FAQ (veelgestelde vragen) Op de foto

Voor alle leuke foto's en filmpjes van jouw hamster(s).

Moderator: Nieske

Re: FAQ Op de foto

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:45

Waarvoor dient dit subforum?
Het subforum Op de foto is bedoeld voor alle leuke foto's en filmpjes van jouw hamster(s). Echte voorsteltopics voor nieuwe hamsters met een verhaaltje erbij horen vooral thuis in Algemeen, maar hier mag je een heel onderwerp vol zetten met de allerleukste, grappigste, schattigste foto's en video's van je hamster(s).
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Leeftijd: 31

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:46

Welke regels gelden in dit subforum?
Vanzelfsprekend zijn de Algemene Forumregels ook van toepassing in Op de foto. Echter, in dit subforum zijn er nog een aantal andere regels waar we jullie aandacht voor willen vragen:
- Foto’s mogen maximaal 640 bij 640 pixels groot zijn. Is je foto toch groter, post dan een link. Te grote foto’s worden zonder pardon weggehaald wanneer je langer dan 2 maanden lid bent, of meer dan 200 posts hebt. Je zult dan doorverwezen worden naar dit topic.
- Het is niet nodig om foto’s te quoten. Berichten worden hierdoor onnodig lang en het onderwerp wordt daardoor erg onoverzichtelijk.
- In het sub-forum ‘Op de foto’ is het de bedoeling dat je je eigen foto’s en video's plaatst. Foto's en video's van hamsters die niet van jou zijn, bijvoorbeeld grappige filmpjes afkomstig van YouTube, worden weggehaald en het topic wordt dan gesloten. Ook een verwijzing naar je eigen YouTube-kanaal of Blog op Hyves en dergelijke is niet toegestaan.
- Schopjes zijn niet toegestaan! Je mag alleen je topic omhoog schoppen als je iets toe te voegen hebt, bijvoorbeeld nieuwe foto’s of video's. Verkapte schopjes, bijvoorbeeld na 10 dagen nog 'dank je wel' zeggen of vragen om meer reacties, zijn ook niet toegestaan en zullen worden weggehaald. Bij herhaaldelijke overtreding zal je topic worden gesloten.
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Hoe plaats ik een foto?
Als je een foto op het forum wilt plaatsen, moet je deze eerst op een andere website uploaden. Dit kan op verschillende sites, waaronder enkele zonder registratie en enkele met registratie. Speciaal voor jullie zijn hier enkele goede, makkelijke sites op een rijtje te vinden.

Met registratie
Picturetrail
Photobucket
Mijn Album Nederlandse site

Zonder registratie
Imageshack
Tinypic Nederlandse site

Op bijna al deze sites vind je ook een verkleinfunctie. Deze is erg handig, want de foto’s op het forum mogen maximaal 640 bij 640 pixels groot zijn.

Als het is gelukt met uploaden, kun je de foto op het forum plaatsen. Dit doe je als volgt:

Stap 1
Zet de volgende code in je bericht:

Code: Selecteer alles
[img]url van je foto[/img]

Stap 2
Plaats de juiste URL van je foto, bijvoorbeeld:

[img]http://i32.photobucket.com/albums/d10/romysleventje/Zwart004-1.jpg[/img]

Na het posten wordt dit:

Afbeelding
morgantcm
Moderator

Hoe kom ik achter de URL-code van mijn foto?
Als je succesvol een foto hebt weten te uploaden, zal er bij de meeste websites een lange code gegeven worden die begint met http://. Zie je deze niet staan? Klik dan met de rechtermuisknop op de foto en selecteer 'Eigenschappen', 'Properties' of 'Afbeeldingsinfo bekijken', afhankelijk van welke internet browser je gebruikt. Hier staat de code ook vermeld.
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:47

Hoe upload ik een foto met Photobucket?
Photobucket is één van de meest gebruikte en makkelijkste websites waar je plaatjes kunt uploaden. Speciaal daarom hebben we een uitgebreid stappenplan gemaakt met een duidelijke uitleg over hoe je jouw foto's kunt uploaden bij deze website.

Stap 1
Als je al een account hebt, kun je gewoon op http://www.photobucket.com je gegevens invoeren en inloggen. Ben je nieuw bij Photobucket? Klik dan op "Sign up now!"

Afbeelding

Stap 2
Aangezien foto's op het forum maximaal 640 bij 640 pixels groot mogen zijn, is het handig als je je foto's meteen verkleind en op het juiste formaat upload. Klik daarom niet eerst op de grote, groene 'Upload Images and Videos' knop, maar op de link ‘more options’ daaronder.

Afbeelding

Stap 3
Klik vervolgens op de gewenste maat. Op het forum is dit maximaal ‘Large (640x480)’. Selecteer ook de optie 'high definition', zodat je foto mooi scherp blijft bij het verkleinen en niet korrelig wordt. Klik tenslotte op 'save' om je wijziging door te voerden.

Afbeelding

Stap 4
Je keert vervolgens weer terug naar het startscherm, waar je nu wel op de grote, groene 'Upload Images and Videos' knop moet klikken.

Afbeelding

Stap 5
Er wordt nu een schermpje geopend op je computer. Ga naar de map waar de foto’s staan die je wilt uploaden, bijvoorbeeld 'Mijn afbeeldingen'. Je kunt elke foto apart selecteren, maar je kunt er ook meerdere tegelijk selecteren. Dit doe je door de Control-knop (CTRL) ingedrukt te houden wanneer je de foto’s selecteert met je muisknop. Klik vervolgens op 'openen'.

Afbeelding

Stap 6
Nadat je op ‘openen’ hebt geklikt, krijg je een schermpje te zien waarbij Photobucket de foto of foto's naar de website upload.

Afbeelding

Stap 7
Als Photobucket klaar is met uploaden, krijg je je eigen foto te zien met een aantal links daaronder die je kunt gebruiken voor fora zoals deze. Selecteer de gewenste link door in het tekstvakje te klikken. Het handigste is om te kiezen voor de ‘IMG code’, want dan hoef je verder geen andere codes meer toe te voegen op het forum zelf als je je foto wilt plaatsen. Je kopieert deze IMG code door de toetsencombinatie CTRL+C of door er met je rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor ‘kopiëren’ of 'copy', afhankelijk van welke internet browser je gebruikt.

Afbeelding

Stap 8
Nu ben je klaar om een nieuw onderwerp aan te maken voor je eigen foto’s of je kunt je foto’s plaatsen in een al bestaand topic met behulp van je gekopieerde link.

Afbeelding

Stap 9
Het eindresultaat is een foto in het juiste formaat op het forum!

Afbeelding
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:47

Ik wil graag een foto plaatsen, maar ik wil mijn origineel niet verkleinen: wat kan ik doen?
Geschreven door RoboHamu

Natuurlijk kan het zo zijn dat je je originele, grote foto's ook in dat formaat wilt behouden. Je kunt er dan voor kiezen om alleen de link naar je foto's te plaatsen, maar een plaatje is meestal wel leuker dan een heel bericht met alleen maar linkjes erin. Bij Photobucket is het mogelijk om een aanklikbare 'thumbnail' te maken die je kunt plaatsen op het forum. Een thumbnail is een kleiner plaatje van je foto waar je op kunt klikken. Je krijgt dan in een ander scherm de grote foto te zien. Hieronder volgt een duidelijke uitleg en stappenplan om een thumbnail te plaatsen op het forum.

Thumbnail-generator in Photobucket

Selecteer in je Photobucket account de foto waarvan je de thumbnail wilt door het vakje eronder aan te klikken of selecteer ze allemaal door middel van de optie 'select all'. Klik vervolgens op de knop "Generate HTML and IMG code".

Afbeelding

Hierna kun je simpelweg de onderste code voor "IMG clickable thumbnails for message boards" kopiëren en plakken in je bericht.

Afbeelding

Dit geeft het volgende resultaat: (je kunt op het onderstaande plaatje klikken!)

Afbeelding
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:48

Hoe verklein ik een foto op mijn eigen computer?
Geschreven door Syltje

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om direct op je computer de foto's van je hamster te verkleinen, zodat je dit niet allemaal online hoeft te doen. Je kunt de foto's dan meteen in het goede formaat uploaden. Een fijn en gratis programma om dit te doen is XnView. Hieronder volgt een duidelijke uitleg en een handig stappenplan om je foto's aan te passen met dit programma.

Foto's verkleinen met XnView

XnView is een gratis programma dat je hier kunt downloaden.

Nadat je het programma hebt geopend, klik je het 'converteren' knopje aan.

Afbeelding

Er wordt dan een scherm geopend met de titel 'Meervoudige bestandsconversie' zoals je op het plaatje kunt zien. Je gaat dan naar het tabblad 'Transformaties'.

Afbeelding

Links in het schermpje zie je een rijtje met mogelijkheden. Klik op 'Schalen' en vervolgens op 'Toevoegen'.

Afbeelding

'Schalen' verspringt dan naar het rechter rijtje. Klik op 'Schalen' in het rechter rijtje. Onder dit rijtje verschijnt dan het kopje 'Parameters'. Hier vul je de gewenste hoogte en breedte in waarnaar je de foto's wilt verkleinen. Let erop dat 'Behoud ratio' staat aangevinkt!! Hierdoor zullen je foto's niet worden opgerekt.

Afbeelding

Klik nu het tabblad 'Algemeen' aan. Druk vervolgens op de knop 'Toevoegen'.

Afbeelding

Er opent nu een nieuw scherm. Dit is het scherm dat je gewend bent. Je kunt nu de map zoeken waaruit je foto's wilt verkleinen. Je kunt zoveel foto's selecteren als je wilt. Wanneer de foto's allemaal op elkaar volgen kun je als eerste de eerste foto aanklikken. Daarna druk je de 'shift'-toets op je toetsenbord in en die houd je ingedrukt. Scroll voorzichtig naar de laatste foto die je wilt verkleinen en klik deze aan. Je zult nu zien dat alle foto's die tussen de eerste en laatste foto in staan ook geselecteerd zijn. Om afzonderlijke foto's te selecteren, gebruik je in plaats van de 'Shift'-toets de 'Control'-toest (CTRL). Deze houd je dan ingedrukt terwijl je met de linkermuisknop de gewenste foto's aanklikt. Druk op 'OK' als je klaar bent met het selecteren van foto's.

Afbeelding

Je gaat nu weer terug naar het tabblad 'Algemeen'. Hier kun je aangeven in welke map je de verkleinde foto's wilt hebben. In het voorbeeld heb ik een apart map aangemaakt met de titel 'Resize'. Eventueel kun je ook nog het formaat kiezen waarop je de verkleinde foto's wilt opslaan. Als je er zeker van bent dat je alle voorgaande stappen goed hebt doorlopen, druk je op de knop 'Ga'.

Afbeelding

Er opent nu een schermpje dat de voortgang van het converteren laat zien. Hoe meer foto's je hebt geselecteerd, hoe langer het zal duren voor ze allemaal verkleind zijn. Zodra het programma klaar is met converteren, zul je weer in het startscherm komen. De verkleinde foto's vind je dan terug in de map die je daarvoor hebt uitgekozen.

Afbeelding
morgantcm
Moderator

Hoe plaats ik een video?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om filmpjes direct vanaf het forum te bekijken. Je kan natuurlijk wel een link naar je filmpje neerzetten.

Op Photobucket is er een mogelijkheid tot het uploaden van een filmpje. Dit werkt hetzelfde als het uploaden van een foto, dus ook daarvoor kun je het bovenstaande stappenplan gebruiken. Ook op http://www.youtube.com kun je zelf een filmpje uploaden. Echter: voor beide websites dien je geregistreerd te zijn.

Op http://www.filmpjes.nl kun je zonder je te registreren een filmpje uploaden. Let wel op dat je de directe link selecteert en kopieert als je het filmpje met ons wil delen, en niet de embedded-link. De directe link kun je meestal vinden in je adresbalk als je hem niet op de pagina zelf kunt vinden.

Om ellenlange links te voorkomen, kun je een woord aanklikbaar maken. Dit doe je zo:

Stap 1:
[url=hier de url van je filmpje]Titel[/url]

Stap 2, bijvoorbeeld:
[url= http://filmpjes.nl/v/30530-De-Hamsters-Van-Alberd-Hein]Albert Heijn hamsters[/url]

Dit wordt:
Albert Heijn hamsters

Dit werkt hetzelfde wanneer je een video wilt laten zien vanaf andere sites.
morgantcm
Moderator

Wat is het ‘Snapshot' topic?
Als je een leuke foto van je hamster wil delen op het forum, kan het zijn dat je het niet nodig vindt om daar een heel topic voor te openen. Je kunt er dan voor kiezen om je eigen topic met foto’s van een tijdje terug te updaten met de nieuwe foto, maar je kunt er ook voor kiezen om deze foto in het ‘Snapshot' topic te plaatsen. Dit onderwerp is speciaal aangemaakt voor leden die gewoon even snel een leuke foto van hun hamster willen delen met de rest van het forum.

Het ‘Snapshot topic’ kun je hier vinden.
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:49

Wat is de Forum Fotowedstrijd en hoe geef ik me hiervoor op?
Op het forum werd lange tijd één keer per maand een fotowedstrijd gehouden. Hiervoor werd iedere keer een bepaald thema uitgezocht en leden konden dan een foto van hun hamster inzenden die voldeed aan de beschrijvingen van het gekozen thema. Daarna zochten de moderators van Op de foto de 10 beste, mooiste of leukste inzendingen uit en dan kon er gestemd worden op deze foto's. Zoals je kunt zien in het Winnaars Forum Fotowedstrijd!-topic zijn er best veel wedstrijden geweest. Helaas kwamen er op gegeven moment steeds minder inzendingen binnen en was er maar weinig animo voor de wedstrijden. Hierdoor hebben de Op de foto-moderators besloten de Forum Fotowedstrijd voor onbepaalde tijd stop te zetten. Als er in de toekomst wordt besloten alsnog een wedstrijd te houden, dan zullen de moderators dat aan de leden laten weten.
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:49

Wat is de Foto van de Maand en hoe geef ik me hiervoor op?
Op de website die bij dit forum hoort (http://www.dehamster.nl) kun je één keer per maand een foto van je hamster inzenden, zodat deze foto kans maakt om foto van de maand kan worden. De bezoekers van de website kunnen stemmen op alle inzendingen en zo wordt iedere keer de winnaar bepaald.

Hoe doe je mee aan Foto van de Maand?

- Stuur maximaal 1 foto op naar dehamster@dehamster.nl. Let op: dit moet een EIGEN foto zijn.
- Vermeld in je e-mail duidelijk dat het om de Foto van de Maand gaat.
- Stuur je foto op in jpg-formaat, zet ze liever niet in Word-bestanden en dergelijke.
- Zet geen link in je e-mail naar het adres van je foto, maar stuur de foto zelf mee als bijlage/attachment.
- Je foto mag niet bewerkt zijn door bijvoorbeeld fotoprogramma's. Het enige dat wel is toegestaan is een klein randje erom maken of een heel kort tekstje erbij te zetten (bijvoorbeeld de naam van de hamster), maar verder geen speciale effecten meer (denk aan sepia, felle belichting, schaduwen, etc.).
-Je ontvangt een mailtje zodra je foto meedoet!

Let wel op: het is verboden om mensen op te roepen om op jou te stemmen. Wordt dit opgemerkt, dan loop je het risico om gediskwalificeerd te worden. Elke ronde bestaat uit maximaal 30 foto’s en loopt 2 weken. Wegens de vele inzendingen is er een wachttijd van 2 weken.

De winnende foto komt op de voorpagina van http://www.dehamster.nl.
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 23 sep 2010 22:50

Hoe maak ik een goede foto van mijn hamster?
Hamsters zijn beweeglijke diertjes en dat lijkt alleen maar erger te worden wanneer je met een fotocamera in je hand zit. Maar hoe kun je ze dan toch leuk op de foto krijgen? Wie weet lukt het je met deze tips en trucs!

- Zet de macro-stand van je camera aan: omdat je zo dicht bij je hamster zit, stelt je camera zich dan beter scherp. De macro-stand op je camera kun je herkennen aan het plaatje van een tulp.
- Geef je hamster iets te doen, bijvoorbeeld iets lekkers om aan te knabbelen.
- Zorg voor een neutrale achtergrond, bijvoorbeeld een wit laken.
- Maak vooral veel foto’s. Van de 100 die je hebt gemaakt, zullen er misschien 10 goede bij zitten.
- Zet de flitser aan. Flits niet te veel, want je begrijpt vast wel dat ook je hamster het niet fijn zal vinden om zoveel keer achter elkaar een flits in zijn of haar oogjes te krijgen. Met een externe flitser verhelp je dit probleem.
- Druk eerst de knop deels in. De meeste camera’s gaan dan zelf scherpstellen en de juiste instellingen zoeken.
- Fotografeer bij goed licht.
- Probeer de serie-stand van je camera uit. Als je dan de knop indrukt maakt hij meerdere foto’s achter elkaar. Er zal dan vast wel een leuke tussen de 10 gemaakte zitten.
- Zorg voor een korte sluitertijd als je weet hoe je dit kunt instellen.

Probeer de tips eens uit, en hopelijk kun je binnenkort hele mooie foto’s van je hamster plaatsen!

Onze dank gaat uit naar Romy D voor hulp bij het samenstellen van deze FAQ.
morgantcm
Moderator

Keer terug naar Op de foto