Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Berichtdoor Mariska1808 » 02 aug 2016 00:14

ah oké, er begint een belletje te rinkelen denk ik. Maar hoe ziet zo'n tabel er met die vachtkleuren dan uit? Wordt het dan zo:

...... ee
Lg .. Lg ee

En dan komt dus lichtgrijs tot uiting want dat is dominant en verder drager van creme? Bedankt voor het uitleggen trouwens! :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor Haags Hopje » 02 aug 2016 13:24

Lglg is lichtgrijs
ee is creme

Lglgee is een witte hamster geloof ik? ik ken de lichtgrijze genen niet zo goed hahah daar fok ik nooit mee en bestaat bijna niet in NL.
De hamster is dus niet drager van creme maar is gewoon creme + lichtgrijs wat samen een andere kleur maakt.

-- di aug 02, 2016 1:35 pm --

oh ik heb je vraag verkeerd begrepen.

in je tabel wil je een creme hamster kruisen met een lichtgrijze hamster?zo wérkt het niet!
lichtgrijs is trouwens niet dominant maar recessief dominant en heb je 2 kleine letters lglg nodig om een lichtgrijze hamster vachtje te zien.
laten we zilvergrijs nemen ipv lichtgrijs, want die is wel dominant en heb je 1 grote letter Sgsg nodig om een zilvergrijze hamster vachtje te zien.

je moet van beide ouders de zelfde kleur genen in een tabel zetten. nooit verschillende kleurgenen in 1 tabel.

dus word het als volgt. genen van de creme hamster is dus eesgsg en van de zilvergrijze hamster EESgsg

.....e....e
E...Ee..Ee
E...Ee..Ee

......sg.....sg
Sg...Sgsg...Sgsg
sg...sgsg...sgsg

je noteert dus ook de ontbrekende kleurgenen in zon tabel zoals bij de zilvergrijze EE=ontbrekend creme
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Mariska1808 » 02 aug 2016 15:07

Haags Hopje schreef:je moet van beide ouders de zelfde kleur genen in een tabel zetten. nooit verschillende kleurgenen in 1 tabel.

Oké, sounds logic. Maar hoe werkt dat dan als de ouders totaal verschillende genen hebben?
Mariska1808

Berichtdoor **Lilia** » 02 aug 2016 16:40

Jawel hoor Chantal, dat kan best. De tabel wordt alleen naarmate je meer genen hebt wat ingewikkelder. Ik heb een simpel voorbeeldje genomen om het uit te leggen.

Vader: Zwart drager oranje
Moeder: Oranje drager zwart

Zwart wordt genoteerd met 'a' en is een recessief gen. Ofwel, een hamster die zwart is heeft altijd twee genen voor zwart: aa. Oranje is ook een recessief gen, dat betekent onder andere dat hij dat bij zich heeft zonder dat je het ziet. Oranje wordt genoteerd met 'p'. De afwezigheid van het gen oranje wordt genoteerd (omdat het recessief is) met een hoofdletter en wordt om het uit te leggen ook wel eens 'niet-oranje' genoemd. Hij heeft dus twee genen voor zwart, 'aa', ééntje voor 'niet-oranje', 'P', en eentje voor oranje wat je niet ziet, 'p', omdat het recessief is. Totaal schrijf je zijn genen dus op als: aa Pp.

Voor de moeder geldt hetzelfde maar dan andersom. Ik vind het zelf altijd handiger om de kleuren die wél aanwezig zijn eerst te noemen (in alfabetische volgorde), maar voor het begrip is het misschien handig om dat even niet te doen. Moeder heeft twee genen voor oranje, eentje voor 'niet-zwart' en eentje voor zwart. Dit schrijf je op als Aa pp (of je zou dus ook kunnen zeggen: pp Aa, wat je prettiger vindt).

Dan ga je kijken naar de vererving. Vader heeft twee mogelijkheden:
1. Hij geeft een ukje het gen voor zwart (a), EN een gen voor 'niet-oranje' (P)
2. Hij geeft een ukje het gen voor zwart (a), EN een gen voor oranje (p)

Voor de moeder gaat hetzelfde op maar dan weer andersom:

1. Ze geeft een ukje het gen voor oranje (p), EN een gen voor 'niet-zwart' (A)
2. Ze geeft een ukje het gen voor oranje (p), EN een gen voor zwart (a)

Er zijn dus ook verschillende combinaties mogelijk, die er in een tabel zo uitzien.

Afbeelding

Je kunt er vanuit gaan dat er op iedere kleur evenveel kans is in dit geval: ongeveer 25%.

Wordt het zo wat duidelijker? Of bedoelde je dit niet?
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
**Lilia**

Berichtdoor Haags Hopje » 02 aug 2016 16:54

het zelfde.

als de ene ouder aa zwart is en de andere ouder goud dan kruis je dus aa met AA(zwart afwezig)
en zo met elke kleur gen.

hamster met rode ogen,zwart en roest met langhaar = aabbppll alle andere afwezige kleuren hoef je niet te noteren maar wanneer je kruistabel maar heb je de afwezige genen wel nodig.
dus deze zelfde hamster is ook EEsgsgbabaLgLgtotoRxRx (tenzij zij/hij drager is van iets, maar dan zou het dus in de eerder genoemde gencode bij staan) en nog alle andere afwezige kleuren die van toepassing zijn wanneer de partner wel 1 of meer van deze kleurgenen heeft.
beetje lastig uitleggen zo maar hoop dat je het snapt.

@ lilia: ja ok, zo kan het maar dat is niet wat zij deed in haar tabel. dus zoals ze het deed werkt het niet :P
je kunt wel meerder kleurgenen in 1 tabel maar wat ze deed was 2 verschillende halve kleurgenen in 1 tabel en dat kan niet. Le of ge bestaat niet
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Adri » 03 aug 2016 12:36

ik denk dat Mariska1808 eerst meer inzicht in de diverse gencodes moet krijgen. Volgens mij begrijpt ze de kruisingstabellen wel maar gaat het verkeerd bij de gencodes. ;)
Adri

Leeftijd: 46

Berichtdoor Mariska1808 » 03 aug 2016 13:07

Ik denk dat ik het snap.. Dus als je twee ongelijke kleurcodes hebt, ik doe het even voor het gemak met het alfabet (aangezien ik nog beter moet inlezen wat betreft welke code bij welke kleur hoort ;)), aa bb kruis je met cc dd. Dan vul je bij beide de ontbrekende kleuren in. Dus dan zou het zijn:

aa bb CC DD (Hoofdletters in de zin van dat het afwezig is)
AA BB cc dd (Hoofdletters in de zin van dat het afwezig is)

En dan kruis je het in een kruistabel. Klopt het dan zo?
Mariska1808

Berichtdoor DopeyCarlijn » 25 dec 2016 03:11

Ik had ook een vraagje. Ik vroeg mij af of het mogelijk is om Umbrous te zien bij een zwarte hamster? Zijn dan bijvoorbeeld de witte buikvlekken donkerder? En ik vroeg me ook af of een rex drager ook altijd gekrulde snorharen heeft of dat dat nier perse hoeft?
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Hamsters: Umbreon, Panda, Diego, Caramel

Berichtdoor _mona_ » 25 dec 2016 11:12

Zwart umbrous heeft niet echt speciale kenmerken, wit blijft wit. Maar de hamsters blijven wel mooier zwart, zijn intenser en verroesten minder geloof ik. Maar je weet het vooral door de voorouders, of ze umbrous konden doorgeven, en door verder te fokken en te zien wat eruit komt.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor DopeyCarlijn » 25 dec 2016 15:24

Bedankt voor je antwoord Mona. En hoe zit het met de vraag of rex dragers altijd gekrulde snorharen hebben? Of weet jij daar het antwoord niet op? Er is trouwens al veel vraag geweest over witbandXwitband kruisen, maar nou dacht ik: dan kan je zeker beter ook niet roanXwitband doen ondanks dat ze dan beide creme gerelateerd kwa kleur zijn?
Caiden en Eevee slaap zacht. Ik zal jullie missen! jammer dat ik jullie maar zo kort heb mogen kennen en dat jullie beide al zo vroeg moesten gaan.
DopeyCarlijn

Berichtdoor _mona_ » 25 dec 2016 16:13

Rex durf ik niet te zeggen.
Witband x witband wordt afgeraden omdat dat het roan gen (dat bij niet creme gerelateerde kleuren zorgt voor een grote, witte buikvlek) kan maskeren. En roan x roan levert witte, oogloze en tandloze jongen op die heel vroeg sterven.
Om die rede moet je ook geen roan x witband doen nee, want dan heb je al 1 hamster die zeker het roan gen meegeeft, en van de witband kan je niet zeker zijn dat hij het niet draagt.
Hoe het juist met een creme gerelateerde kleur zit zou ik niet durven zeggen. Want dan zou de roan inderdaad wel moeten tonen..
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 24
Hamsters: 9

Berichtdoor Haags Hopje » 14 jan 2017 01:16

rex dragers hebben geen krul beharing ook geen krulsnorharen.
rex is recessief en Rxrx drager is niet aan de buitenkant te zien.
rex hamsters rxrx hebben wel krulbeharing.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor DopeyCarlijn » 14 jan 2017 13:38

Dan heeft Panda van hem zelf zeker gekrulde snorharen. Hij ziet er echt niet uit als een rex en heeft wel gekrulde snorharen.
DopeyCarlijn

Berichtdoor Romy S » 14 jan 2017 15:17

Je hebt hem geshowt op exoknaag, dan had de keurmeester dat wel opgemerkt, rex bestaat niet alleen uit een krulsnorretje maar ook een totaal andere vacht.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/
Romy S

Berichtdoor DopeyCarlijn » 14 jan 2017 16:41

Ja, dat weet ik. Hij heeft wel veel gekruldere snorharen dan mijn andere hamsters.
DopeyCarlijn

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting