Weet iemand wat dit geluid betekend?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

Weet iemand wat dit geluid betekend?

Berichtdoor xxa. » 13 feb 2017 01:15

Weet iemand wat dit geluid betekend? Toby maakt namelijk dat niesachtige geluid als hij is zijn kooi is. Hij heeft geen rood neusje en ik hoor geen reuteling bij zijn ademhaling maar hij klinkt echt exact als de hamster in het filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=IPpnozzwoK4
Is het een blij geluidje of is hij verkouden of allergisch? Hij heeft trouwens cotton clean in zijn kooi als bodembedekking en hooi als nestmateriaal..
You're always in my heart
xxa.

Hamsters: Toby en Olaf

Re: Weet iemand wat dit geluid betekend?

Berichtdoor Dukat » 13 feb 2017 16:22

Met dat reutelen, bedoel je daar mee dat het geluidjes zijn alsof er een mini koffiezetapperaat in jouw hamster lijkt gebouwd? Niet lollig bedoeld hoor, deze vraag is serieus bedoeld als verduidelijking om jou beter te begrijpen.

Deze geluidjes worden ook wel iff geluidjes genoemd. Een hamster die er niet bij reutelt zoals een koffiezetapperaat, mankeert niks. Het zijn geluidjes van dat jouw hamster op onderzoek uit is of iets ondekt heeft of ergens het fijne van wil weten. Het kan naast nieuwsgierigheid ook een uiting zijn van waakzaamheid. Sommige mensen beweren dat jouw hamster blij is als het zulke geluidjes maakt. Zelf ben ik iets voorzichtiger met zulke conclussies trekken.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Hamstersam » 13 feb 2017 19:16

Mijn hamster maakt soms ook zulke geluidjes, maar niet zo vaak achter elkaar. Ik ben benieuwd wat het is.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!
Hamstersam

Leeftijd: 14
Hamsters: Syr Dorus

Berichtdoor xxa. » 13 feb 2017 22:10

Dukat schreef:Met dat reutelen, bedoel je daar mee dat het geluidjes zijn alsof er een mini koffiezetapperaat in jouw hamster lijkt gebouwd? Niet lollig bedoeld hoor, deze vraag is serieus bedoeld als verduidelijking om jou beter te begrijpen.

Nee ik bedoelde ermee dat hij juist geen reutelend geluid maakt, hij maakt echt precies hetzelfde geluid als de hamster op het filmpje.
Dat ief niesende geluid (weet even niet hoe ik het geluid moet noemen vandaar het filmpje) Toby maakt het geluid ook alleen maar in zijn "slaaphuisje met voer voorraad" of als hij in zijn kooi rond loopt. Buiten zijn kooi is hij stil..

Mijn overleden rusje Binky (2 jaar en 4 maanden geworden) heeft dat geluid ook zijn hele leven gemaakt alleen Toby is natuurlijk groter en kan meer geluid produceren dus ik schrok er eigenlijk een beetje van. :bloos:
xxa.

Berichtdoor Dukat » 14 feb 2017 04:30

Gelukkig maar. Dan lijkt het er op dat jouw hamster gewoon gezond is.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 80x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.
Dukat

Hamsters: Gul Dukat

Berichtdoor Haags Hopje » 14 feb 2017 16:19

het lijkt mij inderdaad niezen, waarvan en waarom blijft de vraag.
probeer ander soort bodembedekking, en kijk of dit het niezen verminderd.
ventilatie in het slaaphuisje wel voldoende?

probeer wat veranderingen.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Berichtdoor xxa. » 25 feb 2017 17:37

Ik heb inmiddels de cotton comfort de deur uit gegooid en corbo bodembedekking gekocht. En het niezen is een heeel stuk minder, dus ik vermoed stiekem dat Toby een stof allergie heeft..
xxa.

Berichtdoor Haags Hopje » 25 feb 2017 23:53

wat fijn! :)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.
Haags Hopje

Leeftijd: 37

Keer terug naar Gezondheid