechte snorharen.
rest van beharing is ook niet kroesig.

1 of 2 kromme haartjes zegt niks en kan ook een onnatuurlijke oorzaak hebben door bijv. zelf zo te poetsen. vergelijk het met kado lintjes krullen.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 15 jan 2017 16:41

Oke, dan zal het wel een andere oorzaak hebben denk ik.
DopeyCarlijn

Berichtdoor DopeyCarlijn » 20 jan 2017 21:23

Ik kwam deze foto tegen van een Syr. Nou vroeg ik mij af wat jullie denken wat voor kleur hij is? Ik vindt hem op oranje lijken, maar hij heeft donkere ogen.

Afbeelding
Afbeelding
DopeyCarlijn

Berichtdoor Mariska1808 » 20 jan 2017 21:35

^ Ik zou zeggen dat Monkey oranje langhaar is. Oranje heeft officieel rode ogen, maar naar mate ze ouder worden worden deze steeds donkerder. Uiteindelijk zijn ze heel donker rood wat bijna niet meer van donkeroog te onderscheiden is. ;)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 21

Berichtdoor DopeyCarlijn » 20 jan 2017 21:47

Bedankt! Dat zou kunnen.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 20 jan 2017 22:42

Ik kwam deze foto tegen van een Syr.

dit doet vermoeden dat je per toeval deze foto tegen kwam en je de hamster niet kent.

mariska kent de hamster wel? 'monkey'?
van wie is de hamster dan en kan die persoon niet zeggen welke kleur het is? wat staat er op de stamboom?

creme en oranje is wel een heel groot verschil hoor. je heb nog wel kleuren te leren als je dit verschil nog niet weet of ziet!
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 20 jan 2017 22:49

Dat bedoelde ik niet. Ik kwam hem tegen op marktplaats, omdat hij net een nestje had gehad. Ik was nieuwsgierig naar hem en heb wat over hem geïnformeerd. Nou denk ik er over om hem Umbreon te laten dekken, maar ben wel gaan twijfelen. Creme was meer vanwege de ogen, omdat die zwart lijken.

Dit was ik in eerste instantie helemaal niet van plan, maar tijden exo in december heb ik een tijdje met Martin Braak staan praten en die heeft me uiteindelijk toch weer eten over halen om het toch te doen.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Haags Hopje » 20 jan 2017 23:05

je moet naar de vacht kijken, ondanks dat de hamster langharig is zie je duidelijk uitmonstering en oranje kleurige vacht, dan kan het nooit meer een creme hamster worden door de kleur van de ogen.
volwassen roodoog hamsters hebben geen licht rode gloed meer die zo goed op foto's te zien zijn zoals bij de jonkies. Mariska heeft dit goed uitgelegd.

beetje offtopic als ik vraag waarom je nou toch met umbreon wilt gaan fokken na alle waarschuwingen en adviezen dat je dit beter niet kunt doen vanwege de ouders.
Je gaf zelf toen ook aan dat je haar dan gewoon als huisdiertje hield.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 20 jan 2017 23:13

Ik dacht dus dat hij misschien een mix van 2 kleuren was, maar het was mij wel duidelijk dat de vacht, uitmonstering enz. van oranje is.

Ja, klopt! begin nou ook wel weer te twijfelen, maar aan de andere kant heb ik ook wel zo iets van er is nergens bewezen dat het erfelijk is en ik zou het zo sonde vinden om zo'n mooie, gezonde lijn stop te zetten en dan blijken ze allemaal kern gezond en ruim 2 jaar worden :bloos: . Ik vroeg me af hoe jullie dat dan doen? Bij jullie zullen diertjes toch ook wel eens jong overleiden? Dit kan altijd. Zetten jullie dan altijd de hele lijn meteen stil?
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 21 jan 2017 00:15

Nou hij is oranje en ik zag dat deze foto's bij jou op je facebook pagina van hamstery Eevee staan.
Met umbreo kun je niet meer fokken, want zeker niet verstandig, zeker dat je baasjes uit Eevee's nest hebt moeten waarschuwen dat er mogelijk iets mis is en dat er kans is dat de hamsters eerder kunnen overlijden.
De doodsoorzaak van Caiden ken je niet, je hebt immers geen sektie laten verrichten? Logisch dat je geen bewijzen hebt.

Soms komt er uit een sektie geen uitslag , en ja bij onduidelijkheden van een doodsoorzaak zijn er zeker lijnen gestopt.

Dan lees ik ook op je facebook site dat je hammies van hobbiefokkers komen, maar wie zegt dat alle hobbyfokkers goede lijnen hebben? Dat heb je met Caiden wel ondervonden dacht ik, Om te beginnen ook als pretnest had Melissa jou geen roan hamster moeten geven en al helemaal niet zonder goede begeleiding.

Dus ik lees dit allemaal en ben met stomheid geslagen, en trek me terug van jou, want dit is leuk een nest te hebben, ikke ikke ikke en niet meer aan de welzijn van de diertjes denken.
Niet te geloven :-x
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor Haags Hopje » 21 jan 2017 00:42

dat is het hem juist, de 'lijn' zet je niet stop want het is maar 1 nestje bij je geweest, je verliest er zelf eigenlijk nu niks mee, als later blijkt dat het toch niet goed zit zul je meer verloren hebben dan nu :(
als je er sowieso op wil gokken dan zou ik zelfs zus x broer(maar door Roan factor al een risico) doen en dan dat nest in de gaten houden hoe dat het het eerste jaar doet of eerste 1,5 jaar zelfs. zelf een zoon uit houden.
als blijkt dat die jongen totaal geen problemen krijgen en niet plots doodvallen heb je meer zekerheid en is kans groter dat de ouders door pech zijn weggevallen en de lijn gezond lijkt te zijn.
je kunt nu dus ook nog niet spreken over dat het zonde is van de gezonde lijn stop te zetten.

ja, bij mij gaat er soms ook eens een diertje te jong heen door onbekende reden(foksel bij baasje), maar niet in mijn eerste gefokte nest en ook niet de ouders daarvan(dan had ik zeker niet verder mee gaan fokken)
In het begin heb ik zelfs op een te jong dier(een eigen foksel) sectie laten verrichten om juist uit te sluiten dat het om erfelijke fouten ging, zodat ik het begin van mijn foklijn niet hoefde te stoppen.
ook in het begin heb ik inteelt kruisingen gedaan om eventuele afwijkingen uit te sluiten en kans op te minimaliseren, omdat ik begon met een dame met onbekende afkomst en mensen ook daar hun bedenkingen bij hadden.
Ik heb bewust keuze gemaakt(met bepaalde redenen) en bewezen dat het gezond was en expres, met alle zorgvuldige omgang, gewacht met verder fokken tot een zoon een goede leeftijd behaalde en nestgenoten ook niets op latere leeftijd kregen of dood vielen. (uit mijn eerste paar nesten gingen er ook zeker geen fokdieren uit weg)
Als er in een nest meer dan 2 jongen te vroeg zouden overlijden was/is mijn procedure dat ik hier sectie op laat verrichten op die derde hamster. Dit is nooit nodig geweest!

nee, ik heb nog nooit ouders te jong hier zien overlijden, althans niet door onbekende of erfelijke redenen(kun je zelfs op mijn websites terug vinden). complicatie na of bij bevalling echter wel gebeurd maar dit heeft dan een bekende oorzaak en geen erfelijke reden.
De meeste vaders en vooral de voor mij 'onbekendere' afkomst dan mijn eigen foksels werden nooit jong ingezet dus dan kan het ook niet voorkomen dan een papa te jong overlijd.
Ik heb 2 keer inderdaad een 'lijn' deel stopgezet waarbij ik bedenkingen had(ja, inderdaad alleen al een bedenking,niet eens bewezen erfelijke fouten), dit moet je kunnen incasseren en vooraf zoiets gebeurd al een reserve plan hebben zodat niet alles verloren gaat, wellicht heb ik altijd geluk gehad en wellicht grotendeels gewoon door de voorzichtige omgang, strenge selectie en methode die het minste risico meebrengt.
Als er een hamster vroeg zou overlijden en de oorzaak erfelijk zou kunnen zijn(vooral als niet direkt bekend is wat de oorzaak was), dan doe ik daar onderzoek naar(sectie), zeker als dit van grote invloed is op behoud en/of gezondheid van een lijn die al generaties bestaat.

dit is heel erg kort samengevat stukje over 10 jaar fokken en wat ik gedaan heb ervoor om een gezonde lijn te verzekeren en te behouden.
er kwam veel meer bij kijken maar dat doet er nu verder niet toe.
gr. Chantal
Haags Hopje

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting