Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderators: I, Nieske, morgantcm

Re: Uitleg genetica en kleuren: Syrische hamster

Berichtdoor Meranti's » 18 jan 2015 06:57

Ik vind het reuze interresant maar kom er even niet uit..
Wat is een donker sepia langhaar en wat is een gouden witband kortharig,?
Dol op mijn hamsters <3
Meranti's

Hamsters: Teveel om op te noemen :p

Berichtdoor klavertje4 » 18 jan 2015 07:18

Op de website http://www.goudhamster.nl is er hier veel uitleg over met foto's van de kleuren erbij
donkersepia is eigenlijk een umbrous creme. Dus een creme met donkere topping. Gencode eeU- langhaar gencode is ll korthaar gencode LL of Ll ( de laatste is langhaardrager) goud witband is A-Ba-
klavertje4

Leeftijd: 44

Berichtdoor Nona » 18 jan 2015 12:11

Goud witband is gewoon Ba-, niks met een A.. A- betekent mogelijk drager zwart, zonder info over de ouders kun je daar niks over zeggen. Goud zelf heeft geen code, dat is de wildkleur van Syren en zie je dus wanneer er geen andere zichtbare genen in het spel zijn. De rest van de uitleg klopt wel.
Groetjes van Nona & alle hamstertjes van Hamstery Blue Skies.
Volg alles binnen de Hamstery via onze website en facebook pagina.
Steun onze Hamstery door je Zooplus.nl bestellingen te plaatsen via >deze< link!
Nona

Leeftijd: 24
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje

Berichtdoor klavertje4 » 18 jan 2015 12:48

-- 18 jan 2015 12:48 --

Sorry nona maar bij de goudhamster staat toch echt AA.
en zolang je niet zeker weet of wel of niet zwartdrager zet je geen AA neer maar alleen datgene wat je zeker weet dus A- lijkt mij.. of ik heb het mis..
Laatst bijgewerkt door klavertje4 op 18 jan 2015 13:07, in totaal 3 keer bewerkt.
klavertje4

Leeftijd: 44

Berichtdoor _mona_ » 18 jan 2015 13:05

AA is geen genen voor zwart, dus de afwezigheid van kleur. Dat is wat Nona zegt ;)
Als je A- gebruikt weet je niet zeker of de hamster zwart draagt.
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Hamsters: 9

Berichtdoor Nona » 18 jan 2015 13:11

Afwezigheid van alle andere kleuren = goud. Maar je noteert nooit alle kleuren die er niet zijn. Dan zou de gencode van goud AA BB EE etc worden, dat heeft geen nut :P De gencode voor goud is niks, alleen internationaal wordt volgens Martin's uitleg dan kennelijk regelmatig A_ gebruikt om aan te geven dat er gedragen kleuren kunnen zijn. Dat is gewoon onzin, want iedere kleur kan nog andere kleuren dragen en als je geen idee hebt welke dan ga je die niet in de code vermelden. Dan zou je bij iedere kleur en gencode een letter neer moeten zetten om aan te geven dat er mogelijk nog meer kleuren gedragen kunnen worden. Als je dat al zou doen, wat me complete onzin lijkt, ga je dat niet doen met een letter die al verbonden is aan een gen (a is de letter die bij zwart hoort) want dat is gewoon verwarrend. A- suggereert 'draagt mogelijk zwart' en betekent niet 'heeft geen andere kleuren maar kan mogelijk wel allerlei andere kleuren dragen'. Ik ken vele Hamstery's in het buitenland en er is geen eentje die dat gebruikt. Geen idee hoe Martin daarbij komt, maar het is onlogisch, verwarrend en ik heb het nog nooit ergens gebruikt zien worden en zou dat ook zeker niet doen.

Bij goud wordt alleen de vachtlengte genoteerd (ll bij langhaar, L-, Ll of LL bij korthaar). Als je info over de ouders hebt kun je er wat anders bij zetten. Stel dat bijv. je gouden dier uit twee gouden ouders komt maar wel een zwart nestgenootje heeft dan weet je dat beiden ouders wel zwart dragen en dat je gouden uk daar ook kans op heeft, maar het is niet zeker, dus dan is het wel handig om A- te noteren in de code. In het voorbeeld aan het begin van deze pagina zou een goud witband korthaar waarvan je niks weet over de ouders dus enkel L- Ba- zijn.
Steun onze Hamstery door je Zooplus.nl bestellingen te plaatsen via >deze< link!
Nona

Berichtdoor Adri » 06 feb 2015 22:27

Nona schreef:Afwezigheid van alle andere kleuren = goud. Maar je noteert nooit alle kleuren die er niet zijn. Dan zou de gencode van goud AA BB EE etc worden, dat heeft geen nut :P De gencode voor goud is niks, alleen internationaal wordt volgens Martin's uitleg dan kennelijk regelmatig A_ gebruikt om aan te geven dat er gedragen kleuren kunnen zijn. Dat is gewoon onzin, want iedere kleur kan nog andere kleuren dragen en als je geen idee hebt welke dan ga je die niet in de code vermelden. Dan zou je bij iedere kleur en gencode een letter neer moeten zetten om aan te geven dat er mogelijk nog meer kleuren gedragen kunnen worden. Als je dat al zou doen, wat me complete onzin lijkt, ga je dat niet doen met een letter die al verbonden is aan een gen (a is de letter die bij zwart hoort) want dat is gewoon verwarrend. A- suggereert 'draagt mogelijk zwart' en betekent niet 'heeft geen andere kleuren maar kan mogelijk wel allerlei andere kleuren dragen'. Ik ken vele Hamstery's in het buitenland en er is geen eentje die dat gebruikt. Geen idee hoe Martin daarbij komt, maar het is onlogisch, verwarrend en ik heb het nog nooit ergens gebruikt zien worden en zou dat ook zeker niet doen.

Bij goud wordt alleen de vachtlengte genoteerd (ll bij langhaar, L-, Ll of LL bij korthaar). Als je info over de ouders hebt kun je er wat anders bij zetten. Stel dat bijv. je gouden dier uit twee gouden ouders komt maar wel een zwart nestgenootje heeft dan weet je dat beiden ouders wel zwart dragen en dat je gouden uk daar ook kans op heeft, maar het is niet zeker, dus dan is het wel handig om A- te noteren in de code. In het voorbeeld aan het begin van deze pagina zou een goud witband korthaar waarvan je niks weet over de ouders dus enkel L- Ba- zijn.

Tja, hoewel ik ook geen hamstery's ken die A_B_D_E_P_ BAba schrijven, zou ik het niet kunnen waarderen dat ik van iemand een hamster overneem die aan mij verkocht is als alleen Ba_ (en ik er dus vanuit ga dat het een homozygote goudkleur is) er na verparing met een drager voor zwart, ineens zwarte hamsters uitkomen. Ik zou dus een hamster uit bijvoorbeeld een dierenwinkel (tot nog 3 a 4 generaties van nageslacht) ook omschrijven als A_B_E_P_Ba_ Helemaal een vreemde gedachte is het dus niet. De opmerking dat het gewoon onzin en onlogisch vind ik dus een beetje kort door de bocht. ;)
Adri

Leeftijd: 46

Berichtdoor Nona » 07 feb 2015 01:40

Alleen het gen voor zwart noteren bij een goud dier waar geen verdere info van bekend is blijft toch echt onlogisch :P dan inderdaad alles zoals jij als voorbeeld geeft, of niks zoals meestal word gedaan. Hier werd gedaan alsof A- de standaard notering voor goud zou zijn, daar kan ik me gewoon echt niet in vinden.
Nona

Berichtdoor Martin Braak » 07 feb 2015 09:47

Wordt bij bijvoorbeeld de ratten ook gedaan, ik doe het zelf bij hamsters niet, maar in principe betekent A_ een agouti tekening.
Martin Braak

Leeftijd: 42

Berichtdoor Amy22 » 27 apr 2016 14:28

Ik hoop dat iemand mij wil helpen.
Ik heb een schildpad vrouwtje (wit, bruin en geel).
En een zilvergrijs mannetje, vader bruin moeder wit.

Wat voor kleuren kunnen daar uitkomen?
Amy22

Hamsters: Muis en Zwieber. Saartje, rip.

Berichtdoor Haags Hopje » 27 apr 2016 15:07

de dame is A-Toto plus een wit patroon die kan Baba zijn of Dsds (witband of dominant spot) welke is het? dat is de gencode standaard van een goud driekleur.
voor de man is het lastig te zeggen want vader is bruin? bruin is geen duidelijke kleurbenaming, hij kan goud kleurig zijn, donker sepia kleurig of chocolade kleurig. het zijn alle bruin kleurige hamsters.
moeder wit kan ook diverse kleurbenamingen hebben, offwhite of als het echt spierwit is met donkere oren kan het homozygoot offwhite zijn en zelfs zilverpearl als het nog iets van grijze ticking heeft die je nu niet noemt.
je kunt ons het beste dus even een scherpe foto laten zien zodat wij de exacte kleur kunnen benoemen en dus ook de gencode van je zilvergrijze mannetje kunnen noemen. zonder dit zou een zilvergrijs Sgsg gencode zijn.

heeft je zilvergrijze man bijv. nog een hele witte buik? dit kan als zijn ouders uit Roan lijnen komen en de witte hamster roan zou zijn.
als dat zo is kun je deze 2 hamster beter niet met elkaar kruizen vanwege lethale factoren, mocht de dame ook een witte buik hebben door het roan gen en die je niet kunt zien door de witte patroon heen van de witband of dominant spot patroon.

wil je een nestje fokken met hamsters waar je zo weinig vanaf weet?
zelfs ik kan hier weinig mee met de info die je geeft en kan ik je niet helpen met kleuren die hier uit gaan kunnen komen.

ik wil je ook even waarschuwen voor het volgende:
het is nooit verstandig om met dierenwinkel hamsters te fokken of hamsters waar je geen achtergrond van kent over gezondheid,levensverwachting, afwijkingen, kleuren etc.
Je speelt met levens en grote risico's die neemt omwille van jou behoefte een nestje te willen. Ik hoop dat je daar goed over heb nagedacht.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Mariska1808 » 01 aug 2016 21:38

Kan iemand me uitleggen hoe jullie die gencodes precies kruizen? Met oogkleuren deden we het met biologie altijd middels een kruisschema, maar hier komen daar dan toch wel gekke dingen uit. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor Haags Hopje » 01 aug 2016 23:27

nee, hoor het werkt net als bij biologie kruisschema.

Oogkleur bijv. rood of zwart
p= gen voor roodoog
roodoog is reccesief dominant dat wilt dus zeggen je heb 2x het roodoog gen in een paar nodig om een hamster met rode ogen te krijgen.

stel we kruisen een hamster met zwarte ogen die drager is voor roodoog, Pp is dan de gencode.
met een hamster met rode ogen, pp is dan de gencode.

dan is het in een schema: (puntjes moest ik even tussenvoegen om afstand tussen letters te creëren )

..... P ... p
p .. Pp .. pp
p .. Pp .. pp

50% kans op Pp(zwartoog) en 50% kans op pp(roodoog)

-- ma aug 01, 2016 11:28 pm --
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Mariska1808 » 01 aug 2016 23:35

Oh oké, kruis je die dingen dan apart? Dus kleur voor de ogen apart, kleur voor de vacht apart, vachttypen etc? Want al zou je de vachtkleur nemen, bijvoorbeeld als je crème met lichtgrijs kruist, dan krijg je:
..... e ... e
L .. Le .. Le
g .. ge .. ge

Wat is dat dan? :lol:

Bij kort/langhaar snap ik het wel. Korthaar is dacht ik LL toch, en langhaar ll? Dan wordt alles Ll dus korthaar, right? Tenzij het een langhaar dragende hamster is, dan wordt het:

..... l ... l
L .. Ll .. Ll
l .. ll .. ll

Dus 50/50. Klopt dit een beetje?
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Leeftijd: 20

Berichtdoor Haags Hopje » 02 aug 2016 00:01

je bovenste tabel klopt niet want Le bestaat niet. je kunt niet een half genpaar van het 1 met half genpaar van het anders samen voegen ;)

dus inderdaad alles apart en daarna de combinaties maken.

Ll is een korthaar en drager van langhaar.

je tabel is dus gebaseerd op een langhaar hamster gekruisd met een korthaar hamster die drager is van langhaar.
en het klopt dat je dan 50/50 kort en langhaar hamstertjes verwacht.
gr. Chantal
Haags Hopje

VorigeVolgende

Keer terug naar Fokken & voortplanting