Hamster pootjes aan radje opengehaald

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Hamster pootjes aan radje opengehaald

Berichtdoor xmereltjeexo » 21 jan 2017 12:08

Ik heb al een tijdje een houten hamsterrad, maar nu zag ik ineens een spoortje bloed in het radje lopen. Ik keek daarna onder de pootjes van mijn hamster en die waren ook een beetje open. Ik heb het rad er dus meteen uitgehaald. Nu zijn zijn pootjes dus een beetje open, dus sou ik hier nog iets tegen moeten doen?
xmereltjeexo

Leeftijd: 14
Hamsters: -

Re: Hamster pootjes aan radje opengehaald

Berichtdoor Sylvia. » 21 jan 2017 12:43

Als het echt open is zou je het even kunnen ontsmetten. Je kunt in een klein bakje met water flink wat druppels (Iso)betadine doen (het moet flink bruin zien) en je hamster daar even met zijn pootje inhouden. Je kun betadine halen bij Kruidvat bv. Probeer het even te laten intrekken en opdrogen. Uiteraard zal je hamster het daarna proberen er af te likken. Dat kan geen kwaad.

Je kunt er ook honingzalf opdoen. Ook dat moet je echt even laten intrekken, zodat je hamster het niet gelijk eraf likt.

Als het weer dicht is kun je een ondersteunende zalf op het pootje doen, die de heling van de huid ondersteunt. Je kunt bv denken aan Bepanthen babyzalf.

Zolang het pootje niet genezen is, zou ik de molen even uit de kooi houden. Probeer zo veel mogelijk andere dingetjes te verzinnen zodat je hamster toch wat te doen heeft. Maar, lopen met een open voet kan nare gevolgen geven.

Is de voet eenmaal genezen dan zou ik OF naar een ander rad op zoek gaan, bv met kurk. OF je zou zelf kurk in je huidige rad kunnen leggen. Er zijn hier op het forum wel topics over hoe je dit in een houten rad kunt doen. Als je ze echt niet kunt vinden, dan kan ik wel een paar linkjes geven, want ik heb ze wel ergens op mijn computer staan. Ik heb zelf overigens voor mijn beide robbies kurk in hun Silent Spinners gemaakt, omdat mijn ene robbie erg veel loopt en ook vaak zere voetzooltjes heeft.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor Haags Hopje » 21 jan 2017 15:07

even goed gladschuren en dik in de boot(jacht)lak zetten maakt het oppervlak glad en vuil- en waterafstotend. kurklaagje is ook goed idee van Sylvia, maar lastig schoonmaken lijkt mij.
ook handig voor het schoonmaken in een sopje :)

sommige hammies rennen actief dat ze voetjes open schuren aan het ruwe hout.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Sylvia. » 21 jan 2017 20:29

Dat is inderdaad ook een goed idee, Chantal, om het glad te schuren en te lakken!

Ik gebruik voor het schoonmaken van mijn kurkmolens overigens een spray van Ecodor. Dat werkt ideaal! Wel moet het kurk dan even drogen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Keer terug naar Gezondheid