FAQ (veelgestelde vragen) Gezondheid

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

FAQ (veelgestelde vragen) Gezondheid

Berichtdoor morgantcm » 26 jan 2014 14:23

FAQ Gezondheid Hamsterforum

Veel hamstereigenaren hebben behoefte aan informatie over de meest voorkomende aandoeningen van hamsters. De informatie die online te vinden is over deze dieren is vaak niet compleet of tegenstrijdig, terwijl voor dierenartsen de ziektekunde van knaagdieren helaas ook maar een klein onderdeel vormt van hun studie. Heel jammer, omdat hierdoor dus niet iedere dierenarts even goed op de hoogte is van de veel voorkomende ziektes en aandoeningen bij hamsters. Hierdoor leeft er soms bij eigenaren het idee dat het geen zin heeft om met je hamster naar de dierenarts te gaan, omdat een zieke hamster "toch niet te behandelen" zou zijn. Een misvatting, want de meeste van de regelmatig voorkomende aandoeningen van hamsters zijn met de juiste kennis juist uitstekend te behandelen!

Het doel van deze pagina is dan ook een overzicht te geven van de veel voorkomende gezondheidsproblemen van hamsters, zodat je als baasje beter kunt inschatten wat je hamster zou kunnen mankeren en beter op de hoogte bent van wat er allemaal mogelijk is qua behandeling. Hopelijk zorgt dit ervoor dat baasjes makkelijker naar de dierenarts gaan met hun hamster, en ook beter met de dierenarts in gesprek kunnen gaan over wat de hamster mankeert. Daarnaast is het belangrijk dat je als baasje weet in welke situaties het bezoek aan de dierenarts echt met spoed moet plaatsvinden, om de hamster een goede kans van herstel te geven.

Deze FAQ is dus nadrukkelijk NIET bedoeld om een bezoek aan de dierenarts te vervangen, maar wel baasjes een beter idee te geven van welke aandoeningen vaak voorkomen, wat er allemaal mogelijk is bij het behandelen van die aandoeningen, wat je kunt verwachten als je met je hamster naar de dierenarts gaat en welke situaties met spoed behandeld moeten worden.

Op deze pagina vind je dus een overzicht van de meest voorkomende aandoeningen van hamsters. Ik heb dit opgezet als een vraag-en-antwoord schema, dat uitgaat van de symptomen die je als eigenaar aan je hamster kunt opmerken. De vragen zijn gegroepeerd op basis van het soort aandoening. Hieronder vind je eerst een overzicht van alle groepen van aandoeningen en behandelde vragen. Daarna worden alle vragen afzonderlijk beantwoord.

Aandoeningen van de luchtwegen
• Mijn hamster ademt heel zwaar of maakt gekke geluiden bij de ademhaling, wat is er aan de hand?

Problemen rond eten en gewicht
• Is mijn hamster te dik of te dun?
• Mijn hamster eet zo weinig, hoe komt dat?

Aandoeningen van het maagdarmkanaal
• Mijn hamster heeft diarree, wat nu?
• Help, de wangzak van mijn hamster steekt helemaal naar buiten door zijn bekje!
• Een stukje van de darm van mijn hamster komt via de anus naar buiten! Wat moet ik doen?

Aandoeningen van het geslachtsapparaat en de blaas
• Mijn hamster heeft bloed of pus bij zijn/haar achterste, wat is er aan de hand?
• Mijn hamster zou moeten bevallen maar de kleintjes zijn nog niet geboren... wat moet ik nu?
• Mijn hamster is bevallen maar blijft onrustig persen, en ik voel nog iets in de buik....
• Help, een deel van de vagina van mijn vrouwtjeshamster komt naar buiten! Wat moet ik doen?

Problemen rond drinken en plassen
• Mijn hamster drinkt zo veel, is er iets met hem aan de hand?
• Mijn hamster drinkt heel weinig, klopt dat wel?

Aandoeningen van het zenuwstelsel en de evenwichtsorganen, en winterslaap
• Mijn hamster voelt zo koud en slap, is hij in winterslaap?
• Mijn hamster houdt zijn hoofdje scheef en kan niet in evenwicht blijven, wat is er aan de hand?
• Mijn hamster lijkt een soort toevallen te hebben, wat kan dat zijn?

Aandoeningen van de ogen
• Mijn hamster heeft een klein wittig bultje bij zijn oog, wat is dat?
• Mijn hamster heeft een rood, dichtgeplakt en/of pussig oogje, wat is er aan de hand?
• Een van de oogjes van mijn hamster puilt opeens heel erg uit, wat moet ik doen?
• Ik zie een witte waas in de pupil van mijn hamster, wat kan dat zijn?

Aandoeningen van de oren
• Ik zie een soort woekering in het oor van mijn hamster, wat kan dat zijn?
• Mijn hamster heeft jeuk aan zijn oortjes, wat kan ik doen?
• Het oor van mijn hamster is rood en er zit pus in. Heeft hij een oorontsteking?

Aandoeningen van de huid en wonden
• Mijn hamster heeft kale plekken wat kan er aan de hand zijn?
• Mijn hamster heeft zo'n jeuk, wat is er aan de hand?
• Help, mijn hamster is gewond! Wat nu?

Aandoeningen van het skelet
• Het staartje van mijn hamster staat scheef, hoe komt dat?
• Ik voel een harde, scherpe bobbel onder de borstkas van mijn hamster, wat kan dat zijn?
• Mijn hamster heeft een pootje gebroken! Wat nu?

Bulten en zwellingen
• Mijn hamster heeft een bult, wat is er aan de hand?
• Mijn hamster heeft een hele bolle, opgezwollen buik, wat kan er aan de hand zijn?

Met je hamster naar de dierenarts
• Mag een hamster antibiotica en is dit veilig?
• Mijn hamster heeft een pijnlijke aandoening, mag ik hem pijnstilling geven?
• Kan een hamster ook geopereerd worden?
• Mijn hamster wordt geopereerd, waar moet ik op letten?
• Mijn hamster gaat niet meer beter worden, en ik wil hem laten inslapen. Maar hoe gaat dat eigenlijk?
• Mijn hamster is onverwacht overleden en ik wil graag weten wat de oorzaak is geweest. Wat kan ik doen?
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)
morgantcm
Moderator

Leeftijd: 32

Re: FAQ (veelgestelde vragen) Gezondheid

Berichtdoor I » 03 feb 2014 10:10

Aandoeningen van de luchtwegen

Mijn hamster ademt heel zwaar en/of maakt gekke geluiden bij het ademen, wat is er aan de hand?
Als je ziet de je hamster moeilijk ademt (bijvoorbeeld heel snel ademen, hele sterke bewegingen van de ribbetjes bij het ademen, ademen met het bekje open of continu hijgen) en/of gekke geluiden maakt bij de ademhaling (bijvoorbeeld piepen of reutelen) is er eigenlijk altijd sprake van een luchtweginfectie. Dit kan een ontsteking zijn in het neusje, in de luchtpijp of echt in de longetjes. Vaak is de hamster hierbij ook algemeen ziek, en zie je dat hij slomer is dan normaal, minder eetlust heeft, en meer dan anders ligt te slapen. Afhankelijk van de plek van de ontsteking kan het gaan om een voorste luchtweginfectie of een longontsteking.

Bij een voorste luchtweginfectie zit de ontsteking, zoals de naam al aangeeft, voorin de luchtwegen. Dus in de neus, keel of in de luchtpijp. Deze ontsteking kan veroorzaakt worden door een virus of door een bacterie. Ook een combinatie is mogelijk: door een virusinfectie wordt de weerstand in de luchtwegen minder goed, waardoor bacteriën makkelijker de kans krijgen om aan te slaan. Bij een voorste luchtweginfectie hoor je meestal ook echt gekke geluiden bij de ademhaling, en als de ontsteking ver voorin zit kun je soms ook zien dat de hamster een snotterig neusje heeft. Meestal zijn voorste luchtweginfecties minder ernstig dan longontstekingen, maar het is wel belangrijk deze op tijd te behandelen, omdat hamsters behoorlijk gevoelig zijn voor dit soort infecties. Bovendien kan een voorste luchtweginfectie als die niet op tijd behandeld wordt, zich ook verder ontwikkelen tot een longontsteking.
Vermoed je een voorste luchtweginfectie bij je hamster, ga dan altijd even naar de dierenarts. Deze infecties zijn over het algemeen goed te behandelen, en als je er op tijd bij bent met de juiste behandeling is de kans dat je hamster snel helemaal herstelt heel groot. Is het inderdaad een voorste luchtweginfectie, dan zal de dierenarts antibiotica voorschrijven. Doxoral (Doxycycline) is over het algemeen het meest geschikt om luchtweginfecties mee te behandelen. Binnen een paar dagen nadat je met de behandeling bent begonnen moet je duidelijk verbetering merken. Is dit niet het geval, ga dan terug naar de dierenarts: mogelijk is er een ander antibioticum nodig om de infectie goed te behandelen. Net als bij elke antibioticumkuur is het belangrijk de kuur af te maken, dus niet eerder stoppen met de kuur, ook niet als de hamster al opgeknapt is. Als je dat doet kan het namelijk zijn dat nog niet alle bacteriën waren opgeruimd, en de infectie snel terug komt. Deze is dan vaak moeilijker te behandelen. Voor meer informatie over antibiotica bij hamsters, zie “Mag een hamster antibiotica, en is dit veilig?”.

Behalve het goed behandelen van de ontsteking, is het ook belangrijk na te gaan of je kan voorkomen dat de hamster nog een keer zo’n ontsteking krijgt. Vaak is er gewoon sprake van een virus, en dat valt haast niet te voorkomen, maar hamsters kunnen sneller een luchtweginfectie oplopen wanneer ze bijvoorbeeld op de tocht staan, zulke kleine diertjes zijn daar namelijk erg gevoelig voor. Zorg er dus altijd voor dat je hamster niet op de tocht staat.

Bij een longontsteking zit de infectie veel dieper, niet in de neus, keel of luchtpijp, maar echt in de longetjes zelf. Hierbij zie je vaak dat de hamster heel erg ziek is, maar hoor je lang niet altijd afwijkende geluiden bij de ademhaling. Een longontsteking is daardoor soms minder makkelijk te herkennen dan een voorste luchtweginfectie. Ook is een longontsteking veel ernstiger, de hamster wordt vaak heel snel ernstig ziek, en kan soms zelfs overlijden nog voordat je als baasje hebt gezien dat je diertje ziek is. Gelukkig kun je een longontsteking meestal wel herkennen aan de hele zware, moeilijke ademhaling in combinatie met een duidelijk ziek diertje. Vermoed je dat je hamster een longontsteking heeft, wacht dan niet en ga direct naar de dierenarts, zodat deze zo snel mogelijk een behandeling met antibiotica kan opstarten. Hoe eerder je met de behandeling start, hoe groter de kans dat je hamster er weer helemaal bovenop komt. Zeker gezien de ernst van een longontsteking, is het dus extra belangrijk er vroeg bij te zijn. Doxoral (Doxycycline) is ook voor longontstekingen meestal de beste keuze. Binnen een paar dag na de start van de behandeling moet je echt duidelijk verbetering zien, anders kun je het beste even terug naar de dierenarts, misschien is een ander antibioticum nodig. Net als bij de voorste luchtweginfectie is het belangrijk de kuur af te maken en te voorkomen dat je hamster op de tocht komt te staan.

Naar beginpost
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
I
Moderator

Leeftijd: 34
Hamsters: Toby en Lynn

Berichtdoor I » 03 feb 2014 10:48

Problemen rond eten en gewicht

Is mijn hamster te dik of te dun?
Puur op basis van het gewicht is het moeilijk te zeggen of een hamster te dik of te dun is: doordat hamsters behoorlijk kunnen verschillen in bouw, ook binnen dezelfde soort, kan een bepaald gewicht voor de ene hamster prima zijn, voor een andere hamster te zwaar, terwijl een derde hamster juist weer wat te mager is bij dat gewicht. Veel belangrijker is het dus te kijken naar het diertje zelf, hoe de verhoudingen liggen. Een gezonde hamster heeft een stevige, gespierde bouw, met een rond, maar niet uitpuilend buikje. Als je echt botjes zit en voelt uitsteken, en het velletje los zit, is de hamster waarschijnlijk te mager, en bij een te dikke hamster zie je dat met name aan het buikje, en ook zie je dan vaak echt “vetrolletjes” onder de voorpootjes. Een gezonde hamster zal gelukkig niet heel snel echt te dik of te mager worden, doordat ze meestal prima kunnen reguleren hoeveel ze eten, en zich niet zo snel zullen over-eten.

Als je hamster echt te mager is, is het natuurlijk belangrijk erachter te komen wat er aan de hand is. Als je hem een voldoende hoeveelheid goede kwaliteit hamstervoer geeft, en daarnaast regelmatig groente en/of fruit, is de voeding waarschijnlijk niet de oorzaak. Wel kan het zijn dat een hamster heel erg afvalt als deze zelf te weinig eet, hoewel hij gewoon genoeg te eten krijgt. Dit kan bijvoorbeeld komen door een probleem met zijn tandjes of door algemeen ziek zijn. Voor meer informatie hierover, zie het kopje hieronder “Mijn hamster eet te weinig , hoe komt dat?”. Door ernstige diarree kan een hamster ook erg snel sterk vermageren, omdat hij dan niet de kans krijgt de voedingsmiddelen daadwerkelijk op te nemen. Voor meer informatie over diarree bij hamsters, en hoe je die het beste kunt behandelen, zie “Mijn hamster heeft diarree, wat moet ik doen?”.

Tenslotte kan het soms ook voorkomen dat een hamster wel genoeg eet, maar ondanks dat toch afvalt en te mager wordt. Dit kan komen doordat zijn lichaam heel veel energie verbruikt of veel energie verliest - meer dan dat hij binnen kan krijgen met zijn eten. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn suikerziekte, ernstige nierproblemen, een te snel werkende schildklier of de aanwezigheid van grote en snel groeiende tumoren. Als een hamster suikerziekte heeft, verliest hij via de urine heel veel glucose (suiker), en daarmee heel veel energie. Bij ernstige nierproblemen verliest de hamster via de urine geen glucose, maar eiwit, waardoor ook veel energie verloren gaat. Meer over suikerziekte en nierproblemen, vind je onder “Mijn hamster drinkt zo veel, wat is er aan de hand?”. Een te snel werkende schildklier zorgt voor een heel erg snelle stofwisseling, zodat de energie die de hamster binnenkrijgt heel snel weer verbrandt wordt, en de hamster vele malen meer voeding nodig heeft om op hetzelfde gewicht te blijven. Dit is helaas niet te behandelen bij hamsters, maar komt gelukkig ook maar heel zelden voor. Hierbij is het dus vooral belangrijk dat je voeding geeft die veel hoogwaardige energie bevat. De hamster kan dan gewoon een goede kwaliteit van leven hebben. Snel groeiende tumoren tenslotte verbruiken ook heel veel energie. Meestal zul je deze al wel hebben opgemerkt wanneer je merkt dat je hamster mager begint te worden, omdat het dan echt gaat om forse tumoren. Voor meer informatie over tumoren bij hamsters, zie “Mijn hamster heeft een bult, wat is er aan de hand?”.

Als je hamster echt te dik is, is het belangrijk als eerste te kijken naar de voeding die hij krijgt. Sommige hamstersnoepjes bevatten heel erg veel vet en/of suikers, en als je hamster daar te veel van krijgt, is het een beetje vergelijkbaar met een mens die elke dag een aantal chocoladerepen of zakken chips opeet. Het grootste deel van het dieet van een hamster moet bestaan uit een goede kwaliteit hamstervoer, groente en fruit, noten, zaden en granen. Commerciële hamstersnoepjes, knaagstangen, brinta, en andere “dikmakertjes” mogen heel af en toe een keertje, maar echt met mate. Als je merkt dat je hamster te dik wordt, is het dus beter daarmee te stoppen of sterk te minderen.

Krijgt je hamster gewoon normaal eten en krijgt hij geen dikmakertjes, maar is hij toch te dik? Vaak komt dit door een aandoening die ervoor zorgt dat de stofwisseling van de hamster langzamer wordt, waardoor hij dus minder energie verbrandt dan dat hij binnenkrijgt. De overige energie wordt dan als vet gaat opgeslagen. De meest voorkomende aandoeningen die dit effect hebben zijn het syndroom van Cushing en een te traag werkende schildklier. Beide aandoeningen zorgen er ook voor dat je hamster kaal wordt in zijn flanken. Meer over deze aandoeningen vind je dan ook onder “Mijn hamster heeft kale plekken, wat kan er aan de hand zijn?”.

Mijn hamster eet te weinig, hoe komt dat?
Hierbij is de eerste vraag altijd of de hamster echt te weinig eet, of dat dat zo lijkt. Hamsters zijn vaak hele selectieve eters, die het lekkerste eerst uit hun voer halen, en de rest vaak een hele tijd laten staan. Vooral biks (geperste brokjes) wordt vaak gewoon genegeerd, zodat ze in het bakje achterblijven. Dat is normaal, en helemaal niets om je zorgen over te maken. Verder kan het soms lijken alsof een hamster heel weinig eet, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is: de hamster heeft dan een geheime voorraad. Hamsters zijn verzamelaars, en je zult zien dat als je de kooi verschoont, er meestal een enorme voorraad voer ergens verstopt ligt. De hamster kan daar een hele tijd op vooruit, en daardoor kan het soms lijken alsof hij zijn voer helemaal niet aanraakt, terwijl hij eigenlijk gewoon lekker zijn voorraadkast leeg aan het eten is. Niets om je zorgen over te maken dus!

Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat je hamster echt te weinig eet. Dit kan bijvoorbeeld komen door problemen met zijn tandjes. De voortanden van een hamster groeien levenslang door, en horen behoorlijk lang te zijn. Wel moeten ze altijd netjes recht in het bekje staan, en mogen de tanden niet kromgroeien. Soms kunnen de tanden van hamsters echter te lang worden, en voor problemen zorgen. Om dit te testen kun je eerst eens kijken of je hamster problemen heeft met eten. Door hem iets heel erg lekkers voor te houden bijvoorbeeld, waar hij normaal dol op is, en te kijken of hij dit goed eet. Is dit niet het geval, dan zou er iets met de tandjes kunnen zijn, en kun je de hamster bij het nekvel houden om zo zijn voortanden beter te bekijken.

Als de tanden van een hamster echt te lang zijn, dan zie je dat die krom en/of scheef gaan groeien, terug het bekje in bijvoorbeeld, wat heel gevaarlijk kan zijn. De tanden zullen dan niet meer goed op elkaar aansluiten, met als gevolg dat ook de andere tandjes te lang zullen worden. Te lange en/of scheefgroeiende tandjes kunnen ontstaan door kaakafwijkingen, bijvoorbeeld door erfelijke aandoeningen zoals knikstaart. Ze kunnen ook ontstaan na een nare val, waarbij het kaakje beschadigd is, of doordat de hamster met heel heftig (tralie)knagen een tandje beschadigd heeft, waardoor de aansluiting niet meer goed is en de tanden dus niet op elkaar afslijten. Ongeacht de oorzaak moeten te lange tandjes behandeld worden door de dierenarts. Hiervoor zijn twee mogelijkheden: tandjes knippen, en tandjes slijpen. De laatste methode is de meest veilige en diervriendelijke, de hamster krijgt dan een klein roesje, en met een speciaal apparaatje slijpt de dierenarts de tandjes kort. Afhankelijk van de oorzaak kan dit een eenmalige behandeling zijn, of moet dit elke zoveel weken herhaald worden. Met het knippen van de tandjes bestaat er het risico dat de tandjes splijten, waarmee je nog veel verder van huis bent, en ook is dit een veel stressvollere behandeling voor de hamster.

Een hamster kan ook een tandje breken, bijvoorbeeld door een val of door heel heftig (tralie)knagen. Dit is erg pijnlijk, en kan ook een oorzaak zijn van stoppen met eten. Gelukkig groeien de voortandjes vanzelf weer aan, omdat deze bij hamsters levenslang doorgroeien. Wel heeft de hamster de eerste dagen echt pijnstilling nodig, en zachte voeding zolang hij nog niet goed kan eten. Hou ook de andere tanden in de gaten, doordat de tanden nu niet goed op elkaar aansluiten kan het gebeuren dat die te lang worden.

Behalve de tandjes kan algemeen ziek zijn ook een belangrijke oorzaak zijn voor weinig of niet eten bij een hamster. Als er niets aan de tandjes te zien is, maar de hamster wel ziek oogt, is dat waarschijnlijk de oorzaak van het niet eten. Dan is het zaak om de oorzaak van het ziek zijn te behandelen, de hamster kan bijvoorbeeld een infectie hebben. Ga dan dus naar de dierenarts om de kleine te laten nakijken en behandelen.

Naar beginpost
I
Moderator

Berichtdoor Nieske » 03 feb 2014 10:51

Aandoeningen van het maagdarmkanaal

Mijn hamster heeft diarree, wat nu?
De keuteltjes van een hamster horen stevig en droog te zijn. Is dat niet het geval, dan heeft je hamster diarree. Diarree bij hamsters kan verschillende oorzaken hebben, waaronder relatief onschuldige, zoals voeding, of ernstige, zoals natstaart bij Syrische hamsters.

De meest onschuldige vorm van diarree bij hamsters is, wordt veroorzaakt door een probleem in de voeding. Dat kan ander andere komen door het eten van bedorven groente of fruit (bijvoorbeeld wanneer je hamster dat heeft gehamsterd in zijn nest, en het daar is gaan rotten), maar ook door een plotselinge voedingswisseling bij een jong hamstertje (bijvoorbeeld een jong diertje dat nog nooit groenvoer heeft gehad en opeens een flinke hoeveelheid groente en fruit te eten krijgt bij het nieuwe baasje). Deze vorm van diarree kan bij alle soorten hamsters voorkomen en is meestal vrij mild. Vaak is het voldoende om even een paar dagen geen groente en fruit te geven, en dat dan langzaam weer op te bouwen.

Let wel op dat de diarree niet te heftig wordt, niet langer dan een paar dagen aanhoudt, en de hamster niet uitgedroogd raakt. Dit laatste kun je herkennen door een plooitje van de huid tussen je vingers te pakken: als je die loslaat, hoort die plooi onmiddellijk weer terug te springen (probeer maar eens bij je eigen huid). Blijft de plooi als een plooi rechtop staan, dan is je hamster uitgedroogd. Als dit het geval is, of als de diarree erg heftig wordt, te lang duurt, of de hamster er echt ziek van is, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand, en kun je beter even naar de dierenarts gaan. Bij het stukje hieronder (over natstaart) staat beschreven wat de dierenarts in zo’n geval voor jou en je hamster kan betekenen.

Voeding gerelateerde diarree is meestal te voorkomen door te controleren of je hamster geen restjes groenvoer heeft bewaard die kunnen gaan bederven, en door voedingsovergangen altijd heel geleidelijk op te bouwen, zodat de darmpjes van de hamster de tijd krijgen om aan de nieuwe samenstelling van de voeding te wennen.

De meest ernstige vorm van diarree bij hamsters is natstaart. Deze ziekte komt alleen voor bij de Syrische (goud-)hamster, en met name jonge hamsters zijn erg gevoelig. Het is te herkennen aan de zeer ernstige waterige diarree, soms gemend met bloed, waarbij de hele achterkant van de hamster nat is van de diarree. Deze diarree heeft ook een heel sterke, kenmerkende geur. Het verloop is snel: binnen zeer korte tijd is de hamster zeer ernstig ziek, met uitdroging door de heftige diarree, en zonder behandeling sterven de meeste hamsters binnen een paar dagen aan deze ziekte. Heeft je Syrische hamsters dus ernstige diarree, dan is het heel belangrijk zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan en een behandeling te starten! Hoe eerder je erbij bent, hoe beter de kans is dat je hamster het gaat redden, hoewel ook ondanks de juiste behandeling een deel van de hamsters aan natstaart overlijdt.

Natstaart wordt veroorzaakt door een heel besmettelijke bacterie, die vooral aanslaat bij jonge hamstertjes of diertjes met een verminderde weerstand, maar ook gezonde volwassen dieren kunnen het krijgen. De bacterie tast de darmwand van de hamster aan, waardoor deze heftige diarree krijgt. De twee belangrijkste onderdelen van de behandeling van natstaart zijn antibiotica en het voorkomen/behandelen van uitdroging. Met beide moet zo snel mogelijk worden begonnen. De antibiotica worden voorgeschreven door je dierenarts; voor deze ziekte zijn Trimetoprim-Sulfa (eerste keuze) en Enrofloxacine het meest geschikt (zie ook “Mag een hamster antibiotica en is dit veilig?” voor meer informatie over antibiotica behandeling bij hamsters). De uitdroging kan deels door de dierenarts en deels door jou zelf bestreden worden. De dierenarts kan infuusjes met vocht geven, onder de huid of rechtstreeks in het buikje. Zelf kun je om uitdroging tegen te gaan zogenaamde Oral Rehydration Solution (ORS) aan je hamster geven. Dit is een oplossing van verschillende mineralen en glucose in water. Dit kun je bij dierenarts of drogist krijgen, volgens de instructies in de bijsluiter oplossen en meerdere keren per dag aan de hamster geven. Voor verdere instructies kun je natuurlijk bij je dierenarts terecht.

Omdat natstaart heel besmettelijk is, zijn er ook nog andere maatregelen die heel belangrijk zijn, om te voorkomen dat er nog meer hamstertjes ziek worden. Als je een hamster met natstaart hebt gehad, moet je daarna alle kooien en spulletjes die met die hamster of met je andere hamsters in aanraking zijn geweest heel goed ontsmetten. Dit kan bijvoorbeeld met chloor. Ondanks dat kunnen er in je huis tot drie maanden nadat je hamster ziek was nog natstaartbacteriën aanwezig zijn! Het is dus heel belangrijk minimaal 3 maanden te wachten, voordat je weer een nieuwe hamster in huis neemt. Wacht je niet lang genoeg, dan loop je het risico dat ook je nieuwe huisgenootje deze ziekte weer krijgt.
Meer informatie over natstaart kun je hier vinden: http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php

Ook andere bacteriën of virussen kunnen bij hamsters diarree veroorzaken. Er is een hele reeks met verschillende bacteriën en virussen die de darmen aantasten, en het voert te ver om die hier allemaal op te noemen. Over het algemeen geldt dat als je hamster diarree heeft die ernstig/heftig is, als hij echt ziek is van de diarree, als de diarree langer dan een paar dagen aanhoudt, als hij uitdrogingsverschijnselen heeft of als er bloed bij de diarree zit, het verstandig is om niet zelf verder te dokteren, maar direct even naar de dierenarts te gaan. Die kan vervolgens kijken wat de meest waarschijnlijke oorzaak is, en meteen een behandeling instellen. Is er sprake van een milde diarree of alleen wat te zachte keuteltjes, zonder dat de hamster ziek lijkt, uitgedroogd is of er bloed bij zit, dan kun je het eerst een paar daagjes aankijken, mits je de hamster goed in de gaten houdt. Veel soorten milde diarree, voornamelijk als deze door een virus worden veroorzaakt, gaan binnen een paar daagjes vanzelf over.

Help, de wangzak van mijn hamster steekt helemaal naar buiten door zijn bekje!
Zoals je weet hebben hamsters hele grote wangzakken, waarin ze normaal voedsel verstoppen. Soms komt het voor dat zo’n wangzak verkeerd komt te liggen, en de binnenkant van de wangzak via het bekje van de hamster naar buiten steekt. Dit noem je een prolaps van de wangzak. In eerste instantie ziet het er heel eng uit, maar gelukkig is dit over het algemeen goed te behandelen. Het eerste dat je kunt doen is heel voorzichtig proberen of je de wangzak zelf terug op haar plaats kan brengen. Dit kun je doen met een vochtig wattenstaafje, waarmee je van buiten af de wangzak voorzicht weer terug in het bekje probeert te masseren. Is het gelukt de wangzak terug te brengen? Hoe de hamster dan nog wel goed in de gaten: in veel gevallen komt de prolaps helaas binnen een paar dagen weer terug.

Probeer de wangzak alleen zelf terug te brengen als je goed weet waar je mee bezig bent en wees altijd heel voorzichtig! Twijfel je of lukt het niet direct, probeer het dan niet verder en ga gewoon zo snel mogelijk naar de dierenarts. Ook als het wel gelukt is de wangzak weer op zijn plaats te brengen, maar de prolaps daarna opnieuw is ontstaan, kun je het beste niet opnieuw zelf gaan proberen deze terug op zijn plaats te brengen, maar gewoon snel een afspraak maken met je dierenarts. Deze zal de hamster eerst onderzoeken en een inschatting maken wat de beste behandeling is. Als de hamster al eerder een wangzak prolaps heeft gehad, of als de dierenarts de inschatting maakt dat de kans groot is dat deze opnieuw zal ontstaan, is de behandeling uitgebreider dan alleen het terug op zijn plaats brengen van de wangzak. De dierenarts zal de hamster dan een roesje geven, en de wangzak met een of twee kleine hechtingen op zijn juiste plek vastzetten. Over het algemeen zorgt dit ervoor dat de prolaps niet meer terug komt. Heel soms gebeurt het dat een prolaps ondanks het vastzetten later toch weer opnieuw ontstaat, en moet de hele wangzak door middel van een operatie verwijderd worden. Gelukkig is dat heel zeldzaam, en lopen de meeste gevallen van een wangzakprolaps gewoon goed af.

Een deel van de darm van mijn hamster komt naar buiten! Wat moet ik doen?
Als een stukje darm via de anus van de hamster naar buiten komt, noemen we dat een darmprolaps. Gelukkig komt dit maar heel weinig voor bij hamsters, maar als het voorkomt, is het wel echt een spoedgeval, dat direct behandeld moet worden, en heel slecht kan aflopen als dat niet gebeurt. Daarom is het belangrijk zo’n prolaps direct te herkennen, en dan ook niet te wachten, maar onmiddellijk actie te ondernemen.

Bij een darmprolaps zie je een stuk darm door de anus naar buiten komen. Soms is dit maar een heel klein stukje van minder dan een cm, soms een groter stuk. Hoe dit stukje darm eruit ziet, is afhankelijk van hoe lang geleden de prolaps is ontstaan: op het moment dat de prolaps net is ontstaan is het stukje darm roze, vochtig glanzend en nog niet gezwollen. Als de prolaps al iets langer bestaat zal het stukje darm er gezwollen uit gaan zien, doordat de bloedvaatjes die erin zitten worden afgekneld. Daardoor wordt de kleur ook roder en donkerder, en droogt het slijmvlies uit, waardoor het stukje darm niet meer glanzend en vochtig, maar dof oogt. Naarmate de tijd vordert, verkleurt de darm verder en kan een paarse, tot zelfs een zwarte kleur krijgen, doordat de darm begint af te sterven. Als je darm via de anus naar buiten ziet komen, is dit altijd een reden om direct contact op te nemen met je dierenarts, dit is altijd een spoedgeval. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter namelijk de kans op herstel. Als de darm nog roze en vochtig is, kan de dierenarts deze heel voorzichtig terug masseren naar binnen, en is de kans op herstel goed. Naarmate de darm meer gezwollen en verkleurd raakt, wordt het steeds moeilijker deze veilig terug naar binnen te brengen, en is de kans op complicaties veel groter. Is de darm echt al donker gekleurd of zelfs al aan het afsterven, dan is een behandeling eigenlijk al niet meer mogelijk, en is laten inslapen de enige mogelijkheid. Ik kan dus niet te vaak benadrukken hoe belangrijk het is direct contact op te nemen met de dierenarts, aangezien het echt heel snel gaat en vrijwel altijd slecht afloopt als er niet direct wordt ingegrepen. Dus ook als je dit ’s avonds of in het weekend ontdekt: niet afwachten of zelf gaan proberen het stukje darm terug te brengen, maar direct de dienstdoende dierenarts bellen!

Naar beginpost
groetjes van Nieske
Rust zacht Lady, Ieniemienie en Romanov & Raspoetin
Nieske
Moderator

Leeftijd: 31

Berichtdoor I » 03 feb 2014 10:54

Aandoeningen van het geslachtsapparaat en de blaas

Mijn hamster heeft bloed en/of pus bij zijn/haar achterste, wat is er aan de hand?
Als een hamster bloed en/of pus bij het achterste heeft, zonder dat er sprake is van diarree, ligt de oorzaak over het algemeen in een ontsteking van de blaas of (bij vrouwtjes) van de baarmoeder. Ook een tumor van blaas of baarmoeder kan voorkomen, hoewel dit gelukkig minder vaak voorkomt dan een ontsteking. Bij een tumor zul je over het algemeen alleen bloed zien, terwijl bij een ontsteking bloed of pus, of een combinatie van beide mogelijk is.

Vooral bij Syrische hamster-dames zien we vrij regelmatig een baarmoederontsteking. Dit kan spontaan optreden, maar kan ook ontstaan na een bevalling waarbij een pup of restjes weefsel in de baarmoeder zijn achtergebleven. Een vrouwtje met baarmoederontsteking is over het algemeen flink ziek, en heeft een erg kwalijk ruikende uitvloeiing uit de vulva, die vaak zowel uit bloed als pus bestaat. Wanneer je het buikje van de hamster navoelt, vindt ze dat meestal erg vervelend, en als je van bovenin de buik naar beneden masseert, komt er meestal meer van de pussige uitvloeiing uit de vulva.

Een baarmoederontsteking bij hamsters is behoorlijk ernstig: onbehandeld zal de dame er eigenlijk altijd aan overlijden, en ook met behandeling komt het soms voor dat een dame het niet redt. Daarom is het zaak zo snel mogelijk met je dame naar de dierenarts te gaan als je een baarmoederontsteking vermoedt. Hoe eerder de behandeling wordt ingezet, hoe beter de kansen van je hamster op een volledig herstel! De dierenarts zal de hamster onderzoeken, en als die inderdaad een baarmoederontsteking vaststelt, bestaat de behandeling uit een kuur antibiotica. Enrofloxoral is in de meeste gevallen het meest effectieve en veilige antibioticum voor deze aandoening. Daarnaast zal de dierenarts meestal pijnstilling voorschrijven. Veel hamsterbaasjes hebben als aanvulling hierop goede ervaringen met het natuurgeneesmiddel Puur Utero, dat de lediging van de baarmoeder bevordert.

Tijdens de behandeling is het goed om enkele malen per dag het buikje van de dame van boven naar beneden stevig te masseren: hiermee druk je zoveel mogelijk van de pus die in de baarmoeder zit naar buiten, waardoor de antibiotica beter zijn werk kan doen. Als de behandeling aanslaat, moet je binnen een paar dagen verbetering beginnen te zien. Is dit niet het geval, ga dan even terug naar de dierenarts, misschien is er een ander antibioticum nodig. Maak de kuur altijd helemaal af, ook als je hamster ondertussen al weer opgeknapt lijkt! Anders is de kans groot dat er nog levende bacteriën in de baarmoeder achter blijven en de hamster heel snel weer ziek wordt.

Een blaasontsteking komt bij hamsters minder vaak voor dan de baarmoederontsteking, en kan zowel bij mannetjes als vrouwtjes voorkomen. Bij vrouwtjes zie je het iets vaker, omdat die een kortere plasbuis hebben, en er dus makkelijker bacteriën in de blaas terecht kunnen komen. Een hamster met blaasontsteking herken je vooral doordat er duidelijk bloed en/of pus in de urine zitten. De hamster heeft vaak moeite met plassen, plast vaak, en heeft pijn bij het plassen. Het navoelen van de buik kan net als bij baarmoederontsteking erg gevoelig zijn, maar het lukt hierbij niet om pus/bloed naar buiten te masseren. De hamster kan ook echt ziek zijn door een blaasontsteking, maar dit is zeker niet altijd het geval.

Ook voor een blaasontsteking is het zaak met de hamster naar de dierenarts te gaan. Om de diagnose goed te kunnen stellen, helpt het heel erg als je daarbij een plasje van de hamster meebrengt. Die kun je verzamelen door de hamster in een schone en lege transportbox te zetten, totdat hij een plasje heeft gedaan, en het plasje vervolgens in een klein spuitje, potje of flesje mee te brengen. Als de dierenarts op basis van de urine en het onderzoek inderdaad een blaasontsteking vaststelt, zal hij de hamster een kuur antibiotica geven, en meestal voor de eerste dagen ook pijnstilling. Als de behandeling aanslaat, moet je binnen een paar dagen verbetering beginnen te zien. Is dit niet het geval, ga dan even terug naar de dierenarts, misschien is er een ander antibioticum nodig. Maak de kuur altijd af, ook als je hamster ondertussen al weer opgeknapt lijkt! Anders is de kans groot dat er nog levende bacteriën in de blaas achter blijven en de hamster heel snel weer ziek wordt.

Minder vaak komen tumoren van de baarmoeder of de blaas voor. Als je hamster dit heeft, zie je vaak alleen wat bloed uit de vulva of penis komen, en is de hamster verder meestal niet echt algemeen ziek, zoals bij een ontsteking. Bij een tumor van de blaas kun je ook bloed in de urine vinden. Als je de buik voelt is dat meestal niet zo pijnlijk, maar voel je – als de tumor al groot genoeg is – een massa onderin de buik, die daar niet hoort te zitten. Ook kan het zijn dat er geen sprake is van bloed, maar je de tumor alleen opmerkt doordat je een dikte in de buik voelt, of doordat je hamster een hele dikke buik krijgt. Dit soort tumoren in de buik van een hamster zijn helaas over het algemeen niet te behandelen, omdat een operatie te risicovol is en te weinig kans van slagen heeft. Wel kan de dierenarts je pijnstilling voorschrijven, zodat je hamster in ieder geval geen pijn heeft. Meer informatie over tumoren bij hamsters vind je onder “Mijn hamster heeft een bult, wat is er aan de hand?”.

Mijn hamster zou moeten bevallen, maar de kleintjes worden maar niet geboren… wat moet ik nu?
Als je hamster zwanger is, en je weet wanneer ze zou moeten bevallen, is het natuurlijk heel eng als je merkt dat er nog geen kindjes geboren zijn. Maar ook bij hamsters kan de bevalling iets te vroeg of iets te laat op gang komen. Laat het dametje dus eerst gewoon zo veel mogelijk met rust en wacht eerst even af: soms worden de ukjes 1-1,5 dag te laat geboren. Als je in die tijd gaat slepen met het aanstaande moedertje, vergroot je juist de kans dat er iets mis gaat.

Heb je die 1,5 dag afgewacht en is je hamster nog steeds niet bevallen? Dan is het tijd om contact op te nemen met de dierenarts, en daar zo snel mogelijk heen te gaan met je dametje. De dierenarts kan haar dan onderzoeken, en als eerste vaststellen of je dametje inderdaad wel echt zwanger was. Hamsters kunnen namelijk ook door andere oorzaken een te bol buikje hebben, en als baasje kun je dit makkelijk verwarren met zwangerschap. Is je hamster wel zwanger, dan kan de dierenarts een injectie geven om de bevalling op gang te laten komen.

Helaas lukt het niet in alle gevallen om de bevalling op deze manier alsnog op gang te krijgen, De enige mogelijkheid van behandeling die er dan nog overblijft is een keizersnee: een operatie waarbij het buikje wordt opengemaakt om de kleintjes (en meestal ook direct de baarmoeder) te verwijderen. Echter, buikoperaties bij hamsters zijn zeer risicovol, en het komt helaas heel vaak voor dat een hamster tijdens of in de dagen na zo’n operatie overlijdt. Als je moederhamster dus in deze situatie terecht komt, overleg dan altijd goed en uitgebreid met je dierenarts wat voor jouw dame het beste zou zijn.

Mijn hamster is bevallen, maar blijft onrustig persen, en ik voel nog iets in de buik…
Soms kan het gebeuren dat er na de bevalling een of meerdere ukjes in de baarmoeder of het geboortekanaal blijven zitten. Gelukkig komt dit maar heel weinig voor, maar als het voorkomt is het zaak er zo snel mogelijk bij te zijn. Merk je dus dat je hamster na de bevalling nog blijft persen, of voel je na de bevalling dat het buikje nog niet helemaal leeg is, wacht dan eerst even een paar uur af, het kan zijn dat de hamster gewoon nog niet klaar was met bevallen. Maar blijft ze persen, en/of blijf je voelen dat het buikje nog niet leeg is, neem dat zo snel mogelijk contact op met de dierenarts. In sommige gevallen kan de dierenarts door middel van een injectie de bevalling weer op gang brengen. Als er echt een kleintje beklemd zit in de geboorteweg is dit niet mogelijk, en het kan ook voorkomen dat ondanks de injectie het achtergebleven ukje toch niet geboren wordt. Dit is een zeer gevaarlijke situatie voor de moederhamster, en omdat er geen simpele, risico-arme behandeling is loopt dit helaas in de meeste gevallen niet goed af.

Qua behandeling zijn er in zo’n geval twee opties, die beide forse risico’s met zich meebrengen. De ene optie is een afwachtende behandeling, waarbij de hamster behandeld wordt met antibiotica en pijnstilling in de hoop dat het achtergebleven kleintje na enige tijd toch uitgestoten wordt. Aanvullend hebben veel hamsterbaasjes goede ervaringen met Puur Utero, een natuurgeneesmiddel dat het samentrekken en ledigen van de baarmoeder bevordert. Als het achtergebleven kleintje inderdaad wordt uitgestoten, kan de hamster volledig herstellen. Helaas gebeurt dit lang niet altijd, en als het kleintje achterblijft, zal deze een zeer ernstige baarmoederontsteking veroorzaken waar de moederhamster meestal aan bezwijkt.

De andere optie is een operatie waarbij het kleintje en de baarmoeder worden verwijderd. Echter, buikoperaties bij hamsters zijn zeer risicovol, en het komt helaas heel vaak voor dat een hamster tijdens of in de dagen na zo’n operatie overlijdt. Als je moederhamster dus in deze situatie terecht komt, overleg dan altijd goed en uitgebreid met je dierenarts over deze opties, zodat jullie samen de optie kunnen kiezen die voor jouw hamster de meeste kans op slagen heeft.

Help, een deel van de vagina van mijn vrouwtjeshamster komt naar buiten! Wat moet ik doen?
Als een stukje van de vagina en/of de baarmoeder van de hamster bij haar achterste naar buiten komt, noemen we dat een vagina of baarmoeder-prolaps. Gelukkig komt dit maar heel weinig voor bij hamsters, en als het voorkomt is dat bijna altijd bij een vrouwtje dat net kleintjes heeft gehad of nog bezig was met bevallen. Als het voorkomt, is het wel echt een spoedgeval, dat direct behandeld moet worden, en heel slecht kan aflopen als dat niet gebeurt. Daarom is het belangrijk zo’n prolaps direct te herkennen, en dan ook niet te wachten, maar onmiddellijk met de hamster naar de dierenarts te gaan. Deze zal afhankelijk van hoe lang de prolaps al bestaat, deze terug op zijn plaats kunnen brengen. Meer over de behandeling van een prolaps kun je vinden bij het stukje over darmprolaps: “Help een stukje van de darm van mijn hamster komt naar buiten, wat moet ik doen?”.

Naar beginpost
I
Moderator

Berichtdoor Nieske » 03 feb 2014 11:01

Problemen rond drinken en plassen

Mijn hamster drinkt zo veel, is er iets met hem aan de hand?
Hoeveel een hamster drinkt is van verschillende dingen afhankelijk, bijvoorbeeld van de voeding en de omgeving. Een hamster die vooral droogvoer eet, zal meer drinken dan een hamster die ook veel groenvoer krijgt. In een warme omgeving zal een hamster meer drinken dan als het vrij koel is in de kamer waar hij staat. Ook verschilt de hoeveelheid drinken gewoon per hamster. Als je hamster iets meer drinkt dan normaal, is dat over het algemeen geen reden om je zorgen te maken.

Zie je wel dat het drinkflesje echt te snel leeg gaat, maar plast de hamster niet veel? Controleer dan eerst het flesje, de kans is groot dat het drinkflesje lekt, en je hamster eigenlijk zelf helemaal niet zo veel drinkt! Als een hamster echt te veel drinkt, zal die namelijk altijd ook veel meer plassen dan normaal. Dat is dus ook een belangrijk punt om op te letten als je het idee hebt dat je hamster te veel drinkt. Je kunt meer plassen bijvoorbeeld herkennen doordat het wc-tje heel snel heel nat wordt, of doordat de hamster hele grote, natte plashoeken heeft in zijn kooi.

Is het drinkflesje in orde, en zie je ook dat je hamster veel plast? Dan is het tijd om te bepalen of je hamster echt TE veel drinkt, en niet gewoon een beetje meer dan normaal. Dit kun je op de volgende manier controleren: vul het drinkflesje van je hamster met een afgemeten hoeveelheid water, bijvoorbeeld 100ml. Hang deze op zoals normaal, en kijk na 24 uur hoeveel ml er nog in het flesje zit, en dus hoeveel ml je hamster gedronken heeft. Drinkt je hamster in die tijd meer dan 10% van zijn eigen gewicht (dus bij een hamster van 100 gram: meer dan 10ml), dan is er sprake van echt te veel drinken. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn, waaronder nierproblemen, suikerziekte en het syndroom van Cushing, die ik hieronder ieder apart zal behandelen.

Een vrij veel voorkomende oorzaak voor veel drinken en plassen bij hamsters is suikerziekte. Dit kan zowel bij Syrische (goud-)hamsters als bij de verschillende dwerghamsters voorkomen. Het lichaam van een hamster met suikerziekte kan niet goed omgaan met de suikers die het binnen krijgt, doordat het geen of veel te weinig insuline aanmaakt, of niet op de normale manier reageert op insuline. Suikerziekte waarbij helemaal geen insuline wordt gemaakt zie je vaak al op jonge leeftijd, terwijl suikerziekte waarbij het lichaam niet goed reageert op insuline meer een ziekte is die volwassen of oudere dieren treft. Door het gebrek aan insuline wordt in alle gevallen de hoeveelheid glucose in het bloed (bloedsuiker) heel erg hoog. Zo hoog, dat er ook glucose in de urine terecht komt, en de urine daardoor in de niertjes een heleboel water met zich mee “trekt”, zodat de hamster veel meer gaat plassen. Om niet uit te drogen, moet hij dan ook wel heel veel gaan drinken: een hamster met suikerziekte heeft dus steeds heel erg dorst. Behalve veel drinken en plassen, kan een hamster met suikerziekte ook andere ziekteverschijnselen hebben, zoals vermageren en algemene zwakte.

De glucose die in de urine terecht komt, zorgt ervoor dat suikerziekte ook bij hamsters heel makkelijk vast te stellen is. Hiervoor zijn namelijk speciale meetstripjes, die je heel even in de urine van de hamster moet dopen, en dan na 1 minuut kan aflezen. Is er glucose in de urine aanwezig, dan zal het stripje verkleuren, en weet je dat de hamsters suikerziekte heeft. Om dit te testen moet je dus wel wat urine van je hamster verzamelen. Dat gaat heel makkelijk door hem een tijdje in een helemaal schoon en leeg bakje (dus zonder bodembedekking) te zetten, en te wachten tot hij een plasje doet. Sommige mensen doen de test vervolgens zelf, maar je kunt de plas ook in een spuitje opzuigen en meenemen naar de dierenarts, die heeft zulke teststripjes altijd in huis. Het is belangrijk om meerdere keren te testen, aangezien het soms ook kan voorkomen dat er door hevige stress wat glucose in de urine van een hamster terecht komt.

Is vastgesteld dat de hamster suikerziekte heeft, dan is het belangrijk om de voeding van de hamster aan te passen. Het lichaam van de hamster kan door de ziekte niet goed omgaan met suikers, dus de voeding moet in de eerste plaats zo weinig mogelijk koolhydraten en suikers bevatten. Koolhydraat- en suikerrijke voedingsmiddelen (zoals hamstersnoepjes, mais, rozijntjes, en de meeste soorten fruit) kun je dus beter niet meer geven. Omdat deze stoffen wel heel veel energie bevatten, moet er een andere bron van energie voor in de plaats geven. In plaats van suikerrijke voedingsstoffen, moeten hamsters met suikerziekte dus juist meer eiwitrijke dingen te eten krijgen om toch voldoende energie binnen te krijgen (bijvoorbeeld gekookt ei, meelwormen, gekookte kip). Ook extra vezels zijn belangrijk voor hamsters met suikerziekte, bijvoorbeeld in de vorm van groenten, hooi en alfalfa. Tenslotte hebben fenegriekzaden (te koop bij de natuurwinkel) de eigenschap de hoeveelheid glucose in het bloed te verlagen, en vormen deze dus ook een belangrijk onderdeel van het dieet voor een hamster met suikerziekte. En natuurlijk moet er altijd voldoende vers drinkwater aanwezig zijn, voor een hamster met deze aandoening is dat extra belangrijk! Een zeer uitgebreide beschrijving van een goed dieet voor hamsters met suikerziekte kun je hier vinden: Suikerziekte bij Basje - Dieet

Omdat hamsters erg klein zijn, en het doseren van medicijnen daardoor heel erg nauw steekt, is een behandeling met insuline (zoals bij een hond, kat of mens met suikerziekte gegeven wordt) bij hamsters erg moeilijk te realiseren. Omdat het gevaar van te veel insuline geven dan behoorlijk aanwezig is, wordt dit haast niet gedaan. Er zijn veel aanwijzingen dat de vorm van suikerziekte zoals je die bij dwerghamsters veel ziet, in ieder geval deels een erfelijke achtergrond heeft. Bij dwerghamsters in de kleur “mandarijn” wordt suikerziekte heel veel gezien, maar ook bij dwerghamsters in andere kleuren lijkt er een erfelijke basis aanwezig te zijn voor deze aandoening. Daarom is het niet aan te raden nog te fokken met een hamster die suikerziekte heeft, of met de nestgenoten en/of ouders van deze hamster. Familieleden moeten goed in de gaten gehouden worden, en bij voorkeur ook getest.

Heb je een hamster die erg veel drinkt en plast maar is de test voor suikerziekte negatief (dus geen glucose in de urine), en heeft je hamster daarnaast symptomen zoals kaalheid in de flanken, huidproblemen, zwarte vlekjes in de huid en/of een wat boller buikje? Dan is de kans groot dat bij deze hamster het syndroom van Cushing de oorzaak is van het vele drinken en plassen. Deze aandoening staat uitgebreid beschreven onder het kopje: "Mijn hamster heeft kale plekken, wat kan er aan de hand zijn?". Zie daar dus voor meer informatie.

Nierproblemen zie je vooral bij oudere hamsters, hoewel ze in principe op elke leeftijd kunnen optreden. Is de test voor suikerziekte negatief (dus geen suiker in de urine) en heeft de hamster behalve het meer drinken en plassen geen andere symptomen (zoals kaalheid en huidproblemen), dan is een probleem in de niertjes de meest waarschijnlijke oorzaak voor het vele drinken en plassen. Hierbij zijn de niertjes niet meer in staat de urine te concentreren en gaat er dus te veel water via de urine het lichaam uit, en moet de hamster vervolgens extra veel drinken om te zorgen dat hij niet uitdroogt. Bij hamsters is nierfalen helaas niet met zekerheid vast te stellen, zoals bij honden en katten. Er zijn ook geen medicijnen die je kunt geven om een hamster met nierproblemen te ondersteunen. Wel kun je de niertjes wat helpen bij hun taak door te zorgen dat ze niet al te zwaar belast worden: de nierfunctie gaat dan minder snel achteruit, en je hamster zal langer in goede conditie blijven. Dit kan door de voeding wat aan te passen, deze moet minder eiwit bevatten dan de voeding voor een gezonde hamster. Vaak kun je bijvoorbeeld nog wel het gewone droogvoer geven, maar is het verstandig daar geen eiwitrijke dingen meer bij te geven (zoals meelwormen, gekookt ei, kip, etc). Verder mag de voeding niet te veel zout bevatten, maar dat zit gelukkig al heel weinig in hamstervoer. Zorg ook dat er altijd voldoende drinkwater is! Doordat de niertjes niet meer goed werken, heeft de hamster het echt nodig om veel te drinken.

Mijn hamster drinkt heel weinig, klopt dat wel?
Hamsters zijn over het algemeen geen grote drinkers, en zeker als je hamster ook iedere dag groenvoer krijgt, zul je het flesje vaak maar heel langzaam leger zien worden. Dat is dus geen reden tot zorg, maar heel normaal bij een hamster. Als hij dorst heeft, zal zij zeker gaan drinken, maar ook groenvoer levert een aardig deel van de vochtbehoefte van een hamster. Lijkt het alsof de hamster echt helemaal niet drinkt, en raakt het flesje niets leger, dan is het goed om even het flesje te controleren. Drinkflesjes kunnen, bijvoorbeeld door kalkaanslag, soms verstopt komen te zitten, waardoor een geen water uit komt. Dit kun je testen door met je vinger tegen het tuitje van het flesje aan te duwen, en te voelen of er dan water uit komt.

Heel soms komt het ook voor dat een jong hamstertje nog niet bekend is met de werking van een flesje, maar dat is zeldzaam. In zo’n geval kun je de eerste tijd even een waterbakje neerzetten, en het waterflesje een paar keer zachtjes tegen het neusje van de hamster aanhouden, zodat hij merkt dat daar water uit komt. Meestal hebben hamsters het flesje heel snel door.

Naar beginpost
groetjes van Nieske
Nieske
Moderator

Berichtdoor I » 03 feb 2014 11:04

Aandoeningen van het zenuwstelsel of de evenwichtsorganen, en winterslaap

Mijn hamster voelt heel koud en slap, is hij in winterslaap?
In de natuur gaan Syrische hamsters elke winter in winterslaap. De winterslaap is een manier van dieren om zich aan te passen aan temperaturen die eigenlijk te koud voor ze zijn. Hierbij valt het dier in een hele diepe slaap, waarbij de lichaamstemperatuur heel laag wordt, en de hartslag en ademhaling vele malen langzamer dan normaal. Als je hamster in een kamer staat waar het erg koud wordt in de winter, in ieder geval onder de 15 graden, dan kan het gebeuren dat hij in winterslaap gaat. Ook het daglicht heeft hier invloed op: hoe korter het licht is per dag, hoe eerder een hamster in winterslaap zal gaan. Als baasje kun je enorm schrikken als dit gebeurt, in eerste instantie lijkt het soms alsof je hamster is overleden. Door een spiegeltje voor zijn neusje te houden, en te kijken of deze beslaat, kun je vaak al zien dat je hamster niet is overleden, maar in winterslaap is. Is dit het geval, of twijfel je, laat je hamster dan heel geleidelijk aan warm worden. Wikkel hem bijvoorbeeld in een dekentje en houd hem tegen je aan, of maak een warme (maar zeker geen hete!) kruik, en leg je hamster in een handdoek gewikkeld bij de kruik. Is je hamster inderdaad in winterslaap, dan zal je zien dat hij langzaamaan weer wakker gaat worden en in beweging komt.

Het is altijd beter om te voorkomen dat je hamster in winterslaap gaat, en gelukkig is dit ook heel makkelijk te voorkomen, namelijk door te zorgen dat de temperatuur in de kamer waar je hamster staat altijd boven de 15 graden is.

Bij Russische dwerghamsters komt geen echte winterslaap voor, zoals je die bij Syrische hamsters ziet, maar wel iets wat daar erg op kan lijken en torpor wordt genoemd. Hierbij gaat je hamster heel stil zitten of liggen, voelt kouder aan en reageert niet als je probeert hem wakker te maken. Net als bij een echte winterslaap is torpor een reactie op lagere temperaturen, kortere daglengte en eventueel een tekort aan voedsel. Door zo stil te gaan zitten met een lage lichaamstemperatuur, verbruikt het lichaam minder energie, en heeft dus minder last van de kou. Het verschil met echte winterslaap is dat torpor veel korter duurt, meestal zijn het periodes van een paar uur, waarna je hamster langzaam weer wakker wordt. Zolang de omstandigheden hetzelfde blijven, komen die periodes elke keer terug.

Net als bij een hamster in winterslaap, is het ook bij een hamster in torpor het beste deze wakker te maken door hem geleidelijk op te warmen, bijvoorbeeld in je handen of tegen je aan. Daarnaast is het natuurlijk verstandig de omstandigheden in de kamer waar je hamster staat aan te passen, om te voorkomen dat je hamster in torpor gaat.

Mijn hamster houdt zijn hoofdje scheef en kan niet goed in evenwicht blijven, wat is er aan de hand?
Als een hamster zijn hoofdje continu in een gekke, gedraaide stand houdt, heeft hij heel waarschijnlijk middenoorontsteking. Dit is een ontsteking in een van de binnenste gedeeltes van het oor, aan de binnenkant van het trommelvlies. Daar zit ook het evenwichtsorgaan, en door de ontsteking raakt dat evenwichtsorgaan zodanig van slag dat de hamster zijn hoofdje zo scheef gaat houden. Ook hebben dieren met een middenoorontsteking hierdoor vaak problemen met hun evenwicht, bijvoorbeeld wankel lopen, makkelijk omvallen of in rondjes lopen. De hamster is meestal niet algemeen ziek, maar de aantasting van het evenwichtsorgaan levert hem wel zeer veel ongemak op, en het is dus zaak snel naar de dierenarts te gaan. Deze zal de hamster onderzoeken, en als hij inderdaad aan middenoorontsteking denkt, bestaat de behandeling uit een kuur antibiotica. Enrofloxoral wordt voor middenoorontsteking het meest voorgeschreven.

Als de behandeling aanslaat, moet je binnen een paar dagen verbetering beginnen te zien: het kopje wordt minder scheef gehouden en de evenwichtsproblemen worden minder. Maak de kuur altijd af, ook als je hamster ondertussen al weer opgeknapt lijkt! Anders is de kans groot dat er nog levende bacteriën achter blijven en de hamster heel snel weer ziek wordt. Afhankelijk van hoe lang en hoe ernstig de ontsteking geweest is, kan het zijn dat de hamster altijd een ietsje scheef kopje zal houden. Als hij verder weer helemaal opgeknapt is, zijn evenwicht weer goed is en hij gewoon actief is, kan dat verder geen kwaad.

Zie je geen verbetering na een paar dagen, ga dan even terug naar de dierenarts. Het kan zijn dat er een andere soort antibiotica nodig is. Heel soms komt het ook voor dat er een andere oorzaak is voor een scheef kopje en problemen met het evenwicht. Dit kan bijvoorbeeld een bloeding zijn, of een tumor. Helaas zijn deze andere oorzaken bij hamsters niet te behandelen, doordat een operatie in het kopje niet mogelijk is. Gelukkig komen deze ook niet veel voor, en is een scheef kopje in de meeste gevallen te wijten aan een – goed behandelbare – middenoorontsteking.

Mijn hamster lijkt een soort toevallen te hebben, wat kan er aan de hand zijn?
Epilepsie komt gelukkig maar heel zelden voor bij hamsters. Als een hamster een epileptische aanval heeft, zie je dat deze zich niet staande kan houden, en onwillekeurige samentrekkingen heeft van de pootjes, die daarbij vaak stijf worden gehouden. Vaak ligt zo’n diertje hierbij op de zij of de rug, en houdt zijn bekje krampachtig open. Zo’n aanval duurt meestal niet lang, maar na de aanval kan de hamster nog een tijdje gedesoriënteerd lijken, of een beetje verdwaasd om zich heen kijken. Op het moment dat je hamster zo’n aanval heeft, kun je niets voor hem doen, het beste is om te zorgen voor een zo rustig mogelijke omgeving. Je kunt zachtjes tegen hem praten, en hem naderhand voorzichtig bij je pakken.

Toevallen kunnen in sommige gevallen worden veroorzaakt door suikerziekte, en als je hamster een toeval gehad heeft, is het daarom dus verstandig om voor de zekerheid te controleren of hij misschien suikerziekte heeft. Dit kun je doen met behulp van speciale stripjes, waarmee de glucose in de urine wordt gedetecteerd. Als je hamster suikerziekte heeft, kun met een goed afgestemd dieet een grote verbetering bereiken. Meer hierover kun je vinden in het stukje over suikerziekte: “Mijn hamster drinkt zoveel, is er iets met hem aan de hand?”. In andere gevallen worden de toevallen echt veroorzaakt door een afwijking in het zenuwstelsel, bijvoorbeeld in de hersenen. Dan is er helaas geen behandeling mogelijk. Gelukkig komen in de meeste gevallen de aanvallen maar heel af en toe voor, en kan de hamster dan ondanks dat een goede kwaliteit van leven hebben. Stress en schrik kan de toevallen vaak verergeren, dus het is belangrijk om een hamster met epilepsie in een rustige omgeving te houden, en heel rustig te benaderen. Omdat epilepsie mogelijk een deels erfelijke achtergrond heeft, moet je een hamstertje met epilepsie nooit voor de fok inzetten.

Bij de Roborovski dwerghamster komt een erfelijke afwijking voor die soms op epilepsie kan lijken, en spinning genoemd wordt. Deze aandoening zorgt ervoor dat de hamster af en toe heel snel rondjes om zijn eigen as draait, waarbij hij soms ook om kan vallen. Dit kan erg op een epileptische toeval lijken. Deze diertjes kunnen soms ook een soort achterwaartse “salto’s” lijken te maken. De precieze oorzaak van spinning is niet bekend. Helaas is spinning niet te behandelen: het is een aandoening van het zenuwstelsel die de hamster zijn hele leven zal houden. Als het maar af en toe gebeurt, kan een hamstertje ondanks dat een goede kwaliteit van leven hebben. Wel is het verstandig zo’n diertje alleen te huisvesten, omdat groepsgenootjes een diertje met spinning vaak niet met rust laten. Verder wordt de aandoening erger onder stress, en daarom is het dus belangrijk stress zo veel mogelijk te vermijden. Benader een hamster met deze aandoening dus altijd rustig, behoud dezelfde kooi en inrichting, en zorg voor rust en stilte om het diertje heen. Het spreekt voor zich dat een Roborovski met deze ziekte nooit voor de fok ingezet mag worden, aangezien het een erfelijke afwijking is. In sommige gevallen kan de aandoening zo ernstig zijn dat het de kwaliteit van leven van het hamstertje heel erg aantast: het rondjes draaien kost enorm veel energie en het hamstertje kan dit niet stoppen, dus als de aanvallen heel vaak komen, is dit enorm uitputtend. Houd een hamstertje met spinning dus altijd goed in de gaten, en overleg in ernstige gevallen met je dierenarts: soms is het dan beter zo’n diertje te laten inslapen.

Naar beginpost
I
Moderator

Berichtdoor Nieske » 03 feb 2014 11:07

Aandoeningen van de ogen

Mijn hamster heeft een klein, wittig bultje bij zijn oog, wat kan dat zijn?
Zo’n klein, wittig bultje (meestal maar een halve mm groot) bij het oog wordt een “gerstekorrel” genoemd. Dit is eigenlijk een verstopping van een van de talgkliertjes bij het oog. Vooral bij dwerghamsters zie je die regelmatig, en kunnen ze spontaan ontstaan. “Gerstekorrels” zijn heel onschuldig, en hoeven in verreweg de meeste gevallen dan ook helemaal niet behandeld te worden. Soms verdwijnen ze na een tijdje spontaan weer, soms blijven ze het hele leven van de hamster zitten, maar heeft de hamster daar totaal geen last van. Over het algemeen geen enkele reden tot zorg dus!

Houd het wel in de gaten, soms zit een “gerstekorrel” op een vervelende plek op het ooglid, en komt daardoor steeds in het oogje. Dit kan tot een behoorlijke irritatie van het oogje leiden en zelfs een oogontsteking veroorzaken. Ook kan de gerstekorrel zelf soms ontstoken raken, hij wordt dan dikker, rood en pijnlijk. In die gevallen kun je het beste even naar de dierenarts gaan: die kan onder een roesje het verstopte of ontstoken talgkliertje open maken en zo de korrel verwijderen.

Mijn hamster heeft een rood, dichtgeplakt en/of pussig oogje , wat is er aan de hand?
Als een of beide oogjes van je hamster dichtgeplakt zitten, er te rood uit zien en/of wittige (pussige) uitvloeiing hebben, heeft je hamster waarschijnlijk een oogontsteking. Milde vormen van oogontsteking komen veel voor bij hamsters, en kunnen allerlei oorzaken hebben. Een oogje kan bijvoorbeeld ontstoken raken doordat de hamster een beetje bodembedekking in het oogje gekregen heeft. In verreweg de meeste gevallen kom je er niet achter wat precies de oorzaak is geweest van een ontstoken oogje. Gelukkig is dat voor de behandeling ook niet nodig.

Als het oogje maar licht ontstoken is, bijvoorbeeld alleen wat dichtgeplakt en een beetje rood, maar zonder duidelijke pus, kun je dit vaak prima thuis behandelen door het oogje goed schoon te houden. Dit kan bijvoorbeeld met gekookt water of kamillethee: kook eerst het water, voeg dan eventueel wat kamille toe, en laat het afkoelen tot het handwarm is. Dep dan een schoon watje of wattenschijfje in het gekookte water, en gebruik dat om voorzichtig het hele oogje goed schoon te maken. Als het oogje dichtgeplakt zit, haal je eerst met je vingers heel voorzichtig de beide oogleden uit elkaar. Herhaal dit het liefst een paar keer per dag. Bij milde ontstekingen of irritaties zal het oogje er binnen een paar dagen al veel beter uit zien. Ga wel door met schoonmaken tot het oogje helemaal genezen is, en hou het oogje goed in de gaten: als het binnen een paar dagen niet beter wordt of als het juist erger wordt, ga dan met de hamster naar de dierenarts.

Ook met een heftige oogontsteking, bijvoorbeeld als je al echt duidelijk pus bij het oogje ziet, is het beter direct naar de dierenarts te gaan. Zo’n ontsteking heeft een sterkere behandeling nodig dan alleen schoonmaken, en het is belangrijk daar snel mee te beginnen zodat de ontsteking niet erger wordt. Als je te lang wacht, kan een heftige oogontsteking het oogje namelijk echt blijvend beschadigen. De dierenarts zal het oogje onderzoeken, en kijken of er een oorzaak te vinden os voor de ontsteking: misschien zit er wel iets in het oogje dat daar niet hoort, en moet hij dat eerst uit het oogje halen voor hij kan gaan behandelen. De behandeling zal naast het schoonhouden van het oogje meestal bestaan uit een oogzalf met antibiotica. Net als bij gewone antibiotica geldt hier: maak de kuur altijd af, ook als de ontsteking ondertussen al minder is geworden of weg lijkt te zijn! Anders heb je een grote kans dat de ontsteking heel snel weer terug komt, en kan die daardoor minder goed te behandelen zijn.

Ik zie een witte waas in de pupil van mijn hamster, wat is dat?
Als de pupil(len) van je hamster in plaats van zwart een wittige kleur heeft/hebben, heeft je hamster waarschijnlijk staar. Staar is een vertroebeling van de lens, waardoor de hamster slechter kan zien, en uiteindelijk zelfs helemaal blind kan worden. Het komt vooral veel voor bij hele oude hamsters, en is een van de kwaaltjes die oude dieren regelmatig krijgen. Het is bij hamsters niet te behandelen. Gelukkig zijn hamsters van zichzelf al behoorlijk bijziend, en kunnen ze uitstekend functioneren wanneer ze slechter zien of zelfs helemaal blind zijn. Het is dan wel aan te raden zowel in de inrichting van de kooi als in je benadering van de hamster er rekening mee te houden dat hij slecht ziet. Zorg dus dat de hamster in de kooi niet te ver kan vallen door veel hangmatjes op te hangen, en laat de inrichting van de kooi gelijk: je hamster weet dan precies waar alles staat. Als je een blinde of slechtziende hamster wilt oppakken of aaien, zorg dan dat je eerst geluiden maakt waardoor hij weet dat je er bent, bijvoorbeeld altijd eerst even ritselen in het hooi. Dit voorkomt dat je hamster heel erg schrikt omdat hij je niet kon zien aankomen.

Behalve voor ouderdom kan staar ook ontstaan als een hamster suikerziekte heeft. Heb je een hamster met staar, dan is het dus verstandig om te controleren of deze geen suikerziekte heeft. Helemaal als je ook merkt dat de hamster meer drinkt en plast. Voor meer uitleg over suikerziekte en hoe je dit kunt herkennen bij de hamster, zie “Mijn hamster drinkt zo veel, wat is er aan de hand?”.

Een van de oogjes van mijn hamster puilt opeens heel erg uit, help!
Heel soms komt bij hamsters een zogenaamde oogprolaps voor. Hierbij ligt de oogbol volledig uit de oogkas, en het ziet er dus uit als een enorm uitpuilend oog. Voor de hamster is dit extreem pijnlijk, en het is dan ook absoluut een spoedgeval. Als je ziet dan je hamster zo’n uitpuilend oogje heeft, wacht dan dus zeker niet af: bel direct de dierenarts, leg de situatie uit en zorg dat je zo snel mogelijk terecht kan. In de tussentijd kun je een paar dingen doen om je hamster zo goed mogelijk te helpen en de kans op herstel van het oogje zo groot mogelijk te maken.

Kijk eerst hoe het oogje eruit zit: is het oogje nog glanzend en vochtig, met de normale kleur en ziet het er eigenlijk helemaal zo uit als normaal, behalve dan dat het uitpuilt? Dan is het waarschijnlijk nog maar net gebeurd. In sommige gevallen kan het dan lukken om het oogje heel voorzichtig terug te masseren in de oogkas. Hiervoor breng je eerst een ruime hoeveelheid neutrale oogzalf of (wanneer je dit niet hebt) milde olie op het oogje, en probeer je dan heel voorzichtig de oogleden over de oogbol te trekken en heel zachtjes het oogje in de oogkas terug te masseren. Doe dit alleen als je goed weet wat je doet en wees vooral HEEL voorzichtig: probeer nooit iets te forceren, daarmee kun je juist meer schade aanbrengen aan het oogje. Twijfel je, breng dan wel de zalf of olie aan op het oogje, maar laat de poging het oogje terug te masseren over aan de dierenarts. De zalf of olie is hoe dan ook heel belangrijk, of je nu probeert het oogje terug te masseren of niet: een uitgepuild oogje wordt niet meer vochtig gehouden door de oogleden, en kan daardoor heel snel uitdrogen, waardoor het hoornvlieg onherstelbaar beschadigd kan raken. De zalf of olie kan dat voorkomen. Zorg dus dat je tot je naar de dierenarts kan, het oogje continu vochtig houdt door zalf of olie aan te brengen. Als je pijnstilling voor hamsters in huis hebt, geef die dan direct: een oogprolaps is een zeer pijnlijke aandoening.

Als het oogje er nog goed uit ziet, zal de dierenarts meestal eerst proberen of hij het oogje terug in de oogkas kan krijgen en zo het oogje kan behouden. Lukt dit niet, dan is de enige optie een operatie, waarbij het oogje in zijn geheel verwijderd wordt. De kans dat het lukt om het oogje te behouden, hangt heel erg af van hoe snel je erbij bent: hoe meer tijd er zit tussen het uit de oogkas raken van het oogje en de behandeling, hoe meer het oogje opzwelt doordat de bloedvaatjes ernaartoe afgekneld zitten. Dit maakt de kans dat het oogje terug in de oogkas te brengen is veel kleiner.

Is het oogje wanneer je het ontdekt al dof van kleur, wittig in plaats van zwart en /of sterk opgezwollen? Dan is het naar alle waarschijnlijkheid al onherstelbaar beschadigd. Ook dan is het goed het oogje tot je naar de dierenarts gaat vochtig te houden met oogzalf of olie, maar in dit geval heeft het geen zin om te proberen het oogje nog in de kas terug te masseren. Probeer dit dan ook niet. Als je pijnstilling voor hamsters in huis hebt, geef die dan wel direct. De dierenarts zal wanneer je daar bent het oogje onderzoeken, en inschatten of het inderdaad onherstelbaar beschadigd is, of dat er nog een kans is om het oogje in de kas terug te krijgen. Als het oogje inderdaad onherstelbaar beschadigd is, is de enige behandeling een operatie, waarbij het oogje volledig verwijderd wordt.

Naar beginpost
groetjes van Nieske
Nieske
Moderator

Berichtdoor I » 03 feb 2014 11:09

Aandoeningen van de oren

Ik zie een soort woekering in het oortje van mijn hamster, wat kan dat zijn?
Bij hamsters komen af en toe poliepjes in het oor voor. Een poliep is een goedaardige woekering van weefsel, met een vaak bloemkoolachtige vorm en meestal op een kort steeltje. In het geval van een oorpoliep zie je meestal alleen de woekering en niet het steeltje: die laatste zit diep in het oortje verstopt. Een poliep is een goedaardige woekering, geen tumor dus, en in het begin heeft de hamster er meestal nog niet zoveel last van. Maar doordat het wel blijft groeien en op een lastige plek zit, gaat het na een tijdje meestal flink irriteren en zal de hamster er ook vaak aan gaan krabben. De poliep en het oortje kunnen dan fors geïrriteerd en ontstoken raken of gaan bloeden.

Daarom is het zaak er op tijd bij te zijn. Als de poliep nog klein is, is deze door de dierenarts makkelijk te verwijderen. Dit is een kleine en oppervlakkige operatie, waarbij je hamster natuurlijk wel even onder narcose moet, maar die over het algemeen heel goed en vlot verloopt. Tijdens die ingreep kan de dierenarts de poliep bij de basis en in zijn geheel verwijderen. Over het algemeen is een eenmalige operatie voldoende, en is het dus niet zo dat de poliep vervolgens weer terug komt. Als je een poliep ziet in het oor van je hamstertje, is het dus zaak snel even contact op te nemen met je dierenarts, en de ingreep te plannen, zodat de operatie zo klein en veilig mogelijk is.

Mijn hamster heeft zo’n jeuk aan zijn oortjes, wat moet ik doen?
Als een hamster veel jeuk heeft aan zijn oortjes en steeds aan de oren zit te krabben is de meest waarschijnlijke oorzaak oormijt. Zoals de naam al zegt zijn dit mijten die bij voorkeur in het oor zitten, en daar enorm veel jeuk veroorzaken voor de hamster. De oortjes kunnen daardoor ook echt ontstoken raken, en het heftige krabben kan de oortjes beschadigen. Oormijt gaat niet vanzelf over, en moet dus altijd behandeld worden, aangezien het de hamster zeer veel ongemak bezorgt. Een goed middel om oormijt bij hamsters te behandelen is Stronghold (Selamectine). Dit is verkrijgbaar bij de dierenarts. Ook bij de dierenwinkel zijn middeltjes te krijgen om hamsters te behandelen voor mijt, maar de werkzaamheid en veiligheid van deze middelen is vaak minder dan die van Stronghold, terwijl je er meer van moet gebruiken. Voor gevoelige kleine knagertjes heeft Stronghold dus echt de voorkeur.

Voor hamsters moet je de “roze” variant hebben, die voor kittens. Hiervan is één klein druppeltje in de nek voldoende. Let op - omdat dit soort middelen de eitjes van de mijt niet kunnen doden, moet de behandeling wel na 3 weken herhaald worden! Na 3 weken zijn namelijk de aanwezige eitjes uitgekomen, maar hebben deze mijten zelf nog geen nieuwe eitjes kunnen leggen.

Het oortje van mijn hamster is rood en er zit pus in. Heeft hij een oorontsteking?
Hoewel het niet heel veel voorkomt, kunnen ook hamsters een oorontsteking krijgen. Hierbij zie je dar het oortje rood en gezwollen is, en vaak is er pus/ontstekingsvocht aanwezig. Dit kan ook gaan samenklonteren, zodat het oortje helemaal dicht lijkt te zitten. Het is vaak pijnlijk: de hamster vindt het niet fijn als je het oortje aanraakt. Gelukkig zijn dit soort ontstekingen heel goed te behandelen, al moet je wel consequent zijn in die behandeling. De dierenarts kan je hiervoor een oorzalf met antibiotica geven. Het beste is om dan minimaal 3 keer per dag het oortje goed schoon te maken (met wat gekookt en afgekoeld water) en daarna de oorzalf in het oortje te druppelen en zachtjes in te masseren. Binnen een paar dagen moet je dan duidelijk verbetering zien. Ga altijd nog een paar dagen door met zalven nadat de oortjes er alweer helemaal goed uit zien: als je te vroeg stopt heb je kans dat de ontsteking toch weer terug komt. Wordt het niet beter, ga dan terug naar de dierenarts, zodat die kan kijken of er misschien een andere behandeling nodig is.

Naar beginpost
I
Moderator

Berichtdoor Nieske » 03 feb 2014 11:13

Aandoeningen van de huid en wonden

Mijn hamster heeft kale plekken, wat kan er aan de hand zijn?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een hamster kale plekken heeft. Als eerste is het dus belangrijk te weten of de kale plekken die je ziet daadwerkelijk afwijkend zijn of niet. Syrische hamsters hebben ter hoogte van hun heupjes links en rechts een kleine kale plek, waar de huid ook donkerder is. Dit is de geurklier. Bij mannetjes is deze vaak opvallender dan bij vrouwtjes, en hij kan extra opvallen als de hamster het erg warm heeft, of erg opgewonden is. Deze plekjes zijn dus niet afwijkend, maar normale kale plekjes die iedere gezonde Syrische hamster op zijn flankjes heeft zitten. Ook dwerghamsters hebben zo’n geurklier. Bij dwerghamsters zit deze alleen niet op de flanken, maar onder op de buik, een klein stukje onder de navel. Deze zijn meestal niet donker gekleurd zoals die van de Syrische hamster, maar hebben gewoon een lichte huidskleur. Ook deze kale plekjes zijn dus niet afwijkend, en geen reden om je zorgen te maken.

Heeft je hamster kale plekken, maar gaat het niet om een geurklier? Dan is het wel belangrijk er even goed naar te kijken. De meeste oorzaken voor kaalheid bij hamsters zijn op zich goed behandelbaar, maar kunnen de hamster wel veel irritatie bezorgen als ze niet behandeld worden. Een van de meest voorkomende oorzaken voor kale plekken is mijt. Hierbij ze je over het algemeen ook dat de hamster veel jeuk heeft, en zich steeds zit te krabben. Voor de uitgebreide beschrijving, zie hieronder “Mijn hamster heeft jeuk en zit zich steeds te krabben, wat is er aan de hand?”.

Behalve mijten kunnen ook schimmelinfecties zorgen voor kaalheid bij hamsters. Vaak gaat kaalheid voor een schimmelinfectie niet zozeer gepaard met jeuk, maar wel met een afwijkende, vaak schilferende huid. De kaalheid bij een schimmelinfectie kan over het hele lichaampje voorkomen, en vaak zie je een soort ringvormige kale plekken, hoewel dit niet altijd het geval is. Heeft je hamster kale plekken zonder jeuk, zonder andere symptomen en willekeurig over het lichaampje verspreid, dan zou een schimmelinfectie dus heel goed de oorzaak kunnen zijn. De dierenarts kan zo’n infectie vaststellen door een schimmelkweekje te maken, en soms ook al door de huid met een bepaald soort fluorescente lamp te bekijken. Schimmelinfecties zijn goed te behandelen met anti-schimmel zalf of shampoo. Het is daarbij wel belangrijk dat als je meerdere hamsters hebt, je ook de andere hamsters behandelt. Sommige schimmels zijn ook besmettelijk voor andere huisdieren en mensen. Vraag je dierenarts hiernaar als er schimmel is vastgesteld bij je hamster, zodat die kan aangeven of het nodig is ook je andere huisdieren te behandelen, of om zelf even bij de huisarts langs te gaan.

Tenslotte kunnen ook bepaalde hormonale afwijkingen kaalheid bij hamsters veroorzaken. Kaalheid door hormonale afwijkingen is meestal heel makkelijk te onderscheiden van kaalheid door mijten of schimmels: als een hamster door een hormonale afwijking kaal wordt, is die kaalheid bijna altijd alleen in de flanken te zien. Zie je bij je hamster symmetrische kale plekken in de beide flanken, dan is een hormonale oorzaak dus het meest waarschijnlijk. De bekendste en meest voorkomende daarvan is het syndroom van Cushing. Deze aandoening komt vooral veel voor bij oudere hamsters, en ontstaat als de bijnier te veel bijnierhormoon (Cortisol) maakt. Dit komt of door een hormoon-producerend tumortje in de bijnierzelf, of door een tumortje in het orgaan dat de bijnier aanstuurt (de hypofyse). Als gevolg heeft de hamster veel te veel Cortisol in zijn bloed, waardoor hij meer gaat drinken en plassen en kale flankjes krijgt, vaak met zwarte vlekjes op de huid. Verder kan zo’n hamster een dikker buikje krijgen, en minder actief zijn dan hij voorheen was.

Meestal is Cushing bij hamsters een goedaardige aandoening, waar de hamster zelf niet veel last van heeft en gewoon oud mee kan worden. Er wordt dan ook meestal geen behandeling ingesteld door de dierenarts. Dit komt ook doordat zowel het stellen van de diagnose als het behandelen bij een hamster lastig zijn. Het eerste doordat er nog niet echt onderzoek is gedaan naar hoeveel Cortisol een hamster normaal heeft. Het tweede doordat de behandeling die bijvoorbeeld bij honden de eerste keuze is, een operatie, bij hamsters niet mogelijk is. Als je hamster er echt veel last van heeft, kun je met je dierenarts eens praten over de mogelijkheden toch de diagnose te stellen, en de hamster te behandelen met een medicijn dat de hormoonproductie van de bijnier remt. Hier is echter nog maar heel weinig ervaring mee bij hamsters, dus het is wel iets om samen met je dierenarts goed af te wegen voor je eraan begint.

Behalve door Cushing kan hormonale kaalheid ook veroorzaakt worden door een tekort aan schildklierhormoon, of door een hormoonproducerende tumor van bijvoorbeeld de eierstokken (bij een vrouwtje) of de balletjes (bij een mannetje). Bij een tekort aan schildklierhormoon zie je naast de kaalheid meestal ook dat de hamster heel sloom is, meer slaapt, en te dik kan worden. Dit tekort is uitstekend te behandelen door in hele kleine hoeveelheden schildklierhormoon te geven. Overleg met je dierenarts over het hoe en wat van deze behandeling en de dosering. Goed overleg met je dierenarts is hierbij zeer belangrijk, want ook een teveel aan schildklierhormoon kan schadelijk zijn, de dosering steekt dus erg nauw.

Een tumor van de balletjes van een mannetje zul je meestal goed kunnen vaststellen: het ene balletje is dan groter en voelt duidelijk anders aan dan het andere balletje. Omdat de balletjes heel goed toegankelijk zijn, is bij een tumor van de balletjes een operatie goed mogelijk. Dit is dus ook de beste optie qua behandeling.

Een tumor van de eierstokken is veel moeilijker vast te stellen, hooguit kun je een dikte in het buikje van de hamster voelen. Zo’n tumor is helaas ook eigenlijk niet te behandelen bij een hamster, aangezien een buikoperatie zeer risicovol is. Gelukkig komen deze tumoren ook maar heel weinig voor.

Mijn hamster heeft jeuk en zit zich steeds te krabben, wat is er met hem aan de hand?
Een hamster die zich zit te krabben, hoeft niet altijd te betekenen dat er iets met hem aan de hand is. Ook gezonde hamsters zie je regelmatig zichzelf even krabben, dit is een onderdeel van het normale wasgedrag van hamsters. Als je hamster zich dus af en toe eventjes krabt, is dat zeker geen reden om je zorgen te maken. Anders wordt het als je ziet dat je hamster zich heel veel aan het krabben is, daar steeds mee bezig is, of zich bijvoorbeeld gaat schuren tegen de kooi van de jeuk. Dit soort heftige jeuk bezorgt de hamster zeer veel ongemak, en wordt meestal veroorzaakt door parasieten, waaronder mijt en bloedmijt/bloedluis.

Mijten zijn huidparasieten die redelijk vaak voorkomen bij hamsters. Een besmetting met mijten kan bijvoorbeeld optreden door het gebruiken van besmet hooi, of (indirect) contact met andere besmette dieren. De mijten die bij hamsters het meest voorkomen zijn zo klein dat je die met het blote oog niet kunt zien, en graven gangetjes in de huid van de hamster, waardoor ze zeer veel jeuk veroorzaken. Je ziet dan dat de hamster zich steeds aan het krabben en schuren is, en vaak krijgt de hamster ook kale plekken in de vacht. De dierenarts kan een infectie met mijten vaststellen door een afkrabseltje van de huid te maken en deze onder de microscoop te bekijken, maar vaak wordt de diagnose puur gesteld op de symptomen die de hamster heeft (de jeuk en kale plekken) en wordt op basis daarvan al een behandeling ingesteld.

Mijten zijn gelukkig prima te behandelen. Een goed middel ter behandeling van mijt is Stronghold (Selamectine). Dit is verkrijgbaar bij de dierenarts. Ook bij de dierenwinkel zijn middeltjes te krijgen om hamsters te behandelen voor mijt, maar de werkzaamheid en veiligheid van deze middelen is vaak minder dan die van Stronghold, terwijl je er meer van moet gebruiken. Voor gevoelige kleine knagertjes heeft Stronghold dus echt de voorkeur. Voor hamsters moet je de “roze” variant hebben, die voor kittens. Hiervan is één druppeltje in de nek voldoende. Let op - omdat dit soort middelen de eitjes van de mijt niet ku nnen doden, moet de behandeling wel na 3 weken herhaald worden! Na 3 weken zijn namelijk de aanwezige eitjes uitgekomen, maar hebben deze nieuw uitgekomen mijten zelf nog geen eitjes kunnen leggen. Behandel altijd ook eventuele andere aanwezige hamsters, omdat de mijten anders nog gewoon in de omgeving kunnen overleven en je dus heel snel herbesmetting krijgt.

Een andere, en lastiger te behandelen oorzaak voor ernstige jeuk bij hamsters is bloedmijt, ook wel bloedluis genoemd. Bloedmijten zijn kleine donkerrode/bruine beestjes, die je nog net met het blote oog kunt zien: als een wandelend roodbruin stipje. Ze zuigen bloed bij hamsters, andere knaagdieren en vogels, en veroorzaken bij die diertjes een forse jeuk. Bij zwaardere besmettingen, kunnen hamsters ook ernstig verzwakt raken of zelfs overlijden door het bloedverlies.

De behandeling van bloedmijt is lastig, vooral omdat de mijten moeilijk te bereiken zijn. Overdag verschuilen ze zich in alle kieren, hoekjes en gaatjes van de verblijven van de hamsters en van de kamer waar de hamsters staan, en ‘s nachts komen ze tevoorschijn om bloed te zuigen. Ook kunnen ze maandenlang overleven als er geen voedsel (in de vorm van knaagdieren, reptielen of vogels) beschikbaar is. Daarom is het niet voldoende om alleen de hamsters te behandelen, maar moet juist ook de omgeving heel strikt behandeld worden om van bloedmijt af te komen. Hieronder in het kort hoe je bloedmijten het beste kunt aanpakken. De benodigdheden voor een zeer effectieve en grondige bestrijding: een anti-schurft middel dat Ivermectine of Selamectine bevat en geschikt is voor hamsters (bijvoorbeeld Stronghold), een ongedierte-spray voor de omgeving met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld IndoorX van Virbac) en een shampoo om de kooien mee te reinigen met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld Defencare van Virbac). Deze middelen kun je krijgen bij de dierenarts of dierenwinkel.

Begin met het behandelen van de hamsters met het anti-schurft middel. Iedere hamster, dus ook de hamsters die je niet hebt zien krabben, moet een dosering hiervan in de nek gedruppeld krijgen. Dit geldt ook voor andere dieren die je op dezelfde kamer houdt (als dit geen knaagdieren zijn, vraag dan even bij de dierenarts naar het beste middel om ze te behandelen). Alle mijten die vanaf dat moment op de hamster komen om bloed te zuigen, zullen overlijden. De volgende dag kun je dan uittrekken voor de behandeling van de kooien en de kamer waar de hamsters staan. Maak alle kooien leeg, en doe de bodembedekking in afgesloten vuilniszakken, waarvan je de sluiting sprayt met de ongedierte-spray. Doe de bodembedekking nooit los in de groene container: de mijten kruipen daar uit en kunnen hele einden afleggen om weer terug te komen bij hun voedselbron: de hamsters. Alle materialen in de kooien waarin mijten zich kunnen verstoppen (spulletjes van hout, kurk, stof of stro, eigenlijk alle natuurlijke materialen) moeten of worden weggegooid (weer in een afgesloten en gesprayde zak), of ontdaan van mijten. Dit laatste kun je doen door ze minimaal 24 uur in een vriezer te bewaren, of door ze volledig onder te dompelen in een sopje van de Permethrin-shampoo of door ze enige weken in een afgeloten zak te bewaren, die je voor het afsluiten vol spuit met de omgevingsspray.

Om te zorgen dat de mijten voorlopig geen verstopplekken kunnen vinden, moet je de kooien in de periode van de behandeling zo kaal mogelijk laten: spulletjes van plastic of meteen bieden geen verstopplek, dus die mogen erin blijven, alle andere spulletjes moeten mogen pas weer terug in de kooien als je al een langere periode (minimaal een aantal weken) helemaal vrij bent van mijten. Maak de kooien zelf en alles was er nog wel in blijft vervolgens helemaal schoon met een sopje van de Permethrin shampoo. Ook de rest van de kamer waar de hamsters staan moet ontdaan worden van plekken en voorwerpen waar de mijten zich in kunnen verschuilen. Spray vervolgens de hele omgeving en met name alle kieren en gaten zeer grondig met de ongedierte-spray en dweil de vloer met het sopje van de Permethrin-shampoo. Als alles gesprayd en gesopt is, kun je weer bodembedekking in de kooien doen en kunnen, na een tijdje luchten, de hamsters weer in hun kooien.

Hoewel het in eerste instantie misschien logisch lijkt de hamsters in een andere kamer te zetten, of zelfs helemaal te verhuizen naar een ander huis, is dit heel sterk af te raden. De mijten zullen namelijk normaal in de kamer blijven waar de hamsters ook zijn, daar is hun voedsel. Haal je de hamsters daar weg en zet je ze elders in huis, dan zullen ook de mijten die kamer verlaten en zich door het huis vespreiden op zoek naar hun voedselbron. Ze trekken zich daarbij niets aan van gesloten deuren: ze zijn zo klein dat ze overal tussen en door komen. Hiermee verspreid je dus juist de besmetting, van 1 kamer naar het hele huis! Als je de hamsters helemaal uit huis zou plaatsen, zullen de mijten bij gebrek aan voedsel in een soort “winterslaap” gaan. In deze staat kunnen ze tot wel een half jaar zonder voedsel. Het gevolg is dat als je na een aantal maanden je hamsters weer terug in huis neemt, er een explosieve mijtenplaag komt, omdat alle mijten uit hun winterslaap wakker worden. De enige optie bij bloedmijt is dus echt de hamsters laten staan waar ze staan, en grondig gaan behandelen.

In de zomer kunnen bloedmijten zich verrassend snel voortplanten: binnen 8 dagen kan er al een hele nieuwe generatie geboren worden. Is het kouder, dan duurt deze cyclus langer. Het verschonen en behandelen van omgeving en kooien moet je daarom in de zomer dus iedere week herhalen, en buiten de zomer elke twee weken. De behandeling van de hamsters moet je elke 3 weken herhalen, zodat die altijd beschermd zijn. Als je deze behandeling een aantal keren achter elkaar herhaald hebt (minimaal 2 a 3 maanden) en de hamsters al die tijd vrij zijn van bloedmijten, kun je de frequentie afbouwen en uiteindelijk stoppen. Blijf wel altijd goed in de gaten houden of je geen mijten ziet: soms kunnen er vele maanden later nog weer eitjes uitkomen. Het kan dus aan te raden zijn om ook nadat je gestopt bent met de actieve behandeling, nog eens in de 2 weken de omgeving met de spray te behandelen.

Een alternatieve methode, die vooral bij een lichte besmetting kan werken, is het gebruik van roofmijten. Dit zijn mijten die niet schadelijk zijn voor mens en dier, en als voedsel enkel en alleen bloedmijten hebben. Roofmijten kun je dus inzetten om de bloedmijten te bestrijden, en wanneer er geen bloedmijten meer zijn, zullen ook de roofmijten uitsterven. Je kunt de “chemische” methode en die met de roofmijten niet combineren, omdat de roofmijten ook doodgaan aan de middelen die je gebruikt om de bloedmijten te bestrijden. Bij zwaardere besmettingen werkt de roofmijt-methode helaas vaak onvoldoende, en heb je echt de chemische middelen nodig.

Help, mijn hamster is gewond, wat nu?
De behandeling van een wond hangt heel erg af van de ernst en oorzaak van die wond. Als je hamster een klein wondje heeft, bijvoorbeeld een schaafwond of een oppervlakkig wondje op de huid, is het vaak voldoende de wond goed schoon te maken en te desinfecteren, en geneest de wond vervolgens vanzelf. Schoonmaken kun je doen met gekookt water, dat je eerst laat afkoelen tot het handwarm is, en vervolgens met een watje of wattenschijfje gebruikt om de wond goed schoon te maken. Daarna kun je om de wond te desinfecteren betadine aanbrengen. Hoe de wond wel altijd goed in de gaten: als deze niet snel geneest of als hij begint te ontsteken (dan zie je bijvoorbeeld roodheid, pus of zwelling van de wond), is een bezoekje aan de dierenarts wel nodig.

Een bezoekje aan de dierenarts is ook nodig bij grotere wonden, diepe wonden, en wonden die erg verontreinigd zijn, bijvoorbeeld wanneer er vuile bodembedekking in de wond is gekomen. Ook wanneer je hamster door bijvoorbeeld een kat verwond is, is het verstandig naar de dierenarts te gaan, ook als de wond klein en oppervlakkig lijkt. Dit soort wonden kunnen namelijk snel en makkelijk ontstoken raken, en ook kan het zijn dat er inwendige schade is, die je op het eerste gezicht niet kunt zien. Bij al dit soort wonden is het belangrijk niet af te wachten, maar snel even een afspraak bij de dierenarts te maken, zodat je hamster de beste kans heeft op een goede genezing. De behandeling die de dierenarts zal geven is afhankelijk van de wond zelf (grootte, diepte, oorzaak, wel of niet geïnfecteerd, etc). Soms zal schoonmaken en desinfecteren voldoende zijn, in andere gevallen heeft de hamster ook een kuur AB nodig, of zal de wond bijvoorbeeld gehecht moeten worden.

Naast de behandeling van de wond zelf, is het natuurlijk altijd belangrijk om te kijken naar de oorzaak, en maatregelen te nemen zodat je hamster niet nog een keer gewond kan raken. Bijvoorbeeld wanneer de oorzaak een ruzie met een soortgenootje is (de meeste hamstersoorten kunnen niet goed met soortgenootjes samenleven), of een onveilige situatie in de kooi.

Naar beginpost
groetjes van Nieske
Nieske
Moderator

Berichtdoor I » 03 feb 2014 11:16

Aandoeningen van het skelet

Het staartje van mijn hamsters staat scheef, wat is er aan de hand?
Als het staartje scheef staat, of er een knik in het staartje zit, kan dit twee oorzaken hebben. Bij volwassen hamsters, die altijd een normaal recht staartje hebben gehad, en plotseling een scheve of geknikte staart hebben, is een breukje van de staart de meest waarschijnlijke oorzaak. Dit kan bijvoorbeeld doordat een hamster een nare val heeft gemaakt. Is het net gebeurd, dan zal het staartje ook pijnlijk zijn, en te beweeglijk. Is de breuk al wat ouder, dan is die beweeglijkheid er niet meer, en zal het ook niet meer pijnlijk zijn, en voel je gewoon een, eventueel wat verdikte, knik. Als het net is gebeurd en de hamster er duidelijk pijn aan heeft, kun je pijnstilling geven, verder zal het breukje vanzelf helen en is er niet zoveel dat je nog extra kunt doen.

Een scheef staand of geknikt staartje bij een jongere hamster, of bij een volwassen hamster die dat al zijn hele leven gehad heeft, heeft vaak een andere, erfelijke oorzaak, namelijk knikstaart. Dit is een erfelijke afwijking waarvan bekend is dat hij in sommige foklijnen voorkomt, maar die ook regelmatig onverwacht uit een kruising opduikt. Als een hamster alleen een geknikte staart heeft, geeft dat verder geen problemen, en dat die hamster gewoon een gezond leven hebben en net zo oud worden als andere hamsters. In sommige gevallen is het ernstiger, en kan de ziekte ook gepaard gaan met afwijkingen van het gebit, het borstbeen en zelfs van het hartje. Helaas is nog niet precies bekend hoe het overerft, maar gezien de ernst van de aandoening is het heel belangrijk dat er met een hamster met knikstaart beslist NIET gefokt wordt, ook al is hij verder nog zo lief en lijkt hij verder helemaal gezond. Het beste is ook de nestgenootjes en ouders van de fok uit te sluiten, en familie goed in de gaten te houden.

Ik voel een gekke harde, scherpe bobbel onder de borstkas van mijn hamster, wat is dat?
Als de bobbel echt hard aanvoelt, als een stukje bot, heeft je hamster waarschijnlijk een afwijking van het borstbeen. Net als een knik in de staart kan dit zowel door een breuk als door een erfelijke afwijking ontstaan. Gaat het om een volwassen hamster, die altijd een normaal borstbeen heeft gehad, en plotseling zo’n uitstekend stukje heeft, is een breuk van het borstbeen de meest waarschijnlijke oorzaak. Dit kan bijvoorbeeld zijn ontstaan door een val. Ontdek je het op het moment dat het echt nog pijnlijk is, dan is het belangrijk de eerste dagen pijnstilling te geven, verder kun je alleen afwachten tot het breukje zich weer heelt.

Gaat het om een jonge hamster, of een volwassen hamster die het altijd al heeft gehad, dan is de erfelijke variant van borstbeenvergroeiing de meest waarschijnlijke oorzaak. Hoe dit precies ontstaan en overerft is niet bekend, maar er zijn aanwijzingen dat het gerelateerd kan zijn aan knikstaart, en ook lijkt er een verband te zijn met hartproblemen. De meeste hamsters met een erfelijke borstbeenvergroeiing zullen daar gewoon normaal oud mee worden. Wel is het net als bij knikstaart belangrijk dat er met de hamster NIET gefokt zal worden. Ook is het verstandig de ouders en nestgenootjes uit de fok te halen en familie goed in de gaten te houden.

Mijn hamster heeft zijn pootje gebroken! Wat nu?
Gelukkig komt het maar weinig voor, maar ook hamsters kunnen een gebroken pootje krijgen, bijvoorbeeld als ze naar terecht zijn gekomen bij een val, of ergens klem hebben gezeten in hun kooi. Je ziet het direct als een hamster een gebroken pootje heeft: hij zal helemaal niet meer op dat pootje staan, en vaak zie je dat het pootje in een gekke hoek staat of te beweeglijk is. Soms gebeurt het zelfs dat er een stukje bot door de huid naar buiten steekt, dit noemen we een “open botbreuk”. Een gebroken pootje is meestal flink gezwollen en in alle gevallen heel erg pijnlijk! Omdat het zo pijnlijk is, is het heel belangrijk zo snel mogelijk met je hamster naar de dierenarts te gaan. Afhankelijk van hoe de breuk eruit ziet kan het voldoende zijn de hamster goede pijnstilling te geven, een soort spalkje te maken en/of het pootje in te tapen. Als er sprake is van een open breuk is dit meestal niet voldoende, omdat een open breuk heel snel tot ernstige infecties kan leiden. Dan kan het dus noodzakelijk zijn om het pootje te amputeren. Gelukkig is dit een hele veilige operatie, die goed uit te voeren is bij een hamster, en eenmaal genezen kunnen hamsters heel goed leven met een geamputeerd pootje.

De eerste tijd is het wel belangrijk te zorgen dat je hamster het pootje zo veel mogelijk ontlast. Daarom kun je je hamster zolang het pootje nog niet genezen is het beste in een lage, dichte kooi (een dunakooi) houden, en is het beter het looprad er de eerste tijd even uit te laten. Natuurlijk is het ook belangrijk te kijken wat de oorzaak is geweest van het gebroken pootje, en dit zo mogelijk aan te passen, zodat je kunt voorkomen dat een zelfde ongeluk later nog eens gebeurt.

Naar beginpost
I
Moderator

Berichtdoor Nieske » 03 feb 2014 11:17

Bulten en zwellingen

Mijn hamster heeft een bult, wat is er aan de hand?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een hamster een bult of bulten heeft. Als eerste is het dus belangrijk te weten of bult(en) die je ziet daadwerkelijk afwijkend zijn of niet. Minder ervaren hamsterbaasjes kunnen soms schrikken van de balletjes van een mannetjeshamster, en deze aanzien voor bijvoorbeeld tumoren. De mannetjes van alle soorten hamsters hebben vrij forse balletjes, die in een huidzakje bij hun kontje hangen. Dit is volkomen normaal, en dus niets om je zorgen om te maken. Het kan zijn dat je deze balletjes niet altijd ziet: als het koud is of bij stress kunnen hamsters hun balletjes in hun buik optrekken, terwijl deze als het warm is juist vaak heel prominent aanwezig zijn. De balletjes kunnen vrij fors zijn, tot 2 cm groot bij een Syrische hamster. Ze horen soepel en zacht aan te voelen, beide ongeveer even groot te zijn, niet pijnlijk te zijn als je ze aanraakt, en bedekt te zijn met normale (maar onbehaarde) huid. Is dit het geval, dan heb je vrijwel zeker te maken met de normale balletjes van je mannetjeshamster, en is er dus geen enkele reden tot zorg.

Natuurlijk kan het in sommige gevallen wel voorkomen dat er bijvoorbeeld een tumor of een abces in een van de balletjes ontstaat. Wees daarom wel altijd alert: als het ene balletje duidelijk een stuk groter is dan de andere duidt dat op een afwijking. Datzelfde geldt voor balletjes die pijnlijk zijn, heel warm aanvoelen (veel warmer dan de rest van de hamster), hard aanvoelen of een ontstoken huid hebben. In die gevallen is het verstandig even naar de dierenarts te gaan, die kan kijken of er bijvoorbeeld sprake is van een tumor of een ontsteking/abces. Zie voor meer informatie over tumoren en abcessen de informatie hieronder bij “abces” en “tumor”.

Een andere “bult” die heel typisch is voor hamsters, is de gevulde wangzak. Alle soorten hamsters kunnen voedsel voor langere tijd bewaren in hun wangzakken, een soort verlenging van de wang, die doorloopt tot aan de schoudertjes. Als er geen voedsel in zit, zie je daar niets van, maar als je hamster net allemaal voedsel heeft verzameld, kunnen die wangzakken enorm groot en dik zijn, en dat kan er heel gek uitzien als je dat nog nooit hebt gezien. Je ziet dan grote bulten vanaf het kopje naar achteren lopen, en als je die aanraakt, voel je het eten er ook echt inzitten. Dit is gewoon normaal hamstergedrag, en je zult zien dat je hamster het eten waarschijnlijk na korte tijd naar zijn nestje brengt en het daar weer uit de wanzakken tevoorschijn haalt. Ook in dit geval dus geen reden tot zorg!

Wel is het slim om het een beetje in de gaten te houden als je merkt dat je hamster langdurig (meerdere dagen) continu een gevulde wangzak heeft. Soms komt het namelijk voor dat een wangzak verstopt raakt, en in dat geval is het wel zaak om met je hamster naar de dierenarts te gaan. Die kan de wangzak dan voorzichtig leegmaken, om te voorkomen dat de wangzak door de verstopping ook gaat ontsteken.

Heeft je hamster een bult, en zijn het niet de balletjes of de wangzakken? Dit kan verschillende oorzaken hebben, waarvan de belangrijkste abcessen en tumoren zijn. Deze zal ik hieronder ieder afzonderlijk bespreken.

Een abces is een vorm van een ontsteking. Het belangrijkste kenmerk van een abces is dat de ontsteking is opgesloten in een kapsel. Het geheel voelt dus aan als een wat zachte tot stevige bult, waarvan de grootte heel erg kan verschillen, afhankelijk van de plek van het abces, de bacterie die het veroorzaakt en hoe lang het abces al bestaat. De meeste abcessen zitten oppervlakkig, en de meest voorkomende plekken voor een abces zijn de kaken en de huid van de hamster (vaak door een wondje dat is gaan ontsteken), de tepeltjes/melkkliertjes van een vrouwtjeshamster (meestal bij een vrouwtje dat kleintjes heeft en melk geeft), en de balletjes van een mannetjeshamster.

Puur door te voelen kun je een abces niet met zekerheid van een tumor onderscheiden: hoewel een tumor vaak iets steviger aanvoelt, heb je ook abcessen die heel stevig aanvoelen, en tumoren die juist heel zacht aanvoelen. Ga dus met een bult altijd naar je dierenarts, zodat die kan vaststellen of het gaat om een abces of om een tumor. De dierenarts zal daarvoor de bult met een dun naaldje aanprikken, zodat hij kan zien wat de inhoud is. Als er bij het aanprikken ontstekingsvloeistof (pus) naar buiten komt, weet je zeker dat het om een abces gaat.

Abcessen bij hamsters zijn op zich goed te behandelen, maar wel is het voor de behandeling vaak nodig dat de dierenarts onder een roesje het abces openmaakt, en deze zo veel mogelijk leegmaakt. In het abces zitten namelijk zoveel bacteriën en dode cellen dat antibiotica moeilijk tot het binnenste kan doordringen om zijn werk te doen. Daarom is het behandelen met alleen antibiotica voor een abces vaak niet voldoende, en is het echt nodig het abces ook open en zo veel mogelijk leeg en schoon te maken. Daarnaast zal de dierenarts altijd antibiotica voorschrijven, meestal voor een periode van 10-14 dagen. Het is belangrijk om goed in de gaten te houden of het abces wel geneest, en contact op te nemen met je dierenarts als je geen verbetering ziet. Deze kan dan de behandeling aanpassen.

Een bijzondere vorm van een abces is de erfelijke tepelinfectie/melkklierabces bij de Russische dwerghamster. Dit is een vaak ernstige vorm van tepelontsteking bij vrouwelijke rusjes die voor het eerst een nestje hebben gekregen. Je ziet hierbij een zwelling en roodheid van het aangedane tepeltje, en de ontsteking wordt vaak zo ernstig dat het hele melkkliertje afsterft, de huid terplekke een zwarte kleur krijgt en open kan barsten. Meestal gaat het om de bovenste of onderste tepeltjes. Zeker in de eerste dagen kan het vrouwtje er erg ziek van zijn. Deze infectie ontstaat door een erfelijke afwijking, waardoor het tepeltje niet goed is aangelegd en de melk zich in het melkkliertje ophoopt. Omdat het een erfelijke afwijking is, is het heel belangrijk niet meer met het betreffende vrouwtje te fokken, en ook niet met haar vader en broertjes, aangezien die de afwijking weer door kunnen geven aan hun dochters. Controleer dus altijd de tepeltjes van zogende russendametjes regelmatig, zeker als het om het eerste nestje gaat!

Helaas komen ook tumoren regelmatig voor bij hamsters, en een tumor is dan ook zeker iets waar je op bedacht moet zijn als je hamster een bult heeft. Tumoren kunnen op vrijwel elke plek en in ieder orgaan ontstaan, zowel op of in de huid, als inwendig, bijvoorbeeld in het buikje. Tumoren op of in de huid zijn puur door te voelen niet met zekerheid van een abces te onderscheiden. Vaak voelt een abces wat minder stevig aan dan een tumor, maar dit hoeft zeker niet altijd zo te zijn. Bij een bult op of in de huid is het dus erg belangrijk snel contact op te nemen met je dierenarts, zodat die door de bult met een dun naaldje aan te prikken, de diagnose kan stellen.

Als je hamster een tumor heeft, hangt het heel erg van de soort tumor en de plek waar die zit af, wat de behandelingsmogelijkheden zijn, en hoe de vooruitzichten voor je hamstertje zijn. Als een tumor in of op de huid zit, er geen uitzaaiingen zijn en de tumor niet vastgegroeid is aan het weefsel onder de huid, is een operatie vaak goed mogelijk, en kan je hamster daarmee volledig genezen zijn en heel oud worden. Dit geldt ook voor een tumor in de balletjes van een mannetjeshamster, een tumor van een teentje of voetje, of een tumor in het oortje van een hamster: zolang er nog geen uitzaaiingen zijn en de tumor los zit, zijn deze meestal goed te verwijderen en is de prognose ook goed. Als de tumor zit vastgegroeid aan het weefsel onder de huid wordt een operatie veel moeilijker, omdat het dan vaak niet mogelijk is de tumor helemaal weg te halen, en deze dus vaak terug groeit. Als de tumor al is uitgezaaid of als deze op een plek zit waar je niet kunt opereren, zoals in het buikje van de hamster, is er eigenlijk geen mogelijkheid meer om de hamster te behandelen. In dat geval is het belangrijk je hamstertje goed in de gaten te houden, eventueel pijnstillers te geven als hij pijn lijkt te hebben, en als het echt niet meer gaat hem te laten inslapen.

Een bijzondere vorm van tumoren, en eentje die gelukkig tot nu toe in Nederland haast nooit voorkomt, is een ziekte waarbij tumoren ontstaan door een besmetting met het Papova-virus, officieel het hamster Polyomavirus (HaPV) genoemd. Alleen Syrische hamsters kunnen ziek worden van dit virus, voor andere hamstersoorten is het niet besmettelijk. Bij volwassen hamsters veroorzaakt dit virus tumoren van de huid, die meestal als eerste ontstaan rond het bekje en bij het kinnetje van de hamster, en zich snel kunnen uitbreiden. Een andere vorm ontstaat als hele jonge hamstertjes besmet raken met het virus: deze diertjes worden heel snel heel ziek, en ontwikkelen met name tumoren binnen in de buik.

In sommige Europese landen komt dit virus vrij veel voor, en het is dus ook extra belangrijk alert te zijn op dit virus bij hamsters die uit het buitenland komen, of hamsters die met buitenlandse hamsters in contact zijn geweest. De tijd tussen het moment dat de hamster besmet raakt met het virus en het moment dat de hamster tumoren krijgt (de incubatietijd) is heel erg lang, bij volwassen hamsters kan dit wel 30 weken duren! Heel jonge hamstertjes worden veel sneller ziek. Het virus is zeer besmettelijk: volwassen hamsters die besmet zijn scheiden heel veel levend virus uit via hun huid, waardoor ze heel makkelijk andere hamsters kunnen besmetten.

Als je hamster dus bultjes bij het bekje of onder het kinnetje krijgt, is het heel belangrijk contact op te nemen met je dierenarts, deze kan een bultje verwijderen onder een roesje, en die opsturen naar Utrecht, waar ze met zekerheid de diagnose kunnen stellen. Helaas is er geen behandeling mogelijk voor dit virus, en is het uiteindelijk dodelijk voor hamsters. Omdat het zo besmettelijk is, is het heel erg belangrijk te zorgen dat je geen contact hebt met andere hamsters als je vermoedt dat je hamster dit virus heeft. Dus tot je zeker weet dat het NIET om dit virus gaat: geen nieuwe hamsters in huis nemen en geen hamsters van die je al had laten verhuizen, en ook zorgen dat je niet op andere manieren met andere Syrische hamsters in contact komt. Mocht er echt een besmetting geconstateerd zijn door je dierenarts, neem dan via dit forum even contact met mij op, zodat ik je kan adviseren over de maatregelen die je moet nemen. Gelukkig is op dit moment die kans heel klein, aangezien het virus vrijwel alleen in andere landen dan Nederland voorkomt.
Meer informatie over dit virus kun je hier vinden: http://www.kleineknaagdieren.nl/artikel ... /index.php

Mijn hamster heeft een hele bolle, opgezwollen buik, wat kan er aan de hand zijn?
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor een opgezwollen buikje bij hamsters, van onschuldige, zoals zwangerschap, tot zeer ernstige, zoals een tumor in het buikje. Hieronder zal ik de meest voorkomende kort bespreken. Met uitzondering van de zwangerschap is het bij alle gevallen van een opgezette buik heel belangrijk snel met je hamster naar de dierenarts te gaan.

De “leukste” oorzaak voor een opgezwollen buikje is natuurlijk zwangerschap bij een vrouwelijke hamster. Meestal zul je natuurlijk wel weten dat je hamster mogelijk zwanger is, maar het kan soms wel gebeuren dat je er niets vanaf wist. Bijvoorbeeld als je dacht twee dwerghamstertjes van hetzelfde geslacht bij elkaar te hebben, als je hamster ontsnapt is geweest, of als je je hamster net hebt gekregen en ze misschien voor je haar kreeg wel met een mannetje samen heeft gezeten. Als je hamster een bolle buik heeft, een vrouwtje is, en je niet kunt uitsluiten dat ze zwanger zou kunnen zijn, is het veilig daar ook gewoon vanuit te gaan. Zorg dus voor een goede, veilige kooi voor de aanstaande moeder, geef haar extra te eten, en hoe het goed in de gaten, waarschijnlijk kun je binnenkort kleintjes verwachten. In de FAQ fokken en voortplanting of in het subforum daarover kun je veel meer informatie vinden over zwangerschap van hamsters, en alles wat je kunt doen om te zorgen dat zwangerschap en nestperiode zo goed mogelijk verlopen. Daar zal ik hier dus verder niet op in gaan.

En andere, relatief veel voorkomende oorzaak voor een opgezet buikje is een verstopping van de darmen. Hierbij kun je meestal een vrij stevige dikte voelen in het buikje, maar of je het echt goed kunt voelen en hoe het precies voelt, hangt ook af van hoe lang het al gaande is. Bij een verstopping zal de hamster niet meer keutelen, en je kunt dus om te kijken of er mogelijk een verstopping is, je hamster een tijdje in een schone transportbox zetten. Normaal gesproken zul je na een uur wel ergens keuteltjes vinden, heeft je hamster een opgezette buik en vind je helemaal geen keuteltjes, dan is dat wel verdacht voor een verstopping. Een verstopping kun je zelf niet behandelen, en dat geldt ook voor de andere mogelijke oorzaken van een opgezet buikje, met uitzondering van zwangerschap. Het is dus belangrijk om altijd zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan wanneer je dit ziet! De dierenarts zal dan de hamster verder onderzoeken, en op basis daarvan een conclusie trekken wat waarschijnlijk de oorzaak is.

Heeft de dierenarts inderdaad een verstopping bij je hamster vastgesteld, dan zal hij de hamster daarvoor behandelen door hem te laxeren, zodat de inhoud van de darmpjes zachter wordt en de verstopping hopelijk loskomt en opgelost wordt. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter de kans dat je hamster van een verstopping helemaal zal herstellen. Helaas kan het ook gebeuren dat een hamstertje aan een verstopping overlijdt.

Als je een hamster met een verstopping hebt, is het ook belangrijk om naar de achterliggende oorzaken te kijken. Een verstopping kan bijvoorbeeld komen doordat de hamster een worminfectie in de darmpjes heeft. In dat geval dan moet de hamster daar ook voor behandeld worden, en omdat dit vrij besmettelijk is, moet je ook je andere hamsters, als je die hebt, behandelen tegen wormen. De dierenarts kan wormen vaststellen bij een onderzoek van de ontlasting, en kan je een middel voorschrijven om de hamsters te ontwormen. Ook de voeding is een belangrijke factor in het ontstaan van verstopping. Om verstopping te voorkomen is het belangrijk goed en gevarieerd te voeren, ook olierijke noten en zaden, groente en fruit, en hooi moeten daarvoor een onderdeel zijn van het dieet van de hamster. Een ander merk voer geven kan ook een effect hebben op het voorkomen van verstopping.

Een levercyste is een niet heel veel voorkomende, maar wel ernstige oorzaak voor een opgezet buikje, die vooral voorkomt bij Syrische hamsters. Bij een levercyste is er in de lever een soort van blaas ontstaan, waar zich vocht in ophoopt. Die blaas vult zich steeds verder, en wordt dus steeds groter, waardoor het buikje opgezet raakt. De dierenarts zal een levercyste kunnen vaststellen doordat hij een soort stevige “ballon” helemaal voor in de buik van de hamster voelt zitten. Hoewel een levercyste dus geen tumor is, gedraagt het zich wel zo, omdat het in het buikje blijft groeien. Er is geen behandeling voor levercysten, het kan ook niet geopereerd worden, en uiteindelijk is deze ziekte helaas altijd dodelijk. Als je hamster dit heeft, is het dus belangrijk hem goed in de gaten te houden, of hij nog een hamsterwaardig leventje heeft, en naar de dierenarts terug te gaan wanneer dat niet meer het geval is, om je hamster te laten inslapen.

Ook een tumor of tumoren in de buik kan ervoor zorgen dat een hamster een opgezet buikje krijgt. Tumoren kunnen zich vanuit bijna ieder orgaan ontwikkelen, en kunnen goed- of kwaadaardig zijn. Een tumor in de buik kun je als die al wat groter is (dus zeker als hij al zorgt voor een opgezet buikje) meestal wel voelen als je het buikje navoelt, en een dierenarts zal deze zeker kunnen voelen in de buik. Op basis daarvan kun je alleen nog niet zeggen waar de tumor precies vanuit gaat, en daardoor is het moeilijk te voorspellen hoe het verloop van de ziekte zal zijn. Over het algemeen is het niet haalbaar om een tumor in de buik door middel van en operatie te verwijderen, en geldt dus helaas hetzelfde als voor de levercyste: de ziekte is ongeneeslijk. Het is dus belangrijk je hamstertje goed in de gaten te houden, en op tijd in te grijpen als hij geen hamsterwaardig leventje meer heeft, bijvoorbeeld door de pijn.

Hoewel zwangerschap, verstopping, levercysten en tumoren de meest voorkomende oorzaken zijn voor een opgezet buikje, zijn er ook nog andere, minder vaak voorkomende oorzaken mogelijk. Een bloeding in het buikje bijvoorbeeld, of vochtophoping door hartproblemen. Het voert te ver om die hier uitgebreid te bespreken, maar mocht zoiets aan de orde zijn, stel dan gewoon je vragen aan de dierenarts, die zal je meer uitleg kunnen geven.

Naar beginpost
groetjes van Nieske
Nieske
Moderator

Berichtdoor I » 03 feb 2014 11:20

Met je hamster naar de dierenarts

Mag een hamster antibiotica, en is dit veilig?
Ja, een hamster mag antibiotica (AB), maar er zijn een paar belangrijke dingen waar je op moet letten. Niet alle soorten AB zijn namelijk veilig voor hamsters! Als je hamster ziek is en een AB-kuur moet hebben, overleg dan altijd goed met je dierenarts. Hij weet het beste welke soort AB voor welke ziekte het beste werkt, in welke dosering, en hij kan je ook laten zien hoe je dit het beste kunt toedienen. AB bij hamsters moet altijd rechtstreeks in het bekje worden gegeven. AB via het drinkwater is een methode die soms nog wel wordt gebruikt, maar is niet veilig en niet effectief: in het water wordt de werkzame stof in de AB heel snel afgebroken, waardoor deze zijn werking verliest. Ook heb je op deze manier geen idee of je hamster wel genoeg AB binnen krijgt, is dit niet het geval, dan zal hij niet opknappen, en loop je ook nog het risico dat de bacterie vervolgens resistent wordt, en de AB dus niet meer effectief is.

Als je hamster een kuur AB krijgt van de dierenarts is het heel belangrijk de kuur helemaal af te maken. Dus als de dierenarts je een kuur van 7 dagen heeft voorgeschreven, moet je je hamster ook echt tot en met de zevende dag de medicijnen geven. OOK als al de hamster al eerder niet meer ziek lijkt: dan kunnen de bacteriën namelijk nog gewoon aanwezig zijn. Als je te vroeg stopt, kan het daarom zijn dat de ziekte terugkomt, en dat de bacteriën niet meer goed gevoelig zijn voor het AB dat je hebt gebruikt. Daarmee wordt de ziekte dus moeilijker te behandelen.

De darmpjes van hamsters zijn erg gevoelig, onder andere ook voor AB. Het kan daarom goed zijn om je hamster tijdens een kuur iets te geven om zijn darmpjes te ondersteunen: probiotica heet dat. Yakult is daar een voorbeeld van. Let er wel op dat je een soort kiest waar verder geen suikers en andere dingen aan zijn toegevoegd.

Let op: geef je hamster nooit medicijnen die bedoeld zijn voor mensen of andere huisdieren (zoals hond of kat)! Hamsters verdragen niet alle soorten medicijnen die mensen, honden of katten wel verdragen, en ook de dosering ligt heel anders, waardoor het heel gevaarlijk kan zijn je hamster medicijnen te geven die bijvoorbeeld aan je hond of kat waren voorgeschreven. Zelfs wanneer die hond of kat dezelfde symptomen had als je hamster.

De meest gebruikte soorten AB bij hamsters zijn:
Enrofloxacine (Enrolfloxoral, Baytril)- Voor de meeste problemen geschikt, heel breed spectrum, dus pakt veel soorten bacteriën aan, beste keus bij bijvoorbeeld baarmoederontsteking.
Doxycycline (Doxoral)- Vooral heel geschikt bij luchtweginfecties.
Trimetoprim-Sulfa (Sulfatrim)- Eerste keus bij natstaart.
Antibiotica die je niet mag gebruiken bij hamsters zijn: Amoxicilline, Amoxicilline-Clavulaanzuur, Ampicilline, Cephalexin, Clindamycine, Erythromycine en Penicilline

Mijn hamster heeft een pijnlijke aandoening, kan ik hem pijnstilling geven?
Ja, dat kan zeker, en is ook verstandig als je hamster duidelijk pijn heeft. Je wilt immers niet dat hij onnodig pijn lijdt terwijl je die gewoon zou kunnen verlichten. Pijnstillers die veilig gebruikt kunnen worden bij hamsters zijn bijvoorbeeld Carprofen en Metacam. Deze kun je bij de dierenarts krijgen, en moeten over het algemeen 2 keer per dag in het bekje gegeven worden met een klein spuitje. Je dierenarts zal je de juiste dosering geven. Anders dan bij antibiotia mag je met pijnstillers stoppen zodra de kleine duidelijk geen pijn meer heeft, er is dus geen sprake van een kuur die je moet afmaken.

Let op: geef je hamster nooit medicijnen die bedoeld zijn voor mensen of andere huisdieren (zoals hond of kat)! Hamsters verdragen niet alle soorten medicijnen die mensen, honden of katten wel verdragen, en ook de dosering ligt heel anders, waardoor het heel gevaarlijk kan zijn je hamster medicijnen te geven die bijvoorbeeld aan je hond of kat waren voorgeschreven. Zelfs wanneer die hond of kat dezelfde symptomen had als je hamster.

Kan een hamster geopereerd worden?
Ja, in principe kan een hamster geopereerd worden. Hier zitten alleen wel iets meer haken en ogen aan dan bijvoorbeeld bij een hond of een kat. De operatie zelf en de narcose leveren bij een hamster namelijk meer risico’s op. Heel belangrijk hierin is de vraag wat voor soort operatie het is. Gaat het om iets uitwendigs, zoals een bultje op of in de huid, een oppervlakkig abces, een gebroken pootje, etc, dan kan de operatie over het algemeen zonder al te veel risico’s worden uitgevoerd. Dit wel op voorwaarde dat de hamster in goede conditie is, en dierenarts en eigenaar er alles aan doen om te zorgen dat het goed en veilig verloopt (zie hieronder). Gaat het om iets inwendigs, zoals een tumor in de buik, een levercyste of een baarmoederontsteking, dan zijn de risico’s vele malen groter. Dit soort operaties kunnen soms wel goed gaan, maar vaak gebeurt het helaas dat de hamster het niet redt. De keuze van wel of niet opereren in zo’n geval hangt van veel factoren af, en kan het beste per geval met je eigen dierenarts overlegd worden.

Mijn hamster wordt geopereerd, waar moet ik op letten?
Als een hamster geopereerd wordt, zijn er een paar heel belangrijke punten om op de letten. Ten eerste is het belangrijk dat de operatie wordt uitgevoerd door een dierenarts die daar ervaring mee heeft, zodat deze zo veilig en vlot mogelijk verloopt. Vraag je dierenarts welk middel hij gebruikt voor de narcose: voor hamsters is een gasnacrose met isofluraan of sevofluraan de meest veilige optie.

Doordat hamsters zulke kleine diertjes zijn, zijn ze heel erg gevoelig voor onderkoeling tijdens een operatie. Samen met je dierenarts kun je dit risico zo klein mogelijk maken. De dierenarts doet dit door te zorgen dat de hamster tijdens en direct na de operatie goed warm blijft (daar hebben ze vaak speciale dekentjes/kussentjes/warmtematjes voor). Jij als baasje kunt dit doen door als je de hamster weer ophaalt, hem niet direct in zijn kooi te zetten maar eerst even in een transportbox, met handdoeken erin en eventueel een warme (niet te hete!) kruik of pittenzak ertegenaan. Pas als de kleine echt goed wakker en actief is, kan hij zichzelf ook weer goed warm houden, en mag hij weer meer ruimte hebben.

Naast onderkoeling zijn darmproblemen bij hamsters een gevaarlijke complicatie na een operatie. Voor de darmpjes is het belangrijk dat de hamster zo snel mogelijk na de operatie weer gaat eten. Vasten voor de operatie mag bij een hamster dan ook juist NIET. Zodra de hamster weer redelijk wakker is, kun je beginnen met zacht eten aanbieden. Hier zijn speciale papjes voor, die de dierenarts verkoopt, bijvoorbeeld science recovery en/of convalescense support. Beide kun je ook met een spuitje in het bekje geven als de hamster nog niet spontaan eet. Op die manier kun je voorkomen dat de darmpjes te lang stil komen te liggen, wat bij hamsters erg gevaarlijk is.

Voor de operatiewond is het vaak verstandig de eerste dagen, tot de wond goed dicht is, de hamster niet op gewone bodembedekking te zetten (deze kan in de wond komen, en dus wondinfectie geven), maar alleen op wc-papier en/of fleece. Dit is extra belangrijk bij een wond rond de buik, maar is sowieso na een operatie wel slim. Vraag je dierenarts of je nog terug moet komen om de hechtingen te laten verwijderen, of dat hij hechtingen gebruikt heet die zelf oplossen na een tijdje. Let ook goed op, of de hamster niet teveel aan de wond zit, dit kan de genezing vertragen. Afhankelijk van het soort operatie en de aanleiding voor de operatie, kan het zijn dat je hamster na de operatie nog een kuur antibiotica nodig heeft. Overleg dit dus met je dierenarts. Verder zal je hamster de eerste dagen na de operatie meestal nog pijnstillers nodig hebben, ook die krijg je van de dierenarts mee.

Mijn hamster gaat niet meer beter worden, en ik wil hem laten inslapen. Hoe gaat dat?
Ook dit moeilijke moment hoort erbij als je hamsters hebt: het moment dat je besluit dat dit geen hamsterwaardig leven meer is, en een afspraak bij de dierenarts moet gaan maken om je geliefde huisdiertje te laten inslapen. Voel je niet schuldig: als een diertje heel erg lijdt, en niet meer te genezen is, is hem een zachte, diervriendelijke dood geven het enige en het beste dat je nog voor je kleine kunt doen. Ga hiervoor altijd naar de dierenarts: deze heeft alle middelen in huis om te zorgen dat je diertje echt op een zachte en diervriendelijke manier zal inslapen. Hij gebruikt daarvoor een euthenasiemiddel, en daarnaast wordt door sommige dierenartsen ook eerst een injectie te geven om de hamster te verdoven. Zowel de methode waarbij eerst verdoving wordt gegeven, als die waarbij meteen een prikje met het euthenasiemiddel in de buik wordt gegeven zijn heel diervriendelijk. De methode waarbij het middel direct in het hartje wordt gespoten is alleen geschikt als een dier echt al heel ver weg is en niet meer bij bewustzijn. Na de injectie zal de hamster eerst heel suf worden, langzaam wegzakken en in een hele diepe slaap vallen, en uiteindelijk zal het hartje dan stoppen. Als je dat wilt, mag je er altijd bij blijven, en zelf je diertje vasthouden terwijl hij inslaapt.

Mijn hamster is onverwacht overleden, en ik wil graag weten wat de oorzaak is geweest. Wat nu?
Als een hamster is overleden en je wilt graag weten wat de oorzaak is geweest, bijvoorbeeld om in te schatten of er risico’s zijn voor je andere hamsters of voor de familie van deze hamster (erfelijke aandoeningen) dan kun je sectie laten doen. Hierbij gaat een dierenarts in het lichaampje kijken of hij de oorzaak van het overlijden kan vinden, waarbij alle orgaantjes uitgebreid worden geïnspecteerd. Niet alle dierenartsen bieden deze mogelijkheid, dus vaak moet je even rondbellen om een dierenarts te vinden die hier ervaring mee heeft en het voor je kan doen. Een andere mogelijkheid is om het te laten doen bij de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. De kosten daar zijn een stuk hoger, maar zij hebben wel ook veel meer mogelijkheden qua onderzoek, onder andere microscopisch onderzoek en bacteriekweken.

Als je overweegt sectie te laten doen, dan moet je zorgen dat het lichaampje van je hamster koel blijft, omdat er anders heel snel veranderingen in de orgaantjes gaan optreden die ervoor zorgen dat de sectie veel moeilijker wordt. Ook invriezen geeft veranderingen in de orgaantjes die de sectie moeilijk maken. Het beste is dus om het lichaampje in de koelkast (en niet de vriezer) te bewaren, tot de sectie gedaan kan worden. Dit kan maximaal een paar dagen.

Na de sectie is er de mogelijkheid dat de dierenarts het lichaampje weer mooi maakt om te zien, zodat je hem zelf nog kan begraven, of dat je het lichaampje bij de dierenarts achter laat. Bespreek dit altijd van te voren met je dierenarts, zodat die weet wat je graag wilt en daar rekening mee kan houden. De dierenarts zal na afloop vertellen wat hij gevonden heeft bij de sectie, en wat dat in de praktijk betekent: is er risico voor je andere hamsters, kun je iets doen om problemen te voorkomen, etc. Of je sectie wilt laten doen is een hele persoonlijke overweging, lang niet iedereen vindt dit een fijn idee, maar soms kan het wel hele belangrijke informatie opleveren. Dat is dus iets om goed over na te denken als je in die situatie komt.

Naar beginpost

Deze FAQ (Veelgestelde Vragen) voor Gezondheid is geschreven door Dr. Miriam Kool (Knorretje).
I
Moderator

Keer terug naar Gezondheid