Uitstulping/bultje bij neus

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Uitstulping/bultje bij neus

Berichtdoor stefjesse » 30 jan 2017 21:44

Sinds gisteren hebben we Sterretje, een jonge hamster.
Op 11-01 hebben we Knabbel gekocht, maar die is helaas zondagochtend overleden. Heb de fokker een berichtje gestuurd met de vraag of hij wist hoe dat zou kunnen (had opgedroogd bloed bij zijn mondje). Die had niet echt een verklaring, maar we mochten wel een nieuwe hamster uitzoeken. Dus mijn man heeft gisteren sterretje opgehaald.
Nou zag ik gisteren wel dat zijn mondje anders was dan onze andere hamsters hadden, maar vanmiddag zag ik een soort bultje bij zijn neus. Misschien hoort het wel en is het gewoon een natuurlijke verdikking, maar gezien het overlijden van onze vorige hamster, ben ik bang dat Sterretje een ziekte heeft ofzo.
Gisteren toen mijn man de hamster neerzette en we in het doosje keken, begon hij heel hard te piepen/krijsen. We durfden hem niet op te pakken. Toen de kinderen vanmorgen met de hand in de kooi gingen, maakte hij ook weer dat geluid. Dus we durven hem geen van allen op te pakken, bang dat hij bijt maar ook dat hij straks nog banger van ons wordt (misschien moet hij even wennen aan ons, dus we laten hem even met rust). We kunnen dus niet aan het bultje voelen zolang hij zo piept.

Weet iemand van jullie of überhaupt dat bultje bij de hamster kan horen? Of kan het ook een ziekte zijn? Ik heb wel een foto gemaakt, maar die kan ik hier volgens mij niet toevoegen. Of ik weet niet hoe het moet.

Groetjes Anouk
stefjesse

Hamsters: Sterretje

Re: Uitstulping/bultje bij neus

Berichtdoor Haags Hopje » 31 jan 2017 18:03

als je drie keer iets post ben je vrij om foto's te plaatsen.
zonder foto is het lastig te beoordelen.
maar bultjes horen niet!

in een ernstig geval zijn bultjes/tumoren rond de mond zeker wel een groot gevaar en een zeer besmettelijke ziekte!
http://www.kleineknaagdieren.nl/artikelen/hamsters/200511-2/
foto van een overleden hamster met dit soort bultjes en dit virus.
http://www.kleineknaagdieren.nl/artikelen/hamsters/200511-2/foto-ziekehamster.jpg

dit komt overigens wel heeeeeeeeel zelden voor dus de kans is klein dat je hamster dit heeft, maar voorzichtig moeten we er wel mee zijn.
het kan bij jou hamstertje net zo goed iets kleins zijn als een abcesje door een verwonding van gevechten met soortgenoten of een soort van gerstenkorrel dat vaker rond het oog zit dan mond maar het is mogelijk.

het zou in ieder geval handig zijn als je een duidelijke foto heb van je hammie.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Keer terug naar Gezondheid