Wanneer zijn hamstertanden te lang?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Wanneer zijn hamstertanden te lang?

Berichtdoor Dukat » 09 feb 2017 00:43

Ik lees hier en daar op internet dat hamstertanden van zichzelf al lang zijn, maar wanneer zijn hamstertanden echt te lang?
Ik zou graag foto's willen vinden met vergelijkingen van tanden met een nette lengte en tanden die te lang zijn, om daar een beter beeld van te krijgen.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Re: Wanneer zijn hamstertanden te lang?

Berichtdoor Sylvia. » 09 feb 2017 10:42

Van welke hamster zou je voorbeelden willen zien? Ik heb vrij veel foto's op mijn computer staan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor Dukat » 10 feb 2017 02:05

De Syrische hamster.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak. Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Berichtdoor Sylvia. » 10 feb 2017 11:31

Als je me per PB je email adres of Facebookpagina wilt geven dan kan ik je wat foto's sturen. Dan hoef ik ze niet te verkleinen en met Tinypic te uploaden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy en Russell
Sylvia.

Hamsters: Finn

Berichtdoor Haags Hopje » 10 feb 2017 15:25

te lang, ze krullen al naar binnen.
Afbeelding

scheefgroei van de tanden waardoor ze niet goed op elkaar slijten.
Afbeelding

hier groeit alles netjes recht maar duidelijk te lang.
http://h24-original.s3.amazonaws.com/35201/20570461-ueTdS.jpg

normale lengte is boven 0,5cm en onder vanaf tandvlees 1cm-1,2 cm lengte ongeveer bij syren. ik denk dat 1,5 cm al flink aan de te lange kant is voor onder.
Je moet ook op het gewicht van de hamster letten, als eten moeilijk is zullen ze minder eten en dus afvallen.
soms kunnen ze wel nog goed eten maar kun je het knagen wat extra stimuleren door meer te geven waar ze graag aan knagen. (takken,knaagspeeltjes,natuurlijke knaagstenen etc.)
Dan hoef je niet persé direkt te laten slijpen/knippen.

voorbeeld van normale tanden bij syr:
ook al hebben ze een spleetje, deze tanden zijn van goede lengte al zou ik hier wel op gaan letten dat het niet langer word. ik vind dit wel maximaal!
Afbeelding
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 36

Berichtdoor Dukat » 10 feb 2017 18:37

@haagd Hopje,
Dank je voor deze foto's.
Die van Gul Dukat lijken nog het meest op de onderste foto.
Ik lees wel dat takken van fruitbomen goed zouden zijn, maar mijn hamster is dol op die hondenkouw speeltjes zoals boeddah egels, kokodillen en tandenborstels. Afbeelding Is dat wel hard genoeg voor een hamster?
Dukat

Berichtdoor Haags Hopje » 10 feb 2017 19:16

dit is waar die honden tandenborstels en vormen van gemaakt zijn:
Potato starch, glycerine, Cellulose Powder, lecithin, natural colours/flavours.
geen idee of dit wel zo gezond is voor dieren in het algemeen.
Je hebt deze kauwdingen ook voor knaagdieren speciaal , die zijn denk ik harder! https://www.drdknaagdierwinkel.nl/ferplast-tiny-natural-goodbite-wortel-knaagsteen-2.html

zelf kies ik liever voor houten voorwerpen in het verblijf, mijn hamsters slopen zo heel van slaaphuisjes waar ze NIEUWE uit- en ingangen in knagen :lol:
heb ook grof voer en krijgen ze harde nootjes etc. waardoor ik nog nooit hamsters heb gehad met te lange tanden.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Berichtdoor sneeuwvlok » 11 feb 2017 11:08

Uit ervaring met de hond weet ik dat de meeste "kouwbotten" echt heel zacht zijn, tenzij ze bestaan uit harde pees of bot ;) alle andere gefabriceerde dingen zijn bij een hond "hap slik weg", dus zullen voor een hamster ook gemakkelijk te knagen zijn. Ik heb veel houten spullen in het verblijf (wilgenbruggen, wilgentakken) en mijn hamster knaagt daar met goede regelmaat aan, dus dat soort dingen zou ik eerder gebruiken!
sneeuwvlok

Hamsters: Mormel

Berichtdoor Dukat » 11 feb 2017 13:36

Dank jullie voor deze info. Voortaan geen hondenkouwspullen meer, maar verschillende soorten takjes en hout.
Dukat

Berichtdoor Haags Hopje » 11 feb 2017 14:33

die lava as blok met houten dingetjes eraan die drdpets heeft is ook met mate geven een betere optie dan die hondenkluiven.
geef die zo nu en dan eens om mee te spelen en laat hij het na spelen links liggen dan haal je het weer weg, zo voorkom je dat hij teveel er vanaf zou bijten en er teveel van het gruis in darmen raakt.

mijn konijnen knagen er graag op en gooien dat alle kanten op :D
gr. Chantal
Haags Hopje

Keer terug naar Gezondheid