FAQ (veelgestelde vragen) Forumzaken

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderators: I, morgantcm, Dong

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:45

Waar dient dit subforum voor?
Forumzaken gaat over alles wat rechtstreeks met het forum te maken heeft. In dit subforum kun je terecht met vragen of opmerkingen over het Hamsterforum. Je vindt er de algemene regels van het forum en verschillende handleidingen over hoe je bijvoorbeeld een plaatje onder je naam krijgt (zie topic: Plaatje onder je naam (avatar)). Ook als je met andere leden over het forum wil praten of discussiëren, is dit de plaats om een topic aan te maken.

Naar beginpost
Laatst bijgewerkt door morgantcm op 25 jul 2010 16:33, in totaal 3 keer bewerkt.
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Leeftijd: 31

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:46

Wat kan ik hier allemaal vragen (en wat niet)?
Als je vragen, opmerkingen, tips, suggesties of klachten hebt, kun je hier een topic openen. Heb je echter specifieke vragen over je hamster wat betreft de verzorging, huisvesting, gezondheid, voeding of iets anders van je hamster, dan kun je terecht in de andere subfora. Heb je een specifieke klacht over een bepaalde moderator, dan kun je het beste die moderator zelf een privé-bericht (PM) sturen. Ook als je een klacht hebt over een ander lid, contacteer je het best een moderator.

Naar beginpost
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:51

Ik heb een technische vraag over het forum.
Voor technische vragen over het forum, bijvoorbeeld problemen met inloggen, kun je het beste even kijken bij de "FAQ" (veel gestelde vragen). Deze kun je vinden door hier te klikken, of je kunt rechtsboven in het menu op "FAQ" klikken. Staat je vraag daar niet tussen, dan kun je altijd nog de zoekfunctie gebruiken. Deze knop vind je ook in het menu rechtsboven. Inmiddels bestaat het forum al zo lang dat er vast al eens iemand is geweest met hetzelfde probleem. Mocht dat niet zo zijn en je vraag wordt nergens anders beantwoord, dan kun je een topic openen in Forumzaken of een moderator contacteren.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:52

Help, het forum doet het niet!
Mocht het voorkomen dat het Hamsterforum het niet doet, dan kun je terecht op het "Noodforum". Klik hier om naar het Noodforum te gaan. Zet dit adres nu al bij je favorieten! Als het forum het niet doet, kun je natuurlijk niet meer in dit topic kijken. Om toegang te krijgen tot het Noodforum moet je een nieuw account aanmaken. Je account van het Hamsterforum is daar dus niet geldig. Het Noodforum dient alleen als vervanging van dit forum. Maak er dus geen gebruik van als dit forum het gewoon doet. Let op: als je op het Noodforum iets wilt posten, kijk dan goed naar de data van de onderwerpen, sommige zijn al heel oud! Reageer daar dan ook a.u.b. niet op.

Als het Hamsterforum wel werkt maar je af en toe een rare foutmelding krijg, kan je deze melden in dit topic. Kopieer de foutmelding (selecteer de tekst, rechtsklik en kies "kopiëren"), plak hem in het topic (rechtsklikken en kies "plakken") en vermeld erbij waar en wanneer je de foutmelding kreeg.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:54

Hé, de tijd op het forum klopt niet!
Wanneer de zomertijd of wintertijd ingaat, moet je dit zelf aanpassen in je profiel. Om de tijd goed te zetten kies je bij Gebuikerspaneel -> Foruminstellingen bij de optie 'Mijn tijdszone' voor: GMT + 1 uur. Daaronder kan je zomertijd of wintertijd selecteren.

Bij 'Mijn datumweergave' kun je aangeven hoe je het liefst de datum en de tijd weer wilt laten geven.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:55

Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Je account op het Hamsterforum kan niet verwijderd worden. Het maakt hierbij niet uit of je wel of geen berichten hebt gepost. Als je geen gebruik meer wilt maken van het Hamsterforum, kun je daarom het beste gewoon niet meer op het forum komen. Indien je je later bedenkt, is je account dus nog altijd beschikbaar. In enkele zeldzame gevallen kunnen de moderators een ban op verzoek uitdelen. Dit hangt echter wel af van je gedrag en geschiedenis op het forum. Om een dergelijk verzoek in te dienen, kun je een privé-bericht naar een moderator sturen.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:56

Hoe verander ik mijn naam?
Het kan gebeuren dat de login die je koos toen je 10 was, een beetje raar klinkt bij iemand van 15, of dat je je echte naam als login hebt gekozen en deze uit privacy overwegingen eigenlijk liever in iets anoniems verandert. Natuurlijk kunnen we hier begrip voor opbrengen en daarom hebben we de service ingesteld dat je login naam éénmalig op verzoek veranderd kan worden. Deze optie geldt voor iedereen die zich aanmeldt op het forum, maar wel onder strikte voorwaarden.

Voorwaarden en adviezen naamsverandering
1. Je mag je login naam 1 keer laten veranderen. Dus niet 1 keer per jaar, nee, gewoon 1 keer, klaar.
2. Kies een login naam die neutraal is, meeste mensen raken uitgekeken op iets frivools met veel sterretjes en andere tekentjes.
3. Wanneer je je eigen naam kiest, neem dan alleen je voornaam, meestal krijgen mensen er toch spijt van als ze hun achternaam gebruiken vanwege privacy.
4. Wanneer je je voornaam kiest als login, denk ook daar dan goed over na, omdat soms mensen zich dan toch weer te herkenbaar voelen op internet.
5. Verander je naam niet omdat het je lollig lijkt, of gewoon omdat het kan. Je hebt echt maar 1 keer en dan zit je er aan vast, wat je ook gekozen hebt.
6. De nieuwe naam mag niet meer dan 18 karakters lang zijn.
7. We kunnen altijd checken of je een andere account hebt aangemaakt om zo je naam nogmaals te veranderen, meerdere accounts zijn echter niet toegestaan en worden zonder waarschuwing gedeactiveerd.

In kort:
- Ja, je naam veranderen mag
- Het mag maar 1 keer, geen uitzonderingen.
- Kies een neutrale naam, zodat je er niet op uitgekeken raakt.

Verder houden we een lijst bij van alle naamsveranderingen, dus vergeten doen we het echt niet ;)

Let er verder op, dat je onderschrift verloren kan gaan als we iets aan je account aanpassen. Sla deze dus altijd zelf op alvorens een naamsverandering aan te vragen!

Om een naamsverandering aan te vragen, dien je een privé-bericht naar één van de moderators te sturen.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 14:59

Wat is rapporteren?
Wanneer je ziet dat een ander lid iets doet dat tegen de regels is of als je een topic tegenkomt in het verkeerde subforum geplaatst is, kun je het desbetreffende bericht rapporteren. Dit doe je door op het uitroeptekentje te klikken rechtsboven in een bericht: Afbeelding

Als er geen uitroeptekentje te zien is, wil dit zeggen dat het bericht al door iemand anders gerapporteerd is. Wanneer je een bericht rapporteert, kun je verschillende redenen aanduiden waarom het bericht volgens jou niet niet orde is, zoals een te grote foto, een dubbel bericht, een te vroeg schopje, een offtopic reactie, etc. De moderators krijgen hier vervolgens een melding van en kunnen het bericht nader bekijken en eventueel actie ondernemen.

Om de goede sfeer op het forum te bevorderen, vragen we van jullie dat je foute berichten enkel rapporteert en er niet in het topic zelf over begint. Leden die een foutje maken spreek je dus niet zelf aan. Daarvoor dient de rapportageknop.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:00

Wat is bannen en wanneer wordt iemand geband?
Als een persoon geband is, wil dit zeggen dat die persoon niet meer op het forum kan komen. Bans kunnen voor een bepaalde tijd zijn (een week, een maand) of voor altijd (een permanente ban). Bans worden per persoon en per geval bekeken. Wanneer je een permanente ban krijgt, heeft het geen zin om je aan te melden onder een andere naam. Dit kunnen de moderators zien en het nieuwe account wordt dan meteen geband. Ook alles publiekelijk uitvechten werkt in je nadeel. Je kunt beter je geval privé met de moderators bespreken.
Let op! In het subforum Vraag & Aanbod geldt er een strikte regeling voor overtredingen. De specifieke richtlijnen kun je vinden in Regels Vraag en Aanbod.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:02

Wat moet ik doen als ik problemen heb met iemand van het forum?
Mocht het ooit gebeuren dat iemand van het forum je lastig valt of vervelende vragen stelt via PM (of MSN), laat het ons dan alsjeblieft weten. Schaam je er niet voor om het te vertellen, want anders kunnen wij er ook niks tegen beginnen. Je mag zelf weten welke moderator je er het liefst over benadert en er zal vertrouwelijk met de informatie omgegaan worden. We zullen NOOIT aan de betreffende persoon laten weten dat jij het aan ons doorgegeven hebt.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:03

Hoe plaats ik een avatar (foto) onder mijn naam?
Om een avatar onder je naam te krijgen, ga je naar je profiel via de link rechts bovenaan. Daar scroll je naar beneden en vind je het avatar paneel. Via dat paneel kan je een plaatje uploaden. Je kan de foto rechtstreeks vanaf je computer op het forum zetten, je kan hem uploaden vanaf een website op internet of je kan een plaatje gebruiken dat al op een andere site staat (bijvoorbeeld Photobucket). In het avatar paneel kan je ook kiezen voor een plaatje uit de "Gallery". Als je een foto upload, moet het .gif of een .jpg zijn. Het plaatje mag niet groter zijn dan 6 kB en moet 80 bij 80 pixels of kleiner zijn. Als je niet zeker weet of je plaatje hier aan voldoet klik je met de rechtermuisknop op het plaatje en dan op "Eigenschappen" of "Properties".

Kom je er na deze uitleg nog niet uit? In dit topic vind je een uitgebreide handleiding. Lukt het je niet om zelf een plaatje op het juiste formaat te krijgen, dan kun je in het Request topic in het subforum Off Topic vragen of andere leden je willen helpen.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:04

Hoe groot mogen de foto's zijn die ik plaats?
Op het Hamsterforum mag je foto's plaatsen die maximaal 640 bij 640 pixels groot zijn. Foto's die groter zijn dan deze afmetingen rekken het beeldscherm uit van andere leden en belasten de grootte van de database van het forum. Het is daarom belangrijk dat je goed controleert of je foto's aan de juiste maten voldoen. Dit kun je via een computer-programma doen (bijvoorbeeld Paint) of via de website waar je je foto's upload (bijvoorbeeld Photobucket of ImageShack).

Om te controleren of je foto's van het goede formaat zijn, kun je na het plaatsen met de rechter muisknop op de foto klikken en 'Eigenschappen'/'Properties' of 'Afbeeldingsinfo bekijken' selecteren. Daar staan de maten van je foto aangegeven. Meer informatie over foto's plaatsen en foto's verkleinen vind je in dit topic. Als het je hierna nog steeds niet lukt om de foto zelf te verkleinen, kun je ook alleen de link naar de foto plaatsen.

Te grote foto's worden veranderd in links of geheel weggehaald, dus let hier s.v.p. op! De specifieke regeling omtrent het aanpassen van je foto's door een moderator kun je hier vinden.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:05

Ik kan niet quoten/geen foto's plaatsen/geen smileys plaatsen.
Als je merkt dat sommige handelingen bij jou niet werken, ook al gebruik je de juiste codes, kan het zijn dat je BBCode uitgeschakeld staat. Deze moet je handmatig weer inschakelen. Dit kun je doen door via je profiel naar het paneel "Voorkeuren" te scrollen. Daar zie je de volgende optie in het menu staan:

Afbeelding

Om je BBCode weer in te schakelen, klik je op "Ja" en bevestig je je keuze door helemaal onderaan op "OK" te klikken. Klik niet op 'Herstellen', want dan wordt je wijziging niet opgeslagen! Het plaatsen van foto's, smileys en quotes zou nu weer moeten lukken. Kom je er na deze uitleg nog niet uit? Neem dan contact op met een moderator; zij kunnen de BBCode weer inschakelen voor jou.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Berichtdoor morgantcm » 25 jul 2010 15:06

Hoe gebruik ik andere smileys?
Soms zie je dat andere leden smileys gebruiken die je niet op het forum terugvindt. Dit zijn externe smileys van andere websites. Jij kan deze smileys zelf ook gebruiken door ze als een foto in te voegen met de IMG-tags: Afbeelding. Om de link van de smiley te vinden, klik je met de rechter muisknop op de smiley en selecteer je 'Eigenschappen'/'Properties' of 'Afbeeldingsinfo bekijken'. Leuke smileys vind je onder andere hier of via Google.

Naar beginpost
morgantcm
Moderator

Volgende

Keer terug naar Forumzaken