Hamster diaree

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hamster diaree

Berichtdoor ilse^_^ » 28 apr 2016 15:16

een tijdje terug werd mijn hamster wat humeurig en beet ze ineens, in die zelfde week had ze diaree( gelukkig niet ernstig) dit heeft ze verder zonder problemen overleefd. dit was 2 April. ik heb toen het hok goed schoon gemaakt en tja mijn behang was niet meer te redden helaas. ik las dat het kon komen door slecht voer of te veel groen voer. ik heb de oude zak dus weg gegooid en nieuwe gekocht (ik heb altijd Beaphar care+ hamster voer gegeven) sinds die diaree heb ik haar alleen nog maar 1x per week een klein stukje gedroogd voer gegeven ook heb ik expres geen zonnebloempitten meer gegeven omdat dat te vet kon zijn.

nou kom ik net thuis uit school en loop mijn kamer in en merk dat het stinkt..... en ja hoor al weer heeft ze diaree gehad ( ook alweer tegen het behang :-| :bloos: ) het is nu dus de 2e keer dat ze diaree heeft ( de dierenarts zou zo terug bellen) maar weten jullie wat ik er verder tegen kan doen? ik ben al rijst aan het koken. ook hoorde ik dat vitamine druppels of andere druppels voor in het water kunnen helpen, hebben jullie daar ervaring mee?

verig: ze heeft nu dus 2x diaree gehad in het renrad, heb na de eerste keer nieuw voer gekocht omdat ik dacht dat het miss oud was, gedraagt zich weer hetzelfde als in begin april( humeurig, huis ingraven aan het plastic van het water flesje knagen)
ilse^_^

Hamsters: lily

Re: Hamster diaree

Berichtdoor Esmeralda » 28 apr 2016 16:08

Ja ik kan me de vorige x nog herinneren! Ik zou even afwachten wat de dierenarts zegt.. Wel moet je oppassen met zomaar het dieet van de hamster compleet te veranderen. Even geen vochtig voer is natuurlijk ok, maar overstappen op andere brokjes moet je (net als bij veel andere dieren) eigenlijk geleidelijk doen om spijsverteringsproblemen te voorkomen. Wat bedoel je precies met 1x pw stukje gedroogd voer? Je hamster had wel gewoon elke dag zo'n brokjes mix tot z'n beschikking?
Maar goed dat je de dierenarts gebeld hebt! Bij hamsters is diarree vrij ernstig.. Laat je ons nog even weten hoe t verder gaat?
Esmeralda

Leeftijd: 33
Hamsters: Kuki

Berichtdoor Mirkku » 28 apr 2016 16:31

Lijkt inderdaad alsof ze goed ziek is, de dierenarts zal er wel meer nuttigs over gezegd hebben inmiddels ?
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam en van alle wandelende takjes.
Mirkku

Leeftijd: 25
Hamsters: Geen :'(

Berichtdoor ilse^_^ » 28 apr 2016 17:30

had de oude zak weg gegooid en van hetzelfde merk en soort een nieuwe gekocht dus verder geen verandering( natuurlijk geen ik haar brokken vaker dan 1x per week, check dan of er wat in het huisje ligt voordaat ik geef), 1 a 2 x per week krijgt ze een stukje gedroogd brood of banaan ofzo en als ik haar eruit heb gehaald krijgt ze iets kleins zoals gedroogte wortel, rozijn, pinda dat soort dingen.

kreeg de dierenarts ass. aan de lijn en die zei dus dat ik rijst en gedroogd brood kon proberen en naar de dierenarts toe is ook risico vol aangezien het stress op leverd, avond consult moet betalen en een medicijn mee krijg waarvan ze niet kunnen garanderen dat het gaat helpen.

ben tussen door ook nog bij de dierenwinkel wezen vragen en die zeiden dat het voer wat ik geef goed is en dat ik iets cavia voer kon proberen( hebben een cavia van 8 dus dat komt mooi uit) en verder wist hij het ook niet zo goed.

hamster loopt nu wat door de kooi en is niet echt zich zelf. liep aan de tralies te knagen terwijl ze dat al weken niet meer doet
ilse^_^

Berichtdoor Esmeralda » 28 apr 2016 18:47

Ah ja dat arme beessie voelt zich natuurlijk hartstikke rot of heeft buikpijn.. Zei de DA nog waar het van kan komen? Kn die een voedsel intolerantie hebben of zo dat je uit moet zoeken waar de oorzaak ligt? Of gewoon pech?
Succes ermee! Hopelijk knapt ie gauw weer helemaal op!
Esmeralda

Berichtdoor ilse^_^ » 29 apr 2016 09:37

da ass. zei dat het niet aan mijn standaart brok voer kon liggen aangezien het goed was en mijn hamster er aders al eerder last van zou moeten hebben gehad( bij de fokker en de intratuin waar ze vandaan komt kreeg ze hetzelfde voer)
ilse^_^

Berichtdoor I » 29 apr 2016 09:59

Verplaatst naar Gezondheid
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
I
Moderator

Leeftijd: 34
Hamsters: Loes, Toby en Lynn

Berichtdoor Haags Hopje » 29 apr 2016 12:10

je kunt altijd wel de ontlasting opvangen en dit naar de Da brengen voor onderzoek.

diarree kan ook net zo goed een darm infectie zijn of zelf een combinatie met een wormen infectie.
beide gevallen dodelijk als je er niks aan doet.
alleen uitdroging door te lang diarree kan dodelijk zijn.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor ilse^_^ » 30 apr 2016 14:57

ik heb nu maar het hele hok schoongemaakt/ontsmet,( alles wat in de vaatwas kon is erin gegaan om vervolgens nog een keer goed afgespoelt te worden) heb echt alles los gehaald en in een sopje en daarna ooknog eens alles met alcohol ontsmet en de paar houden dingen naar mijn oma gebracht want die heeft een stoomapparaat. was ook een mooi moment om het renrad een kwart slag te draaien en beter vast te zetten en even olieen tegen het piepen
ilse^_^

Berichtdoor Haags Hopje » 30 apr 2016 15:02

maar dit maakt je hamster niet beter hoor.
alleen de kooi is dan schoon.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor Esmeralda » 30 apr 2016 15:56

Ik vond t idee om de ontlasting op te vangen en te laten analyseren een hele goede, had me eigenlijk logisch geleken als de dierenarts je dat zelf had gevraagd. Nogmaals diarree is niet niks, ik zou het wel serieus nemen.
Esmeralda

Berichtdoor ilse^_^ » 02 mei 2016 23:07

weet dat het schoonmaken de hamster niet beter maakt maar had ergens gelezen dat het virus of iets tot 3 weken kan overleven en het is 3/4 weken sinds de vorige keer , er werd dus gezegt dat je de kooi super schoon moet maken. volgende week dacht ik moeten de honden en katten voor hun vacinatie dus kan dan meteen mee nemen scheelt weer een consult van rond de 30,-
ilse^_^

Berichtdoor Haags Hopje » 03 mei 2016 12:35

diarree kan met lang wachten(1 a 2 weken) dodelijk zijn heh. dus nog eens een week wachten kan te laat wezen.
uitdroging is erg slecht voor alle orgaantjes in het lichaam, ook het hartje.
dus als je dat risico wilt lopen dat je hammie dood gaat ipv die 30 euro er voor over te hebben, dan is dat spijtig maar je eigen keus natuurlijk.

je wilde je hamster de stress naar DA niet aandoen zei je toch? maar waarom neem je dan niet wat van die diarree mee naar de DA, dan is consult niet eens nodig!
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor Esmeralda » 05 mei 2016 20:51

Hoe is t er nu mee?
Esmeralda

Berichtdoor ilse^_^ » 10 mei 2016 00:27

ze is weer normaal, geen diaree of iets en weer een heel stuk actiever. ze staat nu gewoon te wachten voor het deurtje tot ze er weer uit mag :+:
als ze maar 1x diaree heeft en daarna weer snel opknapt is het een beetje twijfel achtig om direct ermee naar de dierenarts te gaan. vertelde het aan een vriendin en die zij dat bij haar hamster vita med 23 goed geholpen had dus daar ben ik nu mee bezig en werkt goed( dierenarts is voor mij niet alleen 30,- consult maar ook de voor geschreven medicijnen en reiskoste + ik betaal voor onze goude kat die nu 140,- per maand kost dat is hard werken voor een 18 jarige met minimum loon en 5 dagen school)
ilse^_^

Volgende

Keer terug naar Gezondheid