Napoleon, update zo 14-05-17: overleden

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Napoleon, update zo 14-05-17: overleden

Berichtdoor xAnnick » 20 nov 2016 22:28

Hallo

Ik maak me zorgen om mijn rusje Napoleon. Hij valt al een tijdje af en zonder verklaarbare reden. Tandjes zijn goed voor zover ik kon zien (ongeveer 4 weken geleden gecontroleerd) en ik ben niet van voer gewisseld of iets. De enige verandering die recent (lees: 2-3 maanden terug) heeft plaatsgevonden, is dat Nap van een scheef rad van 18 cm naar een whodent wheel van 28 cm is gegaan. Hij loopt hier veel beter in, maar ik vraag me af in hoeverre dit te maken heeft met het gewichtsverlies.

Ik weeg hem regelmatig en dit is een klein overzichtje van de afgelopen 3 maanden met de grootste gewichtsveranderingen:

08-09: 80 gram (normaal gewicht, was niet te dik)
29-09: 72 gram
16-10: 63 gram
10-11: 58 gram
20-11: 56 gram (vandaag)
Sinds september is er dus bijna 25 gram af...

Nu is er bij rusjes vaker sprake van een soort winterdipje qua gewicht, dus dat ze in de winter ineens wat afvallen. Hoeveel is dit en vanaf wanneer is het zorgwekkend? Ik maak me best wel zorgen, de heupbotjes zijn nu toch wel voelbaar en ik vind hem er niet gezond uitzien.

Nap krijgt om de 2 dagen een schepje droogvoer (+- twee theelepels mixerama) en op de dagen daartussen een stukje groente, een kwart walnoot, een pijnboompit of iets anders lekkers. Ook heeft hij sinds zijn gewichtsverlies bijna altijd een stukje trosgierst tot zijn beschikking. Hij pakt alles ook gretig aan en stopt het in zijn wangzakken. Ik heb geen zekerheid dat het daadwerkelijk wordt opgegeten, toch maar eens het huisje controleren binnenkort voor zekerheid.

Verder is hij actief en alert en loopt lekker door in zijn rad (geen uren achterelkaar, hij valt regelmatig in slaap in het rad als hij heeft gelopen).

Is dit enkel een winterdip of moet ik er meer achter zoeken? Moet ik iets anders gaan bijvoeren? Zal ik langs de dierenarts gaan voor de zekerheid of maak ik me te veel zorgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Edit 21:56
Ik moet er nog even bij zeggen dat ik het een tijdje heb aangekeken, maar dat ik het nu wel zorgwekkend vind omdat Napoleon nu blijft afvallen.
Laatst bijgewerkt door xAnnick op 14 mei 2017 08:26, in totaal 13 keer bewerkt.
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Napoleon †

Re: Afvallen: winterdip?

Berichtdoor Hamstersam » 20 nov 2016 22:43

Grappig dat jouw rusje zo 'zwaar' is, want mijn rusje weegt maar 26 gram.. Of is mijn rusje heel licht?
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 15
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor xAnnick » 20 nov 2016 22:45

26 gram is wel heel licht voor een volwassen hamster ja... Als hij verder niet mager oogt dan kan het, maar persoonlijk vind ik het echt licht.

xAnnick

Berichtdoor xDenies » 20 nov 2016 23:49

Ik ben benieuwd wat de kijk van andere forumers er op is.

26 gram is te licht voor een rusje, zeker. Vanaf 30 gram wordt het als een gezond gewicht gezien. Al is 80 gram ook weer 'extreem' 'zwaar' voor een rus ;)
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/
xDenies

Leeftijd: 24
Hamsters: 15

Berichtdoor Mooonie » 20 nov 2016 23:50

Ik weet er niet zoveel van, maar vind 25 gram afvallen wel erg veel. Misschien kan je een tijdje bijvoeren met een papje, science selective brokjes in stukjes breken en weken in water bijvoorbeeld, om te kijken of hij daarmee weer wat aankomt. Als dat het geval is, zou ik toch nog een keer goed naar de tandjes (laten) kijken.
Hoe zien de poepjes eruit? Zijn deze verder normaal? Drinkt hij meer dan anders? Plast hij meer of minder?

Ik heb 3 rusjes. Eentje is erg klein (heeft ook een afwijking) en is 25 gram. De andere is 56 gram geloof ik. De derde rus is op zijn top 63 gram geweest (toen was hij wel wat te dik) en weegt nu ongeveer 55 gram.
Mooonie

Leeftijd: 24
Hamsters: Humpy, Pumpkin

Berichtdoor Sylvia. » 21 nov 2016 11:30

Je hebt het afvallen van Napoleon ook in je email aan me gevraagd, maar ik beantwoord dat stukje maar hier, omdat je er hier een topic over hebt.

@gewicht:
ik vind 80 gram best veel voor een rus. Dan zal Nap dus vrij groot zijn? Mijn russisch blauwe rus Bubba was inderdaad ook vrij groot en die woog in zijn hoogtijdagen ook tegen de 80 gram als ik het me goed herinner. Ik heb zijn gewicht hier op het forum een aantal maal in het gewichttopic (hamsters op de weegschaal oid) geplaatst. Ik zal het eens opzoeken.
search.php?keywords=bubba&t=91106&sf=msgonly
Bubba woog tot 10 maanden 80 gram, had daarna ook ivm zijn tandproblemen moeite om dat gewicht vast te houden, maar bleef toch nog een 72 gram, zijn wintergewicht was 65 gram. Daarna ingeslapen ivm veel gezondheidsproblemen, dus verder heb ik het nooit meer bij kunnen houden.

@tandjes:
Ik weet dat Nap het niet fijn meer vindt om opgepakt te worden, maar in 4 weken tijd kunnen tanden enorm groeien en als er iets mis is, dan kan het echt een probleem zijn om zo lang niet de tandjes gecontroleerd te hebben. Bij afvallen moet je die gewoon regelmatig controleren! Ik zou zeggen 1x in de week of anders 1x in de 2 weken.

@rad:
een ander rad kan mijns inziens niet een dergelijk gewichtsverlies verklaren. Natuurlijk zal hij meer lopen, maar dan zou je verwachten dat hij ook meer eet en dan kan het verschil in gewicht niet zo groot worden.

@winterdipje:
inderdaad kunnen russen in de wintertijd gewicht verliezen en dat kan best veel zijn. Bij mij hebben mijn russen nooit in de winter gewicht verloren, dus ik heb er zelf geen ervaring mee hoeveel het precies is. Ik kan het even aan Martin voor je vragen.

@Mixerama:
ben je pas op Mixerama voer overgegaan? Dit zou naar mijn idee een hoop gewichtsverlies kunnen verklaren. Ik ben er zelf eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van. Ik heb het voor mijn robbies, maar ik vind het veel te weinig inhoud hebben om ze de energie te geven om in de molen te kunnen lopen. Misschien is het andere Mixerama dwergenvoer beter van samenstelling hoor, maar de Mixerama mix voor robbies vind ik er maar stoffig uitzien en ik kan me niet voorstellen dat er voldoende voedingsstoffen inzitten.

@Hamstersam:
Een rusje van 26 gram is wel heel erg licht. Een normaal gewicht ligt rond de 50 gram. Een kleinere rus weegt natuurlijk minder, een grotere meer. Hoe groot is je rusje? Is het een dwergje (dwergje in de zin van dwerggen) wellicht? Of is hij nog heel jong?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor xAnnick » 21 nov 2016 13:57

@ Denies
Ja, 80 gram vond ik ook vrij veel. Maar ik vond hem er niet dik uitzien. Alhoewel ik wel blij was dat hij dus meer richting 70 gram ging, maar het afvallen stopt dus maar niet.

@ Mooonie
Ik ga zeker kijken naar een manier om bij te voeren, evt. brinta of science selective brokjes.

@ Sylvia
Tandjes zal ik dan zo snel mogelijk weer controleren, ik vind het alleen lastig om te zien of het goed is. Vorige keer leek het goed, ik heb daarna vergeleken met foto's en ik zag niks afwijkends.

Hij krijgt al vanaf het begin af aan mixerama (hosannahs dsungaren-menü).

xAnnick

Berichtdoor Sylvia. » 21 nov 2016 14:12

Let ook eens op hoe snel en hoe handig hij een zonnebloempit weet te pellen. Dat is een heel duidelijke aanwijzing. Kan hij dat heel vlot, dan is er minder reden tot bezorgdheid.

Aha, dus voerverandering is niet de oorzaak. Dan valt dat alvast af.
Ik zal aan Martin of Marika (De Russiche Dwerghamster, HammieHamsterforum) vragen hoeveel afvallen in een winterdip normaal is.

-- 21 nov 2016 14:18 --

Ik heb het even aan Marika gevraagd.
Marika vindt afvallen tussen de 5 a 10 gram met een winterdip normaal. Daarboven vindt ze te veel.
Sylvia.

Berichtdoor xAnnick » 21 nov 2016 15:55

Ik zal eens kijken. Hij hamstert namelijk het meeste.

Dan weet ik dat ook weer. Bedankt voor het navragen!

xAnnick

Berichtdoor _mona_ » 21 nov 2016 16:38

Ik heb hier russen gehad die echt heel veel afvielen in de winter. Een andere verklaring kon ik er niet op plakken, verder waren ze in orde, ze krijgen hetzelfde voer, zelfde hok, zelfde spullen en hebben daarna ook nog heel lang geleefd.
De schrikwekkendste was Jigglypuff, die is van 75 naar 45 gram gegaan. Hij was echt wel te dik dus voor hem was het super! Hij was daarna veel actiever en zat duidelijk beter in zijn vel. Nog een paar van mijn rusjes zijn zo afgevallen in de winter. Wat minder, maar toch meer dan 10g... Waarom juist? Geen idee, het wordt helemaal niet koud in mijn kamer, verre van zelfs.. Wel minder licht dus misschien heeft dat een invloed?
Groetjes van Mona
En van het syrtje Qyra, de bellies Firenze, James, Sirius, Remus & Albus, rusje Nailah en de robo's Summer en Saffron ♥
_mona_

Leeftijd: 25
Hamsters: 9

Berichtdoor Hamstersam » 21 nov 2016 18:22

@Sylvia. Ze is best klein, ongeveer 6 cm, maar ze is niet jong. Ze is in maart geboren namelijk. Ik geef haar (bijna te) veel eten en ze hamstert alles en eet het ook op. Ze ziet er niet bijzonder licht uit, maar in dit topic: viewtopic.php?f=10&t=109011 staan wat foto's.
Hamstersam

Berichtdoor Sylvia. » 21 nov 2016 20:23

@Hamstersam:
dat verklaart het gewicht dan inderdaad, want dan is je rusje net zo groot als mijn ene robbie en die weegt 28 gram.
Waar heb je je rusje vandaan?
PS: sorry Annick dat we je topic kapen. Dit is mijn laatste vraag er over, maar ik denk dat meer mensen er wel nieuwsgierig naar zijn. Als ik het goed heb weegt een wilde dwerghamster zo'n 30 gram.
Sylvia.

Berichtdoor xAnnick » 21 nov 2016 21:59

@ Mona
Bedankt voor je reactie! Wel vreemd dat ze dan echt zoveel afvallen. Vind 25 gram toch al behoorlijk wat.

Hij is nu wel echt te mager, dus ik ga hem wat bijvoeren. Hij wordt sowieso al verwend, dus dat moet goed komen.

Ik heb de tandjes kunnen controleren en die zijn in orde!

@ Sylvia en Hamsters
Geen probleem :razz:

xAnnick

Berichtdoor Sylvia. » 22 nov 2016 11:17

Fijn dat zijn tandjes in elk geval goed zijn! Dan kun je dat ook afstrepen.

Ik zie nu pas Mona haar reaktie dat bij haar rusjes ook vaker zo veel afgevallen zijn. Ik zal het ook nog eens aan Martin vragen wat voor ervaringen hij op dit gebied heeft.
Sylvia.

Berichtdoor Hamstersam » 22 nov 2016 11:32

@Sylvia. ze komt uit een dierenwinkel. Geen topkwaliteit hamster dus :) Maar wel heel lief
Hamstersam

Volgende

Keer terug naar Gezondheid