toevallen/aanvallen rusje

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderators: Nieske, morgantcm

toevallen/aanvallen rusje

Berichtdoor miesje » 23 feb 2017 08:57

Ik heb een rusje, geen idee van de leeftijd. Heb haar van mei 2016 en toen was ze 2 volgens de verkoper, maar dat is echt niet zo, want dan zou ze nu 2 en 9mnd zijn :) :)
En ze ziet er beslist niet uit als een oudje!
Maar goed....maakt ook niet veel uit hoe oud ze is...ze heeft een ander probleem.
Regelmatig (zeker om de 2 weken) heeft ze een aanval/toeval.
Valt dan plots om. Zelfs tijdens rennen in het radje. Zo blijft ze liggen, trekkend met de pootjes. Bij aanraking trekt ze nóg harder met de pootjes en schud heen en weer.
Na 2 minuten rolt ze op de pootjes....gaat vreselijk zitten beven, trillen.
Hobbelt naar haar holletje en schudt en trilt verder.
Ik kan er dan niet bijkomen, bij elke aanraking valt ze aan.
Dit duurt wel een uur of 5 ! Wordt langzaam minder en ze slaapt heel diep.
En dan opeens....tadaaa.....daar is ze weer:)Alsof er niks aan de hand is geweest!
Ze heeft de afgelopen 8 weken nu 5x zo iets gehad.
DA denkt iets neurologisch.
Wanneer moet ik haar latengaan....moet ik haar nog zo laten...tussen de aanvallen door is er niks aan de hand.
Iemand meer info over soortgelijke aanvalletjes?
Heb hier gekeken, maar zie geen soortgelijke topics (of kijk ik niet goed...help me dan even met een linkje)
miesje

Re: toevallen/aanvallen rusje

Berichtdoor Sylvia. » 23 feb 2017 15:16

Ik zou denken aan epilepsie. Na een epilepsie aanval heeft iemand heel erge hoofdpijn. Ik heb even een link voor je opgezocht (gaat over mensen) en daar staat zelfs agressiviteit genoemd:
http://www.epilepsievereniging.nl/alles ... aanvallen/
Soms is iemand na een aanval niet meteen helemaal hersteld. Hij/zij is dan verward, heeft hoofdpijn, of gedraagt zich niet normaal, is soms zelfs agressief. Na een aanval is iemand dus niet altijd meteen weer ‘zichzelf’.

Ik heb net even gekeken en zie dat op 'epilepsie' op dit forum wel wat topics opkomen. Ook zie ik dat er in de FAQ Gezondheid iets over staat:
viewtopic.php?f=7&t=103471&p=11195424&hilit=epilepsie#p11195424
Epilepsie komt gelukkig maar heel zelden voor bij hamsters. Als een hamster een epileptische aanval heeft, zie je dat deze zich niet staande kan houden, en onwillekeurige samentrekkingen heeft van de pootjes, die daarbij vaak stijf worden gehouden. Vaak ligt zo’n diertje hierbij op de zij of de rug, en houdt zijn bekje krampachtig open. Zo’n aanval duurt meestal niet lang, maar na de aanval kan de hamster nog een tijdje gedesoriënteerd lijken, of een beetje verdwaasd om zich heen kijken. Op het moment dat je hamster zo’n aanval heeft, kun je niets voor hem doen, het beste is om te zorgen voor een zo rustig mogelijke omgeving. Je kunt zachtjes tegen hem praten, en hem naderhand voorzichtig bij je pakken.

-- 23 feb 2017 15:47 --

Het zou overigens kunnen zijn dat je hamstertje door ouderdom een beroerte heeft gehad en daar de epilepsie aan heeft overgehouden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor miesje » 23 feb 2017 21:37

ja epilepcie had ik ook wel aan gedacht, alleen het wijdopen bekje past er niet in...maar elk dier (en mens) heeft de aanvallen op een andere manier.
Je merkt inderdaad dat hij ervan moet bij komen.
Wat moet ik daar nu mee?
Beestje voelt zich duidelijk een halve dag niet goed.
Hoelang kijk ik dat aan, wannneer moet ik hem laten gaan...moeilijk hoor.
miesje

Berichtdoor Sylvia. » 23 feb 2017 23:42

Wanneer je hem moet laten gaan is een afweging tussen hoe vaak de aanvallen voorkomen en hoe lang hij zich naar voelt tegenover hoeveel plezier hij nog heeft als hij weer is bijgekomen en zich goed voelt. Daarbij speelt natuurlijk ook een rol hoe heftig de aanvallen zijn. Daartegenover staat dan weer hoe hij op de andere dagen nog van zijn leventje geniet. Het is voor ons ook moeilijk om je daar in te adviseren. Je kent zelf je hamster het best en daarom is het voor jou het beste om op een gegeven moment daar een keuze in te maken.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn
Sylvia.

Berichtdoor miesje » 24 feb 2017 19:15

Dank Sylvia.
Je tuurlijk weet ik dat ik alles af moet wegen....tis zo vreemd om hem tussen de aanvallen door, gewoon vrolijk te zien.
Had gehoopt op wat herkenning van anderen.
We zullen zien, hoe het verder loopt!
miesje

Keer terug naar Gezondheid