Tip: Voeding bij tandproblemen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Tip: Voeding bij tandproblemen

Berichtdoor Stephanie. » 03 feb 2017 18:58

Omdat ik nu een dwergje heb met tandproblemen wil ik graag mijn ervaring met jullie delen om jullie eventueel in de toekomst te helpen.

Even een korte samenvatting: mijn zwarte rusje kampt al sinds augustus met tandproblemen. Haar boventanden groeien door en scheef, van haar ondertanden is weinig over.
Haar tanden worden op dit moment elke twee weken geslepen, maar doordat haar ondertanden zo 'zwak' zijn kan ze haar normale voeding eigenlijk nooit volledig eten.
Omdat mijn dierenarts zelf eigenlijk verbaasd is dat ze het zo lang vol houdt, wil ik graag haar dieet met jullie delen.

Zij krijgt nu:
Brinta aangelengd met koffiemelk (evt. met vermalen eivoer erdoorheen)
Convalescence support voeding (te krijgen bij je dierenarts)
Dragon Jelly Food in verschillende smaken (o.a. te koop bij Zoo Zajac, terraria zaken en online).

Evt. zou je ook nog kunnen afwisselen met Olvarit papjes, maar omdat die zoveel toevoegingen bevatten geef ik die liever niet.
De jelly heeft ze standaard in haar kooi staan (ik geef een kwartje per keer, ze eet een half cupje per dag), convalescence en brinta krijgt ze beiden 1x daags.

LET OP: Deze voeding is vooral bedoeld voor hamsters met chronische tandproblemen die dus niet meer kunnen 'herstellen'.
Hamsters waarbij de kans bestaat dat de tanden gewoon weer netjes gaan afslijten moeten vooral hardvoer aangeboden krijgen om het slijten te stimuleren.
Liefs, Stephanie, dwergjes Ravenna en Pennsylvania, Syr Skye & Konijntjes Billie Joe & Ginny!

Dag lieve Benjamin, Firenze, Siena, Muis, Milano, Casanova, Nuri, Lima, Arthur, Cairo, Jack, Will, Skippy, Nala, Chico & Hammy.
Dag lieve Andy..
Stephanie.

Leeftijd: 22
Hamsters: 4

Re: Tip: Voeding bij tandproblemen

Berichtdoor Charlotte09 » 03 feb 2017 21:54

Hier een zelfde soort probleem gehad met de tanden van m'n toenmalige hamster. Hij kreeg science selective brokken maar dan geweekt. Krijgen ze ook alles mee binnen. Dus dat zou ook een optie zijn. Alhoewel ik een hamster niet plots Klaps op ander voer zou zetten. (Mijn hamster kreeg dit voer al)
Charlotte09

Keer terug naar Gezondheid