Kaal, vies buikje + jeuken, veel gezondheidsproblemen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Kaal, vies buikje + jeuken, veel gezondheidsproblemen

Berichtdoor Snowy97 » 23 jan 2017 01:19

Allereerst wat achtergrondinformatie: Bubbles heeft een tumor onder haar tandvlees en deze heeft haar ondertanden eruit geduwd. Haar bovenste tanden groeien naar binnen en moeten dus om de zoveel tijd geknipt worden. Omdat er wel steeds 'tandweefsel' door haar tandvlees groeit en dit dik staat geef ik haar al langer dan een maand antibiotica. Ook krijgt ze pijnstillers. Nu gaat het op en af goed met haar, ze lijkt geen pijn te hebben en eet zo goed als ze kan. Omdat ik haar nog actief genoeg vind, en ze wel op gewicht lijkt te blijven is inslapen nog geen optie.

Echter het grootste probleem op het moment is haar buikje. Het begon met het kaal worden van haar 'nekje' tot aan haar staartje. Deze huid lijkt heel dun en plakkerig. Ook word deze snel vies (stinken etc.). Allemaal niet zo erg, alleen lijkt ze jeuk te hebben. Zou dit kunnen komen door de antibiotica? Ik heb haar vandaag maar eens geen gegeven, het lijkt me namelijk niet goed om hier ook mee door te gaan. Mijn vragen zijn dus waardoor dit komt, hoe ik dit kan oplossen, en de raarste: ik weet dat hamsters niet in bad moeten, maar zou het geen verlichting bieden om haar in een cm laagje water te zetten? Gewoon lauw en daarna op een handdoek? Ze kan zichzelf namelijk niet super goed meer wassen door haar bekje.

Graag advies/antwoord als iemand heel dit bericht heeft gelezen :). Ik ga nog naar de dierenarts bellen, maar wederom vind ik dat ze daar niet veel kennis hebben over hamsters.

P.s.
de antibiotica = ENROBACTIN
Pijnstiller = NOVACAM (voor katten)
Bubbles, she is the joy and laughter *10/15 † 24/02/17 .
Snowy97

Leeftijd: 19
Hamsters: Bubbles

Re: Kaal, vies buikje + jeuken, veel gezondheidsproblemen

Berichtdoor Sylvia. » 23 jan 2017 11:21

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal wel heel erg heftig klinken waar je hamstertje allemaal mee moet zien te leven...

Hoe oud is ze? Hoe lang heeft ze al AB en pijnstiller? Heeft ze deze medicatie van een dierenarts voorgeschreven gekregen? Is het wel de juiste dosering?

Wellicht dat door deze medicatie een huidprobleem is opgetreden. Ik weet het niet. Bij het stinken van de vacht/huid zou ik denken aan een huidinfectie. De AB doodt ook de goede bacterien. Plus, door de tumor zal haar weerstand wellicht al verlaagd zijn. Wassen zou ik zeker niet doen. Zeker niet als je niet weet waarmee. Ik denk dat je beter zsm naar een goede dierenarts gaat. Dat lijkt me wel dringend nodig gezien alles wat er speelt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor Haags Hopje » 23 jan 2017 18:33

je geeft de AB zeker al langer dan een maand, 2 maanden bijna als ik kijk naar je topic over toedienen van ab bij bubbles.
ben je sindsdien nog wel terug geweest bij de Dierenarts? heeft die gezegd zolang door te gaan met dezelfde AB?
dit schiet natuurlijk niet op en duidelijk slaat de AB gewoon niet goed aan als het niet verbetert!
nu heeft bubbles waarschijnlijk extra problemen erbij door toedoen van de langdurige AB gebruik.

Ik zou andere behandeling gaan vragen bij de arts of desnoods andere arts voor second opinie.
ontsteking in de kaak heeft denk ik een direkte aanpak nodig op de aangetaste plek. operatief of injecties in de kaak bijv.
ik heb een syr gehad met een open kaak ontsteking dat ook de tandwortel aantastte, uiteindelijk deed gewoon AB oraal veel te weinig ondanks open wond die ik kon ontsmetten.
zelfs direkt AB in de wond spuiten wat de grootste vooruitgang gaf wat uiteindelijk niet voldoende, pas na 3 dagen AB injecties(met naald) in de kaak geven was het ontsteking vrij en genas het 3mm kleine wondje(wat er nog van over was) met 1 week. (heeft al met al ruim 2 maanden geduurd)

kaak ontsteking is echt heel hardnekkig :( veel sterkte en hopelijk vind je een DA die van aanpakken weet.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Snowy97 » 23 jan 2017 19:47

Bedankt voor jullie reacties!

@silvia, het is ook heftig, maar ze gaat nog rond in haar kooi, vraagt nog om lekkers, eet (ik maak haar eten wat kleiner) en blijft op gewicht. Mensen om me heen en zelfs de dierenarts vinden het nog niet erg genoeg om haar te laten inslapen. Ze is ong. 1 jaar en 3 maanden. Ze heeft al bijna 2 maanden antibiotica en iets minder lang pijnstilling. Het is van de dierenarts ja, en de juiste dosering, heb het zelf nog nagerekend via de bijsluiter. Dus even haar buikje en pootjes natmaken is een no go?

@haags hopje, je hebt gelijk van de antibiotica ja. Maar de antibiotica is eigenlijk puur voor de zwelling en opkomen van de tandjes. En ja, ik ben meerdere keren terug geweest naar de dierenarts, en deze zegt dat ik het beste de antibiotica en pijnstilling gewoon door blijf geven tot Bubbles begint te lijden (dan in laten slapen) of tot ze zelf overlijd. Ik ben nu 2 dagen gestopt met de antibiotica. We vinden het allebei een slechte optie om te opereren om de tumor weg te halen, omdat ten eerste er een groot risico is dat ze komt te overlijden door de narcose, en ten tweede heeft ze het erna waarschijnlijk nog slechter met het genezen. Bovendien weten we niet of het haar leven wel zal verlengen/verbeteren.

Ik ga morgen nog eens terug naar mijn dierenarts, en desnoods ga ik daarna eens naar een ander voor een second opinion. Op het moment heeft ze echter alleen last van haar huid. Weet één van jullie of ik daar zelf nog wat aan kan doen voor ik naar de dierenarts ga?
Snowy97

Berichtdoor Haags Hopje » 23 jan 2017 21:33

ohhh, uit dit verhaal begrijp ik de situatie nu veel beter.
door de tumor die er dus nog zit!(ik dacht dat dit was verwijderd en er nu alleen ontsteking zat) is er een ontsteking bijgekomen. Dit gaat helaas vaak samen inderdaad en omdat de tumor niet te verwijderen is kun je de ontsteking behandelen met AB om tijd te rekken. sorry dat ik het zo cru zeg, maar dit is het uitstellen van executie en afwachten tot het ondraagbaar genoeg lijkt of dat de hamster zelf dood ligt straks.
In zo'n geval kies ik vaak de kortste lijdensweg ook al is een diertje nog niet heel oud, ze zal met deze behandeling sowieso niet beter gaan worden en langzaam verslechtert het, naar mijn mening is inslapen het meest humane.

in dit geval vind ik een second opinie niet eens nodig, oorzaak is duidelijk de tumor en met de AB en pijnstiller rek je wat meer tijd maar genezing is niet mogelijk. Je heb nu 2 maanden extra tijd met haar gehad, dit is misschien nog 2 maanden? als ze dat uberhaubt gaat redden...
denk er ook aan dat juist door de pijnstilling het nog lastiger zal zijn om te zien of je hamstertje lijdt. je geeft niet voor niks pijnstilling toch? dus pijn heeft ze eigenlijk al :(

sterkte bij de DA, ben benieuwd wat ze zeggen over de bij gekomen klachten.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor syrischehamster » 23 jan 2017 21:44

Ik ga hierin mee met chantal!
Hoe moeilijk het ook is, beter wordt het niet..
Ik heb een half jaar geleden zelf ook voor deze moeilijke keuze gestaan.. Mijn hamster had enorm veel huidproblemen.. en het werd alleen maar erger. Ondanks alle onderzoeken en middeltjes en behandelingen. Toen heb ik ook voor mezelf gezegd: is dit nog eerlijk? Heeft mijn hamster er nog wat aan om het nog 1 of 2 maanden te rekken? Het antwoord was helaas nee en ik heb hem laten gaan.
Verwen hem nog even lekker!
Sterkte bij de dierenarts!
Groetjes van Lotte en hamsters Abeltje, Louis-Bernard en Gavi!

Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
syrischehamster

Leeftijd: 23
Hamsters: Abeltje, Louis en Gavi

Berichtdoor Sylvia. » 23 jan 2017 23:45

Ik vind persoonlijk ook dat je het beste je hamstertje in kunt laten slapen. Een hamster is heel dapper en heel hard voor zichzelf. En ook al lijkt het allemaal nog te doen. Ik denk dat het in werkelijkheid allemaal niet zo fijn meer voor Bubbles is. Een tumor die de ondertandjes er uit heeft gedrukt...dat is toch nogal iets...

Ik heb zelf mijn rusje Timmy in moeten laten slapen als gevolg van een tumor in de onderkaak. Dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Mijn Timmy was ook pas 15 maanden. Ik heb het ook een poosje aangezien, maar toen bij hem de ondertanden echt helemaal uit elkaar werden geduwd, heb ik hem laten gaan. Ik vond het ongelooflijk moeilijk om deze beslissing te nemen, ik was zo gek op hem, maar ik vond het wel voor hem het meest eerlijke om te doen... Ook mijn Timmy liep nog in de molen alsof er niets aan de hand was. Hij bedelde nog om aandacht zoals altijd. Maar, toen ik na inslapen samen met de dierenarts zijn mondje vanbinnen goed bestudeerde, wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen en hem verder leed had bespaard...
Sylvia.

Berichtdoor Snowy97 » 24 jan 2017 16:44

Dankjullie voor de eerlijkheid. Ik ga vanavond nog een keer naar de dierenarts, kijken wat die er van zegt en dan zal ik de beslissing maken. Ik vind het gewoon erg moeilijk, ze is mijn eerste hamster, maar ik zie ook wel dat het zo niet verder kan. Ik zal jullie nog op de hoogte houden.
Snowy97

Berichtdoor Haags Hopje » 24 jan 2017 17:35

ja, met elk huisdiertje zijn dit de moeilijkste beslissingen :(
veel sterkte.
gr. Chantal
Haags Hopje

Berichtdoor Snowy97 » 24 jan 2017 23:06

Nou, de andere dierenarts heeft me niet superveel geholpen, maar zij vond haar ook te fit om al in te slapen. Aan de ene kant ben ik blij, maar aan de andere kant zit ik nog met de vraag hoe lang dit zo verder kan. Ze is inderdaad nog heel fit. In plaats van thuisgekomen meteen weg te kruipen, pakte ze gretig wat zonnepitten aan en begon eten te verzamelen uit haar etensbakje. De DA heeft wel aangeraden om te stoppen met de antibiotica, en eventueel haar buikje wel eens lichtjes schoon te maken. Aan de tumor kan ze ook niet veel doen, maar aangezien Bubbles nog eet.. Ik ga haar dus nog niet laten inslapen, maar als het ook maar een beetje slechter lijkt te gaan (ik weeg haar elke dag enz) zal ik erop staan bij de dierenarts. Voor nu hoop ik gewoon dat ze pijnloos blijft en dat haar huidje wat opknapt zonder antibiotica.

Hebben jullie ooit een dierenarts gehad die het niet nodig vond om het diertje in te slapen terwijl dit wel jullie mening was? Dit heb ik namelijk al twee keer gehad.. Misschien overdrijf ik wat :-| .
Snowy97

Berichtdoor syrischehamster » 24 jan 2017 23:22

mm nee dat heb ik nog nooit meegemaakt, misschien merkte de dierenarts dat je zelf nog twijfelde?
Kan het vies buikje veroorzaakt worden door de geurklier? Rusjes hebben midden op de buik een geurklier zitten.. Als je er op googelt zie je de precieze plaats.
Komt de viezigheid daar uit?
Heeft je dierenarts veel ervaring met hamsters?
Uit jouw verhaal hier vind ik het allemaal vrij ernstig klinken, zoals Sylvia en Chantal ook al aangaven. Heb je misschien foto's van het buikje?
Hamsters zijn echt enorm hard voor zichzelf. Bij mijn rusje dushi zag ik op een ochtend dat hij snachts niks gegeten had.. dat vond ik een beetje gek.. Toen zag ik ook een heel licht bultje onder zijn oog, je moest er goed voor kijken zeg maar. Naar de kliniek gegaan met het idee 'hij zal wel iets in zijn wangzak hebben zitten'. Ze hebben onder narcose in zijn wangzak gekeken, maar er was niks te zien. Leek uit het bot te komen. Dan toch maar een röntgenfoto laten maken en wat daaruit kwam... een tumor thv zijn jukbeen, zijn jukbeen was doormidden.. volledig aangetast. En hij had dus al die tijd nog gewoon gegeten :-|
Ik ben daar toen enorm van geschrokken, misschien dat ik ook daarom naar aanleiding van jouw verhaal denk 'goh, ik zou hem laten inslapen'.
Maar wij hebben de hamster natuurlijk niet in het echt meegemaakt, de dierenarts wel. Als het een kundige dierenarts is (met ervaring met hamsters) zou ik dus met zijn mening mee gaan, denk ik.
Heel lastige situatie dit. Ik wil je heel veel sterkte wensen. :(
Groetjes van Lotte en hamsters Abeltje, Louis-Bernard en Gavi!

Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
syrischehamster

Leeftijd: 23
Hamsters: Abeltje, Louis en Gavi

Berichtdoor xAnnick » 25 jan 2017 07:33

Ik ga mee met de anderen en vind het ook vrij heftig wat je hamstertje door moet maken. Wat Lotte ook al zegt, hamsters zijn heel hard voor zichzelf omdat het prooidieren zijn en laten daardoor geen pijn zien, tot het te laat is.

Hoe moeilijk die beslissing over inslapen ook is, denk er nog een keer over na. Wanneer je hamstertje echt stopt met eten, heeft ze al te veel pijn. Wil je wachten tot dat moment? Of liever dat echte lijden voor zijn en haar nu nog een paar fijne dagen geven en haar verwennen, en haar dan in laten slapen? Het is echt geen makkelijke keuze, maar als ik het zo lees is dit ook geen prettig leventje voor je hamstertje, zo met al die ongemakken. Ik had hetzelfde probleem met mijn verzorgpaard, die was dan wel echt oud, maar die at en liep ook nog gewoon. De eigenaresse en ik hebben echter besloten dat we haar liever nu (december) in hebben laten slapen in plaats van te wachten tot ze zoveel pijn had dat we haar letterlijk uit haar lijden hadden moeten verlossen. Ik denk dat dat bij je hamstertje ook een belangrijk punt is, ook al is het zo moeilijk.
Rusje: ♥ Napoleon ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
xAnnick

Leeftijd: 20
Hamsters: Napoleon †

Berichtdoor Mariska1808 » 25 jan 2017 09:14

Even een verhaaltje vanuit mijn kant. Ik had een syr met een buikwond (niet diep) en een melkkliertumor. Via die buikwond kwam alle troep en ontstekingen eruit, daarvoor had ze antibiotica en daarbij gaf ik haar ook pijnstillers. Ze deed het heel goed voor tien dagen, althans voor wat ik kon zien. Ze klom, at, dronk etc. Maar van de een op andere dag zakte ze volledig in en kon ze niet eens meer rechtop zitten. De beslissing om haar te "helpen" was toen ook meteen gemaakt. Achteraf zie ik in dat ik haar nog tien dagen heb laten leven omdat ik het graag wilde proberen en omdat ze er nog zo goed uit zag. Maar een hamster en een tumor is eigenlijk einde verhaal. Als ik dit toen had geweten, had ik haar die laatste tien dagen bespaard en haar meteen laten gaan. Maar goed, we leren door te ervaren en misschien heb je iets aan mijn ervaring. Zit je hamster op pijnstillers? Zo nee, mocht je besluiten het toch aan te kijken dan vind ik het nog het meest humaan als je je hamster pijnstillers geeft. Zoals eerder is gezegd zijn hamsters bikkelhard voor zichzelf, ik denk dat ze daarom best pijn voelt op het moment maar het nog niet toont.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Berichtdoor Sylvia. » 25 jan 2017 12:01

Ja, ik heb het met mijn Bubba meegemaakt dat de dierenarts hem nog te goed vond om in te laten slapen. Iedereen die mijn topics over hem kende en had gelezen waar hij allemaal mee te stellen had rolde van hun stoel dat de dierenarts vond dat ik het nog even aan moest kijken. Ik heb het toen inderdaad nog een poosje aangekeken, maar achteraf heb ik vreselijk spijt dat ik die eerste keer niet op mijn punt had gestaan en hem nog zo lang door heb laten tobben.

Persoonlijk vind ik het echt te heftig waar Bubbles mee te maken heeft. Ik heb zelf twee boeken over tandheelkunde bij kleine dieren zoals hamsters en het is een gegeven dat door de groei van tumoren zelfs botten kunnen breken. Als ik dan bedenk dat bij jouw Bubbles de ondertanden door de tumor er zijn uitgedrukt, kun je bedenken dat er daarbinnen wel meer schade is aangebracht. Ik ben bang dat Bubbles echt met veel pijn door het leven moet. En helaas is een hamster zo ongelooflijk flink, dat ze daar gewoon mee proberen te leven.

Ik zou naar een andere dierenarts gaan en Bubbles alsnog in laten slapen. Ik kies er zelf wel altijd voor om een hamster met inslapen eerst gasnarcose te geven en pas daarna de prik in de buik. Ik zeg het omdat het je eerste hamstertje is. Ik heb mijn eerste hamster toen ivm een hersenbloeding in moeten laten slapen en moest op zaterdag een dierenarts vinden die dat nog kon doen. Die dierenarts gaf enkel een prik in de buik en ik vond dat heel akelig om mee te maken. Sindsdien laat ik elke hamster eerst gasnarcose geven, zodat ze al slapen als ze de inslaap-injektie krijgen.

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!
Sylvia.

Berichtdoor Mariska1808 » 25 jan 2017 15:27

^ Wat een akelige manier Sylvia. Waarschijnlijk verschilt dit per DA. Bij mij ging het heel netjes, wel met twee injecties (eerst slapen, dan dodelijk) maar dan gewoon in het nek/rug velletje. De naald was ook niet groot en eigenlijk zag het er erg onschuldig uit, syr gaf ook geen kick.

Doe wat dat betreft waar je je goed bij voelt met Bubbles en als de DA iets wil doen wat niet goed voelt voor jou dan moet je gewoon op je strepen staan en er niet mee akkoord gaan.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!
Mariska1808

Volgende

Keer terug naar Gezondheid